Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aina luullut, että hsl lippua saa käyttää vain yhteen suuntaan matkustaessa

Vierailija
29.10.2025 |

Ja ostanut aina paluumatkalla uuden lipun, vaikka entinen olisi ollut voimassa. Joskus lapsena ysärillä oli nimittäin niin, enkä tiennyt että tämä oli muuttunut, tekoälyn mukaan joskus nollarilla, jolloin asuin ulkomailla ja mahdollinen uutisointi on mennyt ohi. Onko muita? 

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh, eihän kukaan siitä lipusta edes näe mihin suuntaan oot matkustamassa ja kuinka monta kertaa? Trolli tai äärimmäistä tyhmyyttä.

Vierailija
2/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se lippu on ollut voimassa x minuuttia ja sillä on saanut sen ajan sisällä matkustaa rajattomasti, toki ysärillä seutu- ja sisäisesten lippujen rajoitteiden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani 80-luvulla lippu oli tunnin voimassa ja tunnin sisällä sai kulkea niin paljon kuin halusi. En ole kuullutkaan, että tämä olisi muuttunut. Asuin tosin ulkomailla vuodet 97-99, mutta muuten täällä.

Vierailija
4/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen uskossa että lipulla on vaihto sallittu vain sellaiseen paikkaan johon edellisellä kulkuneuvolla ei pääse. Ei siis todellakaan mitään edestakaisia matkoja tai muita viritelmiä.

Vierailija
5/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ysärillä ainakin minulle jäi käsitys, ja tekoälyltä äsken tarkastin että näin tosiaan oli, että lippua sai käyttää vain yhteen suuntaan mahdollisine vaihtoineen. Paluumatkalle piti ostaa uusi lippu, vaikka olisi käynyt vain kääntymässä. 

Silloin ei ollut nykyisenlaista matkakortteja vaan itse käytin sellaista kymmenen kerran pahvista lippua joka piti leimata bussin etuosassa.

En tiedä miten olisivat sen tarkastaneet, mutta tosiaan säännöt oli näin, ja olen niitä noudattanut tähän päivään saakka :D 

En ole erityisen tyhmä, mutta kylläkin ylitunnollinen, että ehkä se on vaikuttanut.

Vierailija
6/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh, eihän kukaan siitä lipusta edes näe mihin suuntaan oot matkustamassa ja kuinka monta kertaa? Trolli tai äärimmäistä tyhmyyttä.

Näin. Nouse riennä Suomen kansa...

Vierailija
7/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole koskaan ollut voimassa vain yhteen suuntaan.

Vierailija
8/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lippua oli siis matkaperustainen, paikasta a paikkaan b, ja nyt se on aikaperustainen. Jos joku tietää milloin muutos tarkalleen tuli niin olisi mielenkiintoista 

Vierailija
9/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikanaan oli muistaakseni halvempi sporalippu, joka ei sisältänyt vaihtoja. Ehkä muistelet sitä. 

Vierailija
10/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lippua oli siis matkaperustainen, paikasta a paikkaan b, ja nyt se on aikaperustainen. Jos joku tietää milloin muutos tarkalleen tuli niin olisi mielenkiintoista 

Ei ole koskaan ollut noin. 

Vierailija
11/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että ennen oli eri säännöt. Nuoremmat ei tietenkään voi muistaa kun eivät olleet olemassakaan.

Vierailija
12/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ai tietää

Vierailija
13/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikanaan oli muistaakseni halvempi sporalippu, joka ei sisältänyt vaihtoja. Ehkä muistelet sitä. 

Muistan sen, mutta siitä ei ole edes kauaa aikaa. Nyt puhun kasarista ja ysäristä. Kysy tekoälyltä jos et minua usko.

Vierailija
14/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Minä ainakin olen uskossa että lipulla on vaihto sallittu vain sellaiseen paikkaan johon edellisellä kulkuneuvolla ei pääse. Ei siis todellakaan mitään edestakaisia matkoja tai muita viritelmiä. "

Tää koskee tai on joskus koskenut VR:n junia. HSL on eri firma. 

Vierailija
15/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aina ollut noin. Lippua voi käyttää kunnes aika loppuu eli ei ole voimassa.

Vierailija
16/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ysärillä ainakin minulle jäi käsitys, ja tekoälyltä äsken tarkastin että näin tosiaan oli, että lippua sai käyttää vain yhteen suuntaan mahdollisine vaihtoineen. Paluumatkalle piti ostaa uusi lippu, vaikka olisi käynyt vain kääntymässä. 

Silloin ei ollut nykyisenlaista matkakortteja vaan itse käytin sellaista kymmenen kerran pahvista lippua joka piti leimata bussin etuosassa.

En tiedä miten olisivat sen tarkastaneet, mutta tosiaan säännöt oli näin, ja olen niitä noudattanut tähän päivään saakka :D 

En ole erityisen tyhmä, mutta kylläkin ylitunnollinen, että ehkä se on vaikuttanut.

Ai et ole vai? 😂🤦🏼

Vierailija
17/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Minä ainakin olen uskossa että lipulla on vaihto sallittu vain sellaiseen paikkaan johon edellisellä kulkuneuvolla ei pääse. Ei siis todellakaan mitään edestakaisia matkoja tai muita viritelmiä. "

Tää koskee tai on joskus koskenut VR:n junia. HSL on eri firma. 

Se sääntö oli myös HKL:llä joka oli ennen HSL:ää

Vierailija
18/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas nähdään että tekoäly ei auta tekemään tyhmästä ihmisestä yhtään älykkäämpää.

Vierailija
19/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen, mutta siitä ei ole edes kauaa aikaa. Nyt puhun kasarista ja ysäristä. Kysy tekoälyltä jos et minua usko.

90-luvulla sai jo ajaa niin paljon kuin halusi edestakaisin. Muistaakseni lippu Helsingissä oli voimassa 69 minuuttia. Sai esimerkiksi vapaasti tehdä vaikka Helsinki Sightseeing kierroksen ajamalla kolmosen ratikka reittiä ympäri. Tai käydä keskustassa ja tulla samalla lipulla takaisin.

Vierailija
20/120 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina ollut noin. Lippua voi käyttää kunnes aika loppuu eli ei ole voimassa.

Sinulle se on aina ollut noin, koska olet niin nuori ettet muista muuta aikaa. Mutta ennen sinun aikaa on ollut myös joukkoliikennettä ja silloin säännöt oli eri. Googlaa/tekoälytä jos et usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä