Z-sukupolvea pidetään laiskoina ja saamattomina, mutta tuskin itsekään olisitte jaksaneet ponnistella, jos
olisitte tienneet, että teillä ei koskaan tule olemaan rahaa ostaa asuntoa, hankkia perhettä, työpaikasta ei ole varmuutta, kouluttautuminen on turhaa ja eläkkeelle ette koskaan tule pääsemään.
Ennen riitti, että menee töihin ja sitten oli hyvät mahdollisuudet saavuttaa kaikki noista, etenkin jos kouluttautui hyvin.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen myös ihmetellyt!
Tuskin vanhempi sukupolvi edes ymmärtää, millaista z-sukupolvella on. Synnytään tai ollaan lapsia 2008 vuoden lamassa, sit iskee korona rajoituksineen. Samalla koulutus on romutettu, ei ole mitään omaa pulpettia tai luokkatilaa vaan kaikki ovat samassa säilössä + olet s2 ympäröimänä, mutta sun pitäisi suvaita heitä, koska "suvaitsevaisuus", kun todellisuudessa s2-ryhmä jarruttaa kielen opettelua ja ryöstää reppusi/ pahoipitelee ryhmänä sinut.
Ja vaikka osaat 3 kieltä c1 tasolla, parit korkeakoulupaperit kädessä ja lista suosittelijoita niin et pääse alasi töihin, koska "haemme dynaamista tiimipelaajaa, joka on alle 25v, mutta yli 20 vuoden kokemuksella". Jos taas haet siivoojaksi, mäkkärin kassaksi tai talkkariksi, kielitaidoton ja Suomen lainsäädännöstä ymmärtämätön menee aina edellesi, koska tulevat yhtiölle halvemmaksi, eikä työlainsäädäntöä tarvitse noudattaa kuin paperilla.
Eipä kai kukaan tiedä millaista toisella sukupolvella on ollut. En minäkään tiedä millaista on ollut kasvaa vaikkapa sodanjälkeisessä Suomessa.
Oma sukupolvi koki ensin 90-laman, jossa vanhemmilta lähti työt. Sitten kun oli itse pääsemässä työelämään tuli 2008 lama. Korona vei monilta taas työpaikat ja tekoäly vie loput. Eläkeiästä ei kukaan ole puhunut, koska eläkkeellepääsyn ikäraja nousee koko ajan ja koska työelämä on koko ajan kuomittavampaa, niin tuskin eletään sinne asti. Ja joo, vanha sukupolvi huusi että pitää tehdä lapsia ja että et oo kunnolla ihminen jos ei ole miestä ja lapsia. 70-luvulla asuntonsa ostaneet ehkä hyötyivät vielä, mun elinaikana asuntojen hinnat kipuavat vaan pilviin. Bonuksena se, että samaan aikaan kun työelämässä tahti kovenee, niin yhteiskunta antaa vielä vanhuksetkin hoidettaviksi.
En väheksy Z:jen haasteita, sanon vain että meillä on varmaan kaikilla ollut ne omat kipukohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on täysin ulkona todellisuudesta. Ihan oikeasti, LOPETTAKAA NYT JO TUO SAIRAS UHRIUTUMINEN JA NUORTEN LOPUTON HYYSÄÄMINEN! Ei ennenkään elämä ole ollut yhtään sen helpompaa.
Kyllä se vain on ollut, kun ruoka on ollut n. 200% halvempaa ja vuokrat samaten. Peruskoulun penkiltä tai peruskoulutuksella pääsit hommiin helposti. :D Nykyään saat kärvistellä videohaastattelujen, persoonallisuustestien, radiohiljaisuuden ja hylkyviestien jne sarjatulessa. Pariutumisesta puhumattakaan.
Olet väärässä. Tuloihin suhteutettuna ruoka oli ennen kalliimpaa, ja nykyään halpaa. Ja milloin on ollut tuo aika, että töihin on päässyt suoraan peruskoulun penkiltä? Lähes joka paikkaan on vaadittu koulutukset jo aika monta kymmentä vuotta.
Ennen riitti, että menee töihin ja sitten oli hyvät mahdollisuudet saavuttaa kaikki noista, etenkin jos kouluttautui hyvin.
Koska ennen? Mitkä ihmeen vaaleanpunaiset silmälasit sulla on silmissä kun katselet historiaa? Jos Z-sukupolvi ponnistelee, kaikki tuo on saavutettavissa ihan kuten ennenkin - tunnen useita tuon sukupolven edustajia jotka ovat kouluttautuneet ja saaneet töitä joko Suomesta tai ulkomailta ja heillä on taivas rajana. Kaikissa sukupolvissa on niitä joilla menee hyvin sekä niitä, joilla ei mene hyvin - ihan kuten zetassakin.
Olen 28v eli vanha zoomeri. Valmistuin juuri tekniselle/tieteelliselle alalle jossa oli ihan opintojen alkuvaiheessa paikkoja auki vaikka kuinka! Muistan selailleeni sivukaupalla mielenkiintoisia avoimia paikkoja ja miettineeni että vau, tuonne sitä sitten voi hakea. Hoidin opintoni hyvin ja olin koko opintojeni ajan hanttihommissa, siltäkin kantilta että vaikuttaisin ahkerammalta sitten oman alan töissä.
Palataampa nykyhetkeen. Tunnen useampia opiskelukavereita jotka eivät voi valmistua, koska harjoittelupaikkoja ei vaan ole enää. Sain itse kuitattua harjoittelun vain koska olin ollut hanttihommissa tekemässä asiaa joka sivusi alaa juuri tarpeeksi, jotta se hyväksyttiin jälkikäteen harjoitteluksi. Työhaastatteluihin ei pääse. Olet alipätevä, ylipätevä tai sitten hakijoita oli vain liikaa. Mikään työnhaku ei johda mihinkään. Alkaa oikeastaan tuntua hullulta hakea töitä, kun mihinkään ei vastata. Tyhjältä. Kuin laittaisit silmät kiinni ja toivoisit että eteesi ilmestyisi iso rahasäkki, jos toivot nyt tällä kertaa juuri tarpeeksi kovaa. Tätä ei tietenkään tule ikinä tapahtumaan, mutta jos nyt kuitenkin.
Itse olen milleniaali ja olen tiedostanut nuo asiat jo silloin kun z-sukupolvi oli vielä hiekkalaatikolla. Ja silti työskentelen ja ponnistelen kun tiedän että ilman työskentelyä ja ponnistelua ei voi käydä edes vahinko että saavuttaisin noita asioita. Z-sukupolvi on ensimmäinen sukupolvi joka vain passiivisena odottaa että muut järjestää näille asiat paremmin ja muut tekee työt heidän puolesta
Vierailija kirjoitti:
Olen 28v eli vanha zoomeri. Valmistuin juuri tekniselle/tieteelliselle alalle jossa oli ihan opintojen alkuvaiheessa paikkoja auki vaikka kuinka! Muistan selailleeni sivukaupalla mielenkiintoisia avoimia paikkoja ja miettineeni että vau, tuonne sitä sitten voi hakea. Hoidin opintoni hyvin ja olin koko opintojeni ajan hanttihommissa, siltäkin kantilta että vaikuttaisin ahkerammalta sitten oman alan töissä.
Palataampa nykyhetkeen. Tunnen useampia opiskelukavereita jotka eivät voi valmistua, koska harjoittelupaikkoja ei vaan ole enää. Sain itse kuitattua harjoittelun vain koska olin ollut hanttihommissa tekemässä asiaa joka sivusi alaa juuri tarpeeksi, jotta se hyväksyttiin jälkikäteen harjoitteluksi. Työhaastatteluihin ei pääse. Olet alipätevä, ylipätevä tai sitten hakijoita oli vain liikaa. Mikään työnhaku ei johda mihinkään. Alkaa oikeastaan tuntua hullulta hakea töitä, kun mihinkään ei vastata. Tyhjältä. Kuin laittaisit silmät kiinni ja to
Ja luuletko, että ainaostaan ja vain sinun sukupolvellasi on ollut näitä vaikeuksia? Voin sanoa, että ihan samaa sitä on kokeneet jo aiemmatkin sukupolvet. Itse valmistuin lamaan, ei ollut harjoittelupaikkoja, ei töitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen milleniaali ja olen tiedostanut nuo asiat jo silloin kun z-sukupolvi oli vielä hiekkalaatikolla. Ja silti työskentelen ja ponnistelen kun tiedän että ilman työskentelyä ja ponnistelua ei voi käydä edes vahinko että saavuttaisin noita asioita. Z-sukupolvi on ensimmäinen sukupolvi joka vain passiivisena odottaa että muut järjestää näille asiat paremmin ja muut tekee työt heidän puolesta
Kiitos itsestään selvyyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtavasti perheitä joiden molemmat vanhemmat ovat pitkäaikaistyöttömiä. Ei ihmisen tarvitse olla rikas voidakseen perustaa perheen.
