Mikä taantuma? Kenellä ihan oikeesti on elintaso pienentynyt vuosi vuodelta?
Ymmärrän sairastumisen tai vastaavan force majouren, mutta eihän normi-ihmisellä elintaso koskaan laske ennen elkeikää?
Eli noin 20v eteenpäin kun opiskelee ensin niin joka vuosi on rahan suhteen pikkusen parempi ja työelämään siirryttyä kans ei IKINÄ palkat laske vaan aina tulee joku vähintään yleiskorotus luokkaa 2.5% koko työelämän ajan.
Eri asia jos haluaa tarkoituksella downshiftata ja lähteä vuodeksi jollekin retriitille mutta suurin osa on koko ikänsä töissä ihan tyytyväisenä ja koko ajan vauraus kasvaa. Ei vähene god heavens sake.
Kommentit (69)
Eli missä tässä "elintaso laskee" jotain? Miten tämä sopii "normin" mukaiseen elämään?
"normin" mukainen ihminen voisi kokonaan ilman tiettyjä epämuodollisia olosuhteita (kuten sairastumista) kokea elintason laskun. 3. Kerro, mitä tarkoitat "elintason laskemisen" - onko kyse palkasta, kulutuksesta, elämänlaadusta tai muusta? 4. Voisitko esittää konkreettinen tilanne, jossa ihminen voisi kokonaan epämuodollisten olosuhteiden ilman kokea elintason laskun?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset= läskikasajuoppoja
Mutsis oli
Noinhan se on, että automaattisesti tulee vuosittaiset korotukset.
Olen 39v sinkkumies duunaritöissä ja kokoajan elintasoni on noussut vuosi vuodelta. Asuntolaina maksettu, yleiskorotuksia ja kokemuslisiä töissä lähes vuosittain. Harrastan osakesijoittamista ja osakesalkkukin kasvanut vuosi vuodelta. Tämän vuoden tuotto 62%. Auton vaihdan 2v välein. Ei minun elämässä mitään taantumaa ole.
Ootko inflaatiosta kuullut? Tässä on viime vuosina kustannustaso noussut palkkojen nousua enemmän. Kyllä se elintaso silloin vain laskee, vaikka olisitkin saanut parin prosentin korotuksen, jos inflaatio on 6 prosenttia.
Monilla iski myös lainankorot maksettavaksi, mikä suuremmissa asuntolainoissa on merkittäväkin summa. Ne kun olivat vuosia nollissa. Eli siinä monelle tuli merkittävä kuukausittainen lisäkulu aiempaan vuosikymmeneen verrattuna.
Lisäksi ollut näitä kauhutarinoita sähkölämmitteisistä taloista, kun sähkön hinta onkin pompsahtanut kattoon välillä jne.
Monen tekijän summa, ja pahimmillaan noista edellä mainistuista jollekin on voinut osua koko lottorivi edellä mainituista, niin kyllä se varmasti tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on, että automaattisesti tulee vuosittaiset korotukset.
Inflaatio on viime vuosina ollut usein korkeampi, joten kyllä reaalitulot ovat laskeneet monilla, vaikka korotukset on saatu.
En ole vielä elkeiässä mutta elintasoni laskee koko ajan kun kaikki se mitä oli ennen hankittu alkaa olla loppu. Siis vaatteet, pesuaineet, kosmetiikka yms.
No, minulla ei ole. Jos katson vaikka 2022 palkkakuittejani, niin nykyinen netto on lähes sama kuin silloin. Vaikka brutto muutaman satasen noussut.
Mutta kaikki kulut, siis ihan kaikki nousseet useita prosentteja. Ja nousee koko ajan.
Ja siis ennen kertyi vähän vahingossakin säästöjä, nykyisen ei enää.
Olemme yrittäjäperhe. Ja kyllä se sielläkin menee niin, että pidempi työura tuo "kokemuslisää". Eli kun kokemusta kertyy, niin saa aina parempia diilejä ym. onnistumisia. Ja verkostot laajenevat koko ajan, ja niiden kautta tulee aina uusia tilaisuuksia asioille.
Onhan se elintaso laskenut. Samaan aikaan on karsittu omista kuluista. Näin siinä nyt on käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v sinkkumies duunaritöissä ja kokoajan elintasoni on noussut vuosi vuodelta. Asuntolaina maksettu, yleiskorotuksia ja kokemuslisiä töissä lähes vuosittain. Harrastan osakesijoittamista ja osakesalkkukin kasvanut vuosi vuodelta. Tämän vuoden tuotto 62%. Auton vaihdan 2v välein. Ei minun elämässä mitään taantumaa ole.
Ja yht'äkkiä heräsitkin unesta, HEHEHE
No ei ainakaan suomalaisilla, yhä pulskemmiksi vain muuttuvat. Ja elinikäkin on alkanut nousta koronavuosien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieleni sanoa: Taantumaa elämässäsi ei ole VIELÄ, kyllä se sieltä tulee.
-Varma tieto
Eikä kukaan, joka on opiskellut, jää koskaan työttömäksi, eikä sairastu, eikä tule elämään muitakaan katastrofeja. Onko aloittaja täyttänyt jo 50?
Vierailija kirjoitti:
No, minulla ei ole. Jos katson vaikka 2022 palkkakuittejani, niin nykyinen netto on lähes sama kuin silloin. Vaikka brutto muutaman satasen noussut.
Mutta kaikki kulut, siis ihan kaikki nousseet useita prosentteja. Ja nousee koko ajan.
Ja siis ennen kertyi vähän vahingossakin säästöjä, nykyisen ei enää.
Minä olen pienituloinen. Minulla taas netto on noussut valtavasti, kun nykyään veroprosentti on nolla 15 000 euroon asti.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan suomalaisilla, yhä pulskemmiksi vain muuttuvat. Ja elinikäkin on alkanut nousta koronavuosien jälkeen.
Epäterveellinen ruoka on monesti terveellistä ruokaa halvempaa.
Jep. Nyt alkaa lainamäärät mennä niin pieniksi, että alkaa elintaso nousemaan. Keski-iässä sitkeä työ alkaa palkitsemaan.