Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhien lasten sosiaaliset ongelmat rajussa kasvussa

Vierailija
03.11.2025 |

"Lasten arki eriytyy yhä voimakkaammin perheiden tulotason perusteella".

Köyhien lasten mielenterveysongelmat kasvavat ja yksinäisyys lisääntyy. Myös köyhien perheiden lasten ruokaan, lääkkeisiin, hygieniatarvikkeisiin ja harrastuksiin on rahaa entistä vähemmän. Köyhissä perheissä lapset joutuvat olemaan myös aiempaa useammin huolissaan vanhempiensa jaksamisesta ja selviytymisestä.

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/5d0da098-129a-40a0-bd6a-e1db…

Kommentit (195)

Vierailija
61/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit: Ono järkevää, että ylioppilaaksi päästessään nuorella on jo 85 000 euron lainataakka?

Lukiosta ei saa mitenkään tuollaista velkataakkaa aikaiseksi. Lukiosta jatketaan opintoja, ja opintojen lopussa alasta riippuen velkataakka voi olla tuota luokkaa. Velalla on 30 vuoden maksuaika. Jos sairastuu pitkäaikaisesti, velka mitätöidään.

Pitää uskaltaa sijoittaa tulevaisuuteensa eikä syrjäytyä.

Vierailija
62/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennuilla ei oo enää resilienssiä olla ilman jotain mitä ne haluaa. Ne näkee älypuhelimesta että tolla on tollanen niin mullaki pitää olla. 

OIkeestihan köyhienki pennuilla on nykyään paljon enemmän tavaraa ku 1991.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa lääkkeet ja julkisen terveydenhuollon 100% toimeentulotukiasiakkaille ja heidän lapsilleen. Jokaiselle lapselle pitää jäädä käyttörahaa 300-400€/kk toimeentulotuen normien mukaan. Tuosta max 150€/kk menee ruokaan, koska lapsi syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Käyttävätkö aikuiset sen 150€/kk omiin menoihinsa? Saisivat katsoa peiliin! Tuolla ostaa edullisia vaatteita ja kenkiä ja mitä lapsi nyt tarvitsee. Jää vielä kuukausirahaakin lapselle.

omiin menoihinsa aikuiselle pitää 595€/kk ja yh enemmän (vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, terv huollon, lääkkeiden, silmälasien, passin ym jälkeen)

Ei jää tämän verran minulle ja lapselle,,Helsingistä on mahdoton löytää asuntoa joka sijaitsee turvallisessa ympäristössä alle 950 e jonka verran nyt maksamme M2 kotien ara vuokakaksiosta. Eli joka kk maksan 60e omasta perusosasta vuokraa lisäksi laajaa kotivakuutusta kun tt hyväksytään vain perusvakuutus.

Bussilippu on minulla pakko olla jotta pääsekään kauppaan jne selkävaivaisena kärryn kanssa se maksaa 85 e kk. Lapsen matkat jos johonkin menee ovat n 30 e kk.

Lapseni on jo 13 v ja vaatteisiin on mennyt rahaa kun kirppiksiltä ei paljon löydy tuon ikäiselle vaikka ei käytä merkkivaatteita. 

Noista menoista jotka on meille pakollisia muttei ole menoja tt  tulee jo 205 e kk. Lisäksi puhelinlaskut 35 e kk meiltä kahdelta.

Luuletko etteu lapsella ole muita menoja kuin ruoka? Esim nyt lapselle oli pakko ostaa koulupöytä kun edellinen oli 1 lk hankittu ja liian pieni, kokosin sen itse Ikean levystä ja ostin jalat.

Kaikki huonekalut on meillä hankittu kirppiksiltä. Olen ollut lapsen kanssa ttbtuen varassa jo 4 vuotta ja olemme joutuneet muuttamaan 2 krt halvempaan asuntoon 2 vuoden sisällä ja jouduin ottamaan pikavippiä muuttopalveluun kun minulla ei ole ajokorttia. Ja ei,meillä ei ole sukulaisia eikä ystäviä.

Tt tuella voi tulla toimeen muutaman kk jos ei tarvitse oikeasti kuin sitä ruokaa mutta kun monen vuoden jälkeen alkaa mm kodinkoneet hajoamaan ja tarvitsee vaatetta tms tulee ongelmia. Mihinkään mihin on työssäköyvönä tottunut ei ole varaa.

Olin ennen sairastumista päiväkodissa avustajana ja siitä jäi elatusavun, asumistuen ja lapsilisän kanssa käteen kk n 500 e kk enemmän kuin nyt ja mm bussilippu oli työmstkaetu. Ja se on matakapalkka- ala, olen yh ja silti jäi sen verran enemmän kuin nyt.

Onko sinun mielestäsi todella 850 e kk kahdelle josta pitää vielä makssa laskut ja bussiliput, summa jolla pitää tulla hyvin toimeen? 13 v syö ja kuluttaa kuin aikuinen. 

Vierailija
64/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa lääkkeet ja julkisen terveydenhuollon 100% toimeentulotukiasiakkaille ja heidän lapsilleen. Jokaiselle lapselle pitää jäädä käyttörahaa 300-400€/kk toimeentulotuen normien mukaan. Tuosta max 150€/kk menee ruokaan, koska lapsi syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Käyttävätkö aikuiset sen 150€/kk omiin menoihinsa? Saisivat katsoa peiliin! Tuolla ostaa edullisia vaatteita ja kenkiä ja mitä lapsi nyt tarvitsee. Jää vielä kuukausirahaakin lapselle.

omiin menoihinsa aikuiselle pitää 595€/kk ja yh enemmän (vuokran, sähkön, kotivakuutuksen, terv huollon, lääkkeiden, silmälasien, passin ym jälkeen)

Ei jää tämän verran minulle ja lapselle,,Helsingistä on mahdoton löytää asuntoa joka sijaitsee turvallisessa ympäristössä alle 950 e jonka verran nyt maksamme M2 kotien ara vuokakaksiosta. Eli joka kk maksan 60e omasta perusosasta vuokraa lisäksi laajaa ko

Missä sen lapsen isä on?

Vierailija
65/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun ei ennen olisi ollut köyhiä lapsia. Ennen niitä köyhiä vasta olikin eikä niistä huudettu mitään. Ei ollut roinaa ja krääsää eikä kunnon vaatteitakaan. Ei aina ruokaa ja jos oli ruokaa niin aika ravintoköyhää ja yksipuolista. 

Ihan turhaa menneiden aikojen glorifiointia. Olipa joo todellakin hienoa, ettei köyhistä huutolaislapsista välitetty eikä heidän puolestaan huudeltu. 

Vierailija
66/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä ei ole edes kaikilla työssäkäyvillä aikuisilla mahdollisuutta käydä leffoissa ja ravintoloissa niin miten olisi mahdollista että tälläisten vanhempien lapsilla olisi? Elämä ei ole reilua, mutta luovuttaa ei saisi koskaan.

Kyllä tässä elämässä pitää suurimman osa ihmisistä miettiä mihin rahansa käyttää, vain harvat ja valitut saavat kaiken. 

Surullista että kaikki mitataan materiassa, vaikka kukaan täällä ei sitä rahaa yksin itsellensä tao. 

Vierailija
67/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voisivat harkita vaikka töihin menoa.

Aijaa? Tuo yksikin lehtijutussa siteerattu lapsi kertoi äitinsä olevan koko ajan töissä, joten lapsi joutui huolehtimaan itse itsestään. Ei se työ nosta köyhyydestä, jos palkka on huono.

Lapsi voi mennä töihin, esimerkiksi jakamaan mainoksia.

