Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko tässä tilanteessa?

Vierailija
31.10.2025 |

Asun kahden alaikäisen lapseni kanssa kolmestaan vuokralla 50m2 kaksiossa eli ahdasta on. Ei saunaa, yksi vessa. Vuokra on 845€.

Nyt olisi tarjolla 89m2 saunallinen kolmio tässä melko lähellä. Kaikille olisi siis oma makuuhuone. Kaksi vessaa. Vuokra 1290€.

Mun tulot ovat nettona noin 2800-2900€/kk. Vähän vaihtelee riippuen bonuksesta. Yksi velaton auto. Kotivakuutus sisältyy tällä hetkellä vuokraan enkä ole nyt ottanut irtaimistovakuutusta. Auton vakuutus pitää kilpailuttaa, koska se on iso, noin satasen kuussa.

Mitä itse tekisit tässä tapauksessa?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jäänyt tähän mennessä enemmän kuin 450 euroa ylimääräistä joka kuukausi? Jos on, niin sitten sulla on varaa muuttaa. Jos ei, niin miettimisen voi lopettaa. 

On jäänyt. Joka kuukausi jää vähintään 600 säästöön. Ap

Eli jatkossa jäisi säästöön ehkä pari sataa. Lapsilisä loppuu yhdeltä jää säästöön 100e. Sillä ei autoa huolleta jos pesukone hajoaa.

Ap:lla on 15 000 euroa säästöjä. 

Vierailija
42/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo nykyinen vaihtoehto on neliö, niin etsisin hieman halvemman kolmion. Asun itse 74,5 neliön kolmiossa kahden lapsen kanssa. Olohuone on aika iso, ja nukun itse olohuoneessa. Säästäisit vähän rahaa tällaisella ratkaisulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, sun lapset on nyt jo teini-iässä? Voi taivas! Asutte pienessä kaksiossa silti? Muuttaisin kyllä heti. Olen nro 33 ja muutin 78 neliön kolmiosta 95 neliön neliöön kun esikoinen aloitti yläasteen. Pienempi oli 10v tyttö ja meillä oli siihen asti yhteinen makkari. Oli minusta tärkeä, että jokaisella oli oma huone ja rauha. Oli meillä kolmiossakin 2 vessaa, en voi edes kuvitella yhden vessan kanssa säätää.

Vierailija
44/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on tärkein paikka maailmassa ja sen pitää olla toimiva ja tarpeeksi suuri kaikkien tarpeisiin. En ikinä nipistäisi asumismukavuudesta. Kaikesta muusta kylläkin, mutta siitä en.

Vierailija
45/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisin tehdä muuttopäätöksen itse enkä kyselisi palstalta. 

Tietenkin aloittaja tekee sen päätöksen itse. Kukapa muukaan sen tekisi. Mutta miksi ei saisi kysellä myös mielipiteitä muilta? 

Vierailija
46/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai muuttaisin! Vuokran jälkeen sulle jää 1600€ plis elarit, vähintään 300€ ja lapsilisät siihen, sama 300€ kai minimissään? 2100€ kuukausi pärjäätte kyllä aivan varmasti!

Vierailija
47/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin ihan ensimmäisenä vuokralordin lompakon paisuttamisen, jos sellaiset tulot, että on varaa maksaa yli tonnin kuukausivuokria.

Vierailija
48/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea muiden vastauksia. Mutta muuttaisin mikäli lapset jo teini-iässä. Alkaa kaipaamaan yksityisyyttä. Tosin teini ikäisillä alkaa rahaakin kulumaan erilailla kuin pienillä että huomioi budjetissa se. 

Vierailija
49/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi jotain tästä väliltä hinnaltaan?

Vierailija
50/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettaisin ihan ensimmäisenä vuokralordin lompakon paisuttamisen, jos sellaiset tulot, että on varaa maksaa yli tonnin kuukausivuokria.

Mielelläni ostaisin oman, mutta koska hakisin lainaa yksin naimattomana, saisin sitä tosiaan maksimissaan 70 000. Ei sillä saisi täältä päin edes tän kokoista asuntoa, jossa nyt asutaan. Ap

Vierailija
51/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tarkottaisi siis sitä, että koko porukka sulloutuu miniyksiöön, joka on remppapommi. 

