Kuinka kauan elimistö kestää jatkuvaa viinanjuontia?
Jos päivittäin juo vaikkapa puhdasta alkoholia 3,5 dl:n verran, missä vaiheessa elimistö alkaa pettämään? Mihin pitkäaikainen alkoholinkäyttö vaikuttaa ensimmäisenä?
Läheinen sukulaiseni juo kirkasta viinaa päivittäin (7 iltaa viikossa) ja tuo mainitsemani määrä tuntuu tätä nykyä olevan minimi, useimmiten menee enemmänkin. Tätä on jatkunut jo reilun kymmenen vuoden ajan. Ei kai elimistökään ihan mitä vain kestä?
Kommentit (37)
tulee mielialaoireita, masennusta, aggressiivisuutta.
olen itse päihdetyön sos. tt. Asiakkaanani on 6-kymppisiä, jotka aloittaneet juoda alta kymmenvuotiaina. On pikkuaivoatrofiaa, dystymiaa, raidekävelyä, alkoholidementiaa, mutta silti juodaan. Fyysiseltä kunnoltaan monet ovat yllättävän hyvässä kunnossa ja yllättävät lääkärit sinnittelemällä hengissä jatkuvista kolhuista jne. huolimatta.
Jos haluat oikeasti vaikuttaa alkoholin käytön vähentämiseen niin soita työnterveyteen ja kerro huolesi. Tietysti työnanataja voi laiminlyödä hoitoonohjausvelvollisuuttaan, mutta työterveyden luulisi puuttuvan esim. puhallutuksilla ja verikokeilla. Tuo määrä näkyy jo labratuloksissa varmasti.
Jos haluat oikeasti vaikuttaa alkoholin käytön vähentämiseen niin soita työnterveyteen ja kerro huolesi. Tietysti työnanataja voi laiminlyödä hoitoonohjausvelvollisuuttaan, mutta työterveyden luulisi puuttuvan esim. puhallutuksilla ja verikokeilla. Tuo määrä näkyy jo labratuloksissa varmasti.
Tätä olen monesti miettinyt. Tuntuu vain tungettelevalta alkaa soitella läheisen työterveyslääkärille: mitä lääkärikin ajattelee? Pitää minua ylihuolehtivana idioottina joka päsmäröi toisen elämässä?
Voiko tällaisen ilmiannon tehdä nimettömänä tai siten, ettei läheinen itse tiedä kuka on soittanut ja pyytänyt testejä? Voiko ylipäätään joku muu kuin tämä läheinen itse toivoa testejä tehtäväksi? Tietääkö kukaan käytännöistä? Miten tällainen onnistuisi?
Fakta kuitenkin on, että läheinen itse ei tahdo testejä tehtävän eikä niihin oma-aloitteisesti tule koskaan menemään. Tulokset kun pystyy jokainen juomista seurannut päättelemään. Silloinhan hän joutuisi myöntämään, että muu perhe on ollutkin oikeassa koko ajan ja hän uppiniskaisena väärässä. Henkilö valehtelee ja muuntelee totuutta oman mielensä mukaan jatkuvasti muutenkin.
Tätä reilun kymmenen vuoden ajan käynnissäollutta kirkkaan alkoholin jaksoa on edeltänyt edelliset reippaat 10 vuotta kestänyt olut ja vahva viini-kausi. Eli läheinen on edennyt miedommista juomista vahvempiin. Määrät ja prosentit ovat kasvaneet sietokyvyn kasvaessa.
elimistö saattaa kestää kauankin. En tiedä onko se sitten hyvä vai huono asia. Omaisille ehkä huono.
Alkoholisoituneen ihmisen persoonallisuus tulee aivan satavarmasti kuitenkin muuttumaan prosessin edetessä. Aggressiivisuus, masennus, erilaiset mt-ongelmat, vainoharhaisuus ja skotsofreniamaiset oireet ovat hyvin tyypillisiä.
Tätä olen monesti miettinyt. Tuntuu vain tungettelevalta alkaa soitella läheisen työterveyslääkärille: mitä lääkärikin ajattelee? Pitää minua ylihuolehtivana idioottina joka päsmäröi toisen elämässä?
Voiko tällaisen ilmiannon tehdä nimettömänä tai siten, ettei läheinen itse tiedä kuka on soittanut ja pyytänyt testejä? Voiko ylipäätään joku muu kuin tämä läheinen itse toivoa testejä tehtäväksi? Tietääkö kukaan käytännöistä? Miten tällainen onnistuisi?
