Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helposti loukkaantuva terapeutti

Vierailija
28.10.2025 |

Itsellä on terapeutti, joka tekee jatkuvasti oletuksia/ esittää väittämiä perusteista, joiden takia olen tehnyt jonkin valinnan. Kun oikaisen ja kerron, miten tilanne oikeasti meni, hän loukkaantuu. Pystyn kuitenkin todistamaan osan väitteistäni ihan kirjallisilla dokumenteilla.

Miten tällaiseen pitäisi suhtautua? 

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jai niitä aikoja, kun virke "allah on Saatana" sai *terapeuttini* kalpenemaan. - Sittemmin tämä kantasuomalainen blondi alkoi terapoida uussuomalaisia.

Vierailija
62/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet, että loukkaantuu?

Esimerkiksi siitä, että vetäytyi mykkäkouluun, koska tunsin onnistumista asiasta, josta ei hänen mukaansa saanut tuntea onnistumista. Minulla oli väärä tunne ja väärä kokemus.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen terapiamuoto tuo on? Sekoitatko nyt oikeudenkäyntisi terapiaan? 

Piti olla traumaterapiaa. Nyt hän kuitenkin on alkanut asettamaan ehtoja, mistä asioista en saa jatkossa enää puhua (menneisyys). En ole kuitenkaan puhunut noista menneisyyden asioista vielä tähän mennessä ja mielestäni olisi kokonaisuuden kannalta olennaista kertoa ne. 

ap

Traumaterapiassa menneisyys on oleellista.

Terapia voi olla ihan huuhaata, jos terapeutti ei osaa/pysty käsitellä asiaa mitä pitäisi eikä terapiaa tarvitseva välttämättä tiedä mitä terapian pitäisi olla ja mitä ei. Tämä terapeutti ei sovi sinulle. Etsi uusi, joka ymmärtää paremmin.

Niin, ajattelin myös, että koska maksan terapian täysin omasta pussista, voin myös itse vaikuttaa siihen, mistä asioista keskustellaan ja miten pitkään. Nyt näin ei ole.

Kela-korvattavasta terapiasta ymmärrän, että terapeutti ikäänkuin vie ja asiakas/ potilas tottelee. Omakustanteisessa mallissa taas ei ole sovittu terapian kestosta, eikä näin ollen voida edetä samalla sapluunalla, kuin kolmivuotisen Kela-korvattavan terapian tapauksessa.

ap

Vierailija
64/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitseeko terapeuttisi emdr tekniikan?

Hallitsee. Se soveltuu kuitenkin huonosti traumatisoitumiseen, joka on kestoltaan yli 20 vuotta.

ap

Vierailija
65/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että moni terapeutti on ymmärtänyt "asiakkaan haastamisen" täysin väärin. Haastaminen ei saa olla sitä, että asiakkaan oma kokemus mitätöidään, terapeutti tietää asiakasta paremmin, millainen tämä on ja asiakkaan on mentävä "mukavuusalueensa" ulkopuolelle ja sullouduttava terapeutin määrittelemiin raameihin. Tällainen olisi ymmärrettävää käytöstä lukioikäiseltä älyköltä, joka leikkii paholaisen asianajajaa filosofian tunnit läpeensä. 

Haastamisen pitäisi ylipäätään tapahtua vasta sitten, kun pohja luottamukselle on rakennettu ja asiakkaan perusturvallisuuden tunne on palautunut riittävän hyväksi. Varsinkin traumaterapiassa tämän pitäisi olla itsestäänselvyys mutta ei valitettavasti aina sitä ole. Haastamisenkin pitäisi kohdistua pinttyneisiin ja asiakkaalle itselleen haitallisiin ajatusmalleihin, ei asiakkaaseen persoonana. "Kaikki on ihan paskaa" tai "ilo ilman viinaa on teeskentelyä" ovat esimerkiksi sellaisia uskomuksia, joita on hyvä kyseenalaistaa ja miettiä, mistä ne ovat tarttuneet ja onko niissä ylipäätään mitään perää. Sen sijaan terapian tavoite ei saa olla muuttaa asiakasta enemmän terapeutin käsitysten mukaiseksi. Terapeutin pitäisi osata tukea asiakasta tämän kasvussa, ei ruveta ohjailemaan asiakkaan kasvua sellaiseen suuntaan, johon terapeutin mielestä tämän kuuluisi mennä. 

Vierailija
66/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi siitä, että vetäytyi mykkäkouluun, koska tunsin onnistumista asiasta, josta ei hänen mukaansa saanut tuntea onnistumista. Minulla oli väärä tunne ja väärä kokemus.

ap

Syömishäiriö? 

Vierailija
67/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Syömishäiriö? 

Ei. Ei mikään häiriö, vaan ihan laillinen ja yleisesti hyväksytty valinta. Ei mahdu hänen maailmankuvaan.

ap

Vierailija
68/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että moni terapeutti on ymmärtänyt "asiakkaan haastamisen" täysin väärin. Haastaminen ei saa olla sitä, että asiakkaan oma kokemus mitätöidään, terapeutti tietää asiakasta paremmin, millainen tämä on ja asiakkaan on mentävä "mukavuusalueensa" ulkopuolelle ja sullouduttava terapeutin määrittelemiin raameihin. Tällainen olisi ymmärrettävää käytöstä lukioikäiseltä älyköltä, joka leikkii paholaisen asianajajaa filosofian tunnit läpeensä. 

Haastamisen pitäisi ylipäätään tapahtua vasta sitten, kun pohja luottamukselle on rakennettu ja asiakkaan perusturvallisuuden tunne on palautunut riittävän hyväksi. Varsinkin traumaterapiassa tämän pitäisi olla itsestäänselvyys mutta ei valitettavasti aina sitä ole. Haastamisenkin pitäisi kohdistua pinttyneisiin ja asiakkaalle itselleen haitallisiin ajatusmalleihin, ei asiakkaaseen persoonana. "Kaikki on ihan paskaa" tai "ilo ilman viinaa on teeskentelyä" ovat esimerkik

sinä koulutat omaa terapeuttiasi?

Vierailija
69/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilen, että tuo on oikeaa terapiaa, vaan käyt jonkun mielenterveystalon sairaanhoitajalla tai muulla juttusilla.

Itselläni oli kanssa tuollainen sairaanhoitaja, kun olin nuorempana hoidoissa. Yrittivät jatkuvasti syöttää päähäni ajatuksia, että muka kuulen ääniä tai että olisin psykoosissa. koskaan en ole kuullut mitään ääniä, tähänkään päivään asti. Vaadin sairaanhoitajan vaihtoa.

Vierailija
70/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Vähän epäilen, että tuo on oikeaa terapiaa, vaan käyt jonkun mielenterveystalon sairaanhoitajalla tai muulla juttusilla. Itselläni oli kanssa tuollainen sairaanhoitaja, kun olin nuorempana hoidoissa. Yrittivät jatkuvasti syöttää päähäni ajatuksia, että muka kuulen ääniä tai että olisin psykoosissa. koskaan en ole kuullut mitään ääniä, tähänkään päivään asti. Vaadin sairaanhoitajan vaihtoa.

Ihan yksityinen psykoterapeutti on. On toki ollut julkisella puolella töissä ennen yrittäjäksi ryhtymistään, joten se saattaa vaikuttaa. Vaikea nähdä asiakas/ potilas itsenäisenä ja aktiivisena toimijana, selkeästi.

ap

Vierailija
71/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
72/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastamisen pitäisi ylipäätään tapahtua vasta sitten, kun pohja luottamukselle on rakennettu ja asiakkaan perusturvallisuuden tunne on palautunut riittävän hyväksi. Varsinkin traumaterapiassa tämän pitäisi olla itsestäänselvyys mutta ei valitettavasti aina sitä ole. Haastamisenkin pitäisi kohdistua pinttyneisiin ja asiakkaalle itselleen haitallisiin ajatusmalleihin, ei asiakkaaseen persoonana. "Kaikki on ihan paskaa" tai "ilo ilman viinaa on teeskentelyä" ovat esimerkik

En koe tuota edes haastamisena, vaan oman arvomaailman tunkemisena asiakkaaseen/ potilaaseen. Suvaitsevaisuutta tai kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ei löydy.

ap

Vierailija
73/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulutus hänellä on? Kuka vaan voi käydä jonkun kirjekurssin tai viikonloppukoulutuksen ja alkaa nimittää itseään terapeutiksi, vaikka Antti Tuisku. 

Psykoterapeutti kai vaatii jonkun tutkinnon? Tietääkö joku näistä nimikkeistä?

Vierailija
74/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koulutus hänellä on? Kuka vaan voi käydä jonkun kirjekurssin tai viikonloppukoulutuksen ja alkaa nimittää itseään terapeutiksi, vaikka Antti Tuisku. 

Psykoterapeutti kai vaatii jonkun tutkinnon? Tietääkö joku näistä nimikkeistä?

VTM (sosiaalityöntekijä), sosionomi ja sairaanhoitaja. Valmistunut traumapsykoterapeutiksi sekä EMDR-terapeutiksi.

Terveiset vaan hänelle, ehkä tapaamme vielä tai sitten ei.

ap

Vierailija
75/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
76/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
77/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kysyit terapeutilta jotain ja terapeutti ei vastannut? Vai oletit, että terapeutin pitäisi mielestäsi sanoa jotain, mutta ei sanonut?

Kannattaisi keskustella näistä suoraan siellä terapiassa.

Vierailija
78/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kysyit terapeutilta jotain ja terapeutti ei vastannut? Vai oletit, että terapeutin pitäisi mielestäsi sanoa jotain, mutta ei sanonut?

Möläytti minun epäonnistuneen asiassa, jonka koin suurena onnistumisena ja joka on omaa hyvinvointiani tukeva asia. Olen lähettänyt hänelle sähköpostia asiasta, koska terapeutti on pyytänyt lähettämään, mikäli jotain ajatuksia herää.

Olen odottanut vastausta nyt kolme arkipäivää, ei ole vielä tullut. Eli nyt terapeutti, jos luet tämän, ole hyvä ja reagoi :)

ap

Vierailija
79/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Möläytti minun epäonnistuneen asiassa, jonka koin suurena onnistumisena ja joka on omaa hyvinvointiani tukeva asia. Olen lähettänyt hänelle sähköpostia asiasta, koska terapeutti on pyytänyt lähettämään, mikäli jotain ajatuksia herää.

Olen odottanut vastausta nyt kolme arkipäivää, ei ole vi

Olettaisin, että keskustelette näistä seuraavalla tapaamisella. Ota itse asia esiin, jos terapeutti ei sitä tee.

Vierailija
80/106 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen od

Olen nyt kolme vuorokautta aktiivisesti prosessoinut asiaa ja odottanut vastausta. En ole pystynyt keskittymään mihinkään muuhun, kuten työhön tai perheeseen. Terapiani jatkuminen riippuu tästä asiasta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi