Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"
Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti
Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.
Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.
Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.
Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.
Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä jo mainitsikin, etteivät miehetkään säästy ahdistelulta. Oma kokemukseni on ensimmäiseltä kesätyöpaikaltani, jossa kaksi vanhempaa naista puristeli minua perseestä päivittäin, kikatellen samalla todella perverssejä juttuja. Huumorilla yritin asian ottaa, ja sellaiseksi se oli ehkä tarkoitettukin, mutta kyllä se oli aika ahdistavaa. Olin vasta 15-vuotias. Jos mies olisi tehnyt saman 15-vuotiaalle tytölle, olisi se ihan lööppikamaa, mutta näin päin ei mitään. Pojat ovat ilmeisesti vapaata riistaa.
Miehet ylläpitää kulttuuria, jossa poikien pitää pysyä hiljaa kokemastaan ahdistelusta ja olla kiitollisia. "Kumpa olisin ollut minä", "Missä tällaiset hottisopet oli silloin, kun minä olin teini" ja "poika sai pesää, surp, surp" kommentit tulee toisilta miehiltä räiskäystapauksissa, jossa poika on ollut uhri, kun taas naiset ryhmänä tuomitsee tekijän.
Ihmiset ovat yksilöitä sukupuolestaan riippumatta. Huonosti käyttäytyviä mahtuu joka ryhmään. Kukaan meistä ei voi määrätä muiden käyttäytymistä, voimme vain toivoa muilta fiksua käytöstä. Viime kädessä voimme vaikuttaa vain omaan käytökseemme.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta toisista tulee portsareita, vartijoita ja toisista poliiseja ja ammattisotilaita.
Miesvaltaisilla aloilla saa kuulla aika paljon sellaista äijämäistä vitsailua ja alapääjuttuja. Kaikki armeijassa olleet varmasti tietää millaista on joutua rahvaiden ja köyhien kanssa samaan tilaan, niin tuntee sen eron sivistyksessä.
Se asiattomuuden määrä ja miten sitä viljellään sillä tavoin, että naisen esineellistäminen olisi ok ja huumoria.
Vihasin sitä koko sydämestäni ja tuntui täysin vieraalle kultuurille ne alapääjutut.
Nykyään sanon suoraan seksivitseistä ja muista alapääjutuista että antaa olla jo.
En kuuntele sanaakaan. Tälle hommalle pitää saada nollatoleranssi.
ME miehetkään ei innostuta ääliömäisyyksistä yhtään.
Jos sulla ei resilienssi kestä pillujuttuja niin ei se kestä sotaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tytöt joutuu kestämään ja sinustakin se on ihan ok, koska sinuakin on puristeltu.
Hohhoijaa tätä miesvihaa. Mies kertoo että häntä ahdisteltiin työpaikalla vanhempien naisten toimesta hänen ollessaan vasta 15-vuotias, ja sinä tulkitset asian noin?! Missä kohtaa hän totesi noin? Mutta tottakai hänen täytyy ajatella juuri noin, koska on ällöttävä pervo mies! Kaikki miehet ovat ahdistelijoita, tai vähintään hyväksyvät sen! Eikö niin?!
Eipä ole miesvihaa vaan aiheellista miespelkoa ja mies ahdistusta.
Minua miehenä myös ahdistaa tietyn porukan sivistyksen taso.
Suorastaan raivostuttaa toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta toisista tulee portsareita, vartijoita ja toisista poliiseja ja ammattisotilaita.
Miesvaltaisilla aloilla saa kuulla aika paljon sellaista äijämäistä vitsailua ja alapääjuttuja. Kaikki armeijassa olleet varmasti tietää millaista on joutua rahvaiden ja köyhien kanssa samaan tilaan, niin tuntee sen eron sivistyksessä.
Se asiattomuuden määrä ja miten sitä viljellään sillä tavoin, että naisen esineellistäminen olisi ok ja huumoria.
Vihasin sitä koko sydämestäni ja tuntui täysin vieraalle kultuurille ne alapääjutut.
Nykyään sanon suoraan seksivitseistä ja muista alapääjutuista että antaa olla jo.
Minusta pitäisi olla myös nollatoleranssi ihmisille, jotka asettavat itsensä toisten yläpuolelle.
Nuoret naiset on pilannut tämän maailman kun vaatii kaikkia elämään omien ahdistusten ja mieleterveys ongelmien ehdoilla. Nuoret naiset vaatii kaikki mielestolemään ja elämään näiden naisten ehdoilla mutta nämä itse ei suostuta tekemään mitään muiden hyväksi eikä todellakaan suostunolemaan edes asiallisia varsinkin miehiä kohtaan. Kaikki johtuu siittä että itsekkäämpää ja omahyvöis3mpåä olentoa ei maapallolta löydy mitä suomalainen muori nainen on. Ja kaiken tämän jälkeen nämä samaiset naiset vielä kehtaa ihmetellä minkä takia viha heitä kohtaan vain kasvaa ja kasvaa
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla naisten keskuudessa miehet on vitsilun kohde samalla kun miesten uljonäköjä arvostellaan ja miehiä haukutaan. Naisistahan se on vain hauskaa kun nauretaan sille kuinka paljon on käyttänyt miehiä hyväkseen ja nainen kuittaa kaiken että en mää tarkoittanut sitä kunhan vain avauduin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tytöt joutuu kestämään ja sinustakin se on ihan ok, koska sinuakin on puristeltu.
Hohhoijaa tätä miesvihaa. Mies kertoo että häntä ahdisteltiin työpaikalla vanhempien naisten toimesta hänen ollessaan vasta 15-vuotias, ja sinä tulkitset asian noin?! Missä kohtaa hän totesi noin? Mutta tottakai hänen täytyy ajatella juuri noin, koska on ällöttävä pervo mies! Kaikki miehet ovat ahdistelijoita, tai vähintään hyväksyvät sen! Eikö niin?!
Ei ole miesvihaa, vaan tuossa selvästi annettiin ymmärtää, että (naisten) mielestä "pojat on luvallista riistaa" eikä kukaan välitä mitä pojille tehdään. Tämähän on ihan väärä tulkinta, kyllä naiset välittää.
Miehet olis tuohonkin kommentoineet, että "mikä nössö, minä olisin ollut mielissäni" jne. Missään ei todellakaan väitetä, että KAIKKI miehet ovat ahdistelijoita,( vaikka täällä vauvalla voisi niin luulla. Sen verran kovasti tuollaista käytöstä miehet puolustaa) Normi mies ei ahdistele eikä kauppaile kaupankassalla housuistaan 20 senttistä , oli tämä kassa sitten kuka tahansa.
Naiset ei hyväksy häirintää, ei poikiin eikä tyttöihin /naisiin kohdistuvaa.
Mutta kuten täällä surukseen saa huomata,AV- miesten mielestä tuollainen toiminta on ok. Ei siis normaalien miesten. Tämä tehdään nyt selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset on pilannut tämän maailman kun vaatii kaikkia elämään omien ahdistusten ja mieleterveys ongelmien ehdoilla. Nuoret naiset vaatii kaikki mielestolemään ja elämään näiden naisten ehdoilla mutta nämä itse ei suostuta tekemään mitään muiden hyväksi eikä todellakaan suostunolemaan edes asiallisia varsinkin miehiä kohtaan. Kaikki johtuu siittä että itsekkäämpää ja omahyvöis3mpåä olentoa ei maapallolta löydy mitä suomalainen muori nainen on. Ja kaiken tämän jälkeen nämä samaiset naiset vielä kehtaa ihmetellä minkä takia viha heitä kohtaan vain kasvaa ja kasvaa
Et voi olla tosissasi. Kaupan kassalla käyttäydytään 100% asiallisesti asiakasta kohtaan, eikä asiakkaalla ole mitään oikeutta harrastaa siissä tilanteissa seksuaalista häirintää yhtään sen enempää kuin vaikka baareissa toisia asiakkaita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että työpäivä on tehty ja järjenääni on tullut palstalle.
Ei normaali mies todellakaan halua itsekään tuollaista paskaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset, muistakaapa nyt tämä, jos joku käyttäytyy mielestänne oudolla/ei-hyväksyttävällä tavalla:
Ihmisen älykkyysosamäärän normaali vaihteluväli on 80 - 120, sille välille asettuu suurin osa porukasta. Eli se ÄO 80 on vielä ns. normaaliälykäs. ÄO 79 on sitten jo kehitysvammainen tms. Yhden piirun ero.
Veikkaan munalla maksajien jne. olevan siellä lähempänä 80:tä, kuin 120:tä.
Älykkyyden yksi osa-alue kun on tuo sosiaalinen älykkyys...
Itse olen nähnyt erään yliopisto professorin huutavan kurkkusuorana törkeyksiä kaupan lihatiskillä häntä ilmeisesti vahingossa etuilevalle naiselle. joten ei tuo sinun teoriasi oikein päde, huonot käytöstavat kun ei katso älyä.
On tämä meille miehilleki raskasta. Mitä noille voisi tehdä?
Viedä saunan taakse piestäväksi vai?
Helppo elämä naisella saa heti pitkän uran kaupasta jo teinistä saakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä jo mainitsikin, etteivät miehetkään säästy ahdistelulta. Oma kokemukseni on ensimmäiseltä kesätyöpaikaltani, jossa kaksi vanhempaa naista puristeli minua perseestä päivittäin, kikatellen samalla todella perverssejä juttuja. Huumorilla yritin asian ottaa, ja sellaiseksi se oli ehkä tarkoitettukin, mutta kyllä se oli aika ahdistavaa. Olin vasta 15-vuotias. Jos mies olisi tehnyt saman 15-vuotiaalle tytölle, olisi se ihan lööppikamaa, mutta näin päin ei mitään. Pojat ovat ilmeisesti vapaata riistaa.
Miehet ylläpitää kulttuuria, jossa poikien pitää pysyä hiljaa kokemastaan ahdistelusta ja olla kiitollisia. "Kumpa olisin ollut minä", "Missä tällaiset hottisopet oli silloin, kun minä olin teini" ja "poika sai pesää, surp, surp" kommentit tulee toisilta miehiltä räiskäystapauksissa, jossa poika on ollut uhri, kun
Jännästi esimerkiksi rikollisuus ja varsinkin seksuaalirikollisuus kasautuu vain toiselle sukupuolelle. Muistaakseen on todennäköisempää miehenä, että tulet toisen miehen räiskäamaksi kuin valheellisesti syytetyksi siitä saati, että nainen räiskäisi miehen. Jos 99 prosenttia seksuaalirikollisita on tiettyä sukupuolta, eikö silloin ole järkevää välttää kys sukupuolta?
Toki, naisetkin osaavat olla aaseja ja käyttäytyä huonosti, mutta toisaalta sellainen on harvinaisempaa ja naiset tuomitsee aaseilun saati rikostelun. Tietenkin olisi kiva, jos aaseilevat asiakkaat voisi vaan bannata yrityksen tiloista yms, jotta muut asiakkaat sekä aspat saisivat olla rauhassa ja tehdä ostoksiaan/työtään turvallisin mielin.
Vierailija kirjoitti:
Menisit joskus vaikka ihan kävelylle, raitis ilma tekee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen väkivalta ja stalkkaus on aina väärin. Eikö tuosta miehestä olisi päässyt irti puhumalla
Henkilö oli käynyt tyttäreni kimppuun läpsimällä ja nipistämällä häntä, niin että häneltä oli päässyt itku ja itki siitä minullekin päivän päätteeksi.
En jäänyt ihmettelemään asiaa. Olen toiminnan mies.
Voin valottaa että nipistin kaveria tosi kovaa korvasta ja väänsin niin että meni polvilleen. Ymmärsi kyllä kuka olen ja mistä syystä nyt tapahtuu.
Kerroin henkilölle osoitteen missä asuu ja hänestä on valmiina asiakirjat jatkotoimenpiteille, jos ei lopeta asioimista kyseisessä marketissa.
Kuten totesin, niin häntä ei ole nähty sen koommin. Henkilö aiheutti joka viikko häiriöitä kaupassa ja henkilökunta tiesi hänet.
Minun avulla asia selvisi ja ihan vuosi sitten vuosia tapahtuneesta sain kuulla kiitoksia toiminnastani.
Hän ei ole asioinut kaupassa sen koommin.
Vierailija kirjoitti:
On tämä meille miehilleki raskasta. Mitä noille voisi tehdä?
Viedä saunan taakse piestäväksi vai?
Voisi vaikka itse tilanteessa, jossa jotakuta ahdistellaan, aukaista se suu. Osoittaa paheksuntaa sellaista käytöstä kohtaan. Sama pätee myös ihan omassa piirissä siihen miten naisista ja miehistä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset, muistakaapa nyt tämä, jos joku käyttäytyy mielestänne oudolla/ei-hyväksyttävällä tavalla:
Ihmisen älykkyysosamäärän normaali vaihteluväli on 80 - 120, sille välille asettuu suurin osa porukasta. Eli se ÄO 80 on vielä ns. normaaliälykäs. ÄO 79 on sitten jo kehitysvammainen tms. Yhden piirun ero.
Veikkaan munalla maksajien jne. olevan siellä lähempänä 80:tä, kuin 120:tä.
Älykkyyden yksi osa-alue kun on tuo sosiaalinen älykkyys...
Itse olen nähnyt erään yliopisto professorin huutavan kurkkusuorana törkeyksiä kaupan lihatiskillä häntä ilmeisesti vahingossa etuilevalle naiselle. joten ei tuo sinun teoriasi oikein päde, huonot käytöstavat kun ei katso älyä.
Ei todellakaan katso. Pikemminkin jotkut akateemikot katsovat olevansa parempia kuin muut ja hyödyntävät tätä kuviteltua valta-asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kassa kysy "löytyisikö", vaan "tästä puuttuu vielä 20cnt"!
Kyllä ne kysyy, jos loppusumma on vaikka 10.20 ja tarjoat kaksikymppistä niin silloin ne voi kysyä onko sitä kahtakymmentä senttiä.
Ja sehän tässä on pointtina, että onko juuri noilla sanoilla kysytty, ei se miten usein kassat saavat jotain irstaita heittoja kuulla.
Huumoriahan se oli. Mitään irstasta tuossa ole.
Olisin vaan todennut että "Vanha vitsi"...
Voihan sitä kaikesta loukkaantua jos herkkä tosikko.
Miksi tätä huumoria ei heitellä miespuoliselle kassahenkilölle? Jännästi se heitetään vaan naispuoliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi olla myös nollatolera
Eli jos et halua kuunnella epäasiallista käytöstä "asetat itsesi toisten yläpuolelle".
Eli sulla on oikeus puhua alapääjuttuja kenelle vaan ja sen toisen on pakko kuunnella, koska sinä haluta niitä kertoa. Olisko niin, että sinä ITSE asetat itsesi muiden yläpuolelle ?
Kun sinä haluat esineellistää naisia ja puhua näistä härskejä juttuja tai toiselle miehelle äijämäistä piruilua, niin sen toisen pitää vaan kuunnella ja sietää, kun SINä halut niitä puhua, välittämättä siitä, että se toinen ei halua kuunnella.
Kyllä sulla on oikeus sanoa esim kassatytölle, että maksat kullillasi, ihan sama vaikka tyttö ei halua tuollaista kuunnelle. Mutta kun SINÄ haluat niin sanoa ja SINULLA on siihen oikeus, nih.
Fyysinen väkivalta ja stalkkaus on aina väärin. Eikö tuosta miehestä olisi päässyt irti puhumalla