Fakta kuitenkin on, että läheinen itse ei tahdo testejä tehtävän eikä niihin oma-aloitteisesti tule koskaan menemään. Tulokset kun pystyy jokainen juomista seurannut päättelemään. Silloinhan hän joutuisi myöntämään, että muu perhe on ollutkin oikeassa koko ajan ja hän uppiniskaisena väärässä. Henkilö valehtelee ja muuntelee totuutta oman mielensä mukaan jatkuvasti muutenkin.
Tätä reilun kymmenen vuoden ajan käynnissäollutta kirkkaan alkoholin jaksoa on edeltänyt edelliset reippaat 10 vuotta kestänyt olut ja vahva viini-kausi. Eli läheinen on edennyt miedommista juomista vahvempiin. Määrät ja prosentit ovat kasvaneet sietokyvyn kasvaessa.
aivan kaikkinensa. Ja luulen että jokainen alkoholisti täyttää nämä samat merkit. Olen käsittänyt, että pahinta mitä voi alkoholistille kuitenkin tehdä, on se että sallii juomisen tavalla ja toisella. Ainoat ns. parantuneet ovat niitä joilla ei ole ollut enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa juominen. Eli jos vaihtoehtona on vaimon, lasten, ehkä lastenlasten menetys.
Meillä valitettavasti ei ole isäni vielä tätä pakkoa joutunut kohtaamaan vaan me olemme ikään kuin antaneet tilanteen vaan jatkua.
Samallahan se on kohtuuton vaatimus että joku muu tekisi alkoholistin juomiselle jotain kuin alkoholisti itse.
vaikea kysymys. Mutta melkoisen varmaa on se että juominen jatkuu niin kauan kuin sen annetaan jatkua. Tai kunnes kuolema korjaa.
Nimenomaan, juominen jatkuu tasan niin kauan kuin sen annetaan jatkua. Tai kunnes kuolema korjaa.
Monet alkoholistin omaiset ovat tyytyneet kohtaloonsa, vaikenevat, kärsivät oheisongelmista ja katsovat vain vierestä tekemättä mitään. Sitten ovat ne, jotka rohkeasti yrittävät tehdä asialle jotakin ja jotka alkoholisti itse panettelee ja leimaa hulluiksi tai muuten vaan vaikeiksi eikä tahdo olla näiden kanssa missään tekemisissä. Monestihan totuus sattuu: alkoholisti on kyvytön myöntämään omaa tilaansa ja pyrkii kaikin tavoin poistamaan sen vähäisenkin järjen äänen elämästään, keinoja kaihtamatta. Monille alkoholisteille tästä tulee eräänlainen elämäntehtävä joka salakavalasti peittää näennäisesti itse ongelman, alkoholismin.
Minä itse olen perheestämme se, joka on yrittänyt puuttua asiaan jotenkin. Lähinnä tähän mennessä vain puhumalla. Kiitokseksi ja palkaksi olen alkoholistilta saanut sukulaisille mustamaalausta, haukkumista, asianajajilla ja poliiseilla uhkailuja, perheen ulkopuolelle sulkemista ja perinnöttömäksi jättämisellä uhkailua. Välillä toivon, että kuolisi mokoma p*skiainen mahdollisimman nopeasti siihen viinaansa niin päästäisiin kaikki helpommalla. Alkoholismi koskettaa aina isoa joukkoa ihmisiä, ei ainoastaan itse alkoholistia.
Mun oletetun isäni persoonallisuus on pahentunut alkoholinkäytön vuoksi, tuntuu että enää sen jutuissa ei ole mitään järkeä. Panettelee, puhuu paskaa, haukkuu ja valehtelee asioita, enimmäkseen minusta ja mun perheestä. Ihan kuin se yrittäisi saada huomiota pois omasta juoppoudestaan ja siksi keksii päästään muka-pahempia juttuja muista. Harmittaa hirveästi, että niin monet sukulaiset ja tuttavat varmaan ottavat sen sekavat puheet ihan todesta!
Nykyään voin ihan aidosti sanoa, että vihaan koko alkoholisoitunutta ukkoa! Vihaan sitä ja sen sairaita puheita koko sydämeni pohjasta!!! Se ei ole koskaan osannut tai halunnut olla isä, meidän välillä ei ole ikinä ollut minkäänlaista isä-lapsi -suhdetta. Ainoa toivoni tällä hetkellä on, kuulostaa varmaan monen asiasta tietämättömän mielestä kauhealta, että se joisi itsensä mahdollisimman nopeasti hengiltä. Mutta mikäs sen pahan tappaisi?
