Mikä taantuma? Kenellä ihan oikeesti on elintaso pienentynyt vuosi vuodelta?
Ymmärrän sairastumisen tai vastaavan force majouren, mutta eihän normi-ihmisellä elintaso koskaan laske ennen elkeikää?
Eli noin 20v eteenpäin kun opiskelee ensin niin joka vuosi on rahan suhteen pikkusen parempi ja työelämään siirryttyä kans ei IKINÄ palkat laske vaan aina tulee joku vähintään yleiskorotus luokkaa 2.5% koko työelämän ajan.
Eri asia jos haluaa tarkoituksella downshiftata ja lähteä vuodeksi jollekin retriitille mutta suurin osa on koko ikänsä töissä ihan tyytyväisenä ja koko ajan vauraus kasvaa. Ei vähene god heavens sake.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan suomalaisilla, yhä pulskemmiksi vain muuttuvat. Ja elinikäkin on alkanut nousta koronavuosien jälkeen.
Ihmiset ilahduttavat/lohduttavat itseään herkuilla, kun elämä on vaikeaa. Eihän siinä järkeä ole mutta tunteistahan nyt onkin kyse.
KOK nuorten ja PS kannattajilla ei varmaan elintaso ole laskenut mutta muilla ihan varmasti kun elintarvikkeiden hinnat nousseet 60 prosenttia ja eakeindeksi on jaadytetty. Ihan saaliksi kay kun vanhus pyorittelee jotai rukapakettia aj sitten hylkaa sen. Toki olen monen sellaisen maksanut mutta en kasita tata raivoa jolla ukrainaan syydetaan rahoja ja oma kansa elaa koyhyydessa lue mv lehti
Inflaatio on ollut 20% vuodesta 2020 vuoteen 2025; jos ei ole tulot nousseet viidenneksellä sitten vuoden 2020 niin elintaso on laskenut.
Ts. suurimmalla osalla suomalaisista elintaso on laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v sinkkumies duunaritöissä ja kokoajan elintasoni on noussut vuosi vuodelta. Asuntolaina maksettu, yleiskorotuksia ja kokemuslisiä töissä lähes vuosittain. Harrastan osakesijoittamista ja osakesalkkukin kasvanut vuosi vuodelta. Tämän vuoden tuotto 62%. Auton vaihdan 2v välein. Ei minun elämässä mitään taantumaa ole.
Tekisi mieleni sanoa: Taantumaa elämässäsi ei ole VIELÄ, kyllä se sieltä tulee.
-Varma tieto
Olen valmis ottamaan taantuman vastaan. Asun velattomassa kaksiossa jossa asumiskulut 200€/kk, pitkä työura takaa hyvän ansiosidonnaisen päivärahan lomautuksen tai irtisanomisen varalle. Osakesalkku 130k€ antaa erittäin hyvän selkänojan tilanteessa kuin tilanteessa. Sinkkuna ja lapsettomana ei tarvitse huolehtia muista.
M39
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elintaso laskenut. Samaan aikaan on karsittu omista kuluista. Näin siinä nyt on käynyt.
Mikä sitä elintasoa on laskenut? Eikö palkkasi ole noussut? Onko verotuksesi kiristynyt? Vai mikä juttu?
Työttömyys on lisääntynyt, kaikki on kalliimpaa ja monien asunnon arvo on laskenut reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan suomalaisilla, yhä pulskemmiksi vain muuttuvat. Ja elinikäkin on alkanut nousta koronavuosien jälkeen.
Epäterveellinen ruoka on monesti terveellistä ruokaa halvempaa.
Lisäksi harrastukset maksaa, joten monilla voinut käydä niin, että on liikuntaharrastukset jääneet kustannussyistä aiempaa vähemmälle. Toki nyt painonpudotuksen kannalta voi vaikka edes kävellä tai juosta, mutta monet hyväkuntoisetkin pitää näitä tylsinä.. varsinkin näin sadekeleillä. Jos ennen tuli käytyä salilla tai vaikka pelattua höntsäkiekkoa, ja enää ei olekaan varaa, niin voi se liikuntakin vähentyä, eikä sitä lenkkeilykipinää kaikilla ole, vaikka muut lajit kiinnostaisikin.
Vierailija kirjoitti:
KOK nuorten ja PS kannattajilla ei varmaan elintaso ole laskenut mutta muilla ihan varmasti kun elintarvikkeiden hinnat nousseet 60 prosenttia ja eakeindeksi on jaadytetty. Ihan saaliksi kay kun vanhus pyorittelee jotai rukapakettia aj sitten hylkaa sen. Toki olen monen sellaisen maksanut mutta en kasita tata raivoa jolla ukrainaan syydetaan rahoja ja oma kansa elaa koyhyydessa lue mv lehti
Kiitos Marin Suomen talouden tuhoamisesta! Suomalaisten ostovoima pakitti Marinin aikaan 15v. taaksepäin eli enemmän kuin 90-luvun lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v sinkkumies duunaritöissä ja kokoajan elintasoni on noussut vuosi vuodelta. Asuntolaina maksettu, yleiskorotuksia ja kokemuslisiä töissä lähes vuosittain. Harrastan osakesijoittamista ja osakesalkkukin kasvanut vuosi vuodelta. Tämän vuoden tuotto 62%. Auton vaihdan 2v välein. Ei minun elämässä mitään taantumaa ole.
-Varma tieto
Olen valmis ottamaan taantuman vastaan. Asun velattomassa kaksiossa jossa asumiskulut 200€/kk, pitkä työura takaa hyvän ansiosidonnaisen päivärahan lomautuksen tai irtisanomisen varalle. Osakesalkku 130k€ antaa erittäin hyvän selkänojan tilanteessa kuin tilanteessa. Sinkkuna ja lapsettomana ei tarvitse huolehtia muista.
M39
Siihen pitkä työttömyysputki ja taloyhtiön remppa päälle niin olet varaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Varma tieto
M39
Kiva, maalliset asiat turvattu eli selkänojaa löytyy.
Btw, miten käy jos sairastut vakavasti?
Eron jälkeen iso talo meni myyntiin ja vaihdettiin teinien ja koiran kanssa reilusti pienempään rivitalohuoneistoon. Lainaa ei ole kuin hyvin kohtuullinen määrä (nyt 78k€) ja lainakulut on vaan reilu 400€/kk +vastike 270€.
Oon onneksi pysynyt työn syrjässä, joten tulot on varmat ja tasaiset. Ihan kaikkeen ei ole varaa, mutta pärjäillään ilman pennin venytystä, kun suunnitellaan menot eikä ostella turhia. Elämä on kaikin puolin hyvää.
JOOPA joo Marinin hallituksen aikana tehtiin elakkeisiin tasokorotus 7% ja nyt se on jaadytetty 4 vuodeksi. Aiemmin sianlihaleike maksoi 8.50 e kilo ja nyt 19.20 e kilo eli tata rataa. Onhan se kiva syyttaa edellista hallitusta mutta heraa kysymys etta miksi ei sitten korjata virhetta. Arioikeisto on ottanut velkaa 140 000 TUHATTA miljoonaa jota kestaa maksaa takaisin seuraavat 100v. Ja miksi no niiden takia joita elatetaan taalla ja orpon johdolla tukholmassa sovittiin etta pohjoismaat maksvat.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia irtisanotaan taas.
On se kumma jos niitä johtajia, jotka saavat 10 000 €/kk palkkaa irtisanota. Hyvinvointialueiden johtoporrasta voisi verrata muurahaispesään. Johtajia on siellä liikaa ja se vasta kuormittaa Hyvinvointialueita. Tähän pitää nyt jonkun puuttua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elintaso laskenut. Samaan aikaan on karsittu omista kuluista. Näin siinä nyt on käynyt.
Mikä sitä elintasoa on laskenut? Eikö palkkasi ole noussut? Onko verotuksesi kiristynyt? Vai mikä juttu?
Kysymyksiäni on alapeukutettu paljon. Mutta mikä on vastaus? Alapeukuttajille se on ilmeisen itsestäänselvää, mutta minulle ei.
Aika paljon taitaa olla vain sellaista yleistä puhetta, että ihannoidaan kurjuutta ja ratsastetaan huono-osaisuudella.
Mutta sitten todellisuudessa ihmiset elävät ihan normaalisti, eikä heidän omassa elämässään ole mitään kurjuutta. Lietsotaan vain, että ehkä jossain on joku eläkeläinen, jolla ei ole varaa lääkkeisiin. Mutta tosielämässä ei edes tunneta ketään sellaista.
Minulla on kaveri, jonka elintaso on laskenut. Se ei kuitenkaan liity mitenkään palkkakehitykseen, verotukseen, suhdanteisiin eikä hallitukseen. Hän vain teki aikanaan epäonnisen valinnan, joka lankesi maksettavaksi ja vie kaiken ylimääräisen rahan.
Aina näitä poikkeustilanteita on jollain, mutta ne eivät ole taantuman aiheuttamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuryrityksille keskittynyt maailmantalous.
M39. Luulisi laskutaidon olevan hanskassa mutta ei. Et sina eroa elakelaisista jos oikein laskin niin elakeikasi tulee olemaan 72v kun nykyhallitus sita nostaa, saksassa 73 natsin poika nosti ja kun elakeindeksi jaadytetaan saat elaketta noin 15 prosenttia palkasta kun se nyt on noin 40 prosenttia. Saastosi eivat riita edes tuohon yhtiovastikkeeseen saati autoon ruokaan ja ennekaikkea tulevaan talon temonttiin. Usko etta teltta ja patja ovat ne joita sina saat 65v jalkeen
Venäläiset: jätettä.