Puoliso manipuloi väsymyksellä
En nyt tiedä onko otsikko täysin kuvaava, mutta tilanne on siis se, että puolisollani on itseaiheutettu nukkumisongelma, jonka vuoksi hän on jatkuvasti väsynyt. Kyseessä on aikuinen perheellinen jhminen, joka on vastuullisessa kokoaikatyössä. Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä (yli 10v), hän on iltaisin vitkutellut nukkumaan menon kanssa, saattaa alkaa pelata videopeliä klo 22 illalla, vaikka herätyskello soi klo 06.30. Aloittaa vakavia keskusteluja siinä vaiheessa kun minä olen pesemässä hampaita jne. Hän menee siis jatkuvasti liian myöhään nukkumaan, stressaa sängyssä sitä, ettei heti pysty nukahtamaan ja sitten ei tietenkään heti uni tule. Aamuisin on luonnollisesti väsynyt.
Työn hoitaa moitteetta, mutta me muut perheen jäsenet saadaan koko ajan kuulla kuinka väsynyt hän on. Viikonloppuisin aamupalapöydässä on poissaoleva, minä saan vastailla lasten kysymyksiin ja olla henkisesti läsnä koko ajan. Jos huomautan asiasta, niin vastaus on että hän on väsynyt. Joku aika sitten minulla meni hermot tähän ja sanoin, että en aio jatkossa reagoida mitenkään ilmoituksiin väsymyksestä. Tästä seurasi pitkä keskustelu siitä kuinka en tue häntä ja minulle ei pysty kertomaan ollenkaan negatiivisia asioita kun odotan vain täydellistä suoriutumista kaikessa jne.
Kun olimme vielä lapsettomia, ei tämä haitannut kun pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit. Nyt homma on mennyt siihen, että minä kannattelen liian usein yksin perheen sisäistä harmoniaa sillä, että olen emotionaalisesti saatavilla ja pystyn olemaan läsnä lapsille. Mies kyllä tekee lasten kanssa juttuja, mutta lähes päivittäin tarvitsee enemmän lapsivapaata kun on niin väsynyt. Minusta tuntuu, että käyttää tätä manipuloinnin välineenä.
Kommentit (128)
Jep, omakin on tämmöinen, ettei tajua parastaan. Valittaa väsymystä, mutta istuu koneella tai selaa puhelinta puoleen yöhön. En puutu aikuisen tekemisiin kun lapsiakaan ei vielä ole. On ollut aina tällainen ja masennusta ei ole. Muissa asioissakin hieman laiska ja saamaton.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit, että kyllä se mies siitä sitten muuttuu kun saatte lapsia?
Miten naiset pystyvät vaihtamaan sen dinkkurentoilun lapsiperheen asialliseen pyörittämiseen, kun on sen aika, mutta miehet eivät? Jokin vastuuntuntojuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, pystyi aamulla nukkumaan pidempään tai ottamaan päikkärit vaikka kävi töissä?
Viikonloppuisin lapseton usein ehtii nukkumaan pidempään, ja arkipäivisin nukkumaan päikkäreitä kun ei tarvitse kaitsea niitä kakaroita.
Meillä on lapsia ja kumpikin ehtii nukkumaan pidempään, minä lauantai aamuisin ja mies sunnuntaiaamuisin. Ja päikkäritkin otetaan silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nukkuu klo 22:00 - 6:30, siinä on aikuiselle ihmiselle riittävästi unta.
Väsymys johtuu nyt jostain muusta.
Niin, apn mukaan tää tyyppi vasta alkaa pelaamaan klo 22, ei nukkumaan.
Entä sitten ? Minä olen iltavirkku enkä saa unta ikinä ennen puoltayötä, joten ymmärrän täysin ettei kaikki mene klo 22 nukkumaan. Ei siinä auta että aamulla kello soi klo 4, väsyttää kunnes illalla taas piristyy
Miksi teidän pitää kummankin olla aamupalapöydässä samaan aikaan?
Meillä taas mies menee nukkumaan usein jo klo 18-20 välillä väsymykseensä vedoten. Ei kuitenkaan heti nuku, vaan selaa kännykkää sängyssä suljetun oven takana. Tiedän tämän, koska me muut, minä ja teinit eletään vielä tuohon aikaan muissa touhuissa, eli olen vienyt esim puhdasta pyykkiä makkariin tai hakenut sieltä jotain.
Usein tuohon aikaan kuskaan vielä teinejä treeneihin ja näitähän tavoitteellisesti pelaavilla nuorilla on useat viikossa. Samoin on alkuillasta vielä ihan tavalliset kotityöt käynnissä, ihan samoin olen itsekin työssäkäyvä, joten pyykit, ruoanlaitto, kaupassa käynti, tiskit jne täytyy nekin hoitaa.
Eli kaikki perheeseen ja kotiin liittyvä on jäänyt ko muutaman vuoden mun harteille. Aika loppu olen. Omille harrastuksille ei paljon jää aikaa tai energiaa.
Kyllähän tuo on muutakin mun miehen puolelta kuin väsymystä, pakoilua perheestä ja vastuusta. Lisäksi usein menee töihin jo tuntia paria ennen töiden alkua ja tulee sitten kun tulee. On tavallinen duunari, ei ole vastuussa muiden hengestä tai terveydestä tai mistään isoista diileistä. Ylitöitä on myöskin harvoin tarjolla tietämäni mukaan. Toinen nainen? Saa mun puolesta vaikka pitää miehen itsellään, mutta tämä pakoilu ja lusmuilu vatuttaa.
Keskusteluyritykset asioista päättyvät miehen huutamiseen ja lähtemiseen ovet paukkuen.
Työ alkaa liian aikaisin. 22 on normaaliaika joillekin, ehkei saa unta sitä ennen. Ja tarvitsisi rentouttavaa aikaa lisää. Miksi työpaikka on niin aikainen. Olisiko myöhemmin alkava parempi. Puhuminen voi pahentaa asiaa, kumppani ei ole toisen isukki tai äiti. Elämänmuutos?
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama. Meillä tuon nukkumisongelman lisäksi mies terrorisoi p a s k adällään ja hikoamisellaan. Kuulostaa naurettavalta, mutta täyttä totta. Eli mies saattoi mennä vessaan 2-3 kertaa päivässä ja istui helposti siis 30min kerralla. Saatiin vauva ja itse käyn p a s k a lla n. minuutissa ja ovi auki, mies ei tajunnut mikä tässä ongelma? eikö saa käydä edes vessassa? Ihan järkyttävää alistamista. Just nukkuminen kans yksi ohjelmanumero, nukkui päikkärit ja nukahti suureleisesti aina kun pääsi sohvalle ja sit ihmetteli että miten voi aina kärsiä unettomuudesta? Kun yritin sanoa että joo, muakin alkaa väsyttää kun oikein sohvalle, mutta en kauaa kerkeä makaamaan tai jos meinaan nukahtaa niin nousen että saan yöllä nukuttua niin mies sanoi että helppohan mun on kun en kärsi unettomuudesta. Jep, jep.
Miehen hikoaminen oli myös meillä sellainen koko perheen romuttava ongelma. Siitä sen kuumasta sai kuulla vähintään 4 x päivässä
Anteeksi, mutta sä kuulostat aivan kamalalle. Ei kai kukaan puhu puolisolleen noin tai ei ainakaan pitäisi. Järkyttävää tekstiä.
Olette miehen kanssa samassa työpaikassakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nukkuu klo 22:00 - 6:30, siinä on aikuiselle ihmiselle riittävästi unta.
Väsymys johtuu nyt jostain muusta.
Niin, apn mukaan tää tyyppi vasta alkaa pelaamaan klo 22, ei nukkumaan.
Saattaa alkaa pelaamaan, kirjoittaa ap. Ilmeisesti mies tarvitsee omaa aikaa esim pelaamalla. Puolisoni luki illan viimeiseksi, historiaa. Ei pidä rouvan nyt puuttua eikä alkaa nalkuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naiset pystyvät vaihtamaan sen dinkkurentoilun lapsiperheen asialliseen pyörittämiseen, kun on sen aika, mutta miehet eivät? Jokin vastuuntuntojuttu?
Miehet ovat se heikompi sukupuoli. Ei vaan katsos kykene.
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama. Meillä tuon nukkumisongelman lisäksi mies terrorisoi p a s k adällään ja hikoamisellaan. Kuulostaa naurettavalta, mutta täyttä totta. Eli mies saattoi mennä vessaan 2-3 kertaa päivässä ja istui helposti siis 30min kerralla. Saatiin vauva ja itse käyn p a s k a lla n. minuutissa ja ovi auki, mies ei tajunnut mikä tässä ongelma? eikö saa käydä edes vessassa? Ihan järkyttävää alistamista. Just nukkuminen kans yksi ohjelmanumero, nukkui päikkärit ja nukahti suureleisesti aina kun pääsi sohvalle ja sit ihmetteli että miten voi aina kärsiä unettomuudesta? Kun yritin sanoa että joo, muakin alkaa väsyttää kun oikein sohvalle, mutta en kauaa kerkeä makaamaan tai jos meinaan nukahtaa niin nousen että saan yöllä nukuttua niin mies sanoi että helppohan mun on kun en kärsi unettomuudesta. Jep, jep.
Miehen hikoaminen oli myös meillä sellainen koko perheen romuttava ongelma. Siitä sen kuumasta sai kuulla vähintään 4 x päivässä
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Päätit tehdä lapsia tuon kanssa koska..???
Koska sanoi että rakastaa ja haluaa kanssani lapsia. Se ei haittaa että käyttäytyy kuin sika ja menee siitä missä aita on matalin, koska meidät naiset on ohjelmoitu sietämään toksisia mieslapsia.
Strateginen osaamattomuus on siis laajentunut strategiseksi väsymykseksi.
Mitäpä ei mies tekisi vastuitaan välttääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Siinä kun on päivän töissä ja illan passaa puolisoa samalla toimien tunteiden nyrkkeilysäkkinä, on oman psyyken kannalta välttämätöntä tehdä edes hetki asioita jotka itselle tuottavat mielihyvää jotta jaksaa.
Oletko ajatellut helpottavasi puolisosi taakka mitenkään arjessanne. Voisitko vaikka purkaa tunteitasi ystävillesi ja järjestää kotia niin ettei vastuullisessa asiantuntijatyössä toimiva puolisosi joutuisi aivan kokoaikaa kannattelemaan vastuullisia asioita myös työnsä ulkopuolella.
Toivottavasti tässä oli ohjeita Ap:n miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi oli neiti? Neidit ja naiset yleensäkin ovat sangen sisukkaita arjen puurtajia. Ei miehesi ollut neiti. Miehesi oli ruikuttava ja laiska mies. Siihen ei naisia tarvitse sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti naiset perustavat miesten kanssa perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta sä kuulostat aivan kamalalle. Ei kai kukaan puhu puolisolleen noin tai ei ainakaan pitäisi. Järkyttävää tekstiä.
Tuo mies kuulostaa aivan kamalalta eli eiköhän hän ollut ihan ansaittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti naiset perustavat miesten kanssa perheitä.
Toivo on ikuista. Ehkäpä juuri se oma mies olisikin kelvollinen. Ja jotkut onkin sitä. Kyllähän lotossakin joku aina voittaa.
Ei jumal auta mistä näitä naisia oikein riittää näille vätyksille? Eli tollasen miehen oot sitten ottanu elintasoa laskemaan. Mitä tolla miehellä tekee? Miten hitossa osaakin olla töissään hyvä ja tunnollinen, kotona ei? Millä taikasanoilla nää saa naiset haluamaan näiden kanssa suhteisiin? Oliko se spontaani taikasana "rakastan sinua" joskus vuosi sitten joka edelleen lämmittää?
Tollasta elintasohuijaria en ottais nurkkiini vaikka maksettais.