Ennen ei oltu lähellekään nain itsekkäitä eikä ajateltu että kaikki mulle heti nyt muiden tekemänä ja vasta sitten ehkä ajattelen muita
Vierailija kirjoitti:
Koska ennen? Mitkä ihmeen vaaleanpunaiset silmälasit sulla on silmissä kun katselet historiaa? Jos Z-sukupolvi ponnistelee, kaikki tuo on saavutettavissa ihan kuten ennenkin - tunnen useita tuon sukupolven edustajia jotka ovat kouluttautuneet ja saaneet töitä joko Suomesta tai ulkomailta ja heillä on taivas rajana. Kaikissa sukupolvissa on niitä joilla menee hyvin sekä niitä, joilla ei mene hyvin - ihan kuten zetassakin.
Kyllä työttömyys yleisesti, sekä korkeakoulutettujen työttömyys on tällähetkellä ihan hälyyttävällä tasolla. Ei tällaista ole ollut koskaan ennen, että viidelläkään tutkinnolla ei työllistytä!
Ihmisiä koulutetaan väärille aloille ja kerran korkeasti koulutetut tungetaan teinien kanssa amiksiin ja myönnetään kuitenkin oikeus vain puoleen normaalista opiskeluajasta. On luotu ihmisille umpikujia joihin syydetään rahaa, sen sijaan, että tuettaisiin sitä että yksilöt pääsee eteenpäin elämässään ja tuettaisiin hyödyntämään sitä osaamista minkä on korkeimmalla koulutuksella saavuttanut! Sitten ihmetellään, että mites talous sakkaa ja työttömyys kasvaa..
Vierailija kirjoitti:
Palataampa nykyhetkeen. Tunnen useampia opiskelukavereita jotka eivät voi valmistua, koska harjoittelupaikkoja ei vaan ole enää. Sain itse kuitattua harjoittelun vain koska olin ollut hanttihommissa tekemässä asiaa joka sivusi alaa juuri tarpeeksi, jotta se hyväksyttiin jälkikäteen harjoitteluksi. Työhaastatteluihin ei pääse. Olet alipätevä, ylipätevä tai sitten hakijoita oli vain liikaa. Mikään työnhaku ei johda mihinkään. Alkaa oikeastaan tuntua hullulta hakea töitä, kun mihinkään ei vastata. Tyhjältä. Kuin laittaisit silmät kiinni ja to
Ikävää. Mutta noin se meni myös kun teknologiakupla puhkesi. Edellisellä vuosikurssilla oli vaan taivas avoinna, porukkaa revittiin koulunpenkiltä hyvä palkkaisiin hommiin, vuotta myöhemmin kupla puhkesi ja meille ei enää löytynyt paikkoja. Pari vuotta vanhemmat saivat duuninsa, työkokemuksen ja rahaa. On ikävää että sulla on tuollainen kokemus, mutta ei se ole ainoastaan Gen Z:lla. Mikä on kyllä tavallaan hyvä juttu, koska ajat muuttuu ja niitä paikkoja lopulta alkaa löytyä kun yrittää.
Uteliaisuudesta, mitkä on vääriä aloja?
Kyllä oli, 90 luvulla. Puoli miljoonaa työtöntä ja kaikki ei olleet duunareita vaan suuri oda akateemisia. Ja 70 luvulla satoja tuhansia joutui löhtemään ulkomaille, esim Ruotsiin töihin. Te zetat olette vain niin itseenne keskittyneitä ja historiasta ei tiedetä mitään! Ja ruoka oli kallista ennen EUta. Asunnot jäivät käsiin kun tuli massatyöttömyys, niiden hinnat laskivat, eli jäi asuntolainaa vaikka sai asunnon muytyä. Ja korot olivat 15% asuntolainoissa.