Ainakin toimeentulotukiperheessä lapsen tulot huomioidaan tulona satunnaisia tuloja lukuunottamatta, joten pysyvä mainostenjako ei helpottaisi perheen taloudellista tilannetta lainkaan, olisi vain ajanhukkaa lapselle ja pois opiskeluajasta.

Toimeentulo asiakkaat ei ole niitä köyhimpiä. Ne on köyhiä jotka ei saa toimeentulotukea ja joilla on paljon menoja jotka kuuluvat toimrrntulon piiriin. Rajalla eläviä on paljon. Moni varmasti syöjsyykin toimeentulotuen huomaan kun ei enää jaksa

Vierailija
68/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää tämän verran minulle ja lapselle,,Helsingistä on mahdoton löytää asuntoa joka sijaitsee turvallisessa ympäristössä alle 950 e jonka verran nyt maksamme M2 kotien ara vuokakaksiosta. Eli joka kk maksan 60e omasta perusosasta vuokraa lisäksi laajaa ko

Lapsen vio aina dumpata laitokseen. Ehkäpä valtiokin alkaa pohtimaan kannattaisiko kotiäideille maksaa enemmän, kun yhden laitoslapsen kustannukset pomppaavat moninkertaiseksi.

Vierailija
69/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut faktana jopa sen että ainakin yhteen kauteen ei ollut tullut tarpeeksi lapsia joten ryhmä lopetettiin. 

Nämäkin jutut on vähän niin ja näin. Mikä on tarpeellinen määrä? Pitääkö olla 10 henkeä ja paikalle tuleekin vain 8, joten "ei voida jatkaa toimintaa", vaikka ihan hyvin oikeasti voitaisiin, jos olisi mielikuvitusta eikä lukkiuduttaisi kaavoihin. Jokainen lopetettu kerho on henk.koht. menetys niille, jotka haluaisivat harrastaa. 

Tietysti on, mutta näissä on ongelmana usein se, ettei ilmaiseen toimintaan saa tiloja, ei löydy vapaaehtoisia ryhmän vetäjiä (valmentajista ei varmaan voi puhua, jos kyse on täysin harrastelijatoiminnasta), ja tosiaan valtaosa lapsista haluaa liinkuntaseurojen harrastuksiin, koska niissä oppii enemmän. 

Sitä tässä juuri peräänkuulutin, että miksi ilmainen tila annetaan, jos lapsia on 10, mutta ei, jos lapsia on vain 5. Asenteista kiinni. 

Vierailija
70/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun ei ennen olisi ollut köyhiä lapsia. Ennen niitä köyhiä vasta olikin eikä niistä huudettu mitään. Ei ollut roinaa ja krääsää eikä kunnon vaatteitakaan. Ei aina ruokaa ja jos oli ruokaa niin aika ravintoköyhää ja yksipuolista. 

Ihan turhaa menneiden aikojen glorifiointia. Olipa joo todellakin hienoa, ettei köyhistä huutolaislapsista välitetty eikä heidän puolestaan huudeltu. 

Ei tarvi mennä mihinkään 1920-luvun aikoihin, vaan ihan 1990-luvulla pennuilla ei ollu mitään. Mä en esimerkiks saanu harrastaa jääkiekkoa ku ei meidän perheellä ollu varaa siihen. 

Vierailija
71/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täällä ei ole edes kaikilla työssäkäyvillä aikuisilla mahdollisuutta käydä leffoissa ja ravintoloissa niin miten olisi mahdollista että tälläisten vanhempien lapsilla olisi? Elämä ei ole reilua, mutta luovuttaa ei saisi koskaan.

Kyllä tässä elämässä pitää suurimman osa ihmisistä miettiä mihin rahansa käyttää, vain harvat ja valitut saavat kaiken. 

Surullista että kaikki mitataan materiassa, vaikka kukaan täällä ei sitä rahaa yksin itsellensä tao. 

Kun muistelen omaa lapsuuttani niin lapsille ostettiin kuulemma vaatteet kirpputorilta, mutta vanhempani kävivät ulkomailla ja kursseilla omiin harrastuksiinsa liityen. Tästä individualistisesta elämäntavasta alkoi sitten myös pettäminen (vaimo poissa, mies tuo kotiin "lastenlikkoja", jne.). Lopputulos polygaminen suku, missä kukaan ei tule toimeen keskenään. 

Vierailija
72/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tällä palstalla saa kuulla että olemmekin lapsen kanssa ihan hyvin  toimeentulevia kun saamme toimeentulotukea kun vaikka kalliissa omakotitalossa asuva kaveri ei ssa vaikka vanhemmat ovat työttömiä.

Näissä unohtuu aina se että perhe joka on hankkinut sen omakotitalon ovat olleet asemassa että saavat lainaa ja heillä on todella näk muitakin säästöjä tai varallisuutta jne. Mökki,,aut äi jne. Resursseja joita ei aina köyhällä olleena ole ollut. 

Minä olen asunut lapsuudesta saakka vuokralla. Ei ole niskaan ollut mökkiä ei ajokorttia. Kun joudumme tt tuelle puitteet ovat samat mutta nyt ei ole varaa ostaa tilalle hajonneen tilalle sitä uutta kodinkonetta.

Jos ette saa tt tukea, myykää omaisuutenne ja eläkää sillä jonkin aikaa ja kun olette nollilla kuten minä olen ollut aina  voitte hakea uudelleen. 

Vierailija
73/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jotenki väärä kuvitelma et yksinhuoltajat ajattelee et on yhteiskunnan tehtävä subventoida yhtä hyvä elintaso niille ku perheille missä on kaks aikuista. Ne ajattelee et siinä niiden avioerossa/aviottomassa lapsen tekemisessä ei oo minkäänlaista omavastuuta olemassa.

Vierailija
74/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää tämän verran minulle ja lapselle,,Helsingistä on mahdoton löytää asuntoa joka sijaitsee turvallisessa ympäristössä alle 950 e jonka verran nyt maksamme M2 kotien ara vuokakaksiosta. Eli joka kk maks

Elatustuki on tuloa tt tuessa eli se on jo mukana tuloissa. Lapsi ei tapaa isäänsä jika asuu uuden perhernsä kanssa toisella puolella Suomea. Ei osallistu mitenkään lapsen kuluihin maksaa vaan sen 200 e kk. Olen lapsen kanssa koko ajan ja olen ollut jo 10 vuotta. Yhtään ainoaa yötä en ollut ilman lasta 10 vuoteen.

Vierailija
75/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites lapsen elatusmaksut ja lapsilisä? Eikö niistä ole apua?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pennuilla ei oo enää resilienssiä olla ilman jotain mitä ne haluaa. Ne näkee älypuhelimesta että tolla on tollanen niin mullaki pitää olla. 

OIkeestihan köyhienki pennuilla on nykyään paljon enemmän tavaraa ku 1991.

Siksi puhutaankin suhteellisesta köyhyydestä eikä absoluuttisesta köyhyydestä. Mä olen onnekas siinä, että kasvoin itse ja sain myös lapsenikin kasvattaa aikana, jolloin ei ollut vielä lasten ja nuorten kilpavarustelua. Aikana, jolloin ajateltiin, että jos jotain kalliimpaa ostetaankin, se ostetaan vain vanhemmille eikä lapsille. En minä eikä mun lapsenikaan koskaan ajatelleet, että voi miten ihanan kallis merkkilaukku kaverin äidillä on tai miten hienolla autolla kaverin isä ajaa. Joo, joku kaveri saattoi käydä pianotunnilla tai baletissa tai pelata lätkää, mutta ei se ollut mikään itseisarvo. Mun lapsetkin kuuluvat siihen sukupolveen, jotka saivat vanhempiensa vanhat puhelimet sitten, kun vanhempi osti  itselleen uuden. Mun lapset ehti aikuisiksi just ennenkuin alkoi tulla ajatusmaailma, että vanhemmat syö vaikka 2 viikkoa kuukaudessa  veteen keitettyä kaurapuuroa, jotta lapsi saa uuden iPhonen. Olen ennenkin kirjoittanut palstalla, että sillä on eroa, kuuluuko lapsi 24 oppilaan luokallaan niihin 22:een vai niihin 2:een, jolla ei ole. Jos suurimmalla osalla ei ole ja vain muutamalla on, se on lapselle helpompaa. Mutta jos suurimmalla osalla on ja lapsella ei ole, se ei olekaan lapselle enää niin helppoa. 

Vierailija
77/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien lapsia huostataan. Valtio maksaa 400 euroa päivässä yksityiselle ulkomaiselle yrityksellenne vuorokaudessa laitoshoidosta. Todellisuudessa lapsi täysin heitteillä laitoksessa. Joutuu hyväksikäytetyksi hatkareissuilla ja päätyy narkkariksi 13 vuotiaana.

Mitä jos olisi tuettu köyhää perhettä ajoissa murtoosalla näistä kustannuksista?

Hölmöläisen hommaa vai bisnestä?

Todennäköisesti individualistisessa nykymaailmassa biologiset vanhemmat tuon huostaanoton jälkeen vielä postailisi someen videoita jostain Espanjasta sangrialasi kädessä. "Aah ihana vapaus ja vastuuttomuus. Palelkaa siellä Suomessa. "

Kaikki harmittaisi vielä ennemmän. 

Vierailija
78/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Kohta muillakin lapsilla on yhtä paha olla kuin minulla oli lapsena.

ter. Nimimerkki Riikka

Vierailija
79/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jotenki väärä kuvitelma et yksinhuoltajat ajattelee et on yhteiskunnan tehtävä subventoida yhtä hyvä elintaso niille ku perheille missä on kaks aikuista. Ne ajattelee et siinä niiden avioerossa/aviottomassa lapsen tekemisessä ei oo minkäänlaista omavastuuta olemassa.

Ei, en kuvittele. En voi kuitenkaan mitään sille että lapsen isä halusi uuden kumppanin ja perheen ja maksaa elatustukea 200 e kk. Se on tuloa tt tuessa

Olet oikeassa siinä että yksinhuoltajat ovat niitä köyhiä heillä on yhden tulot joilla kustantaa vähintään kahden eläminen. Se että vanhempi jää yksinhuoltajaksi ei ole lapsen vika josta tulee rangaista. Jos yhteiskunta ei kykene laittamaan molempia vanhempia vastuuseen tulee elatus kompensoida lapselle.

Lapsiasiainvaltuutettu on ottanut järjestöjen kanssa sen miksi tt tuessa elatustuki katsotaan tuloksi joka vaikuttaa tt tuen määrään. Sen pitäisi tulla lapsen perusosan päälle eikä vähentää sitä. 

Vierailija
80/195 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voisivat harkita vaikka töihin menoa.

Aijaa? Tuo yksikin lehtijutussa siteerattu lapsi kertoi äitinsä olevan koko ajan töissä, joten lapsi joutui huolehtimaan itse itsestään. Ei se työ nosta köyhyydestä, jos palkka on huono.

Lapsi voi mennä töihin, esimerkiksi jakamaan mainoksia.

Ainakin toimeentulotukiperheessä lapsen tulot huomioidaan tulona satunnaisia tuloja lukuunottamatta, joten pysyvä mainostenjako ei helpottaisi perheen taloudellista tilannetta lainkaan, olisi vain ajanhukkaa lapselle ja pois opiskeluajasta.

Toimeentulo asiakkaat ei ole niitä köyhimpiä. Ne on köyhiä jotka ei saa toimeentulotukea ja joilla on paljon menoja jotka kuuluvat toimrrn

Mitä menoja? Luovu kaikesta niin pääset tuelle ja olet taas varakas