Käsityön opetus pilattiin ideologialla
Ennen olivat valinnaiset käsityötunnit suosiossa. Jokainen kokeili tekstiilityötä ja teknistä työtä ja teki tämän pohjalta valinnan kumpaan keskittyy loppukoulun ajan. Näin jokainen sai keskittyä siihen mikä eniten kiinnostaa. Tämä ei kuitenkaan opetushallitukselle käynyt, joten 2016 nämä yhdistettiin yhdeksi aineeksi. Ja mikä oli lopputulos? Kumpaakaan ei ehditä opettaa kunnolla, eikä suurinta osaa kiinnosta molemmat aineet.
Opetushallitus taas ei ota mitään vastuuta asiasta, vaan syyttää kouluja. Opetushallitus väittää myös, että aina on ollut vain yhteiset käsityöt, vaikka tämän tietää jokainen valheeksi.
https://yle.fi/a/74-20188500
Kommentit (75)
Otsikko on totta.
Oikeiston uusliberaali ideoligia pilasi koulutuksen. Tämä on totta.
Miksi vasemmistolainen demari Suomi tuotti hyvää koulutusta? 30 vuotta keskustakokoomusta ja tässä ollaan.
Minä muistan että seiskaluokalla piti ommella paita ja housut. Molemmista tuli kamalat, kun en osannut. Käsitöitä oli kaksi 45minuutin tuntia/viikko, että ei siinä kauheasti kerennyt. Keväällä piti virkata tai neuloa tai kirjoa. Kaveri sai tehtyä keväällä yhden sukan ja minä virkkasin jotain isoäidinneliöitä, joista olisi pitänyt tulla liivi, mutta enhän mä saanut niitä tarpeeksi tehtyä.
Ala-asteelta muistan, että mut laitettiin ompelemaan yöpukua, jossa oli ties mitä rypytyksiä ja puhvihihat tms., kun mua isommat tytöt ompeli jotain yksinkertaisia sortseja (pieni kyläkoulu ja opettaja ei tykännyt minusta) Eihän siitä mitään tullut muuta kuin olo, että en osaa ja olen huono. Se varmaan oli opettajalla tavoitteenakin.
Mun mielestä koulussa pitäisi enemmän opettaa vaatteiden korjaamista ja muokkaamista. Nappien ompelu, vetoketjun vaihtaminen ja lahkeiden lyhentäminen on semmoisia asioita että niiden osaamisesta on oikeasti hyötyä. Samoin mun mielestä tekninen työ voisi sisältää huonekalujen kunnostamista, maalaamista jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikanaan pakko kokeilla ala asteen kolmannella puoli vuotta teknistä ja puoli vuotta tekstiilikäsitöitä. sitten valittiin kumpaan menee ja sitä oli sitten yhdeksännen luokn loppuun. Teknisissä opeteltiin puutöitä, metallitöitä ja elektroniikan perusteita.
Meidän tytär ei ole saanut valita koskaan, olisi halunnut teknisiin mutta pakko olla kaikkea, j taisi noi loppue heillä nyt seiskalla jo kokonaan.
Kyllä se on 100% niin, että tämä maailma pitää suunnitella sinun tyttäresi mukaan. Onneksi hän sai valita kaikkia muita kouluaineita juuri sen verran kun halusi.
Vierailija kirjoitti:
Opetusneuvoksen mukaanon aina ollut yksi käsityö, mutta tyttöjen lukujärjestyson estänyt teknisen työn valtsimisen, joten molemmat siitä yhdestä käsityöaineesta piti laittaa samaksi kouluaineeksi.
Täh?
No kyllä puutyön ja tekstiilityön tunnit olivat samanaikaisesti. Luokka oli jaettu puoliksi. Yläasteella oli suuremmat ryhmät ja oppilaita myös rinnakkaisluokilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja kukas silloin 2016 hääri opetusministerinä peruskoulun kimpussa? Grahn-Laasonen.
Oliko kyseessä persuideologia vai viherideologia? Jompi kumpi sen on täytynyt olla, ainakin ap:n mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukas silloin 2016 hääri opetusministerinä peruskoulun kimpussa? Grahn-Laasonen.
Ennen tytöt eivät edes päässeet puutöihin ja vastaavasti pojat tekstiili töihin.. Minusta hyvä uudistus.
Eikö ? Minun kouluaikoinani tytöt tekivät puu-ja metallitöitä puoli vuotta ja pojat käsitöitä.
Sen jälkeen sai valita kumman ottaa pääaineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstiili ja puutyön väliltä tapahtui oppilaan sukupuolen mukaan, joka kiellettiin Suomen lainsäädännössä, perustuen kansainvälisiin tasa-arvosopimukseen. Eli tyttöjen piti osallistua käsitöihin, pojat puutöihin.
Se, että VAPAAVALINTAISESSA JÄRJESTELMÄSSÄ lähes kaikki valitsevat sukupuolittuneesti mitä tekevät, ei kerro sen paremmin patriarkaatista kuin ikuisesta sorrostakaan, vaan yksinkertaisesti siitä, että SUKUPUOLISSA ON EROJA ja että kiinnostuksen kohteet keskimäärin vaihtelevat. Se, että PAKOTETAAN kaikki samaan muottiin, nimenomaan
Jokainen varmasti myös tiesi, että luokalla oli tyttöjä, jotka eivät kehdanneet mennä puutöihin tai poikia, jotka eivät kehdanneet mennä ompelemaan, koska heitä olisi kiusattu. Mutta sinä varmasti syytät näitä yksilöitä, etkä ilmapiiriä, jossa oli helpompi valita kiusausvapaa elämä. Valintoja ei todellakaan tehty aina sen mukaan, mikä oli oikea kiinnostuksenkohde.
Ei sitä ideologialla pilattu, vaan sillä että tuntimäärää ja yleensä resursseja leikattiin. Se on ihan sama vaikka olisi vain yhtä ainetta, jos siihen ei ole aikaa käyttää
Valintapohjainen malli ei käy feministeille, joten on pakko muuttaa järjestelmä sellaiseksi, johon kukaan ei ole tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Opetusneuvoksen mukaanon aina ollut yksi käsityö, mutta tyttöjen lukujärjestyson estänyt teknisen työn valtsimisen, joten molemmat siitä yhdestä käsityöaineesta piti laittaa samaksi kouluaineeksi.
Täh?
Kuulostaa vähän hätävalheelta. Koska ihan samaan aikaan ne tunnit olivat sekä tytöillä ja pojilla.
Minä olisin 80-luvulla poikana halunnut ottaa käsityön, mutta sehän ei rehtorille sopinut.
Metallitöissä yläasteella olisi minusta mig-hitsauksen alkeet olleet hyödyllinen oppi, nyt hitsattiin vaan peltiset rikkalapiot pistehitsillä, joita ei ole juuri kellään. Olisi edes käytetty migillä tulppahitsausta siihen, tai mieluummin ihan saumaa hitsaten tehty, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Metallitöissä yläasteella olisi minusta mig-hitsauksen alkeet olleet hyödyllinen oppi, nyt hitsattiin vaan peltiset rikkalapiot pistehitsillä, joita ei ole juuri kellään. Olisi edes käytetty migillä tulppahitsausta siihen, tai mieluummin ihan saumaa hitsaten tehty, mutta ei.
Meillä käskettiin sohia puikolla metallisen putkenpätkän kylkeen koristelua. Sitten valitettiin ettei tää nyt ihan kunnon saumaa ole. Eipä tää ukko mistään kunnon saumasta puhunut ohjeita antaessaan vaan käski vaan koristella sitä putken sivua.
No ihan kiva, olen sitten vähintään hitsauksen maisteri tuon perusteella, pitää vaan printata tutkintotodistus jostain.
Minä aloitin alakoulun 91. Jossain vaiheessa, en muista millä luokalla, vaihdettiin joksikin aikaa tytöt tekniselle ja pojat käsitöihin, mutta sen jälkeen ei ollut mitään valinnan mahdollisuutta, vaan tytöt oli käsitöissä yläasteen loppuun, pojat teknisellä ja ne olivat pakollisia aineita.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan että seiskaluokalla piti ommella paita ja housut. Molemmista tuli kamalat, kun en osannut. Käsitöitä oli kaksi 45minuutin tuntia/viikko, että ei siinä kauheasti kerennyt. Keväällä piti virkata tai neuloa tai kirjoa. Kaveri sai tehtyä keväällä yhden sukan ja minä virkkasin jotain isoäidinneliöitä, joista olisi pitänyt tulla liivi, mutta enhän mä saanut niitä tarpeeksi tehtyä.
Ala-asteelta muistan, että mut laitettiin ompelemaan yöpukua, jossa oli ties mitä rypytyksiä ja puhvihihat tms., kun mua isommat tytöt ompeli jotain yksinkertaisia sortseja (pieni kyläkoulu ja opettaja ei tykännyt minusta) Eihän siitä mitään tullut muuta kuin olo, että en osaa ja olen huono. Se varmaan oli opettajalla tavoitteenakin.Mun mielestä koulussa pitäisi enemmän opettaa vaatteiden korjaamista ja muokkaamista. Nappien ompelu, vetoketjun vaihtaminen ja lahkeiden lyhentäminen on semmoisia asioita että niiden osaamisesta on oi
Olen osittain samaa mieltä, mutta noiden aineiden tarkoitushan on esitellä kädentaitoja mahdollisimman laajasti, ottaen huomioon käsityöammatit, joita peruskoulun jälkeen osa lähtee opiskelemaan. Ne arjessa tarpeelliset nappien ompelu ja huonekalun kunnostustaidot olisi tarkoitus oppia kotona tai harrastuksen kautta, jos sellainen tekeminen kiinnostaa.
Olen syntynyt 70-luvulla. Pitkässä parisuhteessani olen huomannut, että on hyvä, kun osaamme eri asioita hyvin. Teen ns. miesten työt, vaimo naisten. Ei olisi mitään väliä, vaikka vaimo osaisi rakentaa, ja minä tehdä ruokaa, kunhan hallitsisimme hyvin eri asiat. Nykymeno on sitä, että kaikille pitää opettaa kaikkea, ja kukaan ei sitten osaa mitään kunnolla. Se on nähtävissä selvästi, kun edes pojilla ei pysy vasara kädessä, renkaat vaihdetaan rengasliikkeessä. Ruoka syödään abc:llä, ja vetoketjut, ja napit vaihtaa räätäli, jos osaa sekään enää. Mutta tasa-arvo toteutuu, ja kaikilla on kivaa, vaan kellään ei rahaa.
Minä en saanut ala-asteella valita vaan kaikki tytöt pakotettiin käsitöihin ja pojat puutöihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstiili ja puutyön väliltä tapahtui oppilaan sukupuolen mukaan, joka kiellettiin Suomen lainsäädännössä, perustuen kansainvälisiin tasa-arvosopimukseen. Eli tyttöjen piti osallistua käsitöihin, pojat puutöihin.
Se, että VAPAAVALINTAISESSA JÄRJESTELMÄSSÄ lähes kaikki valitsevat sukupuolittuneesti mitä tekevät, ei kerro sen paremmin patriarkaatista kuin ikuisesta sorrostakaan, vaan yksinkertaisesti siitä, että SUKUPUOLISSA ON EROJA ja että kiinnostuksen kohteet keskimäärin vaihtelevat. Se, että PAKOTETAAN kaikki samaan muottiin, nimenomaan
Jokainen varmasti myös tiesi, että luokalla oli tyttöjä, jotka eivät kehdanneet mennä puutöihin tai poikia, jotka eivät kehdanneet mennä ompelemaan, koska heitä olisi kiusattu. Mutta sinä varmasti syytät näitä yksilöitä, etkä ilmap
Minä olen yksi näistä, joka ei kehdannut valita sitä minkä olisi oikeasti halunnut.
Tuolla kylälllä ei ollut edes partiolaisten lippukuntaa, johon olisi voinut liittyä. Kotona ei saanut tolskata puukkojen kanssa ihan jo siksi, ettei suotta satuttaisi itseään.