Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"

Vierailija
29.10.2025 |

Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti

Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.

Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.

Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.

Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.

IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011588503.html

Kommentit (509)

Vierailija
381/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot, mutta toisista tulee portsareita, vartijoita ja toisista poliiseja ja ammattisotilaita.

Miesvaltaisilla aloilla saa kuulla aika paljon sellaista äijämäistä vitsailua ja alapääjuttuja. Kaikki armeijassa olleet varmasti tietää millaista on joutua rahvaiden ja köyhien kanssa samaan tilaan, niin tuntee sen eron sivistyksessä. 

Se asiattomuuden määrä ja miten sitä viljellään sillä tavoin, että naisen esineellistäminen olisi ok ja huumoria.

Vihasin sitä koko sydämestäni ja tuntui täysin vieraalle kultuurille ne alapääjutut. 

Nykyään sanon suoraan seksivitseistä ja muista alapääjutuista että antaa olla jo. 

En kuuntele sanaakaan. Tälle hommalle pitää saada nollatoleranssi. 

ME miehetkään ei innostuta ääliömäisyyksistä yhtään.

Jos sulla ei resilienssi kestä pilluju

-käytä poika suomen kieltä ja jätä ne ulkolaiset resilienssit perseisiisi. 

Se on muoti sana nyt tai parivuotta ollut nuorten oikeistopoikien keskuudessa, mutta älä tule mulle lässyttämään resilensseistä tai saat päihisi. Onko tämä tältä erää selvä? 

Näitä muotisanoja kohtaan mun resilienssi loppuu jo r-kirjaimen kohdalla. Sitten tukka pöllyää ja kovaa pöllyääkin.

Vierailija
382/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että ei tolle r o s ka s a k i l l e kannata edes asioita taivuttaa rautalangasta. Ei ne tajua. 

Valkoroskaa ovat ja eivät häpeä edes käytöstään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pari miestä muistelee, miten he ovat joutuneet kokemaan takapuolesta puristelua 15 vuotiaana ja toinen on joutunut katselemaan miehen kalua mieskalenterissa  työhaastattelussa ja kumpikin on saanut siitä elinikäisen trauman, mutta silti he ilmeisesti ovat sitä mieltä, että tuollainen käytös nuoria naisia kohtaan on ihan ok?

Eikö näiden miesten ainakin luulisi olevan sitä mieltä, että tuollainen ei ole hyväksyttävää. 

Outoa. Ei edes omakohtainen kokemus siitä, miten kamalaa tuollainen on, saa heitä tajuamaan, että se on väärin, eikä noin pidä toimia. 

En kyllä huomannut yhdenkään noista toteavan että se olisi ok, moinen tulkinta syntyi ihan omassa miesvihaa pursuilevassa päässäsi. Koska miesten vihaaminen on niin trendikästä, niin joukkohysteriaanne häiritsee valtavasti se ettei kaikki naiset olekaan vain viattomia uhreja, vaan myös miehiä ahdistellaan naisten toimesta. Joten pakkohan nuo ahdistelun uhreiksi joutuneet miehet on jollain tavalla demonisoida takaisin ällöttävään miesmuottiinsa, joten väitetään vaikka että ovat muka sitä mieltä että ahdistelu on ok, niin ihana miesten kivittäminen saa jatkua ilman keskeytyksiä.

Joskus on vaikea pättää kumpi ihmisryhmä on kuvottavampi: ahdistelevat miehet, vai yleistävää miesvihaa lietsovat kiihkofemakot.

Vierailija
384/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen väkivalta ja stalkkaus on aina väärin. Eikö tuosta miehestä olisi päässyt irti puhumalla

Henkilö oli käynyt tyttäreni kimppuun läpsimällä ja nipistämällä häntä, niin että häneltä oli päässyt itku ja itki siitä minullekin päivän päätteeksi. 

En jäänyt ihmettelemään asiaa. Olen toiminnan mies. 

Voin valottaa että nipistin kaveria tosi kovaa korvasta ja väänsin niin että meni polvilleen. Ymmärsi kyllä kuka olen ja mistä syystä nyt tapahtuu. 

Kerroin henkilölle osoitteen missä asuu ja hänestä on valmiina asiakirjat jatkotoimenpiteille, jos ei lopeta asioimista kyseisessä marketissa. 

Kuten totesin, niin häntä ei ole nähty sen koommin. Henkilö aiheutti joka viikko häiriöitä kaupassa ja henkilökunta tiesi hänet. 

Minun avulla asia selvisi ja i

Tuosta olisi voinut tulla pahoinpitelysyyte. Parempi olisi ollut vain suoraan laittaa ne "valmiit asiakirjat jatkotoimenpiteille" etenemään.  Vai oliko kaikki vain bluffia ja tiesit ettei sinulla ole mitään oikeita todisteita... 

Vierailija
385/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä meille miehilleki raskasta. Mitä noille voisi tehdä?

Viedä saunan taakse piestäväksi vai?

Voisi vaikka itse tilanteessa, jossa jotakuta ahdistellaan, aukaista se suu. Osoittaa paheksuntaa sellaista käytöstä kohtaan. Sama pätee myös ihan omassa piirissä siihen miten naisista ja miehistä puhutaan. 

Moni jäätyy näissä tilantessa, koska se on hyökkäys sanoa tuollaista ihmiselle. Se asiaton kommentti on kuin lyönti vyön alle. 

Ujoimmille se on kauhun paikka. Kun normaalieihin käytöstapoihin ei tuollainen kuulu ja jos on elänyt siistissä ympäristössä ja kokee tuollaista roskaa, niin ei monillakaan ole työkaluja lähteä toimiman tilanteiss jossa kokee ahdstelua ja hyökkäyksen itseä kohtaan. 

Vanhempana minua suututtaa, että tätä tapahtuu tet-harjoittelijoille vuosittain. 

Lapset joutuvat kokemaan tätä elämässään. Ei ole ok yhtään. 

Vierailija
386/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi vaikka itse tilanteessa, jossa jotakuta ahdistellaan, aukaista se suu. Osoittaa paheksuntaa sellaista käytöstä kohtaan. Sama pätee myös ihan omassa piirissä siihen miten naisista ja miehistä puhutaan. 

Moni jäätyy näissä tilantessa, koska se on hyökkäys sanoa tuollaista ihmiselle. Se asiaton kommentti on kuin lyönti vyön alle. 

Ujoimmille se on kauhun paikka. Kun normaalieihin käytöstapoihin ei tuollainen kuulu ja jos on elänyt siistissä ympäristössä ja kokee tuollaista roskaa, niin ei monillakaan ole työkaluja lähteä toimiman tilanteiss jossa kokee ahdstelua ja hyökkäyksen itseä kohtaan. 

Vanhempana minua suututtaa, että tätä tapa

Kyllä moni varmasti jäätyykin kun itseen kohdistuu häirintää ja ahdistelua, mutta tarkoitin että ulkopuoliset voisivat enemmän osoittaa paheksuntaansa. Hiljaisuus on myös hyväksymistä. 

Vierailija
387/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, muistakaapa nyt tämä, jos joku käyttäytyy mielestänne oudolla/ei-hyväksyttävällä tavalla:

Ihmisen älykkyysosamäärän normaali vaihteluväli on 80 - 120, sille välille asettuu suurin osa porukasta. Eli se ÄO 80 on vielä ns. normaaliälykäs. ÄO 79 on sitten jo kehitysvammainen tms. Yhden piirun ero.

Veikkaan munalla maksajien jne. olevan siellä lähempänä 80:tä, kuin 120:tä. 

Älykkyyden yksi osa-alue kun on tuo sosiaalinen älykkyys...

Itse olen nähnyt erään yliopisto professorin huutavan kurkkusuorana törkeyksiä kaupan lihatiskillä häntä ilmeisesti vahingossa etuilevalle naiselle. joten ei tuo sinun teoriasi oikein päde, huonot käytöstavat kun ei katso älyä.

Ei todellakaan katso. Pikemminkin jotkut akateemikot katsovat olevansa parempia kuin muut

Laittaisin ruipelon älypään pussaamaan mattoa muskeleillani.💪🏻👄mua 💪🏻👄mua

Vierailija
388/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys että käteistä käyttävät juntit laukovat tuollaisia juttuja? 

Vierailija
389/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana minua suututtaa, että tätä tapa

Tettiläiset on suojaiän ylittäneitä eli he ovat vapaata riistaa

Vierailija
390/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuosta olisi voinut tulla pahoinpitelysyyte. Parempi olisi ollut vain suoraan laittaa ne "valmiit asiakirjat jatkotoimenpiteille" etenemään.  Vai oliko kaikki vain bluffia ja tiesit ettei sinulla ole mitään oikeita todisteita... "

Asiakirjat raportoituna ääninauhurille tyttären äänellä ja todistaja asui kotioloissa ja sisko on lakinainen, niin homma oli liipaisinta vaille valmiina. 

Nipistys tai nenästä vääntäminen tai rannelukko ja lätäkössä pyörittely pitää todistaa ja siihen pitää löytyä ihan faktaa, että on tapahtunut. Pitää löytyä mustelmia, ruhjeit korvasta ja että en olisi ollut työpaikallani siihen aikaan. Työnantajani olisi voinut todistaa että olen ollut töissä siihen aikaan, enkä piipahtanut marketissa. 

Kuten totesin, olen toiminnan mies ja nykynuoriso kutsuisi minua sigmaksi. Olen perheellinen, mutta yksinäinen harmaasusi, En epäröi käyttää nuoruudesta asti hiottuja voimakeinoja vääryyteen ja oikeuden jakamiseen. Olisin häpeäksi budolajeille ja yhteiskunnalle, jos katsoisin vain sivusta. Kun näen katukuvassa asiatonta käytöstä ja tarvitsee puolustaa heikompia. Teen sen epäröimättä innokkaasti testaten kymmeniä tuhansia kertoja harjoitltuja kuvioita. Minua ei pelota syytteet, vaan se että kokisin vanhuuden päivillä olleeni pelkuri, joka näki kaiken, muttei tehnyt mitään vaikka kykenisin.

Kun kuljen kaduilla, ostoskeskuksessa ja puistossa, niin käyttäytykää hyvin ja kunnioittavasti lähimmäisiä ja kanssaihmisiä kohtaan. 

Meidän joukossa kulkee myös sisäsyntyisiä vartijoita ja oman elämänsä Charles Bronssoneita. En ole ainoa, meitä on tuhansia ja satoja miehiä, jotka on valmiina puolustamaan heikompia ja auttamaan muita tilanteen vaatiessa. Pidämme kuntoa yllä ja tiedämme realiteetit, että asiat ei välttämättä puhumalla paremmaksi muutu. 

Me ei katsella hyvällä huonoa käytöstä alkuunkaan. Jos mun kauppajonossa, joku pässi kiusaa myyjää ja jono ei kulje, niin en epäröi käyttää ääntäni tai tarvittaessa lukottaa ja hyppyyttää kaveria pihalle. 

Vierailija
391/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot, mutta toisista tulee portsareita, vartijoita ja toisista poliiseja ja ammattisotilaita.

Miesvaltaisilla aloilla saa kuulla aika paljon sellaista äijämäistä vitsailua ja alapääjuttuja. Kaikki armeijassa olleet varmasti tietää millaista on joutua rahvaiden ja köyhien kanssa samaan tilaan, niin tuntee sen eron sivistyksessä. 

Se asiattomuuden määrä ja miten sitä viljellään sillä tavoin, että naisen esineellistäminen olisi ok ja huumoria.

Vihasin sitä koko sydämestäni ja tuntui täysin vieraalle kultuurille ne alapääjutut. 

Nykyään sanon suoraan seksivitseistä ja muista alapääjutuista että antaa olla jo. 

En kuuntele sanaakaan. Tälle hommalle pitää saada nollatoleranssi. 

ME miehetkään ei innostuta ääliömäisyyksistä yhtään.

Viiskymppinen vasemmistolainen läskimaha rupes uhkaamaan väkivallalla ku kuuli sivistyssanan. You cant make this shit up.

Vierailija
392/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuosta olisi voinut tulla pahoinpitelysyyte. Parempi olisi ollut vain suoraan laittaa ne "valmiit asiakirjat jatkotoimenpiteille" etenemään.  Vai oliko kaikki vain bluffia ja tiesit ettei sinulla ole mitään oikeita todisteita... "

Asiakirjat raportoituna ääninauhurille tyttären äänellä ja todistaja asui kotioloissa ja sisko on lakinainen, niin homma oli liipaisinta vaille valmiina. 

Nipistys tai nenästä vääntäminen tai rannelukko ja lätäkössä pyörittely pitää todistaa ja siihen pitää löytyä ihan faktaa, että on tapahtunut. Pitää löytyä mustelmia, ruhjeit korvasta ja että en olisi ollut työpaikallani siihen aikaan. Työnantajani olisi voinut todistaa että olen ollut töissä siihen aikaan, enkä piipahtanut marketissa. 

Kuten totesin, olen toiminnan mies ja nykynuoriso kutsuisi minua sigmaksi. Olen perheellinen, mutta yksinäinen harmaasusi, En epäröi käyttää nuoruudesta asti hi

Kirjottikohan tekoäly valmiiks sulle tän voimafantasian

Vierailija
393/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis hannan pitänyt pyytää maksuväline siinä näytille ja samalla kutsua vartija (jos samassa liikkeessä) paikalle.

vartija olisi sitten yhdessä kassan kanssa ihaillut 20 sentin kolikkoa

Vierailija
394/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjottikohan tekoäly valmiiks sulle tän voimafantasian

Luulen että vähän lian hyvää oli ihmisen tekemäksi. Eihän nykyään pojat osaa edes lukea kirjoja, kun ei resilienssi kestä ja hermot menee niin helposti. 

Kympin lenkki on liikaa ja yhtä lyöntiä ei jakseta harjoitella paria tuntia. Pitää olla jännää ja monipuolista virikettä että resilienssi pysyy vihreällä. Kun vähänkin pitää keskittyä ja pistää itseään likoon, niin resilienssi mene punaselle ja sehän on kommunismin väri. Ei kestä läskipojat sellaista nykyään. 

Pakko olla tekoälyn tekosia. Kopypeistasi tänne ja lisäsi pilkkuvirheet ja typot ettei osattaisi epäillä.

Vierailija
395/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis hannan pitänyt pyytää maksuväline siinä näytille ja samalla kutsua vartija (jos samassa liikkeessä) paikalle.

vartija olisi sitten yhdessä kassan kanssa ihaillut 20 sentin kolikkoa

Vartijat ovat usein kaapissa, joten olisi varmasti ihaillut 20 senttistä siinä Hannaa peesaten.

Vierailija
396/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ovat. Tet-harjoittelut on kaikilla yläkoulun luokilla. 16v. täytetään vasta ysiluokan keväällä. Joten useimmat tet-harjoittelijat ovat alle 16v. Ovat siis alle suojaiän. Seiskalle mennän kun ollaan 13v. eli tettiläiset ovat 13-16v.

Vierailija
397/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkujuttuja tuollaiset. Pitää olla totaalinen kermaperse jos tuollaisesta mielensä pahoittaa. Olisin vastannut että etkö tiedä että se mitataan siitä päältä eikä alta kassien takaa. N33

Vierailija
398/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkujuttuja tuollaiset. Pitää olla totaalinen kermaperse jos tuollaisesta mielensä pahoittaa. Olisin vastannut että etkö tiedä että se mitataan siitä päältä eikä alta kassien takaa. N33

En usko että olet nainen.

Vierailija
399/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdistelu ole sallittua vaikka kohde olisi minkä ikäinen. Eli mitään vapaata riistaa ei ole olemassa.

Vierailija
400/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaalla oli 20 sentin kolikko housuissa eli ilmeisesti taskussa. Mikä on ongelma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi