Finnairin ala-arvoinen toiminta
Mikä siinä on, että vaikka Finnair on meidän suomalaisten muka omistama firma, sen toiminta on ala-arvoista ja suunnattoman ylimielistä? Esim. nyt tuo Iltalehden juttu , missä kerrrotaan Lontooseen jätetyistä matkustajien matkatavaroista. Nyt tarttis oikeesti tehdä jotain. Onko kellään ideoita? Boikotti?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Matkatavaraongelman kanssa Finnair ei todellakaan ole yksin vaan monella lentokentällä on älytön kaaos niiden suhteen.
Nyt on siis kysymys siitä, että Finnait ei katso velvollisuudekseen informoida asiakkaitaan, eikä olla heihin missään yhteydessä. Kylläpä on hyvää palelua!
Vierailija kirjoitti:
Matkatavaraongelman kanssa Finnair ei todellakaan ole yksin vaan monella lentokentällä on älytön kaaos niiden suhteen.
Nyt on siis kyse siitä, että Finnair ei katso velvollisuudekseen infota asiakkaitaan, eikä olla missään yhteydessä heihin. Tämäkö on palvelua?
Ap
Eiköhän tässä nyt ole vähän muutakin tekemistä mille pitäisi tehdä jotakin kuin jonkun marginaaliryhmän matkatavarat? Jos sinulla on aikaa ja tekemisen puutetta tuolla on esim tavaton määrä lapsia ja nuoria, joilta puuttuu kodin turva ja hoiva kokonaan.
Ihme valittajia. Lentoyhtiö ei voi matkalaukkuja taikoa esiin. Kuitit kuluista lentoyhtiölle ja homma sillä selvä.
Mistä nyt edes puhutaan? Jos viittaat esim johonkin lehdessä olleeseen juttuun niin linkki unohtui.
"Ja kaupat ovat joulupyhien vuoksi kiinni tapaninpäivään asti, nainen kertoi hankalasta tilanteestaan."
Miltä vuodelta tuo juttu oli uusinta? :D
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/602b7539-8d41-482c-a49f-2e8f3093e272
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkatavaraongelman kanssa Finnair ei todellakaan ole yksin vaan monella lentokentällä on älytön kaaos niiden suhteen.
Nyt on siis kyse siitä, että Finnair ei katso velvollisuudekseen infota asiakkaitaan, eikä olla missään yhteydessä heihin. Tämäkö on palvelua?
Ap
Nyt on kyseessä hyväosaisten ongelmasta. On varaa matkustaa, ei ole kyseessä hengenhätä, kukaan ei ole paossa sodasta jne.
KAIKKI lukutatoiset matkustajat tietävät, että laukkuja saattaa jäädä mille tahansa kentille. KAIKKI tietävät, että tärkeät ja välttämättömät asiat otetaan käsimatkatavaroihin siltä varalta, etteivät laukut saavu samalla lennolla perille. Esim. Heathtrowin kentällä on ongelmia laukkujenkin käsittelyssä. Finnair ei ole hukannut tämän valittajan laukkua, Finnairilla ei ollut tietoa, milloin laukku tarkalleen tulee. Miten voisi tietääkään muiden kenttien hässäköiden takia.
Kun minun matkalaukkuni jäi matkan varrelle, ei käynyt mielessäkään alkaa valittaa siitä iltapäivälehdille. Laukku tuotiin kotiin seuraavana päivänä, tuntia aiemmin kuriiri soitti, olenko kotona tiettyyn aikana vai mihin laukku tuodaan.
Artikkelin valittajalle laukku tuli jo seuraavana päivänä. YKSI vuorokausi ilman lahjoja ja talvitakkia. Voi jestas sentään. Mikä hätä ja valitus, miksi pitää saada ylipäätään korvausta siitä, ettei valittaja itse pakkaa järkevästi ja ottanut matkustamoon sitä talvikelin takkia, jota tarvitsee saman tien??
Järki käteen matkustajat tai jääkää kotiin vaikka sitä joulua viettämään jos ei osaa ennakoida mahdollisia ongelmia.
Aloittajalle ilmainen vinkki. Boikotoi kaikkia lentoyhtiöitä, jos et osaa varautua laukun myöhästymiseen. Jutun ihminen sentään pääsi kotiin ehjänä ja ihan ajoissa. Matkusta omalla autolla, niin ei jää talvitakki matkasta.
Finnairin palvelu Lontoossa (Heathrow) on ollut täysin paska jo 10 vuoden ajan. Laukut katoavat, lennot myöhästyvät ja Finnair ei edes tiedota matkustajille, että nyt on taas virhetilanne päällä. Tiedotukset pitäisi hoitaa sähköpostilla ja tekstiviesteillä, mutta Finnairin henkilökunta ei vaivaudu tarkistamaan, että ilmoitukset on lähetetty matkustajille. Viimeksi kun me kävimme Lontoossa (vähän ennen koronavirusta), meidät potkittiin pois lennolta. Ei ennakkoilmoitusta.
Finnair - kuten ei mikään muukaan lentoyhtiö ei vastaa matkatavaroiden käsittelystä lentokentillä.
Kyse ei ole vain yhden lentoyhtiön ala-arvoisesta toiminnasta vaan siitä, että kokonaisen bisnesalan lähtökohtainen liiketoimintamalli on maailmanlaajuisella tasolla kehittynyt järjestelmällisen huijauksen suuntaan.
Kyse ei myöskään ole millään tavoin erityisesti "hyväosaisten" ongelmasta. Myös "hyväosaisille" kuuluu (tai pitäisi tolkullisesti toimivassa maailmassa kuulua) oikeus saada rahansa vastineeksi se, mistä ovat maksaneet. Tuo hinta vain olisi huomattavasti kalliimpi kaikille taatelintallaajille varallisuusasemaan katsomatta, jollei ilmailun kilpailuasemaa muihin liikennemuotoihin nähden vääristettäisi massiivisilla verovapauksilla ja muilla tukiaisilla. Ei koske vain lentoyhtiöitä vaan myös lentoasemia lieveilmiöineen.
Hyväksyttävään liiketoimintaan voi sinänsä kuulua laskelmointi sillä, ettei palveluja tarvitse pystyä tuottamaan aivan niiden tilattua määrää, jos kokemuksesta tiedetään, ettei koko tilattua määrää käytetä.
Sen sijaan liiketoimintamalli, joka perustuu alusta loppuun seuraavanlaisiin lähtökohtiin
- tulovirran maksimoimiseksi palveluja myydään tietoisesti enemmän kuin niitä pystytään tuottamaan ottaen huomioon liikennejärjestelmän kaikista osista johtuvat kapasiteettirajat
- tässä ei laskelmoida vain varattujen mutta käyttämättä jäävien palvelujen antamalla pelivaralla, vaan palveluja myydään niin paljon yli kapasiteetin, että niitä ei pystytä toteuttamaan sopimuksen mukaisella tavalla edes todelliselle matkustajamäärälle
- vaihtoehtoisesti, jos kapasiteettia ei ole saatu myytyä loppuun, liikenteenharjoittajan yksipuoliset kannattavuusnäkökohdat kelpaavat syyksi lennon peruuttamiseen
- korvausten myöntäminen ja avun (taksi, hotelli) saaminen tehdään tarkoituksella niin väsyttäväksi, että osa matkustajista luopuu vaatimasta oikeuksiaan
- tietoinen laskelmointi kohdistuu myös juuri siihen, paljonko korvauksia olisi oikeasti maksettava ja paljonko niitä pystytään jättämään maksamatta sen vuoksi, etteivät kaikki asiakkaat jaksa viedä tapaustaan tuomioistuimeen
osoittaa rikollista mielenlaatua, johon oikeusjärjestyksen pitäisi puuttua paljon nykyistä jämäkämmin.
Normaalissa elinkeinotoiminnassa ei voi vedellä sellainen peli, jossa liikeyritysten sallitaan pitkällä tähtäimellä järjestelmällisesti laskelmoivan sillä, kumpi on kannattavampaa, itse tekemiensä sopimusten noudattaminen vai niistä laistaminen, kun niistä selviää suuruudeltaan muodollisilla hyvityksillä.
On selvää, että sopimusperusteisen vahingonkorvausvastuun normaalina lähtökohtana oleva positiivinen sopimusetu ei kata palvelun saamatta jäämisestä aiheutuneita seurannaisvahinkoja.
Lainsäätäjän olisi kuitenkin poliittisena arvovalintana ratkaistava asia tietoisesti toisin säätämällä lentoliikenteen harjoittajalle velvollisuus korvata seurannaisvahingotkin silloin, kun liikenteenharjoittaja on tiennyt tai sen olisi pitänyt tietää/ymmärtää olevansa kykenemätön toteuttamaan sitä määrää matkoja, minkä se on myynyt. Alihankintatalouden ja monitoimijaympäristön rakenteellisia seurauksia ei tule vyöryttää kuluttajalle, vaan elinkeinonharjoittajan tulee kantaa myös riskit oman suorituskykynsä virheellisen arvioinnin seurauksista. Varsinkin kun on kyse taloudelliselta asemaltaan niin voimakkaista ja niin voimakasta yhteiskunnan tukea saavista elinkeinonharjoittajista kuin lentoyhtiöt ja lentoasemat.
Yrityksen tehtävä on tietysti tuottaa voittoa omistajilleen, mutta lainsäätäjän tehtävä on huolehtia siitä, ettei se ole mahdollista keinoja kaihtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Finnair - kuten ei mikään muukaan lentoyhtiö ei vastaa matkatavaroiden käsittelystä lentokentillä.
Matkatavaroiden kuljetus perustuu matkustajan ja lentoyhtiön väliseen sopimukseen, jonka asianmukaisesta täyttämisestä (tai asianmukaisesti täyttämättä jättämisen seurauksista) lentoyhtiö on vastuussa siitä riippumatta, huolehtiiko se matkatavaratoiminnoista itse vai alihankkijoiden välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme valittajia. Lentoyhtiö ei voi matkalaukkuja taikoa esiin. Kuitit kuluista lentoyhtiölle ja homma sillä selvä.
Lentoyhtiöillähän on kaikkiin noihin matkatavaroihin ja jatkolentoihin liittyviin juttuihin alikanhintayritykset, joten Finnair voisi korkeintaan vaihtaa ne jos homma ei suju.
Pahempi juttu Finnairin kannalta on, että heidän kabiinihenkilökunnassaan on yhä (aiemmin oli jopa tavanomaista) lentoemäntiä, jotka luulevat olevansa jumalasta seuraavia.
Palvelu on ynseätä ja melkein joka lennolla joku ihan tavallisista matkustajista valikoituu kiusattavaksi: lentoemänään "eivät huomaa" tätä kun tarjoiluvaunu kulkee ohi, tätä tönitään ohi kulkiessa, ja jos kiusatuksi valikoitu edes uskaltaa soittaa emännät paikalle, niin eivät tule.
Olen itse kerran joutunut uhriksi ja muutaman kerran puolustanut uhriksi joutuneita kutsumalla lentoemon paikalle ja sanomalla "ystävällisesti": taisitte vahingossa unohtaa tämän istuinnaapurini.
Kerran kun tällaista käytöstä kokee, niin luulee, että kyse oli sattumasta mutta kun sen on nyt kokenut itse ja kuullut ja nähnyt usein vierestä, niin tämä ei voi olla sattumaa.
Ikävin tapahtuma oli, kun kerran businessluokassa ensimmäisellä rivillä istuessani saman rivin käytäväpaikan nainen jäi kokonaan ilman palvelua. Finnairin lentoemäntä vain ignoreerasi tämän. Nainen sitten meni jossain matkan puolivälissä wc:hen ja takaisin tullessaan jäi sinne eteen puhumaan lentoemännän kanssa kysyen miksei häntä palvella. Lentoemäntä vain selitti, että purseri oli häntä näin ohjastanut, että tätä matkustajaa palvellaan sitten vasta kaikkien muiden jälkeen ja vasta jos "muulta jää aikaa".
Yritin höristellä korvia kun koko tilanne tuntui niin absurdilta ja epämiellyttävältä meistä kaikista jotka jouduimme seuraamaan tilannetta. Ilman palvelua jäänyt nainen oli hyvin rauhallinen ja ymmärsin, että kyse taisi olla joko jostain turistiluokasta businekseen siirtämisestä tai siitä, että oli jollain lentoyhtiöiden sisäisellä lipulla liikkeellä.
Olen matkustanut sadoilla ja sadoilla lennoilla enkä ole millään muulla lentoyhtiöllä joutunut näkemään tai kokemaan vastaavanlaista palvelun puutetta ja ilkeyttä.
Viime vuosina olenkin pyrkinyt aina valitsemaan mahdollisuuksien mukaan jonkun toisen lentoyhtiön lennon. Silti toivon, että Finnairin matkustamohenkilökunnan työmoraali jonakin päivänä muuttuu ja että sieltä sanotaan nämä ilkimykset ensimmäisinä irti mustaamasta Finnairin mainetta.
Eihän tässä tarvittaisi kuin uudenlainen käsitys työstään ja itsestään ja siitä, että työtä tehdään yrityksen ja asiakkaiden hyvinvoinnin vuoksi ja sitä kautta se omakin hyvä olo syntyisi.
Menemättä yksityiskohtiin, tökeröintä kohtelua olen saanut Finnairin kaukoidän lennolla vuosia sitten. Yleensä Finskillä palvelu on toki normaalia ja matkatavaratkin on toimitettu perille.
Finnair ja Finavia toimivat vielä hyvin kun vertaa muihin:) Varsinkin Finavia.
Finnair on sysipaska lentoyhtiö, menen millä tahansa muulla vaikka maksaisi selvästi enemmän tai joutuisin tekemään välilaskun johonkin. Sietäisi mennä nurin koko lafka.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on sysipaska lentoyhtiö, menen millä tahansa muulla vaikka maksaisi selvästi enemmän tai joutuisin tekemään välilaskun johonkin. Sietäisi mennä nurin koko lafka.
Jotainhan näissä täytyy olla perää, kun ei ole savua ilman tulta.
Kyllähän se muutama päivä sitten HS:ssa ääneen päässyt eläkkeelle siirtynyt lentoemäntä antoi selvästi ymmärtää, että me kaikki muut ollaan heitä varten, eikä niin että lentoemännät olisivat asiakkaita varten.
Surkeata.
Aika jännä juttu, että jo vuosikymmeniä on ohjeistettu, että älä pakkaa mitään tärkeää ruumaan. Käsimatkatavaroihin kaikki tärkeä. Näin olen matkustellut koko ikäni ja ei ole ollut ongelmia.
Rantalomalla mennessä uikkarit käsimatkatavaroihin ja kylmään maahan mennessä ulkovaatteet matkustamoon.
Turhaa huomion hakua uutisointi kadonneesta matkalaukussa.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on sysipaska lentoyhtiö, menen millä tahansa muulla vaikka maksaisi selvästi enemmän tai joutuisin tekemään välilaskun johonkin. Sietäisi mennä nurin koko lafka.
Ai jaa!
Milläs Suomi sitten lentäisi?
Matkatavaraongelman kanssa Finnair ei todellakaan ole yksin vaan monella lentokentällä on älytön kaaos niiden suhteen.