Voiko köyhä omistaa auton?
Esim työttömänä, kun minä en meinaa pystyä siihen edes matalapalkkaisena duunarina. Tuli korjaukset eteen ja auto menee paaliin kun ei vaan ole 800 euroa laittaa korjauksiin.
Kommentit (66)
No voi ihan helposti, mutta monen köyhän mentaliteetti on, että "pitää olla uusi ja mahdollisimman halpa".
Itse olen ajanut vain 80-luvun autoilla teini-iästä alkaen ja näin aion tehdä pääasiassa loppuelämäni.
80- ja 90-luvun autot sopivat hyvin "köyhälle". Etenkään 80-luvun autoissa ei ole mitään ylimääräistä saastelaitetta, anturia, moduulia/ohjausyksikköä, airbagia, absia tai muuta vastaavaa, jotka aiheuttavat "köyhälle" väkisinkin auton romuttamisen, ellei sitä ole varaa viedä korjaamolle näiden vikaantuessa. Jos moottorin tai airbagin vikavalo syttyy, niin minkäs teet.
80-luvun autoilla ei moista tarvitse miettiä. Niissä ei yksinkertaisesti ole niin mitään kallista hajoavaa. Kulutusosat ovat hiluilla ostettavissa ja työt halpoja, jos nyt korjaamoa joutuu käyttämään.
Plussana: vakuutusmaksu bonuksilla n. 150e, vero 220, ja bensaa omien ajojen mukaan 6-7 satasella.
Itse teen kuitenkin nykyisin niin, että ajan talvet jollain tämän vuosituhannen riiskulla itsekin, mutta huhti-marraskuun ajan vain 80-luvun autoilla. Aion hankkia näitä vielä lisää loppuelämää varten varalle.
Tienaan n. 50ke vuodessa, mutta olen ollut opiskelijana ja nuorena ns. köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, se kato riippuu ihan siitä osaako itse korjailla sitä romuaan...
Ai taivasalla säitten armoilla? Ei köyhällä yleesä ole autotallia missö valaistus, lämmintä ja tarvittavat työkalut.
Ei ole kauaakaan, kun mun työpaikan pihaan oli joku jamppa tullut vaihtamaan renkaita. Lähiprisman parkkihallissa jouduttiin kieltämään autojen korjaus, kun se alkoi olla niin yleinen paikka autorempoille. Että kyllä niitä tehdään paljon muuallakin, kuin oman autotallin lämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ehkä jonkun vm. 2001 ruostetynnyrin jolla ajettu 419 000km. Muutaman kuukauden päästä kun se ei enää starttaa ja puskee savua niin omistaja tyrkkää sen satasella jollekin romanille joka tulee hakemaan sen kaverinsa romuttamoon.
Oikeasti nuo 80-90-luvun autot kyllä kestää parhaiten vaikka ois milli ajettu koneella :D kori nyt ainoastaan tuntuu ruostuvan, mutta joku jamppa kotitallissa laittaa kaljapalkalla ja osatkin maksaa muutamia euroja pääsääntöisesti tai romuttamolta saa.
No ei todellakaan kestä. Tasan tuon aikakauden Mercedekset kestävät miljoona kilometriä. Vain siksi, koska ne olivat aikanaan kalliita autoja joissa isohkot moottorit ja taotut männät sekä kampiakselit.
Tavalliset 80-90-luvun käyttöautot ovat menneet paaliin jo kauan sitten ajettuaan noin 200-300tkm. Nettiautossa ei ole 1980-90 valmistettuja henkilöautoja enää kuin muutamia satoja jotka vielä ovat tieliikennekelpoisia ja ne ovat käytännössä kaikki Mercedes-Benz tai BMW-merkkisiä, sekä muutama yksittäinen todella kallis klassikko-urheiluauto.
Jopa opiskeluaikoina. Koska oli pakko. Kymmeniä/satoja kilsoja jaksanu kävellenkään mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettiautosta voi ostaa 100-500€ kotteron missä leimaa 6-12kk ja ajella sillä. Sitten kun ei läpäise katsastusta niin myy ja ostaa toisen.
Ei siellä ole tuollaisia tuohon hintaan, tiedän koska olen etsinyt.
tuo kirjoittaja ei autoa omista. kunhan puhuu lämpimikseen. nuo halpiskotterotkin ovat kallistuneet todella rajusti viime vuosina kun yhä useampi vähävarainen haluaa mielummin kulkea omalla autolla kuin jollain bussilla tai jalkapatikalla.
ne 6kk leimaiset pomminretaleetkin maksavat nykyään 1000 - 2000 euroa nettiautossa.
jos auto on 500e se on aina nettiautossa sellainen yksilö jossa lisätiedoista ilmenee että se ei vaihda kolmannelle vaihteelle, savuttaa pahasti tai siinä on jokin vakava vika johon omistajalla ei ollut rahaa korjaukseen. en minä tuollaista laske käyttöautoksi.
