Ennakoivatko eläimet metsäkoneet yms.?
Onko kellään tietoa asiasta? Asiallinen keskustelu varmaan turha toivo, mutta jospa jotain fiksua osaisi joku kertoa 👍
Minulla on 10ha jatkuvan kasvatuksen periaatteella metsää, teemme lähinnä itse harvennusta harvennustarpeen mukaan. Ei siis kasvateta ikimetsää ja polttopuut tehdään itse joka vuosi, mutta avohakkuita ei tehdä. En ole huomannut eläinkatoa tai esimerkiksi kuolleita pesueita tai yksilöitä meidän jäljiltä, vaan eläinkanta pysyy rikkaana ja aktiicisena.
Naapuri tilasi omaan metsään metsätyökoneet ja 5ha alalle tehtiin avohakkuu. Tällä oli hyvin selkeä vaikutus eläimiin, sillä alue hiljeni periaatteessa täysin eikä 3v myöhemminkään ole palautunut. Nyt ainoat eläimet joita siellä lähinnä tapaa on tikat ja kauniita. Ennen siellä oli mm. kettuja, hirviä, oravia, korppeja, kanalintuja.
Kommentit (13)
Varmasti aistii niiden tulevan, kun tulee. Tuskin ennakoi, jos ei ole systemaattisesti koneet raivanneet metsää.
5-10 vuotta avohakkuusta, niin rehevillä maapohjilla alue kuhisee elämää.
Ei sieltä kaikki eläimet lähde, vain ne söpöimmät ja näkyvimmät.
Vierailija kirjoitti:
5-10 vuotta avohakkuusta, niin rehevillä maapohjilla alue kuhisee elämää.
Niinpä !
Löytyy ravintoa kasvinsyöjille ja se tuo lihansyöjiä paikalle
itikat sen sijaan ei lähde kuin pakkasten tultua. Kyllä on kiusa pitänyt luoda ihmisten harmiksi näistäkin!
Ei ne eläimet varmaan ennakoi, mutta kuullessaan koneiden äänen ja tuntiessaan niiden aiheuttaman jyrinän maassa ne väistävät. Ja se metsänpohjahan on aika lailla pilalla metsäkoneiden käynnin jälkeen, joten monen eläimen luontainen elinympäristö kärsii, siksi ne eivät heti edes palaa, kun jo kerran oppivat karttamaan aluetta.
Aika erikoista, että avohakkuulla tikkoja. Nehän ovat vanhojen metsien lintuja. Jospa kaivavat toukkia kannoista ja muurahaispesistä. Kanalinnut pesivät aukoilla. Siellä ne ovat paremmin turvassa pedoilta. Niitä sinä et näe, kun maastoutuvat hyvin.
Ap on ei ole tainnut kovin paljon metsässä kulkea, jos kuvittelee 5 hehtaarin avohakkuun noin vaikuttavan. Odotapa pari vuotta, niin hirviperhe on onnessaan kun pääsee syömään taimia j kesällä on pörriäisiä niin paljon, että et uskalla mennä poimimaan marjoja.
Ei ne nyt yhdestä 5ha alueesta ole moksiskaan, ympärillä on varmaan satoja tai tuhansia hehtaareja metsää.
Eivät ne oppimalla opi aluetta karttamaan. Avohakkuualue ei vain heti hakkuun jälkeen tarjoa suojaa, ravintoa, ja sellaista elinympäristöä mitä nämä isommat, näkyvät eläimet tarvitsevat. Mutta se kausi ei kestä kauan, vaan jo taimikossa alkaa näkymään hirviä, kauriita, jäniksiä, jne.
Minä olen uusi metsänomistaja, ostin tänä vuonna noin 20 hehtaaria metsää missä yksi kuvio on avohakattu. Riistakameran mukaan siellä kulkee kauriita ja peuroja, eri metsäkanalintuja, mäyriä ja jopa karhu jäi kuvaan, saattoi tosin olla vaan läpikulkumatkalla. Metsäkanalintuja näkee siellä paljon myös livenä kun käyn paikan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, että avohakkuulla tikkoja. Nehän ovat vanhojen metsien lintuja. Jospa kaivavat toukkia kannoista ja muurahaispesistä. Kanalinnut pesivät aukoilla. Siellä ne ovat paremmin turvassa pedoilta. Niitä sinä et näe, kun maastoutuvat hyvin.
Ap on ei ole tainnut kovin paljon metsässä kulkea, jos kuvittelee 5 hehtaarin avohakkuun noin vaikuttavan. Odotapa pari vuotta, niin hirviperhe on onnessaan kun pääsee syömään taimia j kesällä on pörriäisiä niin paljon, että et uskalla mennä poimimaan marjoja.
Noh, olen metsästänyt jo 20 vuotta, että uskoisin kulkeneeni metsissä tähän ikään jo aika paljon. Tänne nykyisille syrjäseuduille kun muutin, niin tuli vaan kiinnitettyä huomiota, miten eläimet hävisivät avohakkuiden myötä. Hakkuista on jo 3 vuotta aikaa, ja kävelen sielläkin lähes päivittäin ja tutkin maastoa ja eläimiä. Eipä näy tikkoja ja kauriita enempää, ei edes pörriäisiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt yhdestä 5ha alueesta ole moksiskaan, ympärillä on varmaan satoja tai tuhansia hehtaareja metsää.
Kyllä, mutta ei kaikki eläimet vaeltele kymmeniä kilometrejä huvin vuoksi eikä edes ravinnon vuoksi, vaan siirtyvät sinne alueelle missä ruokaa on. Tietenkään avohakkuut ei tarjoa suojaa tai ruokaa. Sehän tässä aloituksessa pointti olikin, että miten paljon avohakkuu vaikuttaa eläimiin, plus olen miettinyt aistivatko eläimet metsätyökoneista jotain ja osaavat paeta poikasineen. Paljon jää ainakin linnun pesiä ns. alle, koska hakkuita tehdään myös pesimäaikaan.
Ap
Tikkoja ja kauriita, vaikka toki kauniita eläimiä nekin.. pahoittelut typot. Ap