Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se että nuori ihminen saa sairauseläkkeen masennuksesta

Vierailija
29.10.2025 |

On täysin oikea päätös. Masennus on sairaus eikä masentunut ihminen kuulu työelämään. Ja jos joku kuusikymppinen saa fyysisillä syillä hylätyn eläkepäätöksen niin se ei ole sen masentuneen nuoren vika.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut voi ottaa itseään niskasta kiinni ja taluttaa ulos lenkille, niin paranee 'sairaudestaan'.

Vierailija
2/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole varaa maksaa näille nuorille vuosikymmenten sohvaruokintaa siksi että heitä laiskottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaseläkkeelle päästäminen on vähän kuin laastarin laittaisi. Oikeasti sille masennukselle pitää löytää juurisyy ja hoitaa se.

Vierailija
4/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentunut voi ottaa itseään niskasta kiinni ja taluttaa ulos lenkille, niin paranee 'sairaudestaan'.

Saman voi sitten tehdä dementiaa tai syöpää sairastaville.

Vierailija
5/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri niskasta? Tuo on yksi hölmöimpiä sanontoja: "Ota itseäsi niskasta kiinni."

Vierailija
6/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksi suohon

Vierailija
7/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä taas huutaa kuorossa sellaisia jotka eivät edes ymmärrä mistä puhuvat.

Masennus on invalidisoiva sairaus joka iskee hermostoon ja aivotoimintaan. Neurologit ovat huomanneet että niissä jää ikäkuin polttojälkiä. Masennus vie muistin ja toimintakyvyn hyvin tehokkaasti.

Älkää puhutko sairauksista ilman että edes tiedä mitä ne tarkoittaa.

Vierailija
8/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama kuka jää eläkkeelle ja kuka ei, mutta näiden eläkkeet ovat aivan liian suuria. Yhteiskunnan pitäisi tarjota soluhuone ja soppatykki eikä mitään vuokrayksiötä kehä ykkösen sisältä.

Vierailija
9/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset ylipäätänsä saavat sairauseläkkeen? Minä en saa vaikka olen skitso, lääkärikin sanoi vain että se että olen välillä psykoosissa kuuluu vain sairauteeni ja sen kanssa pitää oppia elämään. Töissäkin pitää käydä.

Vierailija
10/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä taas huutaa kuorossa sellaisia jotka eivät edes ymmärrä mistä puhuvat.

Masennus on invalidisoiva sairaus joka iskee hermostoon ja aivotoimintaan. Neurologit ovat huomanneet että niissä jää ikäkuin polttojälkiä. Masennus vie muistin ja toimintakyvyn hyvin tehokkaasti.

Älkää puhutko sairauksista ilman että edes tiedä mitä ne tarkoittaa.

alapeukuttakaa vaa..tyoeryydellä ei oo rajaa.

Vierailija
11/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Sairastin keskivaikeaa masennusta. Olin itsetuhoinen ja ahdistunut. 17-25 vuotiaana. Olin monta kertaa sairaalassa osasto hoidossa.

25 vuotiaana repäisin. Vaihdoin paikkakuntaa ja aloin elämään.

Tämä 20 vuotta on ollut muuten upeaa aikaa. Paitsi rajut selkävaivat välillä rampauttavat.

Ei en lähde fyysisien vaivojen vuoksi hakemaan eläkettä, enkä sairaslomajaksoja. Kun tiedän, ettei sillä saa. Kaiken päälle vihaan kaikkia lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

Se ahdistus loppui siihen kun paiskasin sen oven kiinni.

Itse on se työ tehtävä. Ei ne napit mitään auta.

Vierailija
12/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset ylipäätänsä saavat sairauseläkkeen? Minä en saa vaikka olen skitso, lääkärikin sanoi vain että se että olen välillä psykoosissa kuuluu vain sairauteeni ja sen kanssa pitää oppia elämään. Töissäkin pitää käydä.

Et vaan ole tarpeeksi hullu. Minä sain eläkkeen muutaman psykoosin perusteella, ei ollut skitsofreniaa. Luultavasti tällä tuppukylällä oli jo psykiatri tietoinen mun sekoiluista ja kirjoitti paperit heti ja kysymättä ja läpi meni.

Vierailija
13/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri niskasta? Tuo on yksi hölmöimpiä sanontoja: "Ota itseäsi niskasta kiinni."

Yksi hölmöimpiä asioita on elättää ahnetta sukupolvea ja herkkiä Lumi-Hiutaleita.

Vierailija
14/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kivaa vitsailla vakavilla asioilla.

Vierailija
15/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole varaa maksaa näille nuorille vuosikymmenten sohvaruokintaa siksi että heitä laiskottaa.

🥱

Vierailija
16/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Sairastin keskivaikeaa masennusta. Olin itsetuhoinen ja ahdistunut. 17-25 vuotiaana. Olin monta kertaa sairaalassa osasto hoidossa.

25 vuotiaana repäisin. Vaihdoin paikkakuntaa ja aloin elämään.

Tämä 20 vuotta on ollut muuten upeaa aikaa. Paitsi rajut selkävaivat välillä rampauttavat.

Ei en lähde fyysisien vaivojen vuoksi hakemaan eläkettä, enkä sairaslomajaksoja. Kun tiedän, ettei sillä saa. Kaiken päälle vihaan kaikkia lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

Se ahdistus loppui siihen kun paiskasin sen oven kiinni.

Itse on se työ tehtävä. Ei ne napit mitään auta.

Nostan hattua. Moni kotona märehtivä saisi ottaa sinusta mallia. Moni asia on asenteesta kiinni.

Vierailija
17/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon lenkkeillyt 14-vuotiaasta asti täsmällisesti joka arkipäivä, joskus kipeänä ja luiden murtumien kerakin.

Nyt 25 vuotta myöhemmin ne lääkärit sanoo, että oon sillä ravinnon puutteella ja liialla liikkumisella aiheuttanut fyysisen haitan lisäksi itselleni aivokemioihin pysyvää muutosta niin että ongelmani on kroonistuneet.

Mitenkäs pitkiä lenkkejä suosittelet?

Vierailija
18/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tuttujen lapsia, jotka syövät psyykelääkkeitä ja asuvat vanhempiensa kotona, kun opiskelu on jäänyt kesken. EIvät tule ikinä tekemään päivääkään töitä, lainat niskassa eikä edes työttömyyskorvausta ei saa.

Vierailija
19/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten korvasta

Vierailija
20/44 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taas täysin eri mieltä. 

Itse sain nuorena diagnoosit vakava masennus ja ahdistuneisuushäiriö. 

10 vuotta sairastin ja kävin töissä koko ajan, siis joitakin sairauslomia lukuunottamatta. Työ toi rytmiä elämään ja sosiaalisiakontakteja.

Työelämästä kokonaan pois jääminen syrjäyttää ja kukaan ei kyllä kotona parane. Eikä meillä yhteiskunta ole varaa tähän.