Sama se on jo meillä X-sukupolven edustajilla ollut ja ei - en minäkään jaksanut ponnistella.
Zetat ei ikinä olisi selvinneet 70- ja 90-lukujen lamoista, kun ei ollut kunnon sossua eikä terapiaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen myös ihmetellyt!
Tuskin vanhempi sukupolvi edes ymmärtää, millaista z-sukupolvella on. Synnytään tai ollaan lapsia 2008 vuoden lamassa, sit iskee korona rajoituksineen. Samalla koulutus on romutettu, ei ole mitään omaa pulpettia tai luokkatilaa vaan kaikki ovat samassa säilössä + olet s2 ympäröimänä, mutta sun pitäisi suvaita heitä, koska "suvaitsevaisuus", kun todellisuudessa s2-ryhmä jarruttaa kielen opettelua ja ryöstää reppusi/ pahoipitelee ryhmänä sinut.
Ja vaikka osaat 3 kieltä c1 tasolla, parit korkeakoulupaperit kädessä ja lista suosittelijoita niin et pääse alasi töihin, koska "haemme dynaamista tiimipelaajaa, joka on alle 25v, mutta yli 20 vuoden kokemuksella". Jos taas haet siivoojaksi, mäkkärin kassaksi tai talkkariksi, kielitaidoton ja Suomen lainsäädännöstä ymmärtämätön menee aina edellesi, koska tulevat yhtiölle halvemmaksi, eikä työlain
Milleaanina sinulla on paljon samoja ongelmia ja samanlaista historiaa kuin z sukupolvella, joten todennäköisemmin ymmärrät heidän tilanteen ja arjen paremmin kuin eläkkeellä oleva 75v.
Esimerkiksi eläkekysymys ei ole ajankohtainen sille 75v eläkeläispapalle tai mammalle, mutta milleaani tai z voi vaan miettiä, että onkohan eläkettä ollenkaan vai koittaako se silloin, kun olen 77v.
Sama juttu koulun kanssa, sulla todennäköisesti oli toki oma pulpetti ja piirtoheitin, mutta esimerkiksi homekoulut, peruskoulu ja kumiperunat ovat tuttuja nuoremmalle sukupolvelle ja se on jaettu kokemus. Sen sijaan en ole koskaan käynyt kansakoulua, kokenut pakotusta oikeakätiseksi, lauantaikoulua tai maistanut koskaan tillilihaa saati makaronimaitoa ja tuskin on milleaanikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin nuori ihminen vielä edes hahmota tuollaisia asioita. Jos joku heille on toivottomuuden tuollaisten asioiden suhteen syöttänyt, niin vanhemmat sukupolvet.
Z-sukupolvi on vanhimmillaan 28 vuotta. Itsekin kuulun Z-sukupolveen, on omistusasunto, asuntolaina, korkeakouluopinnot suoritettu jo aikoja sitten, vakityöpaikka ja omat osake- ja rahastosijoutukset. Koen olevani jo tarpeeksi vanha ja kokenut hahmottamaan tätä yhteiskuntaa ihan itsekin.
Eli aloittaja valittaa ihan turhasta. Z-sukupolvella on asiat paljon paremmin kuin aiemmilla ikäluokilla. Vanhemmilla sukupolvilla tuskin oli tuollaisia omaisuuksia saman ikäisenä ja suurimmalla osalla ei ikinä.
40- ja 50-luvuilla kaupungeissa elettiin niin köyhää elämää, että kun ruokaa ei ollut, annettiin köyhille lapsille 3 sokeripalaa päivässä ruuaksi.
Ei meillä ole ollut mitään valittamista. Puhu vaan omasta puolestasi.
Igor
Jos halutaan nostaa Suomen talous nousuun, niin en soisi koulutusjärjestelmämme perustuvan pelkkään tuuriin!
Koulutuspolitiikka on suoraan sidoksissa koko yhteiskunnan talouteen ja hyvinvointiin! Jos ajatellaan, että systeemiä ei tarvitse muuttaa, koska, noh , "joillakin nyt on vaan huono tuuri, se on voivoi", niin olemme matkalla tuhoon, kuin mikäkin sopulilauma!