Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko köyhä omistaa auton?

Vierailija
31.10.2025 |

Esim työttömänä, kun minä en meinaa pystyä siihen edes matalapalkkaisena duunarina. Tuli korjaukset eteen ja auto menee paaliin kun ei vaan ole 800 euroa laittaa korjauksiin.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei syö tai osta mitään ja hakee ruuat jostain kirkosta tai ruokajonosta niin mahdollisesti. Siinäkin tulee tosin nopeasti pää vetävän käteen koska ainoa mihin on varaa on joku tonnin pommi ja nykyaikana se tarkoittaa jotain +20 vuotta vanhaa ranskalaista pikkukippo-romukasaa joka saattaa lahota keskelle tietä koska vain.

Muussa tapauksessa renkaat, vakuutukset, korjaukset, verot, bensat, mahdolliset asukaspysäköinnit jne. on aivan mahdoton rasti.

Kuljen bussilla tai kävellen.

-köyhä

Vierailija
2/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se kato riippuu ihan siitä osaako itse korjailla sitä romuaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ehkä jonkun vm. 2001 ruostetynnyrin jolla ajettu 419 000km. Muutaman kuukauden päästä kun se ei enää starttaa ja puskee savua niin omistaja tyrkkää sen satasella jollekin romanille joka tulee hakemaan sen kaverinsa romuttamoon.

Vierailija
4/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeasti köyhä niin eipä löydy mitään autotalleja tai korjaustiloja. Nostele siinä autoa ilmaan ja hitsaile pakosarjaa jossain kerrostalon parkkipaikalla tai kadunvarressa.

Vierailija
5/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaa tekee. Puolet vuodesta seisonnassa niin saattaa onnistua. Pakko pitää/omistaa auto kun töitä on vain puolet vuodesta eikä joka kerta viitsi ostaa uutta autoa työn vuoksi. Julkista liikennettä ei ole. 

Vierailija
6/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ehkä jonkun vm. 2001 ruostetynnyrin jolla ajettu 419 000km. Muutaman kuukauden päästä kun se ei enää starttaa ja puskee savua niin omistaja tyrkkää sen satasella jollekin romanille joka tulee hakemaan sen kaverinsa romuttamoon.

Ranskalaiset ei nykyään ruostu, tuo on vanhaa tietoa. Mulla oli vuoden -03 Rellu ja ajelin sillä seitsemän vuotta.

Et vaan osaa ostaa oikeanlaista autoa...

Vierailija
7/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo maksavat nykyään epäironisesti nettiautossa katsastettuina 1000 euroa.

Vierailija
8/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaiset ei nykyään ruostu, tuo on vanhaa tietoa. Mulla oli vuoden -03 Rellu ja ajelin sillä seitsemän vuotta.

Et vaan osaa ostaa oikeanlaista autoa...

Itse asiaasa ne on pikkujapsit kun ruostuu. Rellun pippana on vi bilägqren rostrapportin mukaan parhaiten ruostesuojattu auto. Koneissakaan ei ole mitään ihan aikapommeja kuten monilla muilla..

Vierailija
9/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, varastamalla.

Vierailija
10/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonsa takia he juuri ovatkin köyhiä?

Vierailija
11/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiautosta voi ostaa 100-500€ kotteron missä leimaa 6-12kk ja ajella sillä. Sitten kun ei läpäise katsastusta niin myy ja ostaa toisen. 

Vierailija
12/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se auton ostaminen on vasta se ensimmäinen etappi. Ongelma on jos sinulla ei riitä siitä koituviin muihin kuluihin rahaa. Pelkkä katsastus päästömittauksineen on nykyään satasen ja hylyn jälkeen uusintakatsastus toiset 30-40 euroa.

Koska todennäköisesti et pysty korjaamaan osia itse, katsastuksessa joka vuosi hylättyjen osien korjaus kustantaa sen 500-1500 euroa eli monen monta työmarkkinatukea.

Useimmissa pommeissa ei tule kaksia vanteita ja renkaita, joten joudut ostamaan toisen setin talveksi tai kesäksi ja se ei ole käytettynäkään halpaa lystiä.

Ilman 80% bonareita vakuutus maksaa romupaskaankin noin tonnin vuodessa ja verot joku 100-200.

Bensasta tulee jatkuvia kuluja. Öljyt pitää vaihtaa säännöllisesti ettei moottori leikkaa kiinni.

Ylipäätään koko projekti päätyy pettymykseen jos ei ole isommat tulot kuin mitä työmarkkinatuki/toimeentulotuki voi tarjota. Kuluja kasaantuu niin paljon että pää hajoaa auton ohella.

Vierailija
13/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettiautosta voi ostaa 100-500€ kotteron missä leimaa 6-12kk ja ajella sillä. Sitten kun ei läpäise katsastusta niin myy ja ostaa toisen. 

En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutta koronan jälkeen ei todellakaan ole katsastettuja autoja löytynyt nettiautosta satasella tai edes 500 eurolla ilman todella vakavia ongelmia jotka ilmenneet heti leiman jälkeen.

Vierailija
14/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan 400-500e arvoisilla autoilla ja silloin jos vuosittaiset korjauskustannukset nousevat yli 200 euroon, niin seuraava vanha halpa auto aalle. Nimim. vuositulot 20000e.

Vierailija
15/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Minä en ole edes ihan köyhä, mutta ostin useampi vuosi sitten tonnilla -99 vuosimallin auton, joka oli reilusti alle 100tonnia ajettu ja aivan minttikuntoinen. Siihen on näiden vuosien aikana uusittu renkaat kerran, 15-tuumaiset ei maksaneet montaa kymppiä kappale. Lisäksi pakoputki ja jarrupalat on tarvinnut vaihtaa. Jarrupalat vaihdettiin itse, pakoputki vaihdettiin huoltoliikkeessä ja hinta oli 180euroa. Leimalta on mennyt läpi sitä yhtä pakoputken reikää lukuunottamatta joka kerta. Ei kaikki halvat ole ihan pommeja, kyllä niitä helmiäkin on. Vaatii vaan vähän perehtymistä markkinoihin.

Vierailija
16/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa pitää autoa ei ole oikeasti köyhä 

Vierailija
17/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti nuo 80-90-luvun autot kyllä kestää parhaiten vaikka ois milli ajettu koneella :D kori nyt ainoastaan tuntuu ruostuvan, mutta joku jamppa kotitallissa laittaa kaljapalkalla ja osatkin maksaa muutamia euroja pääsääntöisesti tai romuttamolta saa.

Vierailija
18/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutta koronan jälkeen ei todellakaan ole katsastettuja autoja löytynyt nettiautosta satasella tai edes 500 eurolla ilman todella vakavia ongelmia jotka ilmenneet heti leiman jälkeen.

Huutokaupasta löytyy pikkuvikaisia ihan satasilla.

Vierailija
19/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai taivasalla säitten armoilla? Ei köyhällä yleesä ole autotallia missö valaistus, lämmintä ja tarvittavat työkalut. 

Vierailija
20/66 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut riippuu aivan älyttömästi autosta ja siitä, osaako itse tehdä sille mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi