Mitä tapahtuu lapsen vanhoille lastensuojeluilmoituksille ja viranomaisdokumenteille kun lapsi täyttää 18-v.?
Jääkö ne jonnekin rekisteriin mistä ne voidaan kaivaa esiin tarvittaessa? Toivottavasti ei!
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne arkistoon jää. Sieltä tilasin itselle yli 20 vuotta vanhat paperit.
Miksihän tämä kommentti on noin monta alapeukutusta saanut? Omat tiedothan saa tilata kerran vuodessa ilmaiseksi. Itse tilasin kerralla kaikki. Tuli lasun papereita, tervydenhuollon papereita jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jäävät, ne ovat virallisia tehtyjä päätöksiä. Esimerkiksi lapsena orvoksi jääneestä aikoinaan tehdyt sosiaalitoimen lastensuojelun asiakkuus ja päätökset vaikka tehdyt selvitykset ja siitä mihin hänet on sijoitettu säilytetään kyllä arkistossa.
Toki kaikki orvoksi jääneet eivät ole olleetkaan lastensuojelun asiakkaita.
Kyllä jos alaikäisenä on jäänyt orvoksi. Vaikka sijoitettaisiin sukulaisten luo, siitäkin on päätökset ja tehty lastensuojelussa/viranomaisten toimesta.
En minä ainakaan ole ollut missään vaiheessa. Kun toinenkin vanhempani kuoli, muutin samana aamuna sisarusteni isän luo, joka haki huoltajuutta heti kun mahdollista, silloin oli viikonloppu, ja s
Nyt on pakko olla vellit ja puurot sekaisin. Yritätkö nyt selittää, että huoltajuuden saa yhden päivänä aikana? Ohi virka-ajan? Ei ole kyseessä huoltajuus vaan huostaanotto.
Eihän tuossa ketään otettu huostaan.
Ne säilytetään, tietysti. Useinhan sijoitetut lastensuojelun asiakkaat on myös jälkihuollon asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jäävät, ne ovat virallisia tehtyjä päätöksiä. Esimerkiksi lapsena orvoksi jääneestä aikoinaan tehdyt sosiaalitoimen lastensuojelun asiakkuus ja päätökset vaikka tehdyt selvitykset ja siitä mihin hänet on sijoitettu säilytetään kyllä arkistossa.
Kyllä jos alaikäisenä on jäänyt orvoksi. Vaikka sijoitettaisiin sukulaisten luo, siitäkin on päätökset ja tehty lastensuojelussa/viranomaisten toimesta.
En minä ainakaan ole ollut missään vaiheessa. Kun toinenkin vanhempani kuoli, muutin samana aamuna sisarusteni isän luo, joka haki huoltajuutta heti kun mahdollista, silloin oli viikonloppu, ja s
Kyllä ennen vastaanottokoteja selvitetään lapsen läheiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne aina alussa jollain tapaa, jos on täysorpo, koska papereiden täytyy mennä viranomaisen kautta. Toki ei jatkossa tarvitse olla jos on esimerkiksi adoptoitu eikä missään lastenkodissa.
Sulla menee nyt lastensuojelun sijoitukset ja adoptiot sekaisin.
Eikös lastensuojelulla ole velvollisuus säilyttää lastensuojelun asiakkaiden tietoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole ollut missään vaiheessa. Kun toinenkin vanhempani kuoli, muutin samana aamuna sisarusteni isän luo, joka haki huoltajuutta
Kyllä olet ollut lasten suojelun asiakas, älä väitä vastaan! Jokainen orvoksi jäänyt on ollut lasten suojelun asiakas koska lasten suojelu pitää huolta jos lasta ei ole adoptoitu tms. Adoptiostakin tehdään lasten suojelun paperit.
Tietenkin jäävät. Minulle ei suositeltu, että ottaisin niitä suoraan itselleni, vaan lukisin alkuun yhdessä jonkun aiheesta tietävän tukihenkilön kanssa. Hän voisi tarkentaa, jos minulla olisi joistakin käytännöistä kysyttävää. Mutta oikeus ne on itselleen saada, totta kai. Koskee myös esim. ihan kaikkia lastensuojeluyksikön päivittäiskirjauksia.
Mitä niin erikoista niissä lastensuojelun asiakirjoissa on että niitä pitää erikseen lueskella?
Sehän luki vasta, että kaikki jotka syntyneet 8. , 18. tai 28. Päivä, heiltä arkistoidaan kaikki :D
Vierailija kirjoitti:
Sehän luki vasta, että kaikki jotka syntyneet 8. , 18. tai 28. Päivä, heiltä arkistoidaan kaikki :D
Tutkimuskäyttöön, ihan eri asia. Noista poistetaan myös tunnistettavuustiedot.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niin erikoista niissä lastensuojelun asiakirjoissa on että niitä pitää erikseen lueskella?
Itselläni oli traumaattinen lapsuus monin tavoin sairaassa perheessä. Se oli osa terapiaa ja toipumista, mutta onneksi tilasin ne vasta aikuisena. Jossain vaiheessa ajattelin, että entä jos vaan kuvittelen kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole ollut missään vaiheessa. Kun toinenkin vanhempani kuoli, muutin samana
Kyllä olet ollut lasten suojelun asiakas, älä väitä vastaan! Jokainen orvoksi jäänyt on ollut lasten suojelun asiakas koska lasten suojelu pitää huolta jos lasta ei ole adoptoitu tms. Adoptiostakin tehdään lasten suojelun paperit.
Onneksi sinä näemmä tiedät paremmin mitä tapahtui kuin minä itse. Tosin, en ehkä noihin tietoihin niin luottaisi, kun näköjään menee adoptiotkin sekaisin lastensuojelun toimien kanssa. Lähinnä ihmetyttää, miksi sinulle on kiin tärkeää usko, että olisin ollut lastensuojelun asiakas. En kyllä ollut.
Eikö nämä orpojankuttajat voisi jo lopettaa. Lastensuojelu on kehittynyt valtavasti ja voin sanoa suoraan, että yksikään nykyinen aikuinen ei voi verrata lastensuohjelua vuonna x omassa lapsuudessaan ja sitä mitä se tänä päivänä on. Olen aloittanut lastensuojelun asiakkuuden orvolle, huoltajaksi alkoi myöhemmin aikuinen sisko, mutta eihän se sisko heti saanut mitään mandaattia hoitaa sen alaikäisen orvon asioita. Ei saanut, edes wilma -merkintöjä kuitattua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä orpojankuttajat voisi jo lopettaa. Lastensuojelu on kehittynyt valtavasti ja voin sanoa suoraan, että yksikään nykyinen aikuinen ei voi verrata lastensuohjelua vuonna x omassa lapsuudessaan ja sitä mitä se tänä päivänä on. Olen aloittanut lastensuojelun asiakkuuden orvolle, huoltajaksi alkoi myöhemmin aikuinen sisko, mutta eihän se sisko heti saanut mitään mandaattia hoitaa sen alaikäisen orvon asioita. Ei saanut, edes wilma -merkintöjä kuitattua.
Ainakin vielä 2016 orvoksi jäämisestä ei seurannut automaattisesti lastensuojelun asiakkuutta. Toki varmasti monet orvoista päätyvät lastensuojelun asiakkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vielä 2016 orvoksi jäämisestä ei seurannut automaattisesti lastensuojelun asiakkuutta. Toki varmasti monet orvoista päätyvät lastensuojelun asiakkaiksi.
Tämä on varmaan kuntakohtaista miten asian hoito on delegoitu. Joissain kunnissa asiaa on voitu selvitellä palvelutarpeen arvioinnissa, jolloin varsinaista lasun asiakkuutta ei ehkä ole avattu, asia hoitunut sosiaalihuoltolain mukaisin palveluin. Toisissa kunnissa on ollut linjaus, että asioiden selvittely tehdään lastensuojelun avohuollon asikkuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan kuntakohtaista miten asian hoito on delegoitu. Joissain kunnissa asiaa on voitu selvitellä palvelutarpeen arvioinnissa, jolloin varsinaista lasun asiakkuutta ei ehkä o
Tapahtui pääkaupunkiseudulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan kuntakohtaista miten asian hoito on delegoitu. Joissain kunnissa asiaa on voitu selvitellä palvelutarpeen arvioinnissa, jolloin varsinaista lasun asiakkuutta ei ehkä o
Tai sitten joku muu huoltajuusjärjestely taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan tapauskohtaista, miten nopeasti nämä huoltajuusasiat ratkaistaan. Tuossa eträ vanhempi sisko toimii huoltajana on varmaan paljon korkeampi kynnys saada huoltajuus ja enemmän selvitettävää kuin siinä tapauksessa että huoltajuutta hakee joku vanhempaan verrattava aikuinen, esimerkiksi isä- tai äitipuoli.
Tuossa olikin kyse siitä, onko ollut lastensuojelun asiakas, esimerkiksi minä en ollut missään vaiheessa. Mitään viranomaisten tekemää sijoituspäätöstä ei tehty, koska mitään sijoitustakaan ei ollut. Huoltajuuden hakeminen, oikeudesta, koska oikeus päättää huoltajuusasioista, oli asia ihan erikseen.