Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti ja vauva

Vierailija
29.10.2025 |

Onko muilla siitä kokemusta että päiväkoti nalkuttaa jatkuvasti että paikalla pitäisi olla 8.30 tai ihan viimeistään 9? Että lapsi jää muuten  jälkeen pahasti. Tämä siis tilanteessa jossa vaikea pitkittynyt synnytys takana jossa menetin ison määrän verta ja sain onneksi verensiirron, vastasyntynyt, jota imetin vauvan tahtisesti ja vein esikoista päiväkotiin, vauva vaunuissa 1km matka. Yöt tosi rikkonaisia Olin 5pv sairaalassa ja esikoinen mummulassa, sitten yksin kotiin ja esikoinen päiväkotiin, koska jäin kokonaan yksin lasten kanssa (sitä mikä on syy, en halua tässä ruotia). Myöhemmin ilmeni että vauva oli allerginen jopa äidinmaidon kautta sai ruuista oireita ja siksi oli niin hirveitä öitä. Täysin epäempaattista suhtautumista päiväkodilta. Vein esikoinen päiväkotiin yksinhuoltajuuden takia, kun kaikki oli omilla harteilla ja tukiverkko pieni. Oli ihan hirveetä. Samaa nalkutusta jatkui kunnes vauva kasvoi n. 3kk ja yöt helpotti ja imetysmaratonit, oma kunto parani,  allergiat selvisi ja kykenin viedä aina 8:30. Sitä ennen vein vaihdellen 8.30-9.45. välillä. Joskus jopa 10.30 

Mitään tuollaista ei ollut kun  oli vain esikoinen, eri päiväkoti ennen muuttoa ja kävin töissä ja tein keikkaa, ja jos työvuoro oli vaikka 11-17 niin esikoinen oli päiväkodissa 10-17.30.  kukaan ei nalkuttanut vaan vuorot pyydettiin ilmoittamaan viimeistään 2 päivää ennen ja sanottiin että päiväkotiin voi tuoda  just silloin kun tarvii aukioloaikojen puitteissa. Nykyisessä päiväkodissa valitettiin että lapsi ei saa kavereita eikä pääse leikkiin mukaan eikä kerkeä tehdä mitään jos tuon vasta 9.30. onhan siinä vaikka mikä tehtävää vielä ja on aikuisten tehtävä auttaa lasta leikkiin. 

Näköjään on oikeasti harvassa hyvät päiväkodit. Oon katkera tästä kun mietin sitä vauva aikaa johon muutenkin liittyi surua yksin jäämisen takia ja joka aamu kokea syyllisyyttä siitä että imetin vauvan tahtisesti ja nukuttiin pidempään kun yöllä valvomista, että olen huono äiti. Nykyisessä päiväkodissa yksi ainoa ihana, hän jopa tarjoutui auttamaan lapseni kanssa omalla vapaa-ajalla jos on tilanne missä tarvii apua eikä ole ketään, sanoi että hän on ihana fiksu  lapsi ja tykkää hänestä ja kyseli usein vointiani ja vauvan vointia. On kotoisin lähi-idästä ja varmaan eritavalla ymmärtää asioita kun me kylmät länsimaalaiset. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän aloitksen persu teella kyseessä TROLLI MT VANHAPIIKA..  HAKEE ÄNKYTYS KAVERIA 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
2/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän aloitksen persu teella kyseessä TROLLI MT VANHAPIIKA..  HAKEE ÄNKYTYS KAVERIA 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Ainahan se kirjoittaa muka omakohtaisen keksityn ruplun  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Pitkän aloitksen persu teella kyseessä TROLLI MT VANHAPIIKA..  HAKEE ÄNKYTYS KAVERIA 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮"

Mitä helvettiä en todellakaan ole vaaan nimenomaan vasemmistoa ja tämä tilanne on tosi.  Mikähän vika sunkin päässä on. Haukut mt ongelmaisia ja sinkku lapsettomia vanhapiioiksi eli olet persu itse ? Tilanteessa ei mielestäsi ole mitään outoa tai epäempaattista, että vastasynnyttäneisiin äiteihin ja perheisiin suhtaudutaan noin kylmästi varhaiskasvattajien toimesta ?

Vierailija
4/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki länsimaalaiset emme ole kylmiä.

Vaikka itse olen lapseton tahtomattani, ymmärrän sua. En muutenkaan ymmärrä, mikä kiire sinne päiväkotiin on aamuvarhain! Olen itse ollut vuosia päiväkodissa töissä ja olen edelleen sitä mieltä, että parempi lapselle on se, että saa viettää vanhemman kanssa rauhallisen aamun ja tulee päiväkotiin, kun ehtii. Päiväkodin tehtävä on lapsen ja perheen edun tukeminen. Minusta on hyvä, jos normivanhemmat haluavat olla lapsensa kanssa ja elää lapsentahtisesti. Eri asia on epävakaat ja turvattomat perheet.

Tsemppiä!

Vierailija
5/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se kirjoittaa muka omakohtaisen keksityn ruplun  "

Mikä suakin vaivaa? Miksi joku keksis tällästä ? Olen  täysin  järkyttynyt, sillä ekasta päiväskodista oli niin positiivinen kokemus. Päiväkodin kanssa keskustelu ei koskaan tuottanut tulosta ja tää asia nyt vaan pyörii mielessä. Haluan tietää onko muilla vastaavaa kokemusta sillä musta on kamalaa että vielä naiset  ja varhaiskasvattajien kohtelee toisia just synnyttäneitä yksin jääneitä äitejä noin. Se yksi empaattinen hoitaja onneksi edes on. 

Vierailija
6/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi keskustella sen päiväkodin kanssa. Kerro sun tilanne (sen verran kun haluat) ja sano tuovasi vaikka ysiin tms. Lapsen ei varmaankaan tarvitse olla pitkiä päiviä kuitenkaan kun olet kotona?

Vierailija
7/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa yhteinen tekeminen (retket, muskari, jumppa, yms.) alkaa klo 9 tai vähän ennen. Jos niihin haluaa osallistua tulisi olla paikalla viimeistään klo 9.00. itsellä töiden takia hoidontarve klo 10 ja usein vein tästä syystä klo 9 lapset hoitoon. Palasin takaisin kotiin ja lähdin uudelleen matkaan. Matka 1km/suunta päiväkodille, minulla ei autoa.

-neljän äiti 

Vierailija
8/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäiset tapaukset ovat aina haastavia julkisissa palveluissa, jos resursseja ei ole riittävästi auttamaan juuri yhden tarpeita. Jos et myöskään kertonut heille tilanteestasi on vaikea ymmärtääkään. Uskoisin, että olisit saanut ehkä muualta apua ja henkilökohtaisen avustajan haastavimpaan ajankohtaan niin kuin lapsen syntymän jälkeen edes muutamiksi viikoiksi. Kannattaa puhua, varata aikaa tavata oikenlainen tyyppi. Se on raskasta etenkään, jos mummulastakaan ei ole osattu toimia tilannettasi selvittämään. 

Katkeruuden sijaan voisit myös selvitellä, miten toimia jatkossa ja keneen viranomaiseen pitäisi ottaa yhteyttä. Päiväkotia on vähän tylsää arvostella, koska hekin joutuvat noudattamaan sääntöjä ja viranomaispääätöksiä. Onko heillä irrottaa ketään sinua varten  silloin, kun saavut paikalle? Lasta ei vaan voi heittää päiväkotiin ja lähteä itse pois.

Vierailija
9/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Me kaikki länsimaalaiset emme ole kylmiä.

Vaikka itse olen lapseton tahtomattani, ymmärrän sua. En muutenkaan ymmärrä, mikä kiire sinne päiväkotiin on aamuvarhain! Olen itse ollut vuosia päiväkodissa töissä ja olen edelleen sitä mieltä, että parempi lapselle on se, että saa viettää vanhemman kanssa rauhallisen aamun ja tulee päiväkotiin, kun ehtii. Päiväkodin tehtävä on lapsen ja perheen edun tukeminen. Minusta on hyvä, jos normivanhemmat haluavat olla lapsensa kanssa ja elää lapsentahtisesti. Eri asia on epävakaat ja turvattomat perheet.

Tsemppiä!"

Kiitos ymmärryksestä ja asiallisesta viestistä. Eihän se empaattisuus erilaisia tilanteita kohtaan katso sitä että onko lapsia vai ei, ikävä kuulla että olet tahtomattasi lapseton. Onneksi kaltaisiasi ymmärtäviä on päiväkodeissa! 

Se on totta että ei me kaikki länsimaalaiset olla kylmiä, tuli tyhmä yleistys. Ehkä myös tästä tuli yleistys kun edellisessä päiväkodissakin, koko rakennuksessa oli vain 2 länsimaalaista aikuista  ja oli tosi lämminhenkinen, toki oli myös hyvin pieni päiväkoti.  

Niin mietin myös että esikoinen pääsi aamuissa vauvan hoitoon mukaan ja loi lämmintä suhdetta sisarukseen sen sijaan että täällä olisi ollut armeijakuri jossa suorittaen kaikki vaatteet äkkiä päälle. Mutta kokonaan kotihoidossa olo mielestäni ei tässä tilanteessa myöskään hyvä. Myös yksinhuoltajuus tuntuu edelleen olevan joidenkin mielestä yhtä kuin epävakaa kasvuympäristö, vaikka yksinhuoltajuuden syyt ovat hyvin moninaiset.  

Vierailija
10/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Yksittäiset tapaukset ovat aina haastavia julkisissa palveluissa, jos resursseja ei ole riittävästi auttamaan juuri yhden tarpeita. Jos et myöskään kertonut heille tilanteestasi on vaikea ymmärtääkään. Uskoisin, että olisit saanut ehkä muualta apua ja henkilökohtaisen avustajan haastavimpaan ajankohtaan niin kuin lapsen syntymän jälkeen edes muutamiksi viikoiksi. Kannattaa puhua, varata aikaa tavata oikenlainen tyyppi. Se on raskasta etenkään, jos mummulastakaan ei ole osattu toimia tilannettasi selvittämään. 

Katkeruuden sijaan voisit myös selvitellä, miten toimia jatkossa ja keneen viranomaiseen pitäisi ottaa yhteyttä. Päiväkotia on vähän tylsää arvostella, koska hekin joutuvat noudattamaan sääntöjä ja viranomaispääätöksiä. Onko heillä irrottaa ketään sinua varten  silloin, kun saavut paikalle? Lasta ei vaan voi heittää päiväkotiin ja lähteä itse pois."

Hmm. Okei? Mitenkäs? Kun vien päiväkotiin suurinosa vanhemmista vie lapsen hoitajalle ja sanoo moikka ja lähtee samantien ? Myös ohje päiväkodeilta on ollut että ei saa pitkittää tuonti tilanteita vaan lähdetään pois. Myös edellisessä päiväkodissa tämä ei ollut ongelma, että vein myöhemmin. Kun vein lapsen myöhemmin, oli paremmin aikaa ottaa lapsi vastaan kun silloin kun paikalle tuli 10 samaan aikaan.  Ei ole myöskään ollut ongelmaa uudessa päiväkodissa huomioida lapsi jos vien 9.30, siellä ne lapset usein on hiekkalaatikolla ja hoitajat katselee leikkiä., mikä ongelma siinä on ? 

Totta hitossa vien lapsen aikaisemmin jos mahdollista mutta Haloo tuossa tilanteessa! Päiväkoteja ei saisi mistään arvostella vai ja tuntoja purkaa muualle, edes silloin kun on aihetta? Kerroin että olen tästä keskustellut päiväkodin kanssa mutta ei tuottanut tulosta. Toki on se yksi ihana hoitaja, yritän pitää mieleni siinä. Ehkä johtajan kanssa olisi pitänyt, mutta en helposti lähde sille linjalle. Ja en tarkoita tässä pelkästään haukkua päiväkoteja se homma on myös arvokasta mutta tässä tilanteessa olisivat voineet laittaa valoja päälle.

Ja mikä viranomaispäätös on että lapsi pitää tuoda 8.30 ? Ei sellaista ole. 

Isovanhemmat käy töissä  joten he eivät voineet auttaa pidempään, isoäiti sai otettua palkatonta vapaata synnärin ajan. Mitään tälläistä henkilökohtaista avustajaa ei saa tälläistä tilannetta varten, se on pitkäaikaista vammautumista varten. Kysyin kyllä apua kaupungilta ja se apu oli hoitaja lapsille 1x viikossa 2,5h. Kiitos se oli kullan arvoista ja tarpeellista. 

Vierailija
11/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakaope luonnollisesti kantaa huolta siitä, että saako lapsi riittävän varhaiskasvatuksen. Jos lapsen päivät varhaiskasvatusyksikössä jäävät kovin lyhyiksi tai jos poissaoloja muuten on paljon, niin on suuri riski, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet eivät täyty kyseisen lapsen kohdalla.

Vierailija
12/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi keskustella sen päiväkodin kanssa. Kerro sun tilanne (sen verran kun haluat) ja sano tuovasi vaikka ysiin tms. Lapsen ei varmaankaan tarvitse olla pitkiä päiviä kuitenkaan kun olet kotona?"

Keskustelu ei tuottanut tulosta valitettavasti. Nyt vien 8.30 kun on vauvan tarpeiden lomassa mahdollista ja enää eivät nalkuta. Loppui samantien kun vien 8.30. ei tarvitse  olla myöhään enää, mutta etenkin kun vauva oli pienempi ja koliikki/allergia itkut ja yöllä herättiin 30 min välein ja valvottiin niin kyllä oli 15.30-16 asti että mulla pysyi järki päässä ainoana vanhempana kun ihan kaikki omalla vastuulla. Toki jotain pientä apua ystäviltä sain mutta hekin töissä ja lapsia eikä asu naapurissa että aika pieneksi jäi apu  ymmärrettävistä syistä. Mutta siitä päiväkoti ei mitään sanonut että oli pitkään. Päinvastoin kun haen aikasemmin nykyään niin sanovat että onhan tääl muutkin myöhään niin miksei sunkin lapsi olis. Sille lotkautan korvaa tosin, kun sit ulkoillaan yhdessä tai mennään näkemään tuttuja. 

Vierailija
13/13 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Vakaope luonnollisesti kantaa huolta siitä, että saako lapsi riittävän varhaiskasvatuksen. Jos lapsen päivät varhaiskasvatusyksikössä jäävät kovin lyhyiksi tai jos poissaoloja muuten on paljon, niin on suuri riski, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet eivät täyty kyseisen lapsen kohdalla." 

Niin, ei täytä ideaalia sitten? Vasussa kuitenkin ja neuvolassa todettu että hienosti kehittynyt ihana lapsi.  Ja tämä oli hetkellinen tilanne, mikä katastrofi siinä tapahtuu ? onhan ne monet lapset kotihoidossa kokonaan.  Lapsen kehitys ei  ollut missään vaarassa. Vaarassa olisi ollut vauvan kehitys sen sijaan jos olisin tuonut 8.30. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme