Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityön opetus pilattiin ideologialla

Vierailija
29.10.2025 |

Ennen olivat valinnaiset käsityötunnit suosiossa. Jokainen kokeili tekstiilityötä ja teknistä työtä ja teki tämän pohjalta valinnan kumpaan keskittyy loppukoulun ajan. Näin jokainen sai keskittyä siihen mikä eniten kiinnostaa. Tämä ei kuitenkaan opetushallitukselle käynyt, joten 2016 nämä yhdistettiin yhdeksi aineeksi. Ja mikä oli lopputulos? Kumpaakaan ei ehditä opettaa kunnolla, eikä suurinta osaa kiinnosta molemmat aineet. 

Opetushallitus taas ei ota mitään vastuuta asiasta, vaan syyttää kouluja. Opetushallitus väittää myös, että aina on ollut vain yhteiset käsityöt, vaikka tämän tietää jokainen valheeksi. 

https://yle.fi/a/74-20188500

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo kasarilla sai valita, kumman otti. Pari tyttöä otti "veiston", mutta kukaan poika ei tekstiilikäsityötä.

Näinhän se yleensä meni. Ja tämä oli tietenkin hirveä tasa-arvo-ongelma, koska patriarkaatti pakotti tytöt valitsemaan väärin ja he ovat ikuisesti uhreja.

Vierailija
22/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kukas silloin 2016 hääri opetusministerinä peruskoulun kimpussa? Grahn-Laasonen.

Ennen tytöt eivät edes päässeet puutöihin ja vastaavasti pojat tekstiili töihin.. Minusta hyvä uudistus. 

Miten niin ei päässyt? Olen yli 50 v nainen ja todellakin pääsin puutöihin (en tykännyt tekstiilitöstä). Kolmannella luokalla jokaisen piti valita kumman ottaa, ei tuo peruskoulussa enää sukupuolen mukaan mennyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän se nykyää yritetään parisuhteisiinkin pakottaa. Kaikki pitäisi tehdä puoliksi sen sijaan että keskitytään omiin vahvuuksiin. Lopputuloksena kaikki tullaan tehdyksi paskasti ja kaikkia vituttaa.

Vierailija
24/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi asiassa teknisen opettajat ovat monesti olleet niin sovinisteja ettei tyttöjä ole oikein innostanut mennä sinne. Kun mun lapsen koulussa oli sijainen jonka tunneilla tehtiin mm. koruja metallista (sai myös tehdä puukon tms) eikä pelkästään korjattu mopoja yms. niin "yllättäen" vaikka kuinka moni tyttö valitsikin tekniset työt. 

Vierailija
25/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, käytännössä paljon vaikuttaa myös opettaja, saneltiin ylhäältä mitä vaan. Pojallani oli muutama vuosi sitten yläkoulussa valinnaisena tekninen työ. He eivät tehneet siellä yhtään mitään, opettaja ei opettanut mitään, ei antanut mitään tehtäviä. Olisihan sen ajan voinut käyttää hyödyllisemminkin.

Vierailija
26/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hallinto saa valehdella silmät ja suut täyteen ilman mitään seurauksia? Ei tällainen käy, päätöksenteon tulee perustua pelkästään objektiiviseen totuuteen ja tutkittuun, puolueettomaan tietoon!!

Valehtelijat vankilaan!!

Vierailija
27/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla peruskoulussa ala-asteella oli puukäsitöitä, mutta jossain vaiheessa oli joku poikkeuksellinen jakso että me pojat oltiin tekstiilitöissä ja tytöt puutöissä. Yläasteella oli samalla tavalla sellainen poikkeuksellinen jakso. Yläasteella tosin oli puutöiden lisäksi myös elektroniikkatyöjakso, sekä metallityöjakso suurinpiirtein niin että lukuvuodessa 1/3 oli kutakin aihealuetta, vai olisiko ollut 1/4 kun ne tekstiilityöt oli yksi osio ainakin yhtenä vuonna.

Vierailija
28/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukas silloin 2016 hääri opetusministerinä peruskoulun kimpussa? Grahn-Laasonen.

Opetushallitus kyllä muuttelee koulua ihan ominpäin ja ministereistä piittaamatta. Ei noiden ansiota suomen koulun tuhoamisessa voida unohtaa. 

Vierailija
29/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tekniset työt aikanaan mutta opettaja oli kamala. Jos joku poika epäonnistui jossain niin se usein sovinistisesti ivasi: sun pitää varmaan vaihtaa "tyttöjen virkkuutöihin" . 

Vierailija
30/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hallinto saa valehdella silmät ja suut täyteen ilman mitään seurauksia? Ei tällainen käy, päätöksenteon tulee perustua pelkästään objektiiviseen totuuteen ja tutkittuun, puolueettomaan tietoon!!

Valehtelijat vankilaan!!

Koko neuvostoajan suomettuminen ja tiedonvälitys perustui jatkuvaan ja systemaattiseen valehteluun. Eli tuosta tehtiin normi, ja sama tyyli jatkuu edelleen. 

Vierailija
31/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiili ja puutyön väliltä tapahtui oppilaan sukupuolen mukaan, joka kiellettiin Suomen lainsäädännössä, perustuen kansainvälisiin tasa-arvosopimukseen. Eli tyttöjen piti osallistua käsitöihin, pojat puutöihin. 

Sukupuolen mukaan oli kansakoulussa, peruskoulussa oppilaan piti valita. 

Meillä kansakoulussa opettaja keksi sen, että kuukaudeksi vaihdettiin osia. Itse tein puisen kynttilänjalan ja puukon käsittely pienillä käsillä oli hemmetin vaikeaa ja jälki oli sen mukaista.

Vierailija
32/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli aikanaan pakko kokeilla ala asteen kolmannella puoli vuotta teknistä ja puoli vuotta tekstiilikäsitöitä. sitten valittiin kumpaan menee ja sitä oli sitten yhdeksännen luokn loppuun. Teknisissä opeteltiin puutöitä, metallitöitä ja elektroniikan perusteita.

Meidän tytär ei ole saanut valita koskaan, olisi halunnut teknisiin mutta pakko olla kaikkea, j taisi noi loppue heillä nyt seiskalla jo kokonaan.

80-luvulla oli puoli vuotta käsitöitä ja puoli vuotta puutöitä sekä kolmannella luokalla, että seitsemännellä. Muuten sai valita.

Oma tyttöni ei osaa neuloa juuri ollenkaan eli joku on mennyt pieleen.

Vierailija
33/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin kasarilla puutöissä korurasioita, piianpeili ym. Tyttöjä oli n. puolet. 

Vierailija
34/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiili ja puutyön väliltä tapahtui oppilaan sukupuolen mukaan, joka kiellettiin Suomen lainsäädännössä, perustuen kansainvälisiin tasa-arvosopimukseen. Eli tyttöjen piti osallistua käsitöihin, pojat puutöihin. 

Sukupuolen mukaan oli kansakoulussa, peruskoulussa oppilaan piti valita. 

Meillä kansakoulussa opettaja keksi sen, että kuukaudeksi vaihdettiin osia. Itse tein puisen kynttilänjalan ja puukon käsittely pienillä käsillä oli hemmetin vaikeaa ja jälki oli sen mukaista.

No sulla oli varmaan tylsä tai jotenkin vääränmallinen puukko. Eihän käsien koko tuohon oikein muuten vaikuta. Partiossa jo ekaluokkalaiset käyttää puukkoa. 

Vierailija
35/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusneuvoksen mukaanon aina ollut yksi käsityö, mutta tyttöjen lukujärjestyson estänyt teknisen työn valtsimisen, joten molemmat siitä yhdestä käsityöaineesta piti laittaa samaksi kouluaineeksi.

Täh?

Vierailija
36/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan sittenkään huono asia kun lakkautettaisiin koko opetushallitus suojatyöpaikkoineen.

Vierailija
37/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiiä miten tehokasta tuo käsityön opetus on ollut edes ysärillä. Minä olen nelikymppinen ja tosi moni mun ikäinen nainen ei kyllä oikein osaa neuloa tai virkata, vaikka käsitöitä oli koulussa monta vuotta. Minä osaan, mutta minä olenkin vapaa-aikanani neulonut ja tehnyt käsitöitä lapsesta pitäen. Yhden työkaverini opetin virkkaamaan, koska hän ei koulussa sitä taitoa oppinut. Neulomaan tämä kaveri opetteli YouTube-videoista. 

Vierailija
38/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan esim. tehdä tuolin ja verhoilla sen myös.

Siinähän tavallaan yhdistyy molemmat !

Vierailija
39/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Nais)politiikot pilasivat Suomen koulutusjärjestelmän osaamattomuudellaan, ymmärtämättömyydellään ja woke-ideologialla. Miesten ei anneta olla miehiä edes käsitöissä, hitsata, rälläköidä, ruuvata ja naulata. Pitäisi kiinnostaa pannulappijen virkkaaminen. Se vaan, että pitsinnypläys ei työllistä aikuisena, metallityöt ja rakentaminen kyllä.

Vierailija
40/75 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki täällä on pilattu. Taksit, koulutus, terveydenhuolto.....lista on loputon