Onko muita jotka ovat halunneet säilyttää viisaudenhampaansa?
Kommentit (7)
Joo kaikki viisurit on tallella näin 51-vuotiaana. Mitään vaivaa eivät ole koskaan aiheuttaneet, vaikka nuorena sillä kovasti uhkailtiin ja suositeltiin poistamista. Minä totesin, että poistetaan sitten, jos niitä ongelmia tulee, ei ennen. Tuskinpa tarvii ikinä poistaa kun eivät tähän mennessä ole vaivanneet.
Mulla on yli 25 poistetut hampaat tallessa purkissa muistoina. Sitähän tässä kysyttiin?
Ylhäältä annoin poistaa, mutta alhaalta en suostunut. Toinen olisi pitänyt kirurgisesti leikata kun oli poikittain leuassa. Siinä meni myös hermo aivan vieressä. Ajattelin että en ota riskiä mihinkään hermovaurioon niin kauan kun hammas on ihan kunnossa. Nyt 41-vuotiaana se on noussut esiin ja kääntynyt oikein päin. En ymmärrä mikä kiire sitä olisi ollut leikellä pois. Nyt sen poisto on varmasti paljon helpompaa jos joskus tulee syy miksi se pitää saada pois.
Viisaudenhampaani olivat rikki tullessaan esiin ja aiheuttivat infektion suussani. Tuli pari reikää paikattavaksi. Toisaalta niiden poisto johti leukani siirtymiseen ja kuorsaamiseen. Myös ulkonäköni muuttumiseen leuan osalta. En poistaisi ilman hyvää syytä.
Minua asia pelottaa, koska en tahtoisi että poistetaan, mutta joskus joudutaan poistamaan "eläkeikäisiltä".
Kuvittelin siis, ettei puhkea/poisteta jo eivät "parikymppisenä" puhjenneet...
No ensimmäinen puhkesi/vaivasi 40+ vuotiaana, toivon ettei jäljellä olevat 3 innostu puskemaan ulos.
1 myös minulla lähellä hermoa ja on ihan vinksallaan, se pitää 'kirurgisesti' poistaa, ei onnistu norm. hammaslääkärissä, jos alkaa vaivata joskus.
Toisella vanhemmista on edelleen viisaudenhampaat (eläkkeellä jo) suussa, mutta puhjenneina, minulla 'piilossa' vielä, todella toivon ettei näitä tarvitse koskaan kiskoa pois...!
Minä halusin, mutta hammaslääkäri oli sitä mieltä että pitää poistaa. Poisti toiselta puolelta ja huomasi että urakka olikin vaativampi mitä oli ajatellut. Toinen puoli jäi sitten poistamatta. Ihan hyvin olen tullut toimeen niiden jäljelläolevien kanssa.