Ostin työttömänä uuden auton, eli itse haluamillani herkuilla tehtaalta tilattuna.Enkä edes osareita käyttänyt. Entisestä sain 24 000e ja 22 000e +risat laitoin omaa rahaa tililtä. Mikä este se työttömyys on. Ei ne aiemmin hankitut rahat mihinkään tililtä katoa vaikka työttömyys kohdalle osuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti köyhä niin eipä löydy mitään autotalleja tai korjaustiloja. Nostele siinä autoa ilmaan ja hitsaile pakosarjaa jossain kerrostalon parkkipaikalla tai kadunvarressa.
Kyllä mä olen kerrostalon parkkipaikalla autoa korjannut. Ei siinä tietenkään ihan samanlaisia remontteja pysty tekemään, kuin kunnon tiloissa, mutta hyvällä tuurilla pystyy pitämään auton liikenteessä useita vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Nettiautosta voi ostaa 100-500€ kotteron missä leimaa 6-12kk ja ajella sillä. Sitten kun ei läpäise katsastusta niin myy ja ostaa toisen.
Näin pystyi tekemään 15v sitten. Nykyään minkä tahansa leimallisen romun hintaluokka 1000-1500
Huutonaurua tuolle joka väitti että sen kun haette vuoden leimallisen auton nettiautosta satasella.
Laitapa tänä päivänä tuohon nolla perään niin ollaan oikeilla jäljillä, ja silloinkin valtaosa niistä autoista on vakavia ongelmatapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ehkä jonkun vm. 2001 ruostetynnyrin jolla ajettu 419 000km. Muutaman kuukauden päästä kun se ei enää starttaa ja puskee savua niin omistaja tyrkkää sen satasella jollekin romanille joka tulee hakemaan sen kaverinsa romuttamoon.
Oikeasti nuo 80-90-luvun autot kyllä kestää parhaiten vaikka ois milli ajettu koneella :D kori nyt ainoastaan tuntuu ruostuvan, mutta joku jamppa kotitallissa laittaa kaljapalkalla ja osatkin maksaa muutamia euroja pääsääntöisesti tai romuttamolta saa.
No ei todellakaan kestä. Tasan tuon aikakauden Mercedekset kestävät miljoona kilometriä. Vain siksi, koska ne olivat aikanaan kalliita autoja joissa isohkot moottorit ja taotut männät sekä kampiakselit.
Tavalliset 80-90-luvun käyttöautot ovat menneet paaliin jo kauan sitten ajettuaan noin 200-300tkm. Nett
Höpöhöpö. Ne laitettiin pääosin siksi romuttamoille, että saadaan romutuspalkkio ja romu-ukot kiitti, kun saivat sen verran hyvät tilit. Jännästi noita hyväkuntoisia ja edelleen ajokelpoisia 500tkm ajettuja löytyy edelleen, eikä ole edes mese.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaiset ei nykyään ruostu, tuo on vanhaa tietoa. Mulla oli vuoden -03 Rellu ja ajelin sillä seitsemän vuotta.
Et vaan osaa ostaa oikeanlaista autoa...
Itse asiaasa ne on pikkujapsit kun ruostuu. Rellun pippana on vi bilägqren rostrapportin mukaan parhaiten ruostesuojattu auto. Koneissakaan ei ole mitään ihan aikapommeja kuten monilla muilla..
Rellun korit ja alustat sinkitään. Mun relluni täyttää 20 v ja meni taas heittämällä läpi katsastuksesta.
Tietenkin auto täytyy olla, jos töitä hakee ja niihin meinaa päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin työttömänä uuden auton, eli itse haluamillani herkuilla tehtaalta tilattuna.Enkä edes osareita käyttänyt. Entisestä sain 24 000e ja 22 000e +risat laitoin omaa rahaa tililtä. Mikä este se työttömyys on. Ei ne aiemmin hankitut rahat mihinkään tililtä katoa vaikka työttömyys kohdalle osuukin.
Tässä keskustelussa taas sekoitetaan se että joku on työtön vs. että joku elää työttömyystuilla.
Työtön voi hyvinkin ajaa vaikka McLarenia tai Lamborghinia jos perinnöt ja edellisten töiden/yritysten säästöt sen mahdollistavat.
Työttömyystuilla elävä ei kyllä nykyaikana voi autoa ostaa tai ylläpitää, sen verran kallista on jopa niiden halvimpien autojen ylläpito. Vaikka yrittääkin, siinä tulee itku lyhyestä ilosta ykkössivulla mainittujen seikkojen takia.
Vierailija kirjoitti:
No voi ihan helposti, mutta monen köyhän mentaliteetti on, että "pitää olla uusi ja mahdollisimman halpa".
Itse olen ajanut vain 80-luvun autoilla teini-iästä alkaen ja näin aion tehdä pääasiassa loppuelämäni.
80- ja 90-luvun autot sopivat hyvin "köyhälle". Etenkään 80-luvun autoissa ei ole mitään ylimääräistä saastelaitetta, anturia, moduulia/ohjausyksikköä, airbagia, absia tai muuta vastaavaa, jotka aiheuttavat "köyhälle" väkisinkin auton romuttamisen, ellei sitä ole varaa viedä korjaamolle näiden vikaantuessa. Jos moottorin tai airbagin vikavalo syttyy, niin minkäs teet.
80-luvun autoilla ei moista tarvitse miettiä. Niissä ei yksinkertaisesti ole niin mitään kallista hajoavaa. Kulutusosat ovat hiluilla ostettavissa ja työt halpoja, jos nyt korjaamoa joutuu käyttämään.
Plussana: vakuutusmaksu bonuksilla n. 150e, vero 220, ja bensaa omien ajojen mukaan 6-7 satasella.
Itse teen kuitenkin nykyi
Samapa se mikä on 'köyhän mentaliteetti' kun aidosti köyhä ei todellakaan voi mitään uutta autoa katsella kuin koneen ruudulta.
Jos budjetti on vaikka tuhat euroa niin uusin katsastettu mitä voit katsella on noin 20-30 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Minä en ole edes ihan köyhä, mutta ostin useampi vuosi sitten tonnilla -99 vuosimallin auton, joka oli reilusti alle 100tonnia ajettu ja aivan minttikuntoinen. Siihen on näiden vuosien aikana uusittu renkaat kerran, 15-tuumaiset ei maksaneet montaa kymppiä kappale. Lisäksi pakoputki ja jarrupalat on tarvinnut vaihtaa. Jarrupalat vaihdettiin itse, pakoputki vaihdettiin huoltoliikkeessä ja hinta oli 180euroa. Leimalta on mennyt läpi sitä yhtä pakoputken reikää lukuunottamatta joka kerta. Ei kaikki halvat ole ihan pommeja, kyllä niitä helmiäkin on. Vaatii vaan vähän perehtymistä markkinoihin.
Sanomattakin on selvää, että tuosta on useampi vuosi. Nykyään entiset "tonnin romut" maksaa sen 2-3k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti köyhä niin eipä löydy mitään autotalleja tai korjaustiloja. Nostele siinä autoa ilmaan ja hitsaile pakosarjaa jossain kerrostalon parkkipaikalla tai kadunvarressa.
Kyllä mä olen kerrostalon parkkipaikalla autoa korjannut. Ei siinä tietenkään ihan samanlaisia remontteja pysty tekemään, kuin kunnon tiloissa, mutta hyvällä tuurilla pystyy pitämään auton liikenteessä useita vuosia.
Mun lapsuudenperhe asui kerrostalossa ja kyllä mun iskä vuosikaudet korjasi meidän auton ihan siinä kotipihan parkkiruudussa. Sai vielä talon ukkoja kaveriksikin siihen hommaan. Vasta kun aloin itse olla ajokortti-iässä, sukulaisperhe osti omakotitalon, jossa oli autotalli nosturilla ja sekös oli sitten lux kun sitä sai käyttää.
80-luvun perusautoon tein kansirempan pihalla ja rahaa paloi muutaman tiivisteen verran + pari venttiiliä. Aikaa meni opetellessa vajaa päivä. Nyt menisi muutamassa tunnissa.
Tämäkin tapahtui vain siksi, että jakohihna oli yliaikainen ja ajattelin, että se kestää vielä. Olisi pitänyt maksaa 180e(sis osat) korjaamolle varmaan, joten oma syy. Hihna vaihtuu tuollaiseen Corollaan alle tunnissa.
Modernit autot taitavat olla pelkän hihnan tai ketjun vaihdon takia korjaamolla päivän ja hinta on jotain tonnin luokkaa. Kansirempan hintaa en haluaisi edes miettiä.
On vara omistaa, muttei välttämättä ajaa. Seisontaan siksi aikaa, että saa kuntoon.
Moni duunarikin omistaa luottokortin ja selviää aivan hyvin yllättävästä 800e menosta. Sulla ei ole talouden hallinta kunnossa. Ja jos se on noin huono, sitä ei myöskään rahalla korjata.
Ei siellä ole tuollaisia tuohon hintaan, tiedän koska olen etsinyt.