Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu kun hallitukset vievät työkyvyttömiltä,työttömiltä ja sairailta? Ite oon valmis päättää päiväni.

Vierailija
29.10.2025 |

En ole syntynyt kultalusikka suussa. Koko elämä ollut pelkkää taistelua ja selviytymistä. En ole tyhmä enkä laiska mut me kaikki emme voi olla täydellisiä politiikko astronautteja.

Mä on jo ihan valmis lähtee koska en tuu jaksaa tätä loputonta selviytymistä.

Töitä ei saa, rahasta stressaaminen vie yöunet pois, vahvojen tukiverkkojen puute surettaa.

Asunnottomuutta uhkaa kokoajan.

Miksi ei saa päättää päivänsä siististi?

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen vähän surullinen siitä miten et ymmärrä miten hyvin asiat sinulla on tänään. SeuraavaKIN hallitus joutuu lopulta sekä korottamaan veroja yhä kireämmiksi että karsimaan etuuksia, eikä se silti pysty toteuttamaan kunnolla niitä kunnianhimoisia suunnitelmia hoitajamitoituksista, koulutuksen kunnianpalautuksesta, terkkareiden kunnostuksesta, ilmastonmuutoksen torjumisesta ja kaikesta muusta hyvästä, jotka edeltäjät ovat viisaudessaan laatinut ja perinnöksi jättänyt.

Julkinen paine sai Marinin hallituksen perumaan jokaisen leikkausta etäisestikin muistuttavan päätöksen. Kyseisen hallituksen toistuvat mielenmuutokset osoittavat, että jos joku tuleva hallitus haluaa lähteä sopeuttamaan taloutta menoleikkauksilla, sen on kestettävä kovaa julkista painetta. Pitää antaa nykyiselle hallitukselle kiitokset siitä miten he ovat sitä painetta kestänyt omien kasvojen menetykses

Korona aikana, pohdin sitä, mikä olisi Suomen kaikkien aikojen epäsuosituin hallitus. Veikkasin sitä, joka aloittaa vuoden 2023 vaalien jälkeen, hallituspohjasta riippumatta. Ohjelmassa Marinin hallitus sitoutui siihen, että se ei tee mitään sellaisia ikäviä talouspäätöksiä, joita Sipilän hallitus harrasti. Sen sijaan se korottaa tulonsiirtoja ja laatii suuria suunnitelmia, jotka toimeenpannaan seuraavalla hallituskaudella. Julkisten palvelujen rapautumisesta se on syvästi järkyttynyt ja huolestunut, mutta ei osoittanut rahaa niiden korjaamiseen.

ELI seuraavienKIN hallitusten pitäisi korjata rempallaan oleva talo, mihin se ei pysty, koska rahaa ei ole, menot ja velat kasvavat ja verot ovat jokseenkin tapissa. Mitä tahansa ne tekee, kaikki kirpaisee ikävästi kansalaisia.

Vierailija
122/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu fasismiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistutan teille kaikille että SDP on jo nyt sanonut ettei ala perumaan sosiaaliturvan heikennyksiä.

Laitatko lähteen, kiitos. Ja vaikka tuo olisikin totta, tarkoittaa se silti, että ENEMPÄÄ kurjistamista ei tapahdu kuten oikeiston toimesta.

heh

Eli lähdettä ei löytynyt, arvasin.

Olen eri ja naurahdin eri asiaa kuin sinä luulet. ENEMPÄÄ kurjistamista ei tapahdu kuten oikeiston toimesta.

Vierailija
124/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkyvyttömyyden ja sairauden toteavat ammatti-ihmiset, ei eläkettä toivova itse."

Kummat ovat nyt sitten ammatti-ihmisiä, terveyskeskuksissa ja sairaaloissa työskentelevät lääkärit vai Kelan lääkärit? Näillä kun on usein aivan erilaiset käsitykset ihmisen työkyvystä.

Ja oman kuntonsa ja työkykynsä tietää kyllä parhaiten ihminen itse. Yksikään ammatti-ihminen ei ole seuraamassa kenenkään elämää 24/7 eikä kukaan toinen voi tietää, millaiseksi kukin oman elämänsä ja olonsa kokee.

Vierailija
125/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, työkyvytön ja sairas. Olen ollut työttömänä työnhakijana ja toimeentulotuen varassa jo vuosia, enkä jaksa tätä jatkuvaa stressiä ja pelkoa siitä, että jokin sosiaaliturvaan tehtävä muutos pienentää toimeentuloani taas kerran.

Olen aivan yksin, joskin toistaiseksi sosiaalitoimen asiakas. Olen kuusikymppinen, joten olen nopeasti lähestymässä sitä elämänvaihetta, jossa joudun päättämään päiväni oma-aloitteisesti, kun vielä pystyn siihen. Tavat ovat rajalliset, koska en pysty kävelemään edes lähimmälle tielle saakka, eikä rahaa ole. Jonkinlainen sallittu ja avustettu tapa olisi paikallaan. 

Kysy joltain demarilta apua ennen vaaleja. Demari lupaa sinulle kultaisen pyörätuolin ja 3 avustajaa 24 h. Bonuksena saat vielä NS vappusatasia jokapäivä. Lisäksi henkilökohtainen taxi joka ajon käytössä ympäri vuorokauden.

Poliitikko joka lupaa lisää uutta hyvää voittaa aina, vaikka kansalaiset tietäisivät, ettei lupaus voi pitää paikkaansa. Tosin demareiden ei seuraavissa eduskuntavaaleissa tarvitse luvata mitään. Seuraavien vaalien tulos kertoo minulle siitä että suomessa on niin paljon kaikilla valtion tukitoimilla eläviä että tulos on mahdollinen. Kaikki verovaroilla töissä olevat ja muut tukien saajat voivat määrällään ratkaista kaikki vaalit, ikiliikkuja on luotu. 

Vierailija
126/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa ei todellakaan kukaan kuole nälkään ja avun puutteeseen. Jos jää tuleen makaamaan, tuli polttaa. Aina voi jostain kolosta ryömiä pois ja nousta jaloilleen. Jokaiselle on perustoimeentulo taattu, mutta se muu on hankittava itse - tämä koskee meitä kaikkia."

Tämä saattoi pitää paikkansa joskus 15 - 20 vuotta sitten, mutta ei enää. Liian paljon ja pitkään leikattu ja säästetty kaikesta. 

Vierailija
127/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olen vähän surullinen siitä miten et ymmärrä miten hyvin asiat sinulla on tänään. SeuraavaKIN hallitus joutuu lopulta sekä korottamaan veroja yhä kireämmiksi että karsimaan etuuksia, eikä se silti pysty toteuttamaan kunnolla niitä kunnianhimoisia suunnitelmia hoitajamitoituksista, koulutuksen kunnianpalautuksesta, terkkareiden kunnostuksesta, ilmastonmuutoksen torjumisesta ja kaikesta muusta hyvästä, jotka edeltäjät ovat viisaudessaan laatinut ja perinnöksi jättänyt.

Siksi voisivatkin jakaa niitä eutanasiapiikkejä. Kaikki halukkaat pääsisivät poistumaan siististi ja ilman mitään ylimääräistä draamaa resursseja kuluttamasta.

Vierailija
128/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa ei todellakaan kukaan kuole nälkään ja avun puutteeseen. Jos jää tuleen makaamaan, tuli polttaa. Aina voi jostain kolosta ryömiä pois ja nousta jaloilleen. Jokaiselle on perustoimeentulo taattu, mutta se muu on hankittava itse - tämä koskee meitä kaikkia."

Tämä saattoi pitää paikkansa joskus 15 - 20 vuotta sitten, mutta ei enää. Liian paljon ja pitkään leikattu ja säästetty kaikesta. 

Miten siis on mahdollista että julkinen sektori on konkurssikypsä maailman kovimmasta verotuksesta huolimatta?  Nyt harmaat aivosolut töihin.

Vierailija
129/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, työkyvytön ja sairas. Olen ollut työttömänä työnhakijana ja toimeentulotuen varassa jo vuosia, enkä jaksa tätä jatkuvaa stressiä ja pelkoa siitä, että jokin sosiaaliturvaan tehtävä muutos pienentää toimeentuloani taas kerran.

Olen aivan yksin, joskin toistaiseksi sosiaalitoimen asiakas. Olen kuusikymppinen, joten olen nopeasti lähestymässä sitä elämänvaihetta, jossa joudun päättämään päiväni oma-aloitteisesti, kun vielä pystyn siihen. Tavat ovat rajalliset, koska en pysty kävelemään edes lähimmälle tielle saakka, eikä rahaa ole. Jonkinlainen sallittu ja avustettu tapa olisi paikallaan. 

