Miltä tuntuu kun hallitukset vievät työkyvyttömiltä,työttömiltä ja sairailta? Ite oon valmis päättää päiväni.
En ole syntynyt kultalusikka suussa. Koko elämä ollut pelkkää taistelua ja selviytymistä. En ole tyhmä enkä laiska mut me kaikki emme voi olla täydellisiä politiikko astronautteja.
Mä on jo ihan valmis lähtee koska en tuu jaksaa tätä loputonta selviytymistä.
Töitä ei saa, rahasta stressaaminen vie yöunet pois, vahvojen tukiverkkojen puute surettaa.
Asunnottomuutta uhkaa kokoajan.
Miksi ei saa päättää päivänsä siististi?
Kommentit (244)
Höpöhöpö nyt, ap. Tuon hallituksen takia et kyllä mitään tyhmää tee!
Hallituksilla on aikansa ja sen jälkeen tulee uusi hallitus.
Koska Suomessa on enemmän työttömiä, kurjia ja sairaita kuin hyvinvoipia niin kaikki äänestämään kaikissa vaaleissa ja te tiedätte nyt keitä Ei TULE äänestää.
Kestä vielä hetki, niin valkenee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset olimme ennen me. Nyt emme ole. Ei tässä enää kannata huolehtia kuin itsestään tai tulee hyväksikäytetyksi joka puolelta. Kovana täytyy olla.
Milloin?
1900-luvun alussa? Nykyään on kaikenlaisia ryhmiä liiaksi asti. Koetaan milloin mitäkin ja tulkitaan asioita miten huvittaa. Ennen luontoyhteys saneli arkea ja ylipäätään ihminen oli sidottu enemmän paikkaan ja ryhmään, oltiin todennäköisesti elämän olennaisista asioista yhtä mieltä. Nykyajan haihatukset ja lukemattomat trendit loistivat poissaolollaan ja ei ollut nettiä, josta jokainen voi hakea oman viiteryhmänsä. Minä ja minun viiteryhmäni on kuitenkin se tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset olimme ennen me. Nyt emme ole. Ei tässä enää kannata huolehtia kuin itsestään tai tulee hyväksikäytetyksi joka puolelta. Kovana täytyy olla.
Sinulla on kertomus siitä me hengestä. Lue historiaa, perspektiivi auttaa.
Kyllä, hyvä huomio. Silti olen sitä mieltä, että paljon pahaa tapahtuu, kun ei ole edes "kansankerrosten" välillä yhtenäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se määritelmä on sinun korvien välissä."
Yhteiskunta on jokainen meistä, ja täällähän teitä toisten arvon määrittelijöitä riittää.
Et tunnista itsestäsi käytöstä josta syytät muita?
En määrittele ketään toista arvottomaksi, toisin kuin eräät.
Edelleenkin reaktio tällaisesta määritelmästä syntyy sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia kuitenkin on, että yli 100.000 euroa vuodessa ansaitsevien verotuksen historian suurimpiin kevennyksiin riittää rahaa.
Tietysti on niin, että vahvimman oikeus on myös tässä ajassa se voimakeino, jolla lopultakin asioita ylläpidetään vaikka se ei tunnu minusta kivalta.
Vierailija kirjoitti:
"On selvää, että Suomi on ongelmien äärellä ja eikä niistä pidä vaieta, mutta se ei ole koko todellisuus. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Kaikilla suomalaisilla ei mene hyvin(ei ole koskaan mennytkään), mutta iso osa suomalaisista elää aivan kelpoa elämää.
Tässähän puhutaan nimenomaan niistä ihmisistä, joilla ei mene hyvin, joten viestisi ei ollut mitenkään tarkoituksenmukainen.
Sitä paitsi olen lukenut tuon viestisi jo useamman kerran tältä palstalta. Miten monta kertaa aiot sen lähettää tänne? Valitse ainakin jatkossa järkevämmin, ketju johon se edes sopii.
Niin ja tällä hallituksella on kova meininki sen ns. kaikkien hyvinvoinnin tuhoamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, työkyvytön ja sairas. Olen ollut työttömänä työnhakijana ja toimeentulotuen varassa jo vuosia, enkä jaksa tätä jatkuvaa stressiä ja pelkoa siitä, että jokin sosiaaliturvaan tehtävä muutos pienentää toimeentuloani taas kerran.
Olen aivan yksin, joskin toistaiseksi sosiaalitoimen asiakas. Olen kuusikymppinen, joten olen nopeasti lähestymässä sitä elämänvaihetta, jossa joudun päättämään päiväni oma-aloitteisesti, kun vielä pystyn siihen. Tavat ovat rajalliset, koska en pysty kävelemään edes lähimmälle tielle saakka, eikä rahaa ole. Jonkinlainen sallittu ja avustettu tapa olisi paikallaan.
On käsittämätöntä etteivät myönnä työkyvyttömyyseläkettä sulle. Olethan hakenut? Minkälaista terveydenhoitoa saat?
Kun sanot että olet sosiaalitoimiston asiakas, tarkoitatko että saat toimeentulotukea? Vai että olet aikuisosiaalitoimiston asiakas? Tai olet vammaispalvelun asiakas? Jos et, niin sitten koita päästä sinne ja saada enemmän apua.
Rahallisesti saat ilmeisesti toimeentulotukea? Jos et, hae sitä.
Jos olet syntynyt 1964 tai sitä ennen, voit hake myös osittaista varhennettua eläkettä (OVE). Laske huolella, miten se toimisi tilanteessasi. Lisäksi jos olet lähellä 65 vuoden ikää, suunnilleen silloin pääset vanhuuseläkkeelle, saat työeläkettä, kansaneläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea. Sillä pärjää hieman paremmin kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia kuitenkin on, että yli 100.000 euroa vuodessa ansaitsevien verotuksen historian suurimpiin kevennyksiin riittää rahaa.
Näiden yli satatuhatta tienaavien pitää antaa köyhille yksinkertaisesti enemmän rahaa että nämä voivat kuluttaa enemmän. Suomi nousuun köyhien rahoilla.💪
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö nyt, ap. Tuon hallituksen takia et kyllä mitään tyhmää tee!
Hallituksilla on aikansa ja sen jälkeen tulee uusi hallitus.
Koska Suomessa on enemmän työttömiä, kurjia ja sairaita kuin hyvinvoipia niin kaikki äänestämään kaikissa vaaleissa ja te tiedätte nyt keitä Ei TULE äänestää.
Kestä vielä hetki, niin valkenee
Ei kiinnosta enää elää osana kansaa, josta nyt tietää, että suuri joukko haluaa heikko-osaisille juuri nykyisenkaltaista ja paljon pahempaakin kohtelua. Vaikka sitten seuraava porukka nämä pakottaisikin taas hetken aikaa toimimaan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai heillä ole mitä viedä, jos ovat köyhiä tai eivät kykene töihin, enempi heille annetaan kuin otetaan.
Kumma kyllä työttömät maksavat suhteessa enemmän tuloveroja kuin eäkeläiset ja työssäkäyvät.
Laskin joskus paljonko työttömät maksavat tuloveroa, ja se summa oli alakanttiin arvioidessakin noin miljardi euroa vuodessa. Siihen päälle lopmautetut, joita on lähes 20 000.
Sitten pöljät mesoavat netissä, että työttömät eivät maksa mitään... huoh.
Kuluttajina työttömät ja lomautetut elävät Suomessa kuten muutkin ja maksavat ihan samat alvit käydessään Prismassa kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maailman suurimmat tulonsiirrot ja kovin veroprogressio, silti vassarit valittaa. Missä maassa et ap. päättäisi päiviäsi?
Mihin tilastoihin perustat tietosi?
Ap, pitää vaan nyt uskoa, että tän hallituksen jälkeen meno muuttuu siedettävämmäksi. Olen itsekin työkyvytön ja elän pienellä rahalla. Mutta luotan siihen, ettei näitä perskokkareita enää äänestä kukaan tervepäinen. Ehkä jotkut kokkareiden ikuistukijat, mutta ei niitä elitistejä hirveesti ole. Suurin osa keskiluokastakin varmaan saanut tarpeekseen tukiverkkojen leikkaamisesta ja tuhoamisesta.
Mulla on kaksi nuorta aikuista lasta ja he tarvii tukea. Ehkä sullakin on joku, jolle olet tai voisit vielä olla tärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Hallitus ei ole vienyt multa vielä mitään. T. työmarkkinatuella oleva työtön
Eli puolisosi tai vanhempasi elättävät sinua 😄 Pelkällä työmarkkinatuella ei ole kukaan yksinasuva Suomessa.
Niin voi saada asumistukea. Toki työmarkkinatukea ei ole vuosiin korotettu se taitaa edelleen olla se sama summa kuin vuosia sitten. Samoin asumistukea on heikkennetty. Koko ajan ovat elinkustannukset kuitenkin nousseet.
Jos asuu yksin joutuu maksamaan asumisestakin enemmän, koska a) maksaa yksin kaikki asumiskulut (ml. vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus, netti, ym.) b) yksiöt ovat neliöhinnaltaan kalliimpia kuin perheasunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuntunut missään. En elä täällä rahan ja omaisuuden takia vaan elämän ilosta ja halusta. Olen sairaseläkkeellä ja vähän kaikista saamistani tuista leikattiin, ei vaikuttanut elämän ilooni millään tavalla kun omaisuus ja raha on mulle täysin merkityksetön asia niin kauan kun tulen edes joten kuten toimeen ja on katto pään päällä. En siis osaa stressata ja murehtia niinkin turhasta asiasta kun omaisuus. Katto on edelleen pään päällä, nykyään vain halvempi sellainen ja toimeenkin tulen joten kuten, eli saan ruoan pöytään leipäjonon tukemana ja suurimmanosan lääkkeistä hankittua eli mikäs tässä on hätänä? Voi mennä vit usti huonomminkin. Ei niin pienintäkään halua päättä päiviä tai alkaa synkistellä ja masennella.
Hienoa että olet päässyt eläkkeelle. Työkyvyttömän työttömän elämä on jatkuvaa stressiä karenssien ja tt-tuen leikkausten
Jos on työkyvytön, muttet saa työkyvyttömyyseläkettä Kelalta, sitä kannattaa kuitenkin hakea uudestaan. Joko saat sen tai et -- olettaisin ettei ainakaan työkkärin ei pitäisi uhkailla sinä hakuaikana.
Voit myös hankkia lääkärintodistuksen työkyvyttömyydestäsi ja lähettää kopion työkkäriin sille sun vastuuhenkilöllesi. Voivat siellä päättää, ettei sun tarvitse hakea kuin 0 työpaikkaa, niin ei tule karensseja.
Ei multa ole mitään viety. Terveisin työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, työkyvytön ja sairas. Olen ollut työttömänä työnhakijana ja toimeentulotuen varassa jo vuosia, enkä jaksa tätä jatkuvaa stressiä ja pelkoa siitä, että jokin sosiaaliturvaan tehtävä muutos pienentää toimeentuloani taas kerran.
Olen aivan yksin, joskin toistaiseksi sosiaalitoimen asiakas. Olen kuusikymppinen, joten olen nopeasti lähestymässä sitä elämänvaihetta, jossa joudun päättämään päiväni oma-aloitteisesti, kun vielä pystyn siihen. Tavat ovat rajalliset, koska en pysty kävelemään edes lähimmälle tielle saakka, eikä rahaa ole. Jonkinlainen sallittu ja avustettu tapa olisi paikallaan.
Minä taas odotan eläkeikää koska tuloni paranevat huomattavasti. Nyt saan 600€. Eläkkeellä 900€. Siihen vaan on aikaa vielä vuosia. Yritän jaksaa, säästää ja sinnitellä. Onneksi pääsin monesta lääkkeestä jo eroon.
Hae sitä OVE:a kun olet 61- tai 62 -vuotias. Saat edes vähän enemmän rahaa kuussa. Tulevaan eläkkeeseen se ei tule vaikuttamaan mitenkään, koska mitä pienempi työeläke, sitä enemmän saat kansaneläkettä.
Takuueläke on 986 e joten en usko että voit saada sen alle...
Onneksi hallitus ei vie mitään muslimeilta. Muilta saakin viedä.
T. Vihreä nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tuntunut missään. En elä täällä rahan ja omaisuuden takia vaan elämän ilosta ja halusta. Olen sairaseläkkeellä ja vähän kaikista saamistani tuista leikattiin, ei vaikuttanut elämän ilooni millään tavalla kun omaisuus ja raha on mulle täysin merkityksetön asia niin kauan kun tulen edes joten kuten toimeen ja on katto pään päällä. En siis osaa stressata ja murehtia niinkin turhasta asiasta kun omaisuus. Katto on edelleen pään päällä, nykyään vain halvempi sellainen ja toimeenkin tulen joten kuten, eli saan ruoan pöytään leipäjonon tukemana ja suurimmanosan lääkkeistä hankittua eli mikäs tässä on hätänä? Voi mennä vit usti huonomminkin. Ei niin pienintäkään halua päättä päiviä tai alkaa synkistellä ja masennella.
Se, että sinä olet pystynyt etsimään uuden asunnon ja muuttamaan sinne, kertoo, että sinulla on joko apulaisia ja/tai reilusti yl
Ei välttämättä tarvita apulaisia tai rahaa, tarvitaan vaan järkeä: etsit tiedot miten haetaan esim. kaupungin asuntoja tai muita, jotka eivät vaadi vuokravakuutta. Tilaat tarvittavat liitteet valmiiksi ja kirjoitat hakemuksen selkeästi, että tilanteesi käy ilmi. Sitten tarvitaan tietysti vähän onneakin.
Jos on toimeentulotuella voi tietääkseni saada tukea mahdollisiin vuokravakuuksiin ja muuttoon.
Olisko hänel se sama kun mulla ettei vaan tippaakaan kiinnosta saamattomien ulina? Itseäkin ärsyttää nää "mulla menee kaikkein huonoiten, mut en tee sille mitään, valitan vain" jotka vuodesta toiseen tällä palstalla itkee ja ulisee tekemättä asioilleen yhtään mitään. Ja sit viel odotetaan muiden voivottelevan ja komppaavan näitä yhteiskunnan, olosuhteiden ja vääryyden "uhreja". Mut meneppä sanomaan että "tee hyvä ihminen asioille jotain äläkä valita,". Siitä sitä pillastutaan täysin ja aletaan katkerasti paasaamaan kuinka ei kannata yrittää ja halutaan kuolla. No voi kyynel. Kuka jaksaa kuunnella tuollaista vinkumista ja itsesääliä toteamatta että sit on varmasti parempikin kuolla kun kerran mistään ei mitään tule, mikään ei onnistu eikä huvita, mitään ei yritetä, mihinkään ei kiinnosta itse tarttua ja ryhtyä, asennetta ei kiinnosta muuttaa, se on se ainainen marttyyri itku vain mitä jatketaan ja jatketaan. On vaan muiden velvollisuus näille tukea ja apua hankkia, pitäisi vaikka valtion tulla ja nostaa, taputtaa päähän, antaa empatiaa ja järjestää näiden puolesta elämä kuntoon. Ei tuollaisia kukaan jaksa, ihmisyyden menetystä ei tarvita siihen ettei jaksa näitä itsesäälissä rypeviä, alati valtiota ja kanssa ihmisiä ongelmistaan syytteleviä lumihiutaleita joille kaikki pitäs tulla valmiina käteen. Kyllä, mäkin koen että ei muuta kun narun ostoon vaan tuollaiset vinku iitat.