Likastuvatko lakanat oikeasti?
Likaantuvatko lakanat ihan oikeasti kahdessa viikossa pesukuntoon ihmisellä, joka vain nukkuu sängyssään yöpuku päällä? Miten se likaantuminen tapahtuu vaatteiden läpi?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Hikoilun takia.
Niin mutta jos nukkuja käyttää yöpukua. Toki ymmärrän jos nukkuu alasti. Ja tyynyliinan ymmärrän. Mutta miten se hiki muka siirtyy lakanoihin vaatteiden läpi, ellei hikoile vaatteitaan litimäriksi?
En tiedä hyvin hyvin vaikea kysymys😳
Olen alkanut epäillä vahvasti lakanoiden tiheää pesutarvetta talviaikana.
Käytän aina samoja lakanoita 6 kuukautta ja sitten vaihdan, ei haise miltään kun tuuletan makuuhuoneen hyvin joka aamu.
KRP käy nukkumassa lakanoissasi sillä välin kun olet töissä.
Kyllä sen eron lakanoiden puhtaudessa ihan tuntee kun vaihtaa ne puhtaat lakanat tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen eron lakanoiden puhtaudessa ihan tuntee kun vaihtaa ne puhtaat lakanat tilalle.
En ole tuntenut. Ap
Itse pidän siitä tiedosta että lakanat ja tyynyliinat ovat puhtaita. Niihin on hyvä nukahtaa.
Hikoilu ja ihosta irtoaa kuolleita ihosoluja. Pölypunkit lisääntyy mitä kauemmin pesemättä.
Marttojen ohje taitaa olla 2 - 3 viikon välein, eli yövaatetusta käyttävä vähemmän hikoileva voi hyvin venyttää lakanoiden vaihtovälin kolmeen viikkoon. Harva kai nukkuu öitänsä kokovartalohaalarissa, eli vaikkei hikoilisikaan, irtoilee esillä olevasta ihosta kumminkin kaikennäköisiä pikkupartikkeleja lakanan kuituihin.
Riippuu kyllä nukkumatavoista. Kyllä kerran kuussa voi riittää jos käyttää yöpykua, ei ole kova hikoilemaan, ei oleskele sängyssä muuten kuin nukkuessa, ei syö sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanassa on kana? La kana.
Mikä on TiTi-Nallen syntymätön veli? Laka-Nalle.
Tutkimusten mukaan pöly punkkeja ei enää ole kodeissa
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut epäillä vahvasti lakanoiden tiheää pesutarvetta talviaikana.
Minä ostin uudet pussilakanat ja pesin ne heti seuraavana päivänä. Siksi pyykkäsin kaksi päivää peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Marttojen ohje taitaa olla 2 - 3 viikon välein, eli yövaatetusta käyttävä vähemmän hikoileva voi hyvin venyttää lakanoiden vaihtovälin kolmeen viikkoon. Harva kai nukkuu öitänsä kokovartalohaalarissa, eli vaikkei hikoilisikaan, irtoilee esillä olevasta ihosta kumminkin kaikennäköisiä pikkupartikkeleja lakanan kuituihin.
Pyjama käytössä, ainoastaan sukkaosat paljaat. 2 peittoa per nukkuja. Tuntuu vähän liioitellulta pestä parin viikon välein paitsi ehkä tyynyliinat.
Tee testi. Käännä yksi lakanoiden kulmista keskelle ja katso onko värieroa. Jos keskikohta on eri värinen, likaantuu.
Hikoilun takia.