Muuttaisitko tässä tilanteessa?
Asun kahden alaikäisen lapseni kanssa kolmestaan vuokralla 50m2 kaksiossa eli ahdasta on. Ei saunaa, yksi vessa. Vuokra on 845€.
Nyt olisi tarjolla 89m2 saunallinen kolmio tässä melko lähellä. Kaikille olisi siis oma makuuhuone. Kaksi vessaa. Vuokra 1290€.
Mun tulot ovat nettona noin 2800-2900€/kk. Vähän vaihtelee riippuen bonuksesta. Yksi velaton auto. Kotivakuutus sisältyy tällä hetkellä vuokraan enkä ole nyt ottanut irtaimistovakuutusta. Auton vakuutus pitää kilpailuttaa, koska se on iso, noin satasen kuussa.
Mitä itse tekisit tässä tapauksessa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et muka saisi juuri minkäänlaista asuntolainaa, ja olet kuitenkin keskimääräistä parempituloinen. Onko lasten isä joku Mehmet jolla ei olla raha?
Pankit ovat kiristäneet lainansaantia. Oletko lukenut uutisia viime vuosina lainkaan?
Ap sanoo, ettei saisi kuin max 70 tonnin lainan. Minulla on tuttuja, jotka on saanu yli satatonnia lainaa tienaamalla kuukaudessa bruttona sen mitä ap saa nettona. Veikkaan, että ap kuluttaa kaiken viimeistä senttiä myöten ja konkreettinen olemassa oleva omaisuus lienee kämpän irtaimisto. Aika surullista settiä noilla tuloilla tuossa iässä.
Jepulis, kepulis. Ap:n kannattaa tulostaa ja ottaa tämä kommentti mukaan pankkiin lainaneuvotteluihin. "Koska vauvapalstan anonyymin tuttu sai lainaa, niin minunkin
Aloittajahan on todennäköisesti kussut raha-asiansa ainakin jossain määrin, jos noilla tuloilla pankki myöntää noin vähän lainaa. Edes kiristynyt lainatilanne ei tuota selitä.
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on 15 000. Oon aivan kahden vaiheilla tän asian kanssa. Oon joskus ollut pahoissa rahavaikeuksissa enkä ikinä enää halua elää niin. Nyt olen saanut kaikki velat maksettua ja tosiaan edes jonkun verran rahaa säästöön. Pelottaa, että teen itselleni tiukan tilanteen, niin siksi mietin tosi tarkkaan tätä. Ap
Sinulla on säästöjä 15 000, ja säästöön jää joka kuukausi 600 euroa. Tarkoittaa, että olet pystynyt säästämään yhteensä vain pari vuotta, jos lähdetään nollasta. Onko tilanne mielestäsi pysyvä, eli luotatko itseesi taloudenpitäjänä?
Jos minulta kysytään, niin tilanteesi on edelleen tiukka, noilla säästöillä. Kohonneen vuokran myötä säästöön tulee jäämään 150 euroa kuukaudessa, joka on aika vähän. Seuraavan 15 000 säästämiseen kuluukin sitten yli kahdeksan vuotta, jos ei tule mitään yllätyksiä. Ja yllätyksiä aina tulee.
Jos oikeasti tarvitsee miettiä, niin vuokraisin uuden asunnon ilman saunaa. Saunaa käytetään verrattain harvoin. Jos taas käytät sitä usein, se alkaa näkyä sähkölaskussa uutena menoeränä.
Mielestäni teidän pitää päästä kaksiosta pois. Ehkä tuo on ok. Jää kyllä vuokran jälkeen vain 500/nenä.. ja tulosi sisälsi jo lapsilisät ja elatustuet..?
Kuulostaa tiukalta mutta ehkä selviät. Auto voi tulla turhan kalliiksi siinä.
Yhtiolainallisiin asuntoihin ei tarvitsisi omaa lainaa, mutta niissa pitaa pystya maksamaan myyntihinta ilman lainaa jos ei saa pankista lainaa. Mites asumisoikeusasunto tai halvempi vuokra-asunto?