Muuttaisitko tässä tilanteessa?
Asun kahden alaikäisen lapseni kanssa kolmestaan vuokralla 50m2 kaksiossa eli ahdasta on. Ei saunaa, yksi vessa. Vuokra on 845€.
Nyt olisi tarjolla 89m2 saunallinen kolmio tässä melko lähellä. Kaikille olisi siis oma makuuhuone. Kaksi vessaa. Vuokra 1290€.
Mun tulot ovat nettona noin 2800-2900€/kk. Vähän vaihtelee riippuen bonuksesta. Yksi velaton auto. Kotivakuutus sisältyy tällä hetkellä vuokraan enkä ole nyt ottanut irtaimistovakuutusta. Auton vakuutus pitää kilpailuttaa, koska se on iso, noin satasen kuussa.
Mitä itse tekisit tässä tapauksessa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Ajattele myös etukäteen kun lapsilisät loppuu,tekeekö tiukkaa vai viimeistään sit taas muutto. Kerta jos vuokrakin nousee aika kohtuu paljon.
Hyvä huomio
Vierailija kirjoitti:
Oletko ääliö? Kolmio on 2 makuuhuonetta ja olohuone. Jos teitä 3 niin misdä kaikille makuuhuoneet? Huoneita on kyllä 3, mutta rautalangssta väännettynä Suomen kolmio on 2 makuuhuoneen asunto.
Kirjoitin tosiaan väärin eli neliö kyseessä, 3 makkaria. Ap
Muuttaisin ehdottomasti jos sijainti ok. Monesta muusta asiasta voi vähän säästää/tehostaa/olla luova. Oma koti on tärkein ja kiva jos on tilaa ja toimiva. Meillä oli neliö kun 2 lasta asui kotona ja on yhä kun olemme nyt kaksin taas. Ihana kun on tilaa ja 2 vessaa ja oma sauna.
Sitähän suositellaan, että asumiskustannukset olisivat kolmannes nettotuloista.
Todellakin muuttaisin.
Elämä on tehty nautittavaksi eikä kärvistelyksi pienessä kaninkopissa. Vihaan ahtautta, pieniä tiloja, yhden vessan jakamista useamman kanssa ja yleistä kärvistelyä kuin sillit suolapurkissa. Lisäksi, kun lapset kasvavat teineiksi, he tarvitsevat omaa tilaa, yksityisyyttä jne.
Teille kuitenkin jää 1500 euroa rahaa vuokran jälkeen. Riittää hyvin.
Mä en miettis hetkeäkään. Kotona pitää olla tilavaa ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jäänyt tähän mennessä enemmän kuin 450 euroa ylimääräistä joka kuukausi? Jos on, niin sitten sulla on varaa muuttaa. Jos ei, niin miettimisen voi lopettaa.
On jäänyt. Joka kuukausi jää vähintään 600 säästöön. Ap
Vierailija kirjoitti:
Todellakin muuttaisin.
Elämä on tehty nautittavaksi eikä kärvistelyksi pienessä kaninkopissa. Vihaan ahtautta, pieniä tiloja, yhden vessan jakamista useamman kanssa ja yleistä kärvistelyä kuin sillit suolapurkissa. Lisäksi, kun lapset kasvavat teineiksi, he tarvitsevat omaa tilaa, yksityisyyttä jne.
Toinen lapsista onkin jo 16 ja toinenkin varhaisteini. Ap
Kyllä kaksi vessaa ja sauna lisää todella paljon asumismukavuutta, kun henkilöitä on kolme.
Tee tarkka laskelma kaikista tuloista. Kai saat elarit ja lapsilisät palkkasi päälle?
Ja sitten lasket kaikki ns. aivan pakolliset kuukausimenot eli puhelinliittymät kaikille, nettiliittymä, sähkö, vesi, vuokra, autopaikka, auton menot, ruoka ja hygienia, mahdolliset lääkkeet.
Laske paljon jää ylimääräistä vaatteisiin, tavaroihin, huvitteluun, parturiin, meikkeihin ym. mitä nyt tarvitsettekaan. Noi on ylimääräisiä, joista voi nipistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin muuttaisin.
Toinen lapsista onkin jo 16 ja toinenkin varhaisteini. Ap
No miksi edes mietit? Mä muuttaisin heti. Sauna on myös ihanaa luksusta, joka ulkomailla on lähinnä miljonäärien asunnoissa. On ihanaa kävellä syksyllä ja talvella kävelylenkki ja mennä sen jälkeen lämpimään saunaan rentoutumaan. Sauna laskee stressiä ja edistää untakin. Ja se tuo iloa elämään. Ja kaksi vessaa on ihan ehdoton. En ikinä voisi asua asunnossa, jossa on vain yksi vessa jaettavaksi.
Me osutaan viisi ihmistä kolmiossa eli suhteessa ahtaammin kuin te. En kyllä ikinä muuttaisi noin kalliiseen asuntoon, ainakaan noilla tuloilla.
Säästöjä on 15 000. Oon aivan kahden vaiheilla tän asian kanssa. Oon joskus ollut pahoissa rahavaikeuksissa enkä ikinä enää halua elää niin. Nyt olen saanut kaikki velat maksettua ja tosiaan edes jonkun verran rahaa säästöön. Pelottaa, että teen itselleni tiukan tilanteen, niin siksi mietin tosi tarkkaan tätä. Ap
No, viimeistään kun lapset on esiteini/teini-iässä sun pitää kuitenkin muuttaa isompaan. Mulla oli hiukan pienemmillä nettotuloilla reilun tonnin vuokra ja 2 lasta (4h+k). Nyt lapset muuttaneet kotoa ja ite muutin kaksioon.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ääliö? Kolmio on 2 makuuhuonetta ja olohuone. Jos teitä 3 niin misdä kaikille makuuhuoneet? Huoneita on kyllä 3, mutta rautalangssta väännettynä Suomen kolmio on 2 makuuhuoneen asunto.
Mikään laki ei kiellä laittamasta olohuoneeseen vuodetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jäänyt tähän mennessä enemmän kuin 450 euroa ylimääräistä joka kuukausi? Jos on, niin sitten sulla on varaa muuttaa. Jos ei, niin miettimisen voi lopettaa.
On jäänyt. Joka kuukausi jää vähintään 600 säästöön. Ap
Eli jatkossa jäisi säästöön ehkä pari sataa. Lapsilisä loppuu yhdeltä jää säästöön 100e. Sillä ei autoa huolleta jos pesukone hajoaa.
en ikinä maksaisi vuokraa yli 500e kk.
ostaisi oman noilla hinnoilla.
Ehdottomasti muuttaisin! :) ja jos en tuohon, niin isompaan joka tapauksessa
Vierailija kirjoitti:
No, viimeistään kun lapset on esiteini/teini-iässä sun pitää kuitenkin muuttaa isompaan. Mulla oli hiukan pienemmillä nettotuloilla reilun tonnin vuokra ja 2 lasta (4h+k). Nyt lapset muuttaneet kotoa ja ite muutin kaksioon.
Ap:lla on kaksi lasta, niin minusta pitää nyt miettiä myös niitä lapsia. Asunto on kuitenkin myös heidän koti ja nyt on heidän lapsuudestaan kyse. Varmasti lapset jossain vaiheessa tulevat siihen ikään, että oma tila ja oma huone ovat tärkeitä asioita. Ja sen jälkeen muuttavat pois kotoa. Haluaako Ap panostaa niihin vuosiin, vai kärvistellä liian pienessä asunnossa lasten kanssa?
Minusta ehdottomasti muutto, jos siihen on varaa ja taloudelliset resurssit. Sitten, kun lapset muuttaa pois kotoa, voi taas muuttaa pienempään asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
en ikinä maksaisi vuokraa yli 500e kk.
ostaisi oman noilla hinnoilla.
Mä saisin asuntolainaa 50-70t. Ei sillä saa kovin kummoista kolmiota tai neliötä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on 15 000. Oon aivan kahden vaiheilla tän asian kanssa. Oon joskus ollut pahoissa rahavaikeuksissa enkä ikinä enää halua elää niin. Nyt olen saanut kaikki velat maksettua ja tosiaan edes jonkun verran rahaa säästöön. Pelottaa, että teen itselleni tiukan tilanteen, niin siksi mietin tosi tarkkaan tätä. Ap
No selkeästi hallitset nyt rahankäyttösi ja osaat käyttää sitä järkevästi. Tietyillä valinnoilla voit säästää todella paljon. Esim. ruokakaupassa tietyillä valinnoilla voi tehdä tosi isoja säästöjä, asioita ja vaatteita voi ostaa käytettynä halvemmalla.
Voit säästää sellaisissa asioissa jatkossa, jossa aiemmin et ole säästänyt. Esim. et enää mene kahvilaan. Pienistä puroista tulee iso virta. Jos jostain turhanpäiväisestä luovut, esim. vaikkapa 7 e kahvilaan joka päivä, tekee se kuukaudessa jo 7e x 30 pv = 210 euroa. En nyt tarkoita sitä, että olisit joka päivä käynyt kahvilassa 7 euron edestä, vaan havainnollistan sitä, että kuinka pienistäkin valinnoista voi kertyä ihmeellisen iso kuukausisumma. Se oli se pointti. Eli vähän hienosäätämällä sieltä ja täältä, onnistuu asua kalliimminkin, kun nipistää jostain toisesta päästä sitten.
En tuohon muuttaisi. Sehän 450 euroa kalliimpi. Olisko sitten kivaa asustella, eikä varaa oikein muuhun? En tietty tiedä säästöistä, mutta... Meneehän sisustamiseenkin oma rahansa.
Itse kattelisin isompaa kaksiota tai pienempää kolmiota. Ilman saunaa, kun sillä ei meikämandolino tee mitään. Siitä tulis varasto, kuten nytkin.
Me maksetaan meidän 110 neilöisestä asorivarista 1375 € sis. 4 hlön vedet ja autopaikan.