Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira ja hygienia

Vierailija
30.10.2025 |

Ihan mielenkiinnosta, itsekin koiranomijstanana. Miten tarkka olette omasta hygieniastanne koiran kanssa, asteikolla 1-10

Tässä siis 1: Annan koiran pusutella, koira saa maistaa ruokiani

ja 10: pesen käteni aina silitettyäni koiraa.

Olen itse ehkä 9: silitän koiraa ja saatan jopa halata sitä tai nuuhkaista sen turkkia, mutta jos käsissäni on koiranruokaa, koiran kuolaa, tai olen käsitellyt kakkapusseja tai pyyhkinyt koiran tassut, pesen automaattisesti käteni. Koira ei nuku vuoteessa eikä sohvassa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pese käsiäni koiran kanssa touhuamisen jälkeen ja koirat ovat häkissä muutenkin. Pitäähän sitä välillä käydä koiran luona häkissä, mutta ei koira minua nuole ja enkä antaisikaan 

Vierailija
2/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista koiraa, mutta en suostu koskeaan kaverin koiriin ja pusuttelu on ehdoton ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin piski nuolee palleja ja sitte pusutellaan. Hyi uittu. 

Vierailija
4/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarkka hygieniasta, mutta en jaa ruokaani koirien kanssa tai anna niiden nukkua sängyssä. Sohvalla saavat oleskella vapaasti.

Pesen kädet ennenkuin syön tai kun tulen ulkoa sisälle ihan riippumatta siitä onko niillä silitetty koiraa tai ei. Turha hygienia koirien suhteen on loppupeleissä huono asia, koirien pöpöt parantaa ihmisenkin vastustuskykyä.

Vierailija
5/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralenkiltä tullessa pesen aina kädet. Myös jos koira on nuollut käsiäni. Naamaa en anna nuolla, mutta joskus koira onnistuu lipaisemaan silti naamaani...

Koira saa nukkua sängyssä.

Omia ruokiani en anna koiralle.

Vierailija
6/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sanaa jotka eivät kuulu mitenkään yhteen, koira ja hygienia.

Vierailija
7/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole tarkka. Voin antaa koirille juustonpalat kun teen aamupalaa, enkä lähde pesemään käsiä. Koirat saa nuolla esim. kermaviilisen lusikan, sen jälkeen lusikka pestään (käsin) normaalisti. Jos vaikka kuivaan koiran tassut pyyhkeeseen, en välttämättä pese käsiä sen jälkeen ellei käsissä selvästi ole likaa. 

Yksi koira nukkuu sängyssä, muut lattialla sängyn vieressä. Sohvalla saavat olla kaikki.

Olen todella harvoin kipeänä. Flunssassa korkeintaan pari päivää 1-2 vuoden välein, mahatauti mulla on ollut 25 vuoden aikana neljästi. Kyllä, muistan oikeasti ne kaikki kerrat 😄

Vierailija
8/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira saa nukkua vieressä ja nuolla naamaa. Käsiä pesen normaalisti ennen ruokaa, kotiin tullessa ja WC käynnin jälkeen.

Vierailija
9/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin piski nuolee palleja ja sitte pusutellaan. Hyi uittu. 

Aivan järkyttävää!

Vierailija
10/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotain keskitasoa. Koira nukkuu sängyssä, joten lakanat vaihdetaan joka viikko. Robotti-imuri imuroi lähes päivittäin. Lattiat pesen kerran viikossa. Sohvan päällä suojana oleva viltti pestään ja vaihdetaan aina parin viikon välein. En anna koiran pussailla, mutta en neuroottisesti pese käsiä jokaisen koskemisen jälkeen. Kädet kuitenkin pestään aina ennen ruokaa ja sisälle tullessa joka tapauksessa, joten en näe järkeä hinkata joka kerta, kun olen koiraan koskenut.

Vierailija
11/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä eroja koiran luonteen tai sukupuolen suhteen? Meillä oli tyttökoira, joka oli aika tarkka omasta siisteydestään.

Noudatin vastaavia käsienpesutapoja  kuin yllä. (WC:n jälkeen, ennen ruokailua, kotiin tullessa).

Yritin opettaa sille kolmen pusun sääntöä. Ei siis kerralla enempää. Ei ehtinyt oppimaan

Vierailija
12/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tosi pidättyväinen koira. Se ei ole koskaan yrittänyt nuolla ihmisiä,  Se syö omasta kupistaan, nukkuu omalla pedillään ja syö lähinnä nappulaa ja keitettyä ruokaa (raaka "luomuruoka" on toki koiralle hyväksi mutta se altistaa ihan eri tavoin bakteereille).  Olen lähes 10 tällä asteikolla koska syön sellaista lääkettä joka tekee minut vähän alttiimmaksi pöpöille.

Koira kuitenkin rakastaa silityksiä ja rapsutuksia ja minä silittelen sitä monta kertaa päivässä. Silityksen takia en pese käsiäni. Ehkä sitten jos koira koskettaa märällä kuonolla tai tosiaan joutuu koskemaan koiran jätöksiin, myös sen jälkeen kun koiraa käsittelee, tyyliin hampaiden harjaus tai kynnenleikkuu tai harjaaminen.

Liikutaan paljon metsässä koiran kanssa, varmaan hyväksi molempien terveydelle. 

Vierailija
13/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun varmaa tuohon 10 kaartiin.

Eli en omista koiraa, enkä päästä niitä mielellään lähellenikään.

Puistattaa ajatus koirasta sohvalla, saati sitten sängyssä, jossa minun pitäisi nukkua.

Vierailija
14/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotain keskitasoa. Koira nukkuu sängyssä, joten lakanat vaihdetaan joka viikko. Robotti-imuri imuroi lähes päivittäin. Lattiat pesen kerran viikossa. Sohvan päällä suojana oleva viltti pestään ja vaihdetaan aina parin viikon välein. En anna koiran pussailla, mutta en neuroottisesti pese käsiä jokaisen koskemisen jälkeen. Kädet kuitenkin pestään aina ennen ruokaa ja sisälle tullessa joka tapauksessa, joten en näe järkeä hinkata joka kerta, kun olen koiraan koskenut.

Eli kun koira nukkuu sängyssäsi, se on sama kun nukkuisit itse lakanoissasi ulkovaatteissasi kengät jalassa koko viikon, mikäli, et pese koiraasi joka ilta?

Vierailija
15/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pese käsiäni koiran kanssa touhuamisen jälkeen ja koirat ovat häkissä muutenkin. Pitäähän sitä välillä käydä koiran luona häkissä, mutta ei koira minua nuole ja enkä antaisikaan 

Ai että pitää? On eläinrääkkäystä pitää koiria häkissä.

Vierailija
16/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei saa tulla sänkyyn eikä sohvalle. Jos silittelen tai käsiin tulee kuolaa, pesen kädet. Samoin pesen kädet aina ulkoa tullessa, oli koira mukana tai ei. Koira saa antaa poskelle pusun:-)

Vierailija
17/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira saa tulla sohvalle ja sänkyyn. Silitän ja halaan koiraa useamman kerran päivässä. Tuossa se nytkin vieressä nukkuu. Käsiä tulee pestyä useamman kerran päivässä.

Vierailija
18/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että pitää? On eläinrääkkäystä pitää koiria häkissä.

Harmaa norjanhirvikoira ei ainakaan meillä tykkää olla sisällä talossa ja kuuma niillä tulee.

Vierailija
19/19 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun koira nukkuu sängyssäsi, se on sama kun nukkuisit itse lakanoissasi ulkovaatteissasi kengät jalassa koko viikon, mikäli, et pese koiraasi joka ilta?

Meillä ei pestä koiria edes joka kuukausi, vaan korkeintaan 3 kertaa vuodessa. Yksi koira saa olla sängyssä yötkin, kaksi muuta vain päivisin päiväpeiton päällä. Tosin satunnaisesti sänky jää petaamatta. 

Kun menen nukkumaan, pyyhkäisen mahdolliset hiekat lakanalta pois. Ei ongelmaa. Pienestä koirasta ei todellakaan paljoa karvaa tai hiekkaa tule 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi