Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion jäädä "eläkkeelle" nyt 52-vuotiaana.

Vierailija
28.10.2025 |

Lapset ovat aikuisia. Olen eronnut vuosi sitten. Mitä tässä enää puurtamaan. Omaisuutta on noin 300k€ ja siitä saa noin 13-14k€ pääomatuloa vuodessa. Laskeskelin, että tällä pärjäisin varsin mukavasti esim. Thaimaassa. E-Amerikka myös olisi kiinnostava vaihtoehto, koska kulttuurillisesti lähempänä ja koska puhun melko hyvää espanjaa. Thaimaa toisaalta tuttu paikka ja olen siellä paljon viettänyt aikaa ja tiedän miten hommat toimivat. 

Onkos muita joilla samoja ajatuksia? Ajattelin käydä keväällä Perussa, Ecuadorissa ja Kolumbiassa pienen kierroksen ja katsomassa viihtyisinkö siellä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen huomio vielä, että kun katsoo pankkien ja osakevälittäjäfirmojen käyriä keskimääräisestä pörssituotosta, on AINA ja poikkeuksetta alkupisteeksi laitettu pörssin laman pohja, esim pankkikriisin alin pörssin arvo ja siitä lasketaan tuotto tähän päivään. Silloin tuotoksi saa esim 7%, mutta sillä ei ole mitään tekemistä pörssin keskimääräisen tuoton kanssa. Jos alkupisteeksi laitetaan keskimääräinen pörssivuosi on pörssin keskimääräinen tuotto maksimissaan aina 6% ja verojen jälkeen noin 4%.

Vierailija
42/55 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset keskustelusta ja hyviä öitä.

Oravanpyörä kutsuu vielä huomenaamuna.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannatta lähteä Espanjaa pidemmälle. Pysyt EU maiden alueella ja sairausvakuutuksen pysymisen turvaamiseksi voisit käydä Suomessa kesäisin.

Muu maa mustikka, oma maa mansikka.

Yli 6 kk vuodesta pitää olla, jotta sairausvakuutus säilyy. Ei siis riitä, että käy kesäisin. Aiemmin Kelalla oli vuosi rajana, mutta tuo 6 kk on nyt ollut jo jonkin aikaa. Ja ihan oikein, stoppia vapaamatkustajille. Firettäjän kannattaa hankkia kunnolliset terveysvakuutukset. 

Vierailija
44/55 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Costa Rica on se paikka johon länkkärit suuntaa. Noissa muissa mainituissa maissa tulee helposti kidnapatuksi tai pääsee hengestään. Siksi epäilen ettet tiedä koko maanosasta yhtään mitään.

Argentiinassa on yyber halpaa elää kun rahat on euroissa. 

Vierailija
45/55 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion jäädä 57 vuotiaana pois työelämästä. Silloin olen ansainnut yli 5000 euron eläkkeen jota sitten odottelen muutaman vuoden ja sillä välin minimoin asumista ja kulutusta mutta maksimoin elämänlaatua!

Vierailija
46/55 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen huomio vielä, että kun katsoo pankkien ja osakevälittäjäfirmojen käyriä keskimääräisestä pörssituotosta, on AINA ja poikkeuksetta alkupisteeksi laitettu pörssin laman pohja, esim pankkikriisin alin pörssin arvo ja siitä lasketaan tuotto tähän päivään. Silloin tuotoksi saa esim 7%, mutta sillä ei ole mitään tekemistä pörssin keskimääräisen tuoton kanssa. Jos alkupisteeksi laitetaan keskimääräinen pörssivuosi on pörssin keskimääräinen tuotto maksimissaan aina 6% ja verojen jälkeen noin 4%.

Voi olla. Minulla on kyllä salkussa isompi tuotto, 8 - 10 % luokkaa vuositasolla ollut nyt. Mutta vaatiihan se tietysti työtä. Ei niinkään se ostaminen, kun kyllä sen aina pystyy melko hyvin ajoittamaan. Käppyröistähän näkee, milloin ollaan pohjalla ja on suhteellisen paljon tietoa saatavissa myös kasvuodotuksista. Mutta se myynti, vielä on opettelua että pystyy myymään ajoissa. Jos ei halua töitä tehdä niin sitten ehkä pienempi tuotto riittää. 

Vierailija
47/55 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pienellä summalla aiot yrittää, jos ei ole muita tuloja. Sijoitusten tuottoa ei kukaan takaa, joten voit joutua äkkiä syömään pääomaa. Mutta mikäs siinä, jos itse uskallat.

Minulla ei oikein mene jakeluun tämä pieni summa ajattelu. Sekä perussa, että Thaimaassa keskipalkka on noin 500€/kk, minulla olisi käytettävissä tuplat ja ei muita elätettäviä kuin itseni. Vaikka sijoitukset tuottaisivat 0€ voin silti purkaa ne 14v ajalla siitä tulisi yli 20k€/a jonka jälkeen pääsisin eläkkeelle.

No Perun suurkaupungeissa tuo summa ei riitä turvalliseen asumiseen, ellet tingi kulutuksesta. Pienemmässä kaupungissa ja maaseudulla riittää paremmin, plussana on ystävä, joka voi kertoa mitä mistäkin asiasta kannattaa maksaa. Sairastua ei kannata, se romahduttaisi budjetin, mutta silloin tietysti voit tulla takaisin Suomeen, jos olet sen verran terve, että otetaan lennolle.  

Matkailijalle turvallisin maa yksinkin on kenties Uruguay, mutta sen asumiskustannuksista en osaa sanoa.

Vierailija
48/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kukin pärjää. Itse näen, että firettämiseen tässä viisikymppisenä pitäisi kyllä olla miljoonan salkku. Ihan sen takia, että mitä ihmettä teen vapaa-ajalla, jos joudun elämään nuukasti. Sittenhän sitä rahaa juuri tarvitsee, jos on vapaa-aikaa touhata kaikkea. Jos vuositulot on luokkaa 12 000 nettona, niin saman saa sosiaalitukiakin. 

Vierailija
49/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olen ollut nyt muutaman vuoden, ja aikaisemmin tehnyt ehkä 50% työvuotta nelikymppisestä asti. Nyt kuuskymppinen. 

Mitkään eteläamerikat saati aasiat ei kiinnostele, reissataan täällä Euroopassa, jossain vaiheessa hommataan vuokrakämppä Kreikan saaristosta. 

Vierailija
50/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua ahdistaisi sairastua jossakin mörön perseessä. Siinä on nopeasti sijoitukset sileänä. Kun mittarissa alkaa olla 50+, tietää jokainen että keho alkaa lakastua ja kehittää loppupolun suunnitelmaa. Siihen ei auta mikään. 

Vierailija
51/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä harrastan nojatuolimatkailua mieluiten, kuin että lähtisin enää grillaamaan itseäni yhtään minnekään. Olen ollut 4 kertaa 3 viikon reissun Filippiineillä vaimon kotipaikalla. Helvetillinen kuumuus, yöksi lämpötila laski +27 asteeseen. Ikkunoissa oli liskoja ja sai pelätä, että milloin käärme tulee sisälle. Kotona paras, mutta joku pikkureissu on toisinaan mukava lähelle, Riikaan, Pärnuun tai johonkin mikä on lähellä.

Vierailija
52/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä harrastan nojatuolimatkailua mieluiten, kuin että lähtisin enää grillaamaan itseäni yhtään minnekään. Olen ollut 4 kertaa 3 viikon reissun Filippiineillä vaimon kotipaikalla. Helvetillinen kuumuus, yöksi lämpötila laski +27 asteeseen. Ikkunoissa oli liskoja ja sai pelätä, että milloin käärme tulee sisälle. Kotona paras, mutta joku pikkureissu on toisinaan mukava lähelle, Riikaan, Pärnuun tai johonkin mikä on lähellä.

Tämä 😃 Minä kävin Tallinnassa, oikein oli piristävää!

Vierailija
53/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300 000 eurosta tulee 4% tuotolla, mikä ylittää nykyisen keskiverron, vuodessa 12 000. Kun otat siitä pois 30% pääomaveron, siitä jää vuodessa 8400 euroa, mikä on kuukausitasolle jaettuna 700 euroa kuussa. Et saisi mitään tukiakaan. Sillä ei siis paljon elä, varsinkin kun vielä huomioita inflaation ja kustannustason nousun.

Kyllä neljän prossan tuotto verojen jälkeen on ihan realistinen odote. Ja ihan hyvin voi vähitellen purkaa kertynyttä pääomaakin. Tosin itse en kyllä luottaisi täysin siihen, että saisin aikoinaan luvatun suuruisen eläkkeen luvatulla eläköitymisiällä eli ihan nolliin en haluaisi pääomaa syödä. Enkä kyllä totta puhuakseni olisi itse uskaltanut aikoinaan ihan vielä tuon suuruisella pääomalla heittäytyä vapaaherrailemaan kuten tein.

4% saa pörssistä veroje

Minulla on ollut nyt 16 vuotta sama salkku ja osinkotuotto on ollut joka ikinen vuosi 4,2-4,6%. Ihan suomalaisiin osingonmaksajiin olen sijoittanut. 

Vierailija
54/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suunnitelma.

Tosin ilmastonmuutoksen edetessä koen, että pohjoinen pallonpuolisko on houkuttelevampi asuinalue. Suomen kesät ovat jo helvetillisiä. Asun Lapin -Pohjois-Suomen rajalla koska tykkään vuodenajoista - kaikista yhtä paljon. Syksy on mieluinen samoin musta marraskuu. Ja se, että ensilumi tulee täällä loka-marraskuussa. Kesä oli erityisen ihanaa aikaa ennen vanhaan (ja nykyisin silloin, kun lämpöä on alle 25). Itse olen lopettanut työnteon ihan käytännön syistä. Eli jouduin työttömäksi kun päänuppini ei enää kestänyt silloista työtäni, enkä muutakaan ole vielä saanut.

Koen olevani onnellinen. Pyydän anteeksi, jos se, että kykenen tuntemaan onnellisuutta työttömänä, jotakin loukkaa.

Vierailija
55/55 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko sinulla nyt 300 000 euron asunto, jonka olisit myymässä ja sitten niillä rahoilla olisit lähdössä ulkomaille? Eli tuon verranhan todella monella pk-seudun omistusasujalla, joka on viisikymppisenä asuntovelat maksanut löytyy.

Niin kun muutkin sanoo, vähän tuo summa on. Huomaa, että ulkomaille pysyvästi muuttaessa pitää jollain tavalla hoitaa myös terveyspulmat. Jos asut siellä pysyvästi, niin et saa Suomestakaan terveydenhuollon palveluita, vaikka tänne lentäisit.

Onnea matkaan! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi