85v äitini on alkanut pummimaan kyytejä tuntemattomilta
Jos en pääse kuskaamaan häntä kauppaan tai lääkäriin, niin kertoo sitten käyvänsä kävellen tai taksilla. Jälkeenpäin sitten selviää, että on pihalla mennyt koputtamaan jonkun tuntemattoman auton ikkunaan ja kysynyt, että ei sattumoisin ole kaupaan/Kotikujalle/mihin milloinkin menossa. Ja on sitten päässyt kyydissä. Ilmaiseksi ei ole ajellut, kuulemma maksaa aina sen 2e. Mitäs mieltä?
Kommentit (22)
No mikäs siinä, veisin itsekin vanhuksen määränpäähänsä mielellään, jos ei kauaksi tarvitsisi kuskailla.
Eikö teilläpäin ole palvelubussia? Hakee kotivelta ja vie kauppaan/lääkäriin bussimaksun hinnalla?
Tuo ei ole kivaa.
Sossut kotikäynnille, ja taksikortti.
Se on kyllä todella vaikea saada, mutta kannattaa edes yrittää. Vaatii lääkärintodistuksen.
Tämän jälkeen taksi 3e/ 18 matkaa kuukaudessa. Ei voi käyttää lääkärissä käyntiin, kela -taksi on eri, ja se pitää itse maksaa. Siinäkin maksukatto, mutta korkea.
Naapuri voisi tehdä huoli - ilmoituksen. Tai sinä.
Jonain päivänä kohdalle sitten sattuukin sellainen kyyditsijä jolla ei olekaan hyvät aikomukset...
No siinähän on pärjäävä rouva. Anna aikuisen ihmisen hoitaa asiansa itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Samalla nuoremmat saavat oppitunnin yhteisöllisyydestä.
Huolestuttavaa, en tykkäisi. Jos mun auton ikkunaan koputeltaisiin, niin tuskin veisin. Tai vaikka veisinkin, en tykkäisi. Mistä voin tietää, onko vanhus liikkeellä asiallisella asialla vai dementoituneena hakeutumassa esim. lapsuudenkotiinsa? Veisin mummon Kotikujalle, missä ei ole hänelle mitään, ja minua syytettäisiin heitteillejätöstä?
Selvittäkää palvelubussit ja mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Neuvokas mummeli
Ja kieltämättä vähän sellaista anarkistista otetta elämään. Varmasti olisi mukavaa höpöttelyseuraa.
Ennemmin tai myöhemmin joku kyyditsijä käyttää mummoa hyväkseen. Huijaa rahat, jotka tietty käteisenä tai urkkii pankkikortin tunnusluvun.
Kuvitteletko että haluaa olla vankina kotonaan. Tuskin. Voiko asua lähempänä kauppaa ja muuta. Tietyt ikäluokat ovat meneviä ja tekeviä.
Miten skarppi hän on noin muuten yleensä? Onko tässä päivässä? Oletko varma ettei tunne noita ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Neuvokas mummeli
Uhkarohkeaa tänä päivänä tuon ikäisen luottaa ihan keneen tahansa. Kohta saadaan lukea uutisotsikot kadonneesta, ryöstetystä ja pahoinpidellystä tai peräti tapetusta mummelista, kun ei suostunutkaan luopumaan käsilaukustaan hyvällä...
Tossa yks päivä oli ihan hyvät v*tut jollain kääkällä kun kuljetin häntä.
Minä pysähdyin kerran suojatielle ja iäkäs nainen avasikin auton oven ja kysyi ehtisinkö viedä hänet terveyskeskukseen, kiire oli kuulemma. Ei hän jäänyt vastausta odottamaan vaan hyppäsi kyytiin. Vein hänet kun terveyskeskus oli siinä lähellä. Ei tarjonnut rahaa tämä rouva.
Olen kyllä itse pysäyttänyt autoni, jos vanhus kävelee huonosti. Erään vanhuksen näin kävelevän huonosti tietä pitkin, niin kertoi, että oli satuttanut jalkansa ulos mennessä. Mikä vaikeus siinä on auttaa toisia. Ja näin nuoren naisen liftaamassa, kun halusi päästä tanssimaan noin 10 km matkan päähän, kun olin ajamassa samaan suuntaan. Ja otin myös erään narkomaanin kyytiin, ja käyttäytyi ihan hyvin minua kohtaan, en kysellyt, että mikä on matkasi tarkoitus ym. Kun bussit eivät kulje tällä reitillä lainkaan. Nykyään toki pitää olla varovainen liftareiden vuoksi, mutta oma intuitio pelaa kyllä ihan hyvin, ja mitään vahinkoa ei ole koskaan tästä minulle aiheutunut.
Jätä se sika