Vierailija
52/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse etsisin isompaa, mutta ehkä pikkasen pienemmällä budjetilla. Nyt pitäisi olla vuokralaisen markkinat, eli tarjontaa ja neuvotteluvaraa. 

Vierailija
53/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse etsisin isompaa, mutta ehkä pikkasen pienemmällä budjetilla. Nyt pitäisi olla vuokralaisen markkinat, eli tarjontaa ja neuvotteluvaraa. 

Mä kärkyn päivittäin sivustoja, jos täältä vapautuisi jotain hyvää vaihtoehtoa. Ei täällä hirveästi ole valikoimaa.. Ap

Vierailija
54/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea vuokra.  Tuolla summalla maksaisit omaa.  Ei missään nimessä kannata maksaa tuollaista vuokraa.  Se on kuin veteen heittäisi.  Nyt on hyvä aika ostaa asunto.

Vierailija
55/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea vuokra.  Tuolla summalla maksaisit omaa.  Ei missään nimessä kannata maksaa tuollaista vuokraa.  Se on kuin veteen heittäisi.  Nyt on hyvä aika ostaa asunto.

En nyt halua ilkeillä, mutta et lukenut mun aiempia viestejä siitä minkälaiseen omistusasuntoon mulla olisi mahkuja. Ei kovin hääviin. Ap

Vierailija
56/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt halua ilkeillä, mutta et lukenut mun aiempia viestejä siitä minkälaiseen omistusasuntoon mulla olisi mahkuja. Ei kovin hääviin. Ap

Näinpä. Yksinhuoltajana yhden palkalla ei kovin kummoisia lainoja saa. Kun useampi asukas ja vain yksi lainanmaksaja. ei ihan hiirenloukkua pysty asunnoksi ostamaan. Lisäksi ainakaan täältä pääkaupunkiseudulta ei saa minkään näköistä perheasuntoa, ei edes sitä yksiötä, 70 000€:lla. 

Vierailija
57/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu pääkaupunkiseudulla, mutta just katsoin, mitä mun budjetilla löytyy myytävistä ja olivat aika hirveitä. Pieniä asuntoja huonoilta alueilta. Ap

Vierailija
58/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa iso kolmio... no toisaalta kaveri asui joskus 110neliömetrin kaksiossa. Oli todella iso olohuone ja makuuhuoneeseenkin mahtui muutakin kuin parisänky..

Iso kolmio? Ihan normaali kolmion koko tuo kyllä on. 

Vierailija
59/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei autoa huolleta jos pesukone hajoaa.

Koitas nyt miettiä uusiksi tämä lause. :D

Vierailija
60/85 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu pääkaupunkiseudulla, mutta just katsoin, mitä mun budjetilla löytyy myytävistä ja olivat aika hirveitä. Pieniä asuntoja huonoilta alueilta. Ap

Näin se vaihtelee paikkakunnan mukaan minkä hintaista on. Itse asun yksin vuokralla omakotitalossa ja tämä on muutaman tuhannen asukkaan muuttotappiokunta. Mä saisin ostettu tämän talon 70 000 eurolla, mutta juuri nyt se ei ole mahdollista koska ei ole säästöjä enkä saisi sen vuoksi lainaa. Vaikka asun yksin niin haluan asua tässä ja ostan talon kun se on mahdollista. Tämä talo on siis exän omistama ja ollaan asuttu tässä silloin kun oltiin yhdessä. Mä sitten jäin tähän vuokralla ja tämä on ollut mun koti yli 10 vuotta. Viime vuonna jäin yksin, kun mun lapsi muutti pois. Vuokraa tästä maksan 480€. Lisäksi tulee toki sähkö, vesi, vakuutus ja kaukolämpö. Jos oikein kylmää on, niin kaukolämpö voi olla yli 300€/kk enkä ole mikään isotuloinen tällä hetkellä.

Mutta ap:n asuntoasiaan sen verran, että kaksio kahden teinin kanssa on pieni. Teinit kaipaa omaa rauhaa. Ja vaikka vanhempi onkin jo aika pian täysi-ikäinen, niin onko heti muuttamassa edes pois. Kaikessa rauhassa käydä lukio/amis ja asua kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi