Helposti loukkaantuva terapeutti
Itsellä on terapeutti, joka tekee jatkuvasti oletuksia/ esittää väittämiä perusteista, joiden takia olen tehnyt jonkin valinnan. Kun oikaisen ja kerron, miten tilanne oikeasti meni, hän loukkaantuu. Pystyn kuitenkin todistamaan osan väitteistäni ihan kirjallisilla dokumenteilla.
Miten tällaiseen pitäisi suhtautua?
Kommentit (71)
Mulla oli joskus tollainen kuntoutusohjaaja, raskasta jankata kun toinen käsittää miten haluaa. Mutta terapiatyöhön tuo terapeuttisi on sopimaton. Tuo tekee vain vahinkoa sinulle, kannattaa lopettaa tuolla käymunen.
Kunnallisella hyvä kokemus, yksityisellä vastaavanlainen mitä aloittajalla
Olen tehnyt kaikki täsmälleen hänen ohjeidensa ja toiveidensa mukaan tähän asti (2kk), mutta viime kerran jälkeen tuli tunne, haluanko jatkaa tällaisen kanssa enää. En voi sietää, että minun pitäisi omaksua jokin virheellinen näkemys tapahtumien kulusta ja niihin johtaneista syistä. Noista löytyy vieläpä ihan mustaa valkoisella, miten asiat menivät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia? Kuulostaa lähinnä.oikeudenkäynniltä tai kuulustelulta.
Niin, no itselle tulee tunne, että hän yrittää tunkea minuun omia ajatuksiaan, että täyttäisin sen laatikon, johon hän on päättänyt minut mahduttaa. Jotenkin ahdas ja mustavalkoinen viitekehys.
Miksi käyt tuollaisella terapeutilla? Ammattitaitoinen terapeutti ei oleta, väittele, pakota, eikä missään tapauksessa tunge omia ajatuksiaan asiakkaaseensa, ei myöskään loukkaannu. Mikähän puoskari sinulla on? Kannattaa olla tarkkana, kuka tahansa voi antaa terapiaa. Psykoterapeutti sensijaan on suojattu nimike. Tarkista Julki-Terhikistä.
Miksi haaskaat rahojasi turhuuteen? Osta kynä ja vihko ja kirjoita siihen kaikki. Se on jopa järkevämpää kuin puhua pulputtaa jollekin tyypille ja vieläpä maksaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no itselle tulee tunne, että hän yrittää tunkea minuun omia ajatuksiaan, että täyttäisin sen laatikon, johon hän on päättänyt minut mahduttaa. Jotenkin ahdas ja mustavalkoinen viitekehys.
Miksi käyt tuollaisella terapeutilla? Ammattitaitoinen terapeutti ei oleta, väittele, pakota, eikä missään tapauksessa tunge omia ajatuksiaan asiakkaaseensa, ei myöskään loukkaannu. Mikähän puoskari sinulla on? Kannattaa olla tarkkana, kuka tahansa voi antaa terapiaa. Psykoterapeutti sensijaan on suojattu nimike. Tarkista Julki-Terhikistä.
Alussa hän ei tehnyt tuota. Toiseksi viimeisellä kerralla heräsi jo jotain epäilyksiä ja nyt viimeksi meinasi kyllä silmät pudota, niin absurdia käytöstä,
ap
Olen kokenut samaa. Kyseessä on tällöin ollut ajattelultaan jäykkä ammattiauttaja, joka ei ole ollut ehkäpä älyllisesti samalla tasolla kanssani. Koska kyllähän tällainenkin tilanne on joskus mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haaskaat rahojasi turhuuteen? Osta kynä ja vihko ja kirjoita siihen kaikki. Se on jopa järkevämpää kuin puhua pulputtaa jollekin tyypille ja vieläpä maksaa siitä.
No sitä vihkoa ei ehkä kukaan ulkopuolinen lue. Eri asia sitten, jos kirjoittaa kirjan. Ei kukaan itseään varten viitsi kirjoittaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä vihkoa ei ehkä kukaan ulkopuolinen lue. Eri asia sitten, jos kirjoittaa kirjan. Ei kukaan itseään varten viitsi kirjoittaa.
ap
Mitä saat siitä, että kerrot asioitasi ihmiselle josta et ehkä edes pidä? Tai joka ei pidä sinusta vaan rahaa vastaan kuuntelee. Eikö se tunnu yhtään tyhmälle? Kokeilin sellaista joskus ja totesin, että ei se anna mitään minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä saat siitä, että kerrot asioitasi ihmiselle josta et ehkä edes pidä? Tai joka ei pidä sinusta vaan rahaa vastaan kuuntelee. Eikö se tunnu yhtään tyhmälle? Kokeilin sellaista joskus ja totesin, että ei se anna mitään minulle.
No ainakin sen, että hän tajuaa, etten mahdu hänen valitsemaansa laatikkoon. Se tietysti vahvistaa minua pysymään omana itsenäni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen terapiamuoto tuo on? Sekoitatko nyt oikeudenkäyntisi terapiaan?
:D Kiitos tästä, nauroin niin, että vatsanpohjassa tuntui.
Kuinka sanoa, että terapiasi on absurdi sanomatta että terapiasi on absurdi.
Kiitos. Olen ollut palstalla vuosikaudet, enkä ole ennen saanut vastaavaa palautetta. :D
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä jokin nokittelu ja kilpailu siellä käynnissä? Onko sulla tarve osoittaa, että sinä olet oikeassa ja hän ja yleensäkin muut väärässä. Oikein odotat, että,pääset sanomaan, että olet oikeassa ja hän väärässä. Anna kun arvaan: me maksetaan sun turhat terapiat. Kukaan järkevä ihminen ei itse maksaisi tuollaisesta. Toi ei tule hyödyttämään sua ja syy on sinussa. Valitettavasti mä maksan ton turhuuden.
Ammattitaitoinen terapeutti ei lähde tuollaiseen nokitteluun, siinäkään tapauksessa, että sellaista ilmenisikin terapoitavan puolelta. Tuo terapeutti vaikuttaa ammattitaidottomalta ja lapselliselta. Ei ymmärrä rooliaan nyt ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksei viitsis itseä varten kirjoittaa? Kannattaa kokeilla, siinä voi aueta asiat uudella tapaa melkein kuin toiselle jutellessakin, mutta silleen eri tavalla, koska se kirjoittaminen prosessina tuo siihen jotain kans. Minusta hassua tuo että jonkun pitäis lukea se. Voihan sitä myös esim soittaa tai maalata ihan vaan niin että itse kuulee tai näkee lopputuloksen, ja silti se voi olla rikastava, avaava, antoisa kokemus
Vaihda terapeuttia. Ei tuosta mitään tule, oli kumpi hyvänsä "oikeassa". Ette vain sovi toisillenne, ja sinun kannaltasi on tärkeä löytää joku jonka kanssa asiat menevät eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksei viitsis itseä varten kirjoittaa? Kannattaa kokeilla, siinä voi aueta asiat uudella tapaa melkein kuin toiselle jutellessakin, mutta silleen eri tavalla, koska se kirjoittaminen prosessina tuo siihen jotain kans. Minusta hassua tuo että jonkun pitäis lukea se. Voihan sitä myös esim soittaa tai maalata ihan vaan niin että itse kuulee tai näkee lopputuloksen, ja silti se voi olla rikastava, avaava, antoisa kokemus
Jep. Ei lukemisella ole väliksi, mutta sillä on, että kirjoittaessa jäsentää ajatuksia itselleen ja työstää niitä.
Kannattaa yrittää keskustella tästä vielä terapeutin kanssa ennen kuin lähdet terapeuttia vaihtamaan. Tämä voi olla niitä terapiaa eteenpäin vieviä vaikeita hetkiä. Varsinkin jos terapeutti kuitenkin alussa tuntui sopivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä.
Sinulla on oikeus olla terveempi kuin terapeuttisi.
Oikeasti aika outo tilanne, kun sairaan on jaksettava valita terapeuttinsa ja terapiamuotonsa.
No, tämä ei ole eksaktia tiedettä ja hyvin harvasta terapiamuodosta on oikeasti apua.
Terapeutin voi myös vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jep. Ei lu
Olen jäsentänyt ajatuksia kirjoittamalla yli 30 ja ne ovat hyvin jäsentyneitä. Traumaoireeni eivät kuitenkaan ole kirjoittamalla parantuneet.
ap
Holhooja tyyli ei sovi terapeutille. Kannattaa vaihtaa.
Mulla on hyvin huonoja kokemuksia terapeuteista. Paras oli kunnallinen joka sitten lopetti kun siirtyi isoon pörssiyhtiön terapeutiksi. Sen jälkeen aika huonoja on ollut. Toiseksi paras oli ihan vaan seurakunnan pappi. Taitava nainen joka sai ajattelemaan omia valintojani pelkällä kysymyksillä. Ei tyrkyttänyt mitään. Kysyi vain ja antoi ajattelemisen aihetta. Ja tämä palvelu oli ilmainen! Kävin 10 kertaa kun tarvitsin tukea vaikean rakkaussuhteen lopettamiseen.