Jos pystyt, pelasta itsesi ja perheesi! Vältä tämän ihmisen seuraa ja yritä unohtaa hänen olemassaolonsa. Alkoholisti vie kaikki ympärillään olevat samoihin pohjamutiin, joissa itse matelee.
- alkoholi on sukulaisellesi tällä hetkellä se läheisin ihmissuhde, eikä hän pysty näkemään tai tuntemaan juuri mitään sen ulkopuolista
- niin kauan kuin juominen jatkuu, niin tuo tilanne jatkuu, ja te ajaudutte kauemmas ja kauemmas toisistanne
- ainoa oikea keino vaikuttaa tähän on yrittää tehdä jotain, vaikka sitten ottaa yhteyttä työterveyteen
- yritykset tehdä jotain aiheuttavat varmasti riitoja ja sukulainen saattaa esim. päättää, ettei enää halua olla tekemisissä lainkaan
- mutta tämä tapahtuisi joka tapauksessa, ja luultavasti aika piankin, koska alkoholi hoitelisi tuon vieraantumisen
- jos hänet pakotetaan kohtaamaan ongelmansa, niin olisi edes teoreettinen mahdollisuus, että hän kuuluisi siihen pieneen joukkoon, joka ongelmaansa kykenee hallitsemaan
Jätä alkoholisti rauhaan. Hän aivan varmasti tietää mitä on tekemässä. Sinä et voi millään keinolla raitistaa alkoholistia, hänen on tehtävä se itse. Sinun tehtäväsi on pitää huolta itsestäsi ja omasta perheestäsi, et saa antaa juovan alkoholistin vaikuttaa onnellisuuteesi.
Kerro hänelle että olet valmis auttamaan mikäli hän apua haluaa. Voit etsiä valmiiksi puhelinnumeroita joihin hän saa halutessaan yhteyttä. Voit sanoa että yhteydenpito häneen loppuu, tapaat hänet ainoastaan kun hän on selvä. Kaikki muu saarnaaminen on turhaa.
Ja tiedän tämän koska olen itse toipuva alkoholisti.
Lasteni isä hakkasi ja petti. Kuitenkin vuosien myötä aloin jotenkin tuntea itseni syylliseksi siihen, että ulosheiton jälkeen mies alkoi varastella kaupoista ja viimein löytyi sairaalasta haimatulehduksen kourista.
Siinä vaiheessa aikuiset lapseni sanoivat, että tehtäväni on pelastaa isänsä, joka juo sen takia, että meille tuli ero! Osittain uskoin tuon ja pelastin iskän asumaan tykönäni, mutta eihän siitä mitään tullut vaikka kaikkeni tein ja tunteitakin olisi ollut tuota juomtatonta miestä kohtaan vaikka kuinka.
Hänellä kun niitä tunteita ei ollut, ainakaan positiivisia vaan pelkästään niitä negatiivisia tai olemattomia. Elin kuin robotin kanssa, kunnes hän alkoi syytellä minua olemattomista...lähti itse, koska olin tehnyt jotakin väärin!?
Toivottavasti yhteiset aikuiset lapsemme ymmärtävät, että en kykene enää ottamaan syyllisyyttä erosta?
Toisilla kestää hyvinkin kauan. Kymmenessä vuodessa kyllä alkaa jo elimistö voida pahoin. Alkoholi vaikuttaa maksaan, haimaan, ruuansulatukseen, hermostoon ja vähän joka paikkaan. Onko häneltä otettu kattavia verikokeita? Niistä varmasti näkyisi alkoholin suurkulutus.
mun äiti kesti tuota tahtia lähes 20v ennenkuin kuoli. Ekana pettää maksa eli se ei enää suodata nesteitä ja alkaa kertyä elimistöön (= henkilö turpoaa). Haimatulehdus on hyvä merkki myös, mutta sitten kun vatsaontelosta aletaan pumppaamaan nesteitä pihalle, niin se on lopun alku.
Toisilla kestää hyvinkin kauan. Kymmenessä vuodessa kyllä alkaa jo elimistö voida pahoin. Alkoholi vaikuttaa maksaan, haimaan, ruuansulatukseen, hermostoon ja vähän joka paikkaan. Onko häneltä otettu kattavia verikokeita? Niistä varmasti näkyisi alkoholin suurkulutus.
Läheinen välttelee lääkäreitä eikä ole hakeutunut työterveydenhoitajan ottamia kolesterolitutkimuksia pitemmälle. Lääkityksen hän sai taivaissa huitelevaan kolesteroliinsa, mutta mitä hyötyä on lääkityksestä jos elintavat ovat mitä ovat? Juo kirkasta viinaa, syö erittäin epäterveellisestä ja epäsäännöllisesti eikä liiku kuin autolle kävellessään.
Tämä ihminen käy toistaiseksi vielä työssä vaikka juo arkenakin. Naureskelee itsekin kotioloissa sille, miten aamulla elimistö on jo polttanut kaiken. Voitte kuvitella miltä hän haisee, kun elimistö yrittää poistaa jokaisesta huokosesta alkoholia ulos.
Alkoholinkäyttö näkyy ihmisen ulkomuodosta: on turvoksissa, iho kelmeä, ylipainoinen. Myös sosiaaliset suhteet ovat kärsineet: esittää kyllä "normaalia" muiden ihmisten aikaan, mutta omassa porukassa on nykyään suorastaan ihan mielisairas.
Ei elimistöä ole luotu tuollaista kestämään...
Vaikutukset ovat hyvin yksilölliset ja moninaiset. Ulkonäön lisäksi ensimmäisenä menee haima, maksa ja ruuansulatus. Onko läheiselläsi jo hermostollisia oireita?
Mun miehen kaveri meni 10 vuodessa. Mun isä jatkoi tota 30 v. Oli kyllä jo 20 vuoden kohdalla välillä sairaalassa.
Jätä alkoholisti rauhaan. Hän aivan varmasti tietää mitä on tekemässä. Sinä et voi millään keinolla raitistaa alkoholistia, hänen on tehtävä se itse. Sinun tehtäväsi on pitää huolta itsestäsi ja omasta perheestäsi, et saa antaa juovan alkoholistin vaikuttaa onnellisuuteesi.
Kerro hänelle että olet valmis auttamaan mikäli hän apua haluaa. Voit etsiä valmiiksi puhelinnumeroita joihin hän saa halutessaan yhteyttä. Voit sanoa että yhteydenpito häneen loppuu, tapaat hänet ainoastaan kun hän on selvä. Kaikki muu saarnaaminen on turhaa.
Ja tiedän tämän koska olen itse toipuva alkoholisti.
Kiitos vinkeistä! Varmasti auttavat monia.
Miten yhteydenpito esimerkiksi alkoholistin puolisoon? Meidän lähisukuumme kuuluva alkoholisti on viimeisten vuosien aikana muuttunut äärimmäisen mustasukkaiseksi ja kontrolloi puolisonsa menemisiä sairaalloisesti: hän tahtoo ja vaatii aina olla itse paikalla ettei vaan mitään pääse hänen tietämättään tapahtumaan. Mitä se sitten ikinä onkaan?!
Entäpä alkoholistin levittämät valheet ja loukkaukset jotka koskevat minua ja perhettäni? Tulisiko minun vain mukisematta ja puolustautumatta antaa hänen panetella itseäni ja perhettäni?
Musta tuntuu että tällä läheiselläni pettää pää ennen elimistöä. Merkit ovat olleet ilmassa jo monen vuoden ajan ja pahempaan suuntaan on selvästi menty. Kärsii ilmiselvästi jonkinlaisista henkisistä ongelmista ja jostakin ongelmastahan tuo alkoholinkäyttökin on oire.
Suhtautuu äärimmäisen vihamielisesti ja nykyään tulkitsee muiden puheista asioita, jotka muka tuomitsevat hänen alkoholin käyttöään. Eli ei edes tarvitse sanoa tai kommentoida mitään, kun tämä ihminen alkaa itse vihamielisen aggressiivisesti puolustella omaa juomistaan. Kuulee, näkee ja tulkitsee muiden käytöksestä paranoidisesti asioita, joista muut kanssaihmiset ovat ihmeissään.
Pahinta on kulissien ylläpitäminen: henkilö "pystyy" vielä käymään töissä (tiedä sitten kuinka tehokas hän jatkuvassa krapulassaan on) eikä kovin moni varmaan pysty täysin arvaamaan millainen perhehelvetti neljän seinän sisällä on käynnissä. Sosiaalinen eristäytyminen on jo alkanut. Alkoholismi on koko perheen sairaus: yksi juo ja muut kärsivät, monilla tavoilla.