Aion jäädä "eläkkeelle" nyt 52-vuotiaana.
Lapset ovat aikuisia. Olen eronnut vuosi sitten. Mitä tässä enää puurtamaan. Omaisuutta on noin 300k€ ja siitä saa noin 13-14k€ pääomatuloa vuodessa. Laskeskelin, että tällä pärjäisin varsin mukavasti esim. Thaimaassa. E-Amerikka myös olisi kiinnostava vaihtoehto, koska kulttuurillisesti lähempänä ja koska puhun melko hyvää espanjaa. Thaimaa toisaalta tuttu paikka ja olen siellä paljon viettänyt aikaa ja tiedän miten hommat toimivat.
Onkos muita joilla samoja ajatuksia? Ajattelin käydä keväällä Perussa, Ecuadorissa ja Kolumbiassa pienen kierroksen ja katsomassa viihtyisinkö siellä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän teidän viisikymppisten tarvitse enää olla (aikuisten) lastenne elämässä. Ette tarvitse heitä (vielä) eivätkä he tarvitse heitä (enää) mihinkään. Omat vanhempani ostivat Espanjasta asunnon vähän ennen kuin heistä tuli isovanhempia. Äkkiäkös sinne lentää, he sanoivat. Joo. Käytiin siellä tasan kaksi kertaa.
Vaikutat jotenkin katkeralta. Voittehan te perheenne kanssa lähteä heidän perään sinne asumaan jos haluatte? Kyllä sielläkin on kouluja ja työpaikkoja. Kielikään ei ole vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni tuotto sinulla on. Minullakin on noin 300 000 euron potti, ja se tuottaa keskimäärin 21 000 euroa vuodessa (7%). Viime vuonna tuotti tosin 31 000 euroa (yli 10 %), mikä tuli yllätyksenä ja veroprosentti nousi.
Niin mutta tuosta 2% on inflaatiota, joten oikeasti tuottoa on vain 5%. Sitten voitosta pitää vielä maksaa verot. Pienituloiselle se 30% vero on aika korkea. Rahastoissa tosin ostohinta ei ole ikinä ollut nolla, joten vero ei ole suoraan 30% tuotosta, vaan pienempi.
Jos et huomioi inflaatiota vaan realisoit koko nimellistuoton, syöt oikeasti pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen huomio vielä, että kun katsoo pankkien ja osakevälittäjäfirmojen käyriä keskimääräisestä pörssituotosta, on AINA ja poikkeuksetta alkupisteeksi laitettu pörssin laman pohja, esim pankkikriisin alin pörssin arvo ja siitä lasketaan tuotto tähän päivään. Silloin tuotoksi saa esim 7%, mutta sillä ei ole mitään tekemistä pörssin keskimääräisen tuoton kanssa. Jos alkupisteeksi laitetaan keskimääräinen pörssivuosi on pörssin keskimääräinen tuotto maksimissaan aina 6% ja verojen jälkeen noin 4%.
En ihan allekirjoita tätä. Osakemarkkinoille on hyvin tyypillistä korkea volatiliteetti, joten "keskimääräistä pörssivuotta" ei ole olemassakaan. Ne korkeammat pidemmän aikavälin keskimääräiset tuotot syntyvät juuri siitä, että pidemmälle ajanjaksolle sattuu korkeatuottoisia jaksoja ja näitä jaksoja on enemmän kuin negatiivisia jaksoja. En nyt jaksa tsekata,
Kyllä minulla ihan perus Suomi-indeksikin on noin 90% voitolla, kun olen suhteellisen tasaisesti sinne laittanut rahaa kahdeksan vuoden ajan. Ei se ole yhtään huono, vaikka joku muu indeksi onkin tuottanut paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pienellä summalla aiot yrittää, jos ei ole muita tuloja. Sijoitusten tuottoa ei kukaan takaa, joten voit joutua äkkiä syömään pääomaa. Mutta mikäs siinä, jos itse uskallat.
Minulla ei oikein mene jakeluun tämä pieni summa ajattelu. Sekä perussa, että Thaimaassa keskipalkka on noin 500€/kk, minulla olisi käytettävissä tuplat ja ei muita elätettäviä kuin itseni. Vaikka sijoitukset tuottaisivat 0€ voin silti purkaa ne 14v ajalla siitä tulisi yli 20k€/a jonka jälkeen pääsisin eläkkeelle.
Suomen lain mukaan eläkkeelle voi jäädä 17-65 vuotiaana, mm sairaus mikä estää työskentelyn ja on vienyt 60% työkyvystä
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä 57 vuotiaana pois työelämästä. Silloin olen ansainnut yli 5000 euron eläkkeen jota sitten odottelen muutaman vuoden ja sillä välin minimoin asumista ja kulutusta mutta maksimoin elämänlaatua!
Saahan sitä aikoa. Oletko mitä nyt..30 v?
Vierailija kirjoitti:
Eli onko sinulla nyt 300 000 euron asunto, jonka olisit myymässä ja sitten niillä rahoilla olisit lähdössä ulkomaille? Eli tuon verranhan todella monella pk-seudun omistusasujalla, joka on viisikymppisenä asuntovelat maksanut löytyy.
Niin kun muutkin sanoo, vähän tuo summa on. Huomaa, että ulkomaille pysyvästi muuttaessa pitää jollain tavalla hoitaa myös terveyspulmat. Jos asut siellä pysyvästi, niin et saa Suomestakaan terveydenhuollon palveluita, vaikka tänne lentäisit.
Onnea matkaan!
Ei asunto myytiin eron yhteydessä, nyt asun vuokralla. Omaisuus koostuu sijoitusasunnosta sekä arvopapereista. Ja tuo 13-14k€ on tuotto käteen verojen jälkeen. Siinä ei ole huomioitu arvonvaihteluita tms.
Kauhean skeptisiä olette. Ainakin Thaimaassa tämä toimisi, viisumiehdot täyttyvät heittämällä ja ehdot täyttävä sairasvakuutus maksaa vajaan tonnin vuodessa. (tämä toki nousee kun ikää tulee lisää.) Kuten sanoin aikaisemmin en ole mitään luksusta hakemassa, yksinkertaista stressivapaata elämää lämpimässä. E-Amerikasta en vielä tiedä muuta kuin mitä tuttava selvittänyt, mutta keväällä nähdään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pienellä summalla aiot yrittää, jos ei ole muita tuloja. Sijoitusten tuottoa ei kukaan takaa, joten voit joutua äkkiä syömään pääomaa. Mutta mikäs siinä, jos itse uskallat.
Minulla ei oikein mene jakeluun tämä pieni summa ajattelu. Sekä perussa, että Thaimaassa keskipalkka on noin 500€/kk, minulla olisi käytettävissä tuplat ja ei muita elätettäviä kuin itseni. Vaikka sijoitukset tuottaisivat 0€ voin silti purkaa ne 14v ajalla siitä tulisi yli 20k€/a jonka jälkeen pääsisin eläkkeelle.
Suomen lain mukaan eläkkeelle voi jäädä 17-65 vuotiaana, mm sairaus mikä estää työskentelyn ja on vienyt 60% työkyvystä
Kauankohan menis hankkia hullunpaperit... Aloittais vaikka lopettamalla peseytymisen, sitten alkaisi kertomaan FSBn vakoojista. Pikkuhiljaa eskaloisi juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauankohan menis hankkia hullunpaperit... Aloittais vaikka lopettamalla peseytymisen, sitten alkaisi kertomaa
Ilman lataamojaksoja ja pitkiä, kognitioita syöviä neuroleptikokeiluja psykooseihin ei eläkettä tipu. Ja niiden jälkeen olet oikeasti psykoottinen, ei tarvitse enää leikkiä.
Olen nyt 56-vuotias ja ajantasalla työeläkeotteestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä 57 vuotiaana pois työelämästä. Silloin olen ansainnut yli 5000 euron eläkkeen jota sitten odottelen muutaman vuoden ja sillä välin minimoin asumista ja kulutusta mutta maksimoin elämänlaatua!
Saahan sitä aikoa. Oletko mitä nyt..30 v?
Olen nyt 56-vuotias ja ajantasalla työeläkeotteestani 😊.
Olen jäänyt eläkkeelle jo vuosia sitten.
hullu 30v
Vierailija kirjoitti:
Sellainen huomio vielä, että kun katsoo pankkien ja osakevälittäjäfirmojen käyriä keskimääräisestä pörssituotosta, on AINA ja poikkeuksetta alkupisteeksi laitettu pörssin laman pohja, esim pankkikriisin alin pörssin arvo ja siitä lasketaan tuotto tähän päivään. Silloin tuotoksi saa esim 7%, mutta sillä ei ole mitään tekemistä pörssin keskimääräisen tuoton kanssa. Jos alkupisteeksi laitetaan keskimääräinen pörssivuosi on pörssin keskimääräinen tuotto maksimissaan aina 6% ja verojen jälkeen noin 4%.
Olen sijoittanut Seligsonin Pohjois-Amerikka -indeksirahastoon suunnilleen kuukausittain vuodesta 2012 alkaen. Kun tarkastelen mitä tahansa yli 2 vuotta sitten ko. rahastoon tekemäni sijoituksen keskimääräistä vuosituottoa, niin huonoimman keskimääräinen vuosituotto on 11,76 %. Se on marraskuussa 2021 tehdyllä sijoituksella. Kaikilla muilla se on parempi. Näillä sijoituksilla on yli 120 eri alkupistettä.
Tosin tämä tuotto ei ole inflaatiokorjattua, vaan nimellistuottoa. Mutta kyllä tuotto inflaatiokorjauksen jälkeenkin on selvästi parempi kuin 6 %.
Aika heikkoihin kohteisiin olet sijoittanut jos tuotto on noin vähän. Hajauta ja ota hiukan riskiä ainakin puolella rahoista niin saat tuplana tai ylikin tuon verot huomioiden.
Eihän siinä mitään kun omilla rahoillasi elät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä elä siellä Thaimaalaisen keskitulolla vaan tarvitset selkeästi enemmän. Ei sinulla ole siellä verkostoja vasn maksat kaikesta enemmän kuin paikalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä elä siellä Thaimaalaisen keskitulolla vaan tarvitset selkeästi enemmän. Ei sinulla ole siellä verkostoja vasn maksat kaikesta enemmän kuin paikalliset.
Tämä. Paikallisille on ikuinen länkkäri, olento, jolta kiskotaan paras mahdollinen hinta keinolla millä hyvänsä. Huijattava hyväosainen. Vihollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Paikallisille on ikuinen länkkäri, olento, jolta kiskotaan par
On se sentään hyvä, että sinä saat pysyä täällä ilon ja onnen maassa jossa sää ja ihmiset ovat yhtä lämpimiä.
"Rahastoissa tosin ostohinta ei ole ikinä ollut nolla, joten vero ei ole suoraan 30% tuotosta, vaan pienempi."
Mitähän selität? Vero on 30 prossaa realisoiduista tuotoista.
En ihan allekirjoita tätä. Osakemarkkinoille on hyvin tyypillistä korkea volatiliteetti, joten "keskimääräistä pörssivuotta" ei ole olemassakaan. Ne korkeammat pidemmän aikavälin keskimääräiset tuotot syntyvät juuri siitä, että pidemmälle ajanjaksolle sattuu korkeatuottoisia jaksoja ja näitä jaksoja on enemmän kuin negatiivisia jaksoja. En nyt jaksa tsekata, mutta mutulla heittäisin, että ainakin Yhdysvaltain markkinoilta on saanut pelkällä indeksisijoittamisella korkeamman tuoton ml. osingot kuin tuo mainitsemasi 6%/4%. Suomen osalta väitteesi voi pitää paikkaansakin, mutta en suosittele kenellekään sijoittamaan suomalaisiin osakkeisiin kuin korkeintaan pienen osan sijoitusvarallisuudestaan.