Aion jäädä "eläkkeelle" nyt 52-vuotiaana.
Lapset ovat aikuisia. Olen eronnut vuosi sitten. Mitä tässä enää puurtamaan. Omaisuutta on noin 300k€ ja siitä saa noin 13-14k€ pääomatuloa vuodessa. Laskeskelin, että tällä pärjäisin varsin mukavasti esim. Thaimaassa. E-Amerikka myös olisi kiinnostava vaihtoehto, koska kulttuurillisesti lähempänä ja koska puhun melko hyvää espanjaa. Thaimaa toisaalta tuttu paikka ja olen siellä paljon viettänyt aikaa ja tiedän miten hommat toimivat.
Onkos muita joilla samoja ajatuksia? Ajattelin käydä keväällä Perussa, Ecuadorissa ja Kolumbiassa pienen kierroksen ja katsomassa viihtyisinkö siellä.
Kommentit (55)
Jännä, miten av:lla vilisee näitä huippusijoittajia. Keskimääräinen sijoitussalkun koko on n. 40 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllå itse uskaltaisi tuollaisella pääomalla "eläköityä", enkä myöskään lähteä minnekään Kolumbiaan. Mutta mikäs siinä, jos sinä uskallat.
Mitä sinä ylipäätään uskallat? Nyhjöttää duunissa vuosikymmenet ja kerätä rahaa? Uskallatko edes kuolla pois? Juuri kaltaisillesi saisi sattua se oman elämänsä katastrofi - ihan vain sen vuoksi, että puhkeaisi tuollainen järjetön hyvinvointiyhteiskuntakupla typerine eläketavoitteineen.
Olipa hyökkäävän kuuloinen vastaus. Kolumbia sattuu olemaan aika hölmönvaarallinen paikka. Ihmiset, joilla on normaali itsesuojeluvaisto, eivät harkitse Kolumbian kaltaisista paikkoja. Ja kolme sataa tonnia on aika vähän firettämiseen. 500 tonnia olisi jo parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten av:lla vilisee näitä huippusijoittajia. Keskimääräinen sijoitussalkun koko on n. 40 000 euroa.
Yliksen incelit laittavat täällä parastaan amk-inssipohjalla. Jossain se päteminen on tapahduttava, myös se fantasiapäteminen 😃
Vierailija kirjoitti:
Olen sinua pari vuotta vanhempi. Minulla on nyt miljoona ja tulen vielä perimään 300.000€ lisää. Eläkekarttuma on tällä hetkellä 2.300€/kk. Silti en taloudellisesti halua vielä jäädä pois työelämästä, vaikka se pänniikin.
Ahneus on näköjään kasvanut vuosien saatossa. Jos minulle olisi 90-luvulla luvattu tuo, mitä minulla on nyt, en varmaan olisi ikinä mennyt töihin.
Voi hyvänen aika!
Ei kannatta lähteä Espanjaa pidemmälle. Pysyt EU maiden alueella ja sairausvakuutuksen pysymisen turvaamiseksi voisit käydä Suomessa kesäisin.
Muu maa mustikka, oma maa mansikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliksen incelit laittavat täällä parastaan amk-inssipohjalla. Jossain se päteminen on tapahduttava, myös se fantasiapäteminen 😃
Tekoäly tekee tekstit ja sitten osittain yksinpuhelua. Olisi hyvä saada se kirjautumispakko.
Oravanpyörä tuntui pyörivän senverran lujaa että päätin hypätä pois 43v. Nyt vuosi kotona, ja on kyllä avartanut ajattelua monella tapaa. Ehkä vielä töihin joskus mutta sitä ennen ajattelin toteuttaa parit suunnitelmat mitä olen pidempään haaveillut.
toimeen tulee yllättävän pienellä näin kotona (liikkumisesta ja ruuasta säästää sika paljon)
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on totta. Minä taas ajattelin, että miten joku, jolla on vain 300 000, luulee sen riittävän firettämiseen. Jos olisi 1 300 000, eli miljoonan enemmän, voisi alkaa harkita. Tosin varmaa tuottoa ei olekaan ja tuosta saisi ihan kohtuullisella 3% tuotolla vuodessa bruttona 39 000, mikä on pääomaveron jälkeen n 25 000 vuodessa nettona eli kuukausitasolla n 2000 euroa. Jos maailman tilanne pysyisi vakaana, se voisi jo toimia, mutta pelkään, että voi tulla pörssiromahdus ja lisää sotia, jos Kiina hyökkää Taiwaniin ja Venäjä Eurooppaan tms. Kauppasotaa, ennakoimattomia valuuttamuutoksia. Siis epävarmoina aikoina nuo sijoitusten tuotto-odotuksetkin ovat epävarmoja. Esimerkiksi jonkun pankin indeksirahasto, mitä moni luulee varmaksi tuotoksi, on sen pankin oma tuote, jota kai ostetaan ja myydään sen maan pörssissä eli mihin jo aika pienet ja paikalliset riskit voivat vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
300 000 eurosta tulee 4% tuotolla, mikä ylittää nykyisen keskiverron, vuodessa 12 000. Kun otat siitä pois 30% pääomaveron, siitä jää vuodessa 8400 euroa, mikä on kuukausitasolle jaettuna 700 euroa kuussa. Et saisi mitään tukiakaan. Sillä ei siis paljon elä, varsinkin kun vielä huomioita inflaation ja kustannustason nousun.
Kyllä neljän prossan tuotto verojen jälkeen on ihan realistinen odote. Ja ihan hyvin voi vähitellen purkaa kertynyttä pääomaakin. Tosin itse en kyllä luottaisi täysin siihen, että saisin aikoinaan luvatun suuruisen eläkkeen luvatulla eläköitymisiällä eli ihan nolliin en haluaisi pääomaa syödä. Enkä kyllä totta puhuakseni olisi itse uskaltanut aikoinaan ihan vielä tuon suuruisella pääomalla heittäytyä vapaaherrailemaan kuten tein.
Vierailija kirjoitti:
Kolumbia ja Ecuador ovat vaarallisia maita, voit joutua kidnapatuksi ja ryöstetyksi väkivaltaisesti eli sinun pitää tietää missä liikut ja valita turvallinen alue asumiseen mikä maksaa. Peru ei ole yhtä paha, mutta kyllä sielläkin pitää tietää mitä tekee. Espanjankielentaitosi pitää myös olla erinomainen, jos yksin liikut. Alkoholin kanssa läträäville en suosittele näitä maita lainkaan.
Thaimaa on perinteinen turistimaa, jossa on turvallista ja kaikki on tehty niin että länsimainen turisti pärjää, mutta yksikään maa Lattareissa sellainen ole yksin matkustavalle turistille. Eräs ystäväni joutui mm. viettämään lähes kuukauden Kolumbiassa putkassa, vaikka ei ollut tehnyt mitään. Ei ollut varaa maksaa lahjuksia. Häntäkin kyllä koetin varoittaa...
Tämä jossakin määrin huolestuttaa, mutta uskoisin, että ei se niin pahaa ole. Kun pitää huolta omista asioistaan, käyttäytyy kohteliaasti eikä herätä turhaa huomiota niin pärjää aika monessa paikassa. Ihmisiä sielläkin asuu.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tällaisiin aiheisiin vastaa ne, jotka ovat sijoittamisesta erityisen kiinnostuneita. Ei ne keskiverrot.
Kuulostaa mahtavalta. Toivottavasti saat tämän toteutettua.
Ehkä kannattaa myös miettiä muuttamista kirjoille sellaiseen maahan, missä ei mene pääomaveroja, tai ei ainakaan niin hurjan paljon kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on totta. Minä taas ajattelin, että miten joku, jolla on vain 300 000, luulee sen riittävän firettämiseen. Jos olisi 1 300 000, eli miljoonan enemmän, voisi alkaa harkita. Tosin varmaa tuottoa ei olekaan ja tuosta saisi ihan kohtuullisella 3% tuotolla vuodessa bruttona 39 000, mikä on pääomaveron jälkeen n 25 000 vuodessa nettona eli kuukausitasolla n 2000 euroa. Jos maailman tilanne pysyisi vakaana, se voisi jo toimia, mutta pelkään, että voi tulla pörssiromahdus ja lisää sotia, jos Kiina hyökkää Taiwaniin ja Venäjä Eurooppaan tms. Kauppasotaa, ennakoimattomia valuuttamuutoksia. Siis epävarmoina aikoina nuo sijoitusten tuotto-odotuksetkin ovat epävarmoja. Esimerkiksi jonkun pankin indeksirahasto, mitä moni luulee varmaksi tuotoksi, on sen pankin oma tuote, jota k
Koska olen laskenut, että minulle tämä toimisi. Miljoonaa en tule koskaan näkemään vaikka haluaisinkin. Mitä noihin riskeihin tulee niin ovat samaa luokkaa, että jäät bussin alle huomenna tai peukku-nisti työntää puukon kylkeen. Ei hallittavissa - ei tule siis murehtia. Ja jos homma perkelöityy niin aina voi hommata paluulipun ja mennä töihin - tai sossun luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolumbia ja Ecuador ovat vaarallisia maita, voit joutua kidnapatuksi ja ryöstetyksi väkivaltaisesti eli sinun pitää tietää missä liikut ja valita turvallinen alue asumiseen mikä maksaa. Peru ei ole yhtä paha, mutta kyllä sielläkin pitää tietää mitä tekee. Espanjankielentaitosi pitää myös olla erinomainen, jos yksin liikut. Alkoholin kanssa läträäville en suosittele näitä maita lainkaan.
Thaimaa on perinteinen turistimaa, jossa on turvallista ja kaikki on tehty niin että länsimainen turisti pärjää, mutta yksikään maa Lattareissa sellainen ole yksin matkustavalle turistille. Eräs ystäväni joutui mm. viettämään lähes kuukauden Kolumbiassa putkassa, vaikka ei ollut tehnyt mitään. Ei ollut varaa maksaa lahjuksia. Häntäkin kyllä koetin varoittaa...
Tämä jossakin määrin huolestuttaa, mutta uskoisin, että ei se niin pahaa ole. Kun pitää huolta omista
Tuota, kun ei se usko nyt oikein auta. Ota selvää. Aloita vaikka ulkoministeriön matkustustiedotteista noihin maihin.
Aika pienellä summalla aiot yrittää, jos ei ole muita tuloja. Sijoitusten tuottoa ei kukaan takaa, joten voit joutua äkkiä syömään pääomaa. Mutta mikäs siinä, jos itse uskallat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 000 eurosta tulee 4% tuotolla, mikä ylittää nykyisen keskiverron, vuodessa 12 000. Kun otat siitä pois 30% pääomaveron, siitä jää vuodessa 8400 euroa, mikä on kuukausitasolle jaettuna 700 euroa kuussa. Et saisi mitään tukiakaan. Sillä ei siis paljon elä, varsinkin kun vielä huomioita inflaation ja kustannustason nousun.
Kyllä neljän prossan tuotto verojen jälkeen on ihan realistinen odote. Ja ihan hyvin voi vähitellen purkaa kertynyttä pääomaakin. Tosin itse en kyllä luottaisi täysin siihen, että saisin aikoinaan luvatun suuruisen eläkkeen luvatulla eläköitymisiällä eli ihan nolliin en haluaisi pääomaa syödä. Enkä kyllä totta puhuakseni olisi itse uskaltanut aikoinaan ihan vielä tuon suuruisella pääomalla heittäytyä vapaaherrailemaan kuten tein.
4% saa pörssistä verojen jälkeen jos on tuuria eikä lama ja romahdus osu kohdalle, siinä on iso riski, laman ja pörssiromahduksen osuminen kohdalle lähesyyh 100% todennäköisyyttä jos aikoo olla firellä 10-20 vuotta. Koroista saa 2-3% riskitöntä tuottoa. Tällaisia poikkeuksellisia tuottoja kuten nyt ei kannata laventaa pitkälle ajalle, se on itsensä huijaamista. Saiteilla jossa asiantuntevat näitä laskeskelee niin miljoona euroa on ehdoton minimi että pärjää minimikuluilla kaikissa olosuhteissa, myös pörssilaskun aikaan. Puoli miljoonaa ei siedä tuotottomia aikoja tai pääomaa tulee syötyä liian alhaiseksi jos tulee pörssilama ja 2-3 vuotta ilman tuottoa, pääoma ehtii alentua niin paljon että jatkossa prosenttituotot jää selvästi alle tavoitteen ja rahat loppuu kesken. Toki jos saa jotain muuta tuloa esim. eläkettä niin sen voi laskea mukaan, mutta sehän ei ole firettämistä jos elää eläkkeellä pääosin, ensi vuodesta alkaen purra nollaa työttömyyskorvauksen jos on sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jossakin määrin huolestuttaa, mutta uskoisin, että ei se niin pahaa ole. Kun pitää huolta omista
Siinä missä Thaimaassa saa varoa taskuvarkaita, joudut lattareissa miettimään kidnappauksia ja väkivaltaisia aseellisia ryöstöjä, joissa voi tulla ammutuksi tai puukotetuksi. Kuka maksaa sinusta lunnaita? Kaikki tuollaiset asiat on huomioitava liikkuessa ja asumisessasi, koska nämä ovat köyhiä, korruptoituneita maita, joissa olet kuin kävelevä huutomerkki kenelle tahansa, joka haluaa hyötyä sinusta. Pysyttele Perussa kaverisi seurassa ja opettele siellä perusasioita, sitten mietit onko sinulla rahaa matkustaa Kolumbiaan ja Ecuadoriin niin että se on turvallista. Esimerkiksi autonkuljettaja on välttämätön ja asunto vartioidulta alueelta tai kalliimpi hotelli. Mitään halpamatkailua ei tuolla voi harrastaa. Eikä tosiaan voi toikkaroida ympäriinsä kännissä, silloin kyllä voit kadota ikuisesti ja voit olla varma, ettei siihen erityisesti kukaan paneudu, vaan omaisesi joutuvat palkkaamaan yksityisetsivän.
Vierailija kirjoitti:
Aika pienellä summalla aiot yrittää, jos ei ole muita tuloja. Sijoitusten tuottoa ei kukaan takaa, joten voit joutua äkkiä syömään pääomaa. Mutta mikäs siinä, jos itse uskallat.
Minulla ei oikein mene jakeluun tämä pieni summa ajattelu. Sekä perussa, että Thaimaassa keskipalkka on noin 500€/kk, minulla olisi käytettävissä tuplat ja ei muita elätettäviä kuin itseni. Vaikka sijoitukset tuottaisivat 0€ voin silti purkaa ne 14v ajalla siitä tulisi yli 20k€/a jonka jälkeen pääsisin eläkkeelle.
Tämä. Onneksi kirjoitit puolestani.