Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkejärjestelmä on romahtamassa.

Vierailija
30.10.2025 |

Eläkeläiset ovat tilastollisesti rikkain ikäryhmä. Työläiset tienaa tilastollisesti entistä vähemmän ja työttömiä on jo yli 300 000. Työssä käyvät maksavat jokaisesta palkastaan neljäsosan veroja joka menee käytännössä vanhusten eläkkeisiin. Nyt eläkettä saava ryhmä myöskin luonnollisesti maksoi paljon vähemmän eläkemaksuja koska eläkejärjestelmä oli silloin vielä niin pieni. Nyt eläkeläisiä on kokoajan enemmän ja enemmän ja eliniät kasvaa, tällainen järjestelmä ei enää toimi näin pienessä maassa.

Kommentit (807)

Vierailija
241/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

240000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias. 

Leskeneläke päättyy, kun olet 65-vuotias eli taas teitä nuoria suositaan. Voitte pelailla tällä/kin jutulla, kuten muillakin tuilla.

Ei pääty. Leskeneläkettä saa loppuelämän, jos on syntynyt 1974 tai vanhempi. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias. 

Kela maksaa puolen vuoden leskeneläkkeen alle 65- vuotiaille.  Kirjoittaja sotkee sen vakuutusyhtiön leskeneläkkeeseen.  

En ole missään vaiheessa kirjoittanut mistään kelan e

Lesken eläke on maksimissan puolet kuolleen eläkkeestä. Ei sitä saa yhtään, jos itsellä on parempi eläkekertymä.

Vierailija
242/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt sen niin, että onneksi vanhempani saavat TODELLA hyvää eläkettä ja ovat pihejä. Perintöjä jäänee mukavasti. Niillä turvaan oman eläköitymiseni/eläkkeeni. Työeläke jää kovin alas verrattuna heihin, vaikka työura on paljon pidempi, sama koulutustaso ja suunnilleen samat työt. Enkä tiedä, jaksanko 70-vuotiaaksi, kun he pääsivät eläkkeellä jo 60+. Enemmän käy sääli niitä, joille ei ole edes perintöjä tiedossa. 

Onko sun vanhempien ikäluokan siivoojilla ja vaikka kaupan myyjilläkin todella hyvä eläke?Sinulle ei millään mene perille että aina on ollut myös pienituloisia joiden eläkettä ei voi verrata sinun vanhempien eläkkeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin on saatava maksukatto tai sen tarpeellisuutta on harkittava kokonaan jos varallisuus on suurta.

Pullamössöt voi leikata eläkkeensä itseltään vaikka kokonaan. Heidän eläkkeilleen ei ole maksajia, koska valitsivat kivan lapsivapaan elämän.

Suuret ikäluokat (joiden ikäluokka söi pullamössöä) valitsivat itsekkäästi tehdä omaan määräänsä nähden aivan liian vähän jälkeläisiä. Tässä sitä nyt ollaan.

Minun suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempieni urakehitys salli hankkia vain kaksi lasta (huomaa prioriteetit). Itse olen syntynyt -78 ja minulla lapsia on kolme.

Eli teit vain yhden lapsen enemmän kuin vanhempasi ja kehtaat sillä vi

Olen boomeri.  Minulla kolme hyvätuloista lasta uransa huipulla n 50 v.  Saanko nostaa 1500 eläkettäni kun heidän tyellinsä on se 7 % hyvistä palkoista. 

Vierailija
244/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirmuinen hinku nelikymppisillä on aikoinaan saada mahdollisimman pieni eläke.

Sitähän tämä hokeminen tarkoittaa. 

Elämä eteenkinpäin menee nopeasti, voi olla ettei siitä 7 % säästöstä olisikaan tullut säästettyä vanhuuden turvaa tai menee työpaikka tai työkyky.

Taaksepäin on mennyt vielä nopeammin, vastahan olin lapsi, äsken oli vihkiäiset ja kas, lasten viiskymppiset jo menneet.

Toisin kuin te rahanne tupakkaan ja alkoholiin tuhlanneet boomerit, me nelikymppiset sijoittelemme rahojamme. Arvopaperit, jalometallit, kryptot, korkeakorkotilit...kaikkia itseltäni löytyy! Ihan sama vaikka eläkepyramidi-järjestelmä tuhoutuisi, ei se minua liikuttaisi ollenkaan. Jos vaikka säädettäisiin sellainen laki että järjestelmä purettaisiin ja jokainen joutuisi tästä lähtien säästämään omat eläk

Mulla riittää rahat viinaan ja tupakkaankin. Tulossa 5000€/kk eläkettä

Kun eläkkeestäsi tulee 20%:ia eläkerahastosta, niis 4000 euroa kerätään töissä olevilta. Sinua varten neljä keskipalkkaista 4000 euron kuukausituloilla kun maksaa eläkemaksunsa, niin sinun eläkkeesi saadaan maksettua. Onko niitä töissä olevia tuolla palkalla niin paljon?

Vierailija
245/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeisiin on saatava maksukatto tai sen tarpeellisuutta on harkittava kokonaan jos varallisuus on suurta.

Pullamössöt voi leikata eläkkeensä itseltään vaikka kokonaan. Heidän eläkkeilleen ei ole maksajia, koska valitsivat kivan lapsivapaan elämän.

Suuret ikäluokat (joiden ikäluokka söi pullamössöä) valitsivat itsekkäästi tehdä omaan määräänsä nähden aivan liian vähän jälkeläisiä. Tässä sitä nyt ollaan.

Minun suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempieni urakehitys salli hankkia vain kaksi lasta (huomaa prioriteetit). Itse olen syntynyt -78 ja minulla lapsia on kolme.

Eli teit vain yhden lapsen enemmän kuin vanhempasi ja kehtaat sillä vi

Saathan sinä kehuskella lapsellasi niin paljon kuin haluat,se lähinnä huvittaa.Eri asia jos sulla olisi 4-5 lasta,silloin olisi ehkä aihettakin.

Vierailija
246/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon. Kun eläkemaksut tai muu työn verotus nousevat, työntekijöiden palkkaaminen tulee monelle työnantajalle liian kalliiksi. Sen seurauksena nuoret eivät työllisty ja jäävät riippuvaisiksi eläkettä saavista vanhemmistaan. Samalla heikko työllisyystilanne lisää edelleen eläkemaksujen nousupainetta erityisesti Suomen kaltaisessa jakojärjestelmässä, jossa eläkkeet rahoitetaan lähes kokonaan kunkin vuoden työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla.

https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…

Vierailija
247/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teit vain yhden

Sinä toivottavasti olet eläkkeensaajan hyvin lyhyen ajan. Teit luultavasti sen määrän jälkeläisiä, kuin sinun ikäisesi kuuluikin tehdä. Onko hyvä eläke nyt?

Vierailija
248/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit luultavasti sen määrän jälkeläisiä, kuin sinun ikäisesi kuuluikin tehdä. Mistäs aiheesta sinä teit väitöskirjan? Onko hyvä eläke nyt?

Vierailija
249/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teit vain yhden

Olen todella, todella ylpeä. Olen toki ylpeä myös omista ja puolisoni akateemisista ansioista. Mutta lapsistani olen ylpeä.

Vierailija
250/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikeen tuosta tyel-maksusta metelöitte?

3000euron palkasta se on päälle 200 euroa.  12200 euroa vähennetään verotuksessa vuosituloistanne ja vero lasketaan vasta sitten.

Eli menetyksenne on 12200 vähennettynä  veroprosentillanne.   Ei sillä nyt vielä omakotitaloja rakennettaisi

Vierailija
251/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."

https://yle.fi/a/3-12103818

Vierailija
252/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella, todella ylpeä. Olen toki ylpeä myös omista ja puolisoni akateemisista ansioista. Mutta lapsistani olen ylpeä.

Ja kiinnostaisikin tietää, miten minut tästä uhkauksesta palkitaan. Suuri taloudellinen ja ammatillinen menetys lasten saanti naiselle aina on. Nk. lapsisakko.

Vierailija
253/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt sen niin, että onneksi vanhempani saavat TODELLA hyvää eläkettä ja ovat pihejä. Perintöjä jäänee mukavasti. Niillä turvaan oman eläköitymiseni/eläkkeeni. Työeläke jää kovin alas verrattuna heihin, vaikka työura on paljon pidempi, sama koulutustaso ja suunnilleen samat työt. Enkä tiedä, jaksanko 70-vuotiaaksi, kun he pääsivät eläkkeellä jo 60+. Enemmän käy sääli niitä, joille ei ole edes perintöjä tiedossa. 

Onko sun vanhempien ikäluokan siivoojilla ja vaikka kaupan myyjilläkin todella hyvä eläke?Sinulle ei millään mene perille että aina on ollut myös pienituloisia joiden eläkettä ei voi verrata sinun vanhempien eläkkeeseen.

Koulutus ei välttämättä lisää realiteetien tajua kun on se oma kupla.  Tajuntaan ei edes sovi se että boomerit olivat huonosti koulutettuja perustason tehtävissä.  Jos boomereista jauhetaan.

Vierailija
254/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Määräaikaisia työsopimuksia voi kohta tehdä ilman perusteltua syytä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011564515.html

Vierailija
255/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit luultavasti sen määrän jälkeläisiä, kuin sinun ikäisesi kuuluikin tehdä. Mistäs aiheesta sinä teit väitöskirjan? Onko hyvä eläke nyt?

MInulla on niin monta lasta ja lastenlasta että sinunkin eläkkeelle riittää maksajia.En vaan ole muistanut kehuskella .Eläke on 1240€ bruttona,varmaan liian suuri sun mielestä.Saa kadehtia.

Vierailija
256/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
257/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikeen tuosta tyel-maksusta metelöitte?

3000euron palkasta se on päälle 200 euroa.  12200 euroa vähennetään verotuksessa vuosituloistanne ja vero lasketaan vasta sitten.

Eli menetyksenne on 12200 vähennettynä  veroprosentillanne.   Ei sillä nyt vielä omakotitaloja rakennettaisi

No niin . Kirjoitin 12 kertaa ( kertomerkillä) 200 euroa mutta sivusto ei näköjään pysty samaan.

Vierailija
258/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikki palvelut kotiin maksaa eläkeläiselle 

Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja eläkeläisille.

www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/ikaantyneiden-palvelujen-maksut/…

Vierailija
259/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta ei saa myöskään verovähennystä remonteista eikä kotihoidosta. 

Vierailija
260/807 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljylämmitys loppuu kaikissa taloissa 2030 mennessä. Eli pitää tehdä lämmitys remontti tai lämmittää kalliilla bioöljyllä.