Kysy joltain demarilta apua ennen vaaleja. Demari lupaa sinulle kultaisen pyörätuolin ja 3 avustajaa 24 h. Bonuksena saat vielä NS vappusatasia jokapäivä. Lisäksi henkilökohtainen taxi joka ajon käyt

Poliitikko joka lupaa lisää uutta hyvää voittaa aina, vaikka kansalaiset tietäisivät, ettei lupaus voi pitää paikkaansa. Tosin demareiden ei seuraavissa eduskuntavaaleissa tarvitse luvata mitään. Seuraavien vaalien tulos kertoo minulle siitä että suomessa on niin paljon kaikilla valtion tukitoimilla eläviä että tulos on mahdollinen. Kaikki verovaroilla töissä olevat ja muut tukien saajat voivat määrällään ratkaista kaikki vaalit, ikiliikkuja on luotu. 

Ongelma meidän tilanteessa on se, että liian moni ihminen on jo riippuvainen hyvinvointivaltiosta, joko työntekijänä julkisella sektorilla, ja/tai tukien saajana. Eivät ihmiset äänestä omien tukien leikkaamisen tai oman työpaikan heikennyksen puolesta. Siksi hyvinvointipalveluista luopuminen poliittisesti on kovin hankalaa. Olen tohtinut epäillä, että yksikään poliitikko uskaltaisi sanoa, että meidän suurin ongelmamme on juuri hyvinvointivaltio, liian suuret menot, liian suuret eläkkeet, liian suuret tuet, liian suuret "ilmaiset palvelukset". Koomista, että maassa, jonka julkinen sektori on ehkä maailman suurin ja joka vain kasvaa, hoetaan kilpaa, että nyt riittävät leikkaukset.

Vierailija
130/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt kestää vaaleihin saakka. Ilo se on pienikin ilo kun päästään Purran saksista ja Persuista.

Vierailija
131/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa olla lapsellinen. On selvää, että Suomi on ongelmien äärellä ja eikä niistä pidä vaieta, mutta se ei ole koko todellisuus. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Kaikilla suomalaisilla ei mene hyvin(ei ole koskaan mennytkään), mutta iso osa suomalaisista elää aivan kelpoa elämää.

Vierailija
132/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu siltä että täällä on paljon ihmisiä jotka kokevat ja kuvittelevat olevansa jollakin tavalla oikeutettuja saamaan kaiken valmiina eteensä ja kun eivät saa niin alkaa kauhea kiukuttelu, katleruus ja valitus sen sijaan että alkaisi toiminta ja tekeminen. Vaikuttaa siltä että kokevat muiden olevan vastuussa heidän onnestaan ja pärjäämisestä, eivätkä ymmärrä että kaivavat tuolla marttyyri paska asenteellaan kuoppaansa vaan syvemmäksi ja katkeroituvat lisää. Pitäisi ymmärtää ettei elämä ole reilua, eikä mitään tarvitse saada valmiina eteen vaan kyllä pitää itse korjata asenteensa ja tarttua ongelmiinsa. Paljon itse itsestään tehneitä rassukoita ja saamattomia jotka kuvittelevat olevansa jotenkin muita enemmän oikeutettuja apuun ja tukeen tekemättä itse mitään. Siltä minusta tuntuu. 

Vierailija
133/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kylläkään ole millään tavalla etuoikeutettu vaan köyhä tuilla elävä työkyvötön sairas. 😂 Se että sain osan hakemistani tuista joita sinäkin voit hakea, osaa en, ei tee minusta millään tavalla etuoikeutettua vaan aivan tavallisen siomalaisem työkyvyttömän ihmisen joka tarttuu tehtäviin ja ongelmiinsa tuon vinkumisen ja valittamisen, sekä marttyyriksi heittäytymisen sijaan. 😂 Lopeta hyvä ihminen tuo ulina ja ala toimia. Et sä ole niin poikkeuksellinen yksilö että sun tarvisi saada asioita yhtään sen valmiimpana eteesi kun meidäm muidenkaan. Omillaan täällä joutuu muutkin ongelmansa ratkoa joten tuo sun kateus ja katkeruus kuoleman sairaalle ihmiselle siitä ettei se jäänyt tuleen makaamaan ja ulisemaan on kertakaikkisen naurettavaa ja säälittävää. Ryhdistäydy tai päätä ne päiväsi. 

Oletpa sinä hyökkäävä ja vahingoniloinen. Puhut tuntemattomasta ihmisestä, jonka asioista et tiedä oikeastaan mitään, eli rakentelet olkiukkoa ja mätkit sitten sitä. Näyt myös tuntevan sosiaalitointa, viranomaiskäytäntöjä ja ylipäätään yhteiskunnan toimintaa aika huonosti. Tämä viittaa siihen, että olet tosiaan saanut kaikenlaista helposti ja pelkästään pyytämällä - olet siis oman viiteryhmäsi lellilapsi. Lellikeillähän on taipumusta omahyväisyyteen ja harhaiseen ylemmyydentunteeseen, mitä ansiokkaasti esitteletkin. 

Vierailija
134/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa olla lapsellinen. On selvää, että Suomi on ongelmien äärellä ja eikä niistä pidä vaieta, mutta se ei ole koko todellisuus. Tämä on yhä yksi maailman hyvinvoivimmista ja vakaimmista maista, jonka kansalaisista iso osa saa elää maailman mittakaavassa suorastaan yltäkylläistä elämää. Kaikilla suomalaisilla ei mene hyvin(ei ole koskaan mennytkään), mutta iso osa suomalaisista elää aivan kelpoa elämää.

Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.  Osa kansasta tuntuu keskittyvän ongelmien osoitteluun ja kilpailuun siitä, kenellä menee surkeimmin ja kenellä on sitä kautta isoin oikeus valittaa. Maailman onnellisin kansa -titteli on suorastaan loukkaus. Suurinta sisua on nähtävissä silloin, kun etsitään vastapuolesta heikkoja kohtia ilkuttavaksi ja puolustetaan omaa oikeassa olemista tai oikeutta uhriutua. Tavallinen arkikin tuntuu olevan loputonta kärsimystä: töissä on kamalaa, perhe-elämä on ankeaa ja ihmissuhteet ahdistavat. Tältä osalta suomalaisia sopii odottaa vähän enemmän, että omasta tyytyväisyydestä on vastuu itselläkin ja sen eteen pitää joskus nähdä vaivaakin.

Vierailija
135/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt kestää vaaleihin saakka. Ilo se on pienikin ilo kun päästään Purran saksista ja Persuista.

Odotan jo innolla kun Suomen ykkösministerit ovat Antti-boyt, Tytti ja Nazima. 

Vierailija
136/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi voisivatkin jakaa niitä eutanasiapiikkejä. Kaikki halukkaat pääsisivät poistumaan siististi ja ilman mitään ylimääräistä draamaa resursseja kuluttamasta.

Jonkun muun kuin itsensä pitäisi tämäkin hoita, huoh. Olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.

Vierailija
137/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä. Hallitus ei ole vienyt multa vielä mitään. T. työmarkkinatuella oleva työtön

Eli puolisosi tai vanhempasi elättävät sinua 😄 Pelkällä työmarkkinatuella ei ole kukaan yksinasuva Suomessa. 

🙋 Täällä yksi (tuhansista) työmarkkinatuella yksin elävistä. Ei ole puolisoa, vanhemmat kuolleet, ei työtä, ei työkykyä, oma asunto, ei palkkatuloa. Ainoa säännöllinen tulo on 600€/kk työmarkkinatuki. Meitä on paljon.

Vierailija
138/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omillaan täällä joutuu muutkin ongelmansa ratkoa"

Tässä on asian ydin. Jos ei ole sattunut välittävää lähipiiriä (tai ovat kuolleet), olet omillasi. "Yhteiskunnalta" saatat saada armopaloja, mutta ne ovat aina riippuvaisia siitä, mitä "yhteiskunta" eli muut ihmiset haluavat sinulle suoda tai olla suomatta. Tämä on vain tosiasia, näin se toimii ja se todellisuus on hyväksyttävä. Ja tehtävä omat ratkaisunsa sen suhteen, miten tässä todellisuudessa elää vai onko elämättä.

Vierailija
139/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa maailman suurimmat tulonsiirrot ja kovin veroprogressio, silti vassarit valittaa. Missä maassa et ap. päättäisi päiviäsi?

Porvareilla menee hyvin, miksi valitat?

T. Urpo

Vierailija
140/244 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun muun kuin itsensä pitäisi tämäkin hoita, huoh. Olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.

Kykenet säästämään matkustaaksesi mukavasti ulkomaille kuolemaan eli keskustelu ei millään tavalla kosketa sinua. Toki ihmiset "hoitavat" tämänkin itse, kun ei muuta vaihtoehtoa ole. Jälki vain ei ole siistiä. Mutta onpahan siinäkin jotain märistävää kansalle, kun itsekkäät itsensä murhaajat traumatisoivat junakuskit. Vaihtoehtoisesti voisi "yhteiskunta" kantaa vastuun sen ongelman korjaamisesta, että määrittelee osan jäsenistään hyödyttömiksi kulueriksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi