***KesäHeinät vko 16***
color=FF3030][size=3][color=DC143C]KesäHeinät-07 [color=FF3030][size=3]
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia odotuksen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika osuu kesä-heinäkuun -07 vaihteeseen (21.6.-10.7.) Ethän ilmoittautuessasi kopioi koko listaa, kiitos!
[color=FF3030][size=2]21.6.
[color=0000EE]Miiu77, [color=CD2990]ikä:29, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]24.6.
[color=0000EE]Jarmiina, [color=CD2990]ikä:, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]25.6.
[size=2][color=0000EE]joors1, [color=CD2990]ikä:30, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]@nikki, [color=CD2990]ikä: 38, monesko: toinen, poika 12/00
[color=FF3030][size=2]26.6.
[size=2][color=0000EE]lillukanvarsi, [color=CD2990]ikä:,monesko: toinen, esikoinen 4,5 v.
[size=2][color=0000EE]maaaaria, [color=CD2990]ikä: 26, monesko: toinen, tyttö 05/06
[color=FF3030][size=2]27.6.
[size=2][color=0000EE]Fiikus77, [color=CD2990]ikä:29, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Lellu83, [color=CD2990]ikä:23, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Senniina, [color=CD2990]ikä:38, monesko: toinen, poika 12/99
[size=2][color=0000EE]tiinaf, [color=CD2990]ikä: , monesko:
[color=FF3030][size=2]28.6.
[size=2][color=0000EE]koala-72, [color=CD2990]ikä:34, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Kihara, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]AMS74, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: toinen, poika 7/05
[size=2][color=0000EE]Sannnis, [color=CD2990]ikä: 30, monesko: toinen, esikoinen 1v.
[color=FF3030][size=2]29.6.
[size=2][color=0000EE]S@nde, [color=CD2990]ikä:30, monesko: toinen, 06/04
[size=2][color=0000EE]Äp81, [color=CD2990]ikä:, monesko: toinen, esikoinen 03/01
[size=2][color=0000EE]syystoivo, [color=CD2990]ikä: , monesko: toinen, esikoinen 10kk
[size=2][color=0000EE]peetta, [color=CD2990]ikä: 23, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]pals, [color=CD2990]ikä:, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]-Veruska-, [color=CD2990]ikä: 23, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Kuutar78, [color=CD2990]ikä: 27, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]30.6.
[size=2][color=0000EE]Spaghetti, [color=CD2990]ikä:, monesko: toinen, poika 10/04
[size=2][color=0000EE]Merkurius76, [color=CD2990]ikä:, monesko: toinen, esikoinen 5/05
[color=FF3030][size=2]1.7.
[size=2][color=0000EE]Oona1975, [color=CD2990]ikä:, monesko: kolmas, 02/04, 08/06
[size=2][color=0000EE]punatintti, [color=CD2990]ikä:27, monesko: toinen, esikoinen 1v.
[color=FF3030][size=2]2.7.
[size=2][color=0000EE]Nintje, [color=CD2990]ikä: 33, monesko: toinen, 02/04
[color=FF3030][size=2]3.7.
[size=2][color=0000EE]löllöriini, [color=CD2990]ikä:, monesko:
[color=FF3030][size=2]4.7.
[size=2][color=0000EE]Jushka, [color=CD2990]ikä: 28, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]anjuusa, [color=CD2990]ikä:, monesko: toinen, tyttö 7/05
[size=2][color=0000EE]elisabet73, [color=CD2990]ikä: 33, monesko: esikoinen, tm-04 rv8,km-05 rv7
[color=FF3030][size=2]5.7.
[size=2][color=0000EE]ElluP, [color=CD2990]ikä:27, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]6.7.
[size=2][color=0000EE]joutur, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: toinen, tyttö 07/05
[size=2][color=0000EE]S@ri@, [color=CD2990]ikä: 40, monesko:
[size=2][color=0000EE]Amalia-Joel, [color=CD2990]ikä: 30
monesko: toinen, poika 10v., poika 7v. miehen aik.liitosta
[size=2][color=0000EE]melba, [color=CD2990]ikä: 33, monesko: toinen, esikoinen -00
[color=FF3030][size=2]7.7.
[size=2][color=0000EE]Omenana, [color=CD2990]ikä:, monesko:
[size=2][color=0000EE]Cityäippä, [color=CD2990]ikä: 36
monesko: toinen, poika 10/03
[size=2][color=0000EE]Sohvi@, [color=CD2990]ikä:, monesko: toinen, esikoinen 07/05
[size=2][color=0000EE]Juska82, [color=CD2990]ikä: 23, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]8.7.
[size=2][color=0000EE]Sunshine24, [color=CD2990]ikä: 24
monesko: toinen, tyttö 7/05
[size=2][color=0000EE]Irene77, [color=CD2990]ikä: 30
monesko: toinen, poika 2,5 v.
[color=FF3030][size=2]10.7.
[size=2][color=0000EE]annam_ , [color=CD2990]ikä: , monesko: toinen, esikoinen 1v.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kommentit (49)
äitiysloman sisällä pidettävä kesäloma nyt sitten meinaa??
Mä olen ihan tumppu näissä asioissa, mutta se kuulostaa siltä, että äitiysloma pitäis katkaista ja pitää lomapäiviä välissä ja jatkaa sitten äippälomaa..Onhan sulla lomarahojen lisäksi niitä ihan konkreettisia lomapäiviä. Se olis ymmärrettävää, että lomat pidetään pois ennen äippälomaa tai sitten äippäloman perään ennen hoitovapaata tai töihinpaluuta. Mulla menee siis siten, että mulle on tehty ns. siirtopäätös niistä lomapäivistä, jotka olis pitänyt pitää nyt 30.4. mennessä. Samoin tehdään niille päiville, jotka ehtivät kertyä seuraavaa lomakautta varten. Mä soitan kinkkisissä tilanteissa aina palkanlaskijalle, kun siellä nää asiat tiedetään.
Taalla taas yksi mattimyohainen liittymassa Kesaheiniin. Odottelen esikoistani syntyvaksi 5. heinakuuta, meille on tulossa pieni tytto, joista taalla nakojaan oli pulaa.
Kirjoittelen taalta Britanniasta, jossa neuvolatouhu tuntuu olevan suunnilleen samanlaista kuin siella Suomessa, mutta edut yms ovat kylla surkeat. Oma vointini on ollut tosi hyva tahan saakka (koputtaa puuta), enka voi kuin toivoa etta loppuraskauskin sujuisi ilman suurempaa krenkkaa, taalla kun raskauteen liittyva sairasloma on suoraan aitiyslomasta pois, ja aitiyslomani alkaa 2,5 viikkoa ennen laskettua aikaa.
Sattumoisin nyt huhtikuun alusta aitiysloma taalla nousi 9kk:en 6kk sijaan. Aitiysloman palkka on kyllakin niin surkea, etta monet joutuvat pakostakin lahtemaan tosi aikaisin takaisin toihin. Saas nahda miten meidan kay, tiukille menee!
Erona taalla neuvolassa on ainakin se, etta kohdunkaulaa ei ole ikina tutkittu, eika sita rutiininomaisesti kuulemma tulla katsomaankaan. Kavin Suomen lomallani Helsingissa 4D-ultrassa jossa tuo kohdunkaulan tilanne katsottiin, ja oli onneksi kunnossa vaikka supistuksia (kivuttomia) olen tuntenut jo aika aikaisesta vaiheesta asti, muistaakseni noin 20 viikon tienoilta. Kasittaakseni Suomessa moisesta olisi saanut sairaslomaa aika herkasti, taalla katilo sanoi niiden kuuluvan asiaan.
Mukavaa on se, etta ihan kunnallisen sairaanhoidon piirissa voi itse valita haluaako sairaala- koti- vai ' birth centre' (pehmea keskus jota vetavat katilot, laakareita ei paikalla ole) -synnytyksen. Me taidamme kallistua sairaalan puoleen, vaikka takalaiset sairaalat ovatkin vanhoja ja aika epahygienisia. Mutta on sitten ainakin laakarit ja tehohoidot paikan paalla. Kaytantona on myoskin, etta jos synnytys sujuu hyvin, niin aiti ja vauva kotiutetaan mahdollisimman nopeasti, samana paivana. Katilo tulee sitten kotona kaymaan, tilanteesta riippuen, paivittain jopa 10 paivan ajan. Mielestani tama on kiva kaytanto, mieluummin olen rauhassa kotona tutustumassa vauvaan kuin kiireisella vuodeosastolla jossa tuskin saa juurikaan nukuttua kaikkien niiden vauvojen raakymiselta :)
Tallaisia mietteita taalta. On ollut mukava lukea teidan muiden ajatuksia ja tuntemuksia, saa vahan uutta nakokulmaa omiinkin mietteisiin tassa samalla.
Monument 28+6
Täällä yksi työn uuvuttama kirjoittelee¿ En oo siis jaksanut tällä viikolla kirjottaa kun oon ollut ihan poikki töistä. Tänäänkin työpäivä oli 9.00-20.00. Tänään kaikista hauskinta töissä: Nukahdin sinne iltapäiväkerhon sohvalle varmaan 40 minuutiksi! Työkaverit olivat vaan naureskelleet ja antoivat mun koisia. Nyt pari päivää on tuntunut että pitäisköhän munkin sitten oikeesti pyytää sitä saikkua¿ Tähän asti oon kyllä ajatellut, että sinnillä mennään, mutta onhan se paha jos ei hereillä meinaa pysyä.
Minullakin siis tuota unettomuutta. Eli vaikka illalla olisi kuinka väsynyt, nukkumaan käydessä pyörii asiat päässä eikä uni sitten tulekaan. Tai sitten toisaalta nukahdan sekunnissa kuten Peetta ja sitten heräilen vähän väliä ja aamuyöstä on levotonta menoa. Senniinallakin tais olla nukkumisen kans niin ja näin? Ne on nää hormonit¿ Ihanaa Peetta, että sä sait sitä saikkua, lepää nyt kunnolla!
Senniinasta puheen ollen, luojan kiitos että selvisit hengissä eikä mitään kolarijuttuja sattunut sen törttöilijän takia! Musta on tullut ihan ylivarovainen siis ihan pyöräillessä. Jos joku auto ei meinaa ajoissa hidastaa valoihin niin katson oikein pahasti ja odotan että on aivan kunnolla pysähtynyt. Kunnon päivittelijäeukko on musta tullut! Kun mopoilijatkin ovat nyt NIIN hurjia, että!
Hienoa muuten, että @nikillä ja ElluP:lla kaikki hyvin vaikka välillä meinas vähän tiputella. Kyllä se aina säikäyttää, voin vain kuvitella. S@ri@, kyllähän se minä olen joka tyttölasta kannan poikaisaan joukkoomme! Tervetuloa myös Monument koko Kesäheinien joukkoon ja omasta puolestani tyttöjoukkoon! ;) Ja tottakait Annam_ mahdut tänne kirjoittelemaan, kiva kun oot taas kuvioissa!
Viime viikolla muuten töissä multa kysyttiin ekaa kertaa että ootanko vauvaa. Siis lasten vanhemmista. Nauratti vaan kun se kysyjä sitten myöntävästi vastattuani sanoi: ¿Joo, mulla onkin melko tarkka silmä¿! Meinasin vastata että noo¿ tässä kohta kolmannellakymmenellä viikolla mennään¿ Mutta kyllä tästä mahasta jo nyt oikeasti huomaa jos sivulta katsoo. Edestäpäin ei vaatteet päällä helposti huomaakaan, ja onhan se niin, että esim töissä lasten vanhemmat ei varmasti ihan ekaksi ohjaajan mahaa tuijota! Mutta syönyt oon nyt niin kamalasti, että jos vielä kehtaa ultrassa tai lääkärissä moittia, niin! Ja mäkin liityn pals joukkoon, kyllä herkut maistuu!
Kissantassut kyseli tukivöistä. Minä huusin huuto.netistä sen perus Anita beltin vai mikä se on. Kokoa xs ja musta. En oo vielä paljoa käyttänyt, mutta nyt ois ehkä soppeli aika kun on vähän selkä kipuillut. Lääkäri onneksi määräsi tota Felden-kipugeeliä, jota mieheni uskollisesti joka ilta hieroo mun selkään. Ihana rakas. Se on vielä hyvä kun sitä pitää oikein hieromalla hieroa sitä geeliä, niin on hyvä ¿tekosyy¿ hierontoihin!
Mitähän muuta¿ Ai niin, väsyttävän viikon iloksi huomenna mulla on kampaaja jossa leikkautan ja värjäytän hiukset. Johan alkaa mamma piristyä!
Hyvää loppuviikkoa joka ikiselle!
-Veruska 29+5 & Sirriäinen-
Ylimääränen lääkärineuvola oli eilen. Kohdunkaulantilanne ok ja kilpirauhasarvot ok. Eli ei oikeen muuta päätelmää osannut lääkärikään tehdä mun huonojen olojen syyksi, kuin matala hb, välillä matalat verenpaine ja verensokeri, maha painaa isoja suonia ja työ stressaa ja väsyttää. Hoitona 2 viikkoa sairaslomaa, lepoa, ulkoilua ja mahan kasvattamista rauhassa kotona =D Ja terkkari anto liikkeiden seurantalapun, et nyt kun olen kotona voin alkaa laskemaan liikkeitä.
Viime yö meni taas miten meni. Nukahdin sekunnissa ja sit heräilin pitkin yötä vähän väliä. Oli vessahätää, astianpesukone piipitti, painajaisia ym.ym. Nyt ei kyllä väsytä, mutta iltapäivällä taas. Oon monena päivänä nukkunu iltapäivällä parin tunnin unet.
Tuo loma äitiysloman sisällä kuullostaa aika hullulta, vaikka en niistä oikeen mitään tiedäkkään. Kannattaa varmaan tarkistuttaa jostain.
Ja hurjalta kuullostaa myös tuo Britannian äitiysloman alku vasta 2,5 vk ennen laskettua aikaa. Kun tätä kuukautta ennen alkavaakin jo odottaa kuin kuuta nousevaa.
Meidän hankintalistalla ei juurikaan ole enää muuta kuin sitteri. Jotain pientä toki aina on. Vaatteiden kanssa en oikeen tiedä että tarttisko vielä jotain vaiko ei. On niitä aika paljon mutta että onko riittävästi...
Täytys vissii mennä laittaa pyykkikonetta pyörimään, tehdä jotain hyödyllistä kun kerran kotona on. Ja levätä.
Peetta+ Juuso 29+6
Kiva kuulla Monumentistakin, tuntuu hurjalle noi brittikuviot äkkiseltään!! Tsemppiä ja jaksamista sinne :)
Odotan rahakauden alkua kun kuuta nousevaa, tulot kaksinkertastuu :D Nyt saan sen 190e opintorahaa, kun äippäloma alkaa niin tulee se vajaa 400 kaikkineen ilmeisesti. Tuntuu luksukselta :D
Huhhuh mitkä mätöt pidettiin kaverin kanssa eilen. Alkupalat, salaatit, tosi tulinen kanawokki ja jälkkärit. Hurjaa! Kylläpä olin täynnä, oli ihan tukala olo mutta kun oli niin hyvää :D
Mukavaa päivää kaikille!!
-pals 29+6
Näinköhän armas mieheni lanseeraa meille vauvakerhon lisäksi taas uuden nimityksen :). Hän näet muistutteli tuossa eräänä päivänä muutamasta asiasta joita piti neuvolassa kysellä, että ¿muistathan sitten siellä huollossa kysyä¿. Kyllä nauratti kumpaakin! Siitä jäi sitten meille vitsiksi nimittää neuvolaa huolloksi.
No, se neuvola siis oli eilen ja kaikki ok. (Eihän minulla tässä raskaudessa olekaan ollut muita ongelmia kuin oma pääni...) Verenpaine oli taas laskenut, mutta ei vielä hälyttävissä lukemissa. Hb 120 pinnassa, eli minulle alhainen (ennen raskautta aina siinä 140 ja ylikin) mutta vielä normaalin rajoissa sekin. Painoa oli lähtenyt puoli kiloa, vaikka se kyllä minulla heittelee kilon-kaksikin joka aamu riippuen mm. mitä on päällä ja mitä on syönyt. Hyvä kun tuli huoltokirjaan ;) kuitenkin vähän pienempi lukema kuin viimeksi, kun vieläkin tässä silti ollaan kaukana normaalipainosta. Sf oli 24, viimeksi 20, eli tuon aiemmin mainitsemani masun pullahduksen havaitsi mittanauhakin.
Kysyin siitä värinästäkin, ja terveydenhoitaja totesi, ettei ole sellaisesta ennen kuullut. Hän arveli, että voisi olla joku hermo puristuksissa/laukeaa jännityksestä. Minulla kun ne väristelyt tuntuvat tuolla alhaalla, häpyluun paikkeilla, ei koko vatsassa/kohdussa, ja siellä nivusten ym. suunnalla on kuulemma paljon hermoja. Unohdin kysyä, voisiko se liittyä verensokeriin. Toisaalta tuntuu siltä, että ehkä ei, koska esim. tänään aamulla ennen sokeritestiä vauva oli hyvin vilkas eikä myöskään tuntunut värinää, vaikka olin ollut syömättä yli 12 tuntia. Luulisi, että jos hän väristelee alhaista verensokeria, väristely olisi erityisen yleistä kun on ollut syömättä?
Tänään aamulla oli tosiaan se sokeritesti, tulokset saan maanantaina. Ei ollut niin kamalaa kuin pelkäsin, vaikka ekan tunnin aikana välillä kyllä pyörrytti. Vähän jännittää tulos, sillä alkuraskaudessa onnistuin ihmeen hyvin välttelemään herkkuja, ja nyt ihan palsmaisesti :) himottaa kaikki makea. Pelkään, ettei se kerro muuttuneista sokeriarvoista jotakin.
Hyvä, että Ellun ja @nikin tiputtelu osoittautui vaarattomaksi. Kyllähän sitä aina tuollaisessa tilanteessa säikähtää kauheasti! Hienoa, että Melbakin selvisi lääkärintarkastuksesta liput liehuen. Harmi, että Peetalla on niin huonoa oloa ollut, vaikka onneksi nyt pääset lepäämään, eikä testeissä ollut mitään suuresti hälyttävää.
Senniinan autoilukokemus oli kamala! Itsekin kyllä pelkään välillä liikenteessä, kun ei ikinä tiedä, millainen rattijuoppo siellä voi vastaan tulla. Ja Veruskan tavoin olen minäkin huomannut mulkoilevani todella raivokkaasti kaikkia kaahareita ym. Asumme vielä ala-asteen koulun lähellä, ja täällä todella ajetaan kuin hullut ¿ eikä kukaan valvo. Olen jo miettinyt (ai miten niin minä murhehdin), että miten pikkuinen selviää koulutiestä sitten joskus.
Kiitokset tukivyö- ja vaippa-avusta Fiikukselle, Mistille, Veruskalle ja Kuuttarelle. Ensi viikonloppuna yritämme jaksaa miehen kanssa vaivautua kauppoihin ja tutkin asiaa sitten lisää. Täytyy ensin nähdä, minkä näköisisistä tavaroista on edes kyse, ennen kuin uskaltaudun huutelemaan mitään. Minuakin se Hug-a-Bub -liina kiinnostaa! Vaikuttaa helpolta sidottavalta (minulla ei ole minkäänlaisia kädentaitoja, mies ompelee mulle napitkin, siis ihan oikeasti...), vauvan saisi helposti hyvään asentoon, myös itsen kannalta. Saas nähdä, mihin päädyn.
Anteeksi kun utelen Koala, mutta pieniin aivoihini ei vain mahdu, miten näkö liittyy synnytykseen? Aiheuttaako likinäköisyys painetta silmään, joka voi synnytyksessä pahentua, vai miksi sinulla näköä tutkitaan raskauteen liittyen? Alkoi vain uteloittaa, kun en ole koskaan ennen kuullut.
On tuo opintoraha vaan järkyttävän pieni, ei voi kuin hattua nostaa Palsille selviytymisestä. Minulle 400 e kuulostaa järkyttävältä, ja jollain toisella se on tuplatulo... Ei ihan hyvinvointi-Suomelta kuulosta.
Kiva kuulla Annasta pitkästä aikaa! Älä huoli, et ole täällä viimeinen ¿ enköhän minä pidä sinulle seuraa vielä heinäkuun lopussa. Minulla kun laskettu aika siirtyi niin, että olen kymmenkunta päivää oikeita kesäheiniä jäljessä, en vain halunnut enää vaihtaa porukkaa kun olin täällä tottunut olemaan. Toivottavasti vain terveytesi nyt pysyy hyvänä. Ja tervetuloa Monument! Kiinnostavaa kuulla, miten muissa maissa nämä asiat on järjestetty. Mistä tuli mieleeni, että mitähän muuten Belgiaan kuuluu, Nintje huhuu?
S@ri@, olin tässä hiljan ammattiliiton järjestämässä luentotilaisuudessa jossa käsiteltiin erilaisia perhe-, vuorottelu- ym. vapaita, osa-aikajärjestelyjä jne. Siellä kävi ilmi sellainen hurja juttu, että työnantajalla on oikeus vahvistaa vanha vuosiloma vanhempainvapaan ajalle (!). (Siis ei äitiyspäivärahakauden vaan vanhempainrahakauden ajalle.) Tätä ei usein tehdä (harva työnantaja edes tietää tätä, älkääkä vaan kertoko), mutta teoriassa työnantajalla on lain suoma mahdollisuus kieltäytyä antamasta sinun pitää 2007 vuosilomaasi 2008 vanhempainvapaan päätteeksi, vaan voi määrätä sen samalle ajalle. Käsittääkseni siis lomapalkan saat kyllä, mutta päivät menevät. Jos sinulle oli suositeltu, ei määrätty näin, niin älä nyt ihmeessä suostu. Jos kaipaat lisätietoa (tämä asiahan saattaa olla eri TESseistä riippuen eri tavalla eri aloilla?), soita liittosi lakimiehelle, neuvoo varmasti.
Viikon jatkoa kaikille toivottaa
Tassu
jonka tunnelin päässä on tänään vähän valoa, kun ei tarvitse töissä olla
Mina jain myoskin miettimaan viestiasi ponnistamisen vaikutuksesta silmanpohjiin. Itsellani on myos vahvaa miinusta (-10 ja -11), ja sukurasitetta loytyy sen verran, etta isani verkkokalvot ovat repeytyneet hanen ollessa kolmekymppinen johtaen tayteen sokeuteen. Isani siskolla irtosi verkkokalvot myos, mutta hanen nakonsa saatiin leikkauksella pelastettua. Omat silmani olen perinyt heilta :(
Olen kaynyt saannollisissa kontrolleissa, ja verkkokalvoni ovat aina olleet hyvassa kunnossa. Tuon sukurasitteen takia laakari on kuitenkin varoitellut mm harrastamasta laskuvarjohyppya tai sukellusta, tai muuta missa silmiin/paahan kohdistuu kova paine. Synnytyksesta ei ole ikina maininnut mitaan, enka itsekaan ole asiaa aiemmin ajatellut! Mutta nyt tosiaan aion ottaa asian huomenna laakarin kanssa esille, jos vaikka paasisin viela silmanpohjan tarkistukseen ennen synnytysta.
Juttelin asiasta myoskin anopin kanssa, joka kehotti ottamaan asian vakavasti, han oli joutunut ponnistamaan niin kovasti, etta verisuonet oli katkeilleet silmista, kasvoista, kaulasta ja rinnasta. Hui!
Monument 29+0
Taas yksi työpäivä takana ja 15 aamua edessä, ellen ihan pieleen laskenut. Vähiin käy ennen kuin loppuu.
Hävettää, kun narisin, että äippärahani näyttää pieneltä. Näin työssäkäyvällä luku on kuitenkin nelinumeroinen. Onhan se tietty totta sitten, että menojakin on esim. auto imee vakuutuksineen älyttömän paljon. Yksi erä pelkkää vakuutusta on enemmän kuin opintoraha..Mutta kaikkiin elämäntilanteisiin sitä ihminen sopeutuu ja vuorottelukorvauksellakin pärjäsin ihan hienosti ja aion pärjätä kotihoidontuellakin.
Kauhistelin myös tuota Britannian äippäloman alkua ja että saikku lyhentää äippälomaa. Jokuhan voi joutua tosi aikaisin sairaslomalle.
Kurjaa, että unettomuutta on enemmänkin liikkeellä. Itsellä meni viime yö taas hyvin. Silti tuntuu, että mikään uni ei riitä ja aamulla jää unet joka tapauksessa kesken. Onneksi on viikonloppu edessä. Kuorolla on tosin leiritystä lauantaina ja keikka siihen päälle. Pitää ottaa palli alle varmuudeksi, jos alkaa kesken keikan huippaamaan.
Mullakin on ensi viikolla neuvola ja sittenhän ne käynnit alkavat tihentyä kai parin viikon välisiksi. Aatella, että huhtikuiset saavat vauvojaan nyt, sitten enää toukokuiset ja sitten..
Huh, mikä työleiri viikko mulla onkaan ollut :) Mies siis " lomalla" . mutta painaa koko ajan hommaa kuin viitapiru. Yhdessä vielä innostuttiin laittamaan yläkertaa uuteen uskoon ja kyllä välillä ottaa mulla jo voimille, kun koko päivän riehuu. Totesinkin jo tuolle ukkokullalle, että nyt tän lomaviikon saat tehdä niin paljon kuin sielu sietää, mutta isyyslomalla on sitten pakko himmata. Että ei se ole mikään remonttiloma. Mutta kyllä se viimeksikin oli kuopuksen synnyttyä onneksi niin hehheellään vauvasta, että keskittyi kyllä ihan oma-aloitteisesti perheeseen :)
Unettomia tai huonosti nukkuvia oli taas monta. Se on kyllä inhottava vaiva. Mulla on tosi vaihtelevia öitä. Välillä nukun kuin tukki, mutta sitten taas välillä näen koko yön niin kummallisia ja todentuntuisia unia, että ne herättelee usein. Tsemppiä kuitenkin kaikille nukkumatin hylkäämille!
Monument, kiva, että tulee muitakin uusia, minäkään en ole ollut alusta asti tässä porukassa. Ja kiva, että saadaan vähän " kansainvälisyyttäkin" tähän joukkoon :) Meille odotellaan viidettä vauvelia, joten taidan olla vähän kummajainen tässä ryhmässä :)
Äippärahoistakin oli ollut juttua. Minä soittelin tänään verotoimistoon, kun tarviin niiden 3 kk:n palkkojen takia uuden verokortin. Ällistys oli suuri, kun täti laski mun prosentiksi 8,5! Kyllähän se sen 3 kk:n jälkeen on ihan ok, kun putoan ihan perus ä-rahalle, mutta että palkastakin noin pienellä prosentilla. No, en valita, kyllä sitä kaikenlaista rahanmenoa kuitenkin tulee, ristiäiset jne.
Senniinan autoilu-episodi sai myös täällä aikaan sen, että tänään vahdin kuin haukka kaikkia ramppeja, kun Tampereelle ajeltiin käymään :) Mietittiin miehen kanssa vaan sitä, että miten on ylipäänsä mahdollista, että joku lähtee motarilla väärään suuntaan?? Mutta aina välillähän niitäkin on...
(. ) sen verran, että tänään meinasi aamupäivästä mullakin jo alkaa supistella. Vein pyykkejä ulos ja useampi kiristys ehti siihenkin aikaan tulla. Onneksi menivät sitten ohi. Aika vähillä harjoitussuppareilla olen tähän asti päässyt. *kop, kop* Välillä vaan miettii, että mitenkä ihmeessä sitä pystyisi täällä kotonakaan olemaan levossa, kun noita lapsia on jo ennestään, jos siis siihen olisi tarvetta :/ Onneksi tuo esikoinen on jo iso ja monessa avuksi.
Juuh, nyt annan vuoron muillekin ja totean, että sataa, sataa, ropisee :(
Misti ja masu rv 28+6
minä..tuosta autoilusta, että tämä oli vuoden sisällä toinen kerta, kun rampilla tulee auto mua vastaan väärään suuntaan. Kerran aikaisemmin on myös käynyt niin. Täällä on myös kaksi kertaa muutaman vuoden sisällä auto ajanut ihan moottoritiellä väärään suuntaan ja molemmissa on väärään suuntaan menijällä mennyt henki. Nämä mua vastaantulleet ovat siis ajaneet motaria ihan oikeeseen suuntaan, mutta koukanneet väärälle rampille. Ovat vissiin ajaneet varsinaisesta risteyksestä ohi ja aatelleet, että eiköhän tuostakin pääse..Aika riskaabelia touhua..
joo, tuotakin mietittiin, että jos ensin ajaa ihan oikeaan suuntaan ja sitten kääntyy " väärän suunnan" rampille, niin silloinhan pitää tehdä sellainen käännös, että mulla ei ainakaan pokka riittäis, vaikka olisin kuinka tärkeästä rampista mennyt ohi :/ Huh, huh sentään, kun ajatteleekin...
eli meillä kun voi siirtää myöhempään ajankohtaan ns. vanhoja lomapäiviä vain 12. Mun äippäloma päättyy 29.3.2008 ja vanhat lomat on pidettävä 30.4. mennessä, niin kuusi päivää meinasikin mennä " hukkaan" , koska olin luullut, että äippäloman päälle pidettäväksi saa siirtää kaikki ansaitut lomat. Nyt mun sitten täytyy pitää ne kuusi päivää ennen äitiysloman alkua, koska en aio niitä talollekaan antaa. Jäljellä siis yksi + viisi + kolme + kolme työpäivää!
Kesälomaraha meille tulee aina kesäkuussa, piditpä lomaa sillon tai et eli oletan sunkin saavan normaalisti ensi kesän lomarahan, mutta tarkistutapa ne päivät, ettei men hukkaan siellä äippäloman sisällä. Äitiysvapaata ei voi keskeyttää, vanhempainvapaan voi...
Täällä on ollut ihanan aktiivisia äitejä, joilla on jo kamat kasassa, vaatteet valmiina, kaikki kunnossa - mulla on menossa joku saamattomuusvaihe. Toivottavasti ei käy huonosti, viimeksi kyllä sain vaatteet pestyä ja silitettyä, mutta huoneen laitto jäikin sitten miehelle, kun vaavi päätti tulla ennen " luvattua" aikaa. Nyt illalla on ollut taas tosi tuskaa, eikä tää koneella istuminen varmaan sitä helpota, mut minkäs teet, kun koukussa ollaan?! Tää asukki on jälleen vihlotellut tuolla kohdunsuulla, mutta supistuksia ei ole tullut. Tosi ikävää, kun tuntuu, että se kaivaa tiensä ulos sieltä ihan just.
Senniina kyseli, onko päätöksiä kelasta, eipä ole. Kyllä pitivät kiirusta sen pakkauksen kanssa (alle 2 viikkoa) ja samassa hakemuksessa meni se päiväraha, vaan siitäpä ei ole kuulunut mitään. Tosin mäkin saan sen 72 päivää täyden palkan eli tonne elokuun puoliväliin, että enpä oikein tiedä saanko edes sitä päätöstä tässä vaiheessa, kun korvaushan menee aluksi työnantajalle.
Eiku mukavaa odotusta meille kaikille ja palaillaan =D nikki
mut olen ollut aika poikki ja loppu. Jotenkin on nyt ollut virta niin vähissä, ettei meinaa saada mitään kirjoitettua. Näitäkin paria hassua lausetta olen jo monta minuuttia yrittänyt suoltaa.
Neuvolassa kävin maanantaina, ja todellakin taas uusi neuvolantäti! Laskin, että olen nyt käynyt 7 kertaa neuvolassa ja tämä uusi oli nyt 4:s neuvolantäti. Mutta positiivista oli, että tämä nyt kuulemma on sitten raskauden loppuun asti sama ja oli vielä ihan mukavakin. Sf-mitta oli sen messevä 28cm, eli onkohan vauva jättiläinen vai ihan miljoona litraa lapsivettä? Hempat oli edelleenkin sen 131, joten ei rautaa.
Ihan kamalia suonenvetoja on alkanut tuleen öisin. Viime yönä heräsin, kun koko pohje ja reisi oli aivan karmeessa krampissa ja aloin hengenhädässä karjumaan miehelle, että apua, auta mua. Toinen heräs aivan paniikissa ja luuli varmaan, että nyt synnytetään :D
Koittihan tuo sitten mun kinttua oikoa, mutta kyl noi meidän miehet saa vissiin aika paljon kestää...
Enpä ole muuten minäkään kuullut halaistua sanaa Kelasta sitten ÄP tulon jälkeen... Anoin kanssa sitä 6 kk tulojen perusteella maksettavaa päivärahaa. Minullekin työnantaja maksaa alkuun 3 kk palkat ja sitten vasta " tipun" Kelan päivärahoille, jotka onneksi ovat työssäkäyvälle aivan eri luokkaa kuin minimi. Toisaalta on kyllä menotkin hieman eri kaliberia kuin silloin opiskeluaikoina; on asuntolainaa, autolainaa, jos jonkinlaista vakuutusta...
Minä saan onneksi pitää kaikki kertyvät kesälomat vasta ensi vuonna, ei edes tartte sen kummemmin anoa. Palkanlaskijalle vaan ilmoitin asiasta. Kannattaa kyllä olla tarkkana, ettei menetä ansaittuja lomapäiviä -kaikki työnantajat eivät ole näin reiluja kuin meikäläisellä.
Enää 10 viikkoa laskettuun päivään :-) äkkiä se aika taas meni. Palstalla on jo joulukuisia odottajia.. tässä saa alkaa jo kehittelemään kunnon paniikkia synnytyksestä, imetyksestä ja muusta vauva-arkeen liittyvistä seikoista
t. Fiikus
Tarttee kohta mennä nukkumaan, anoppi soitteli miehelle tossa illalla, että huomenna toisivat meille sitä kehtoa, että ovat nyt kaupungissa miehen siskolla. Ai jaahas, kiva taas kun meillekin ajoissa kerrottiin!! Ja ovat siis tulleet reilun 500km:n päästä, nyt poikkeavat täällä päivällä, eli mun mies ei nyt sitten edes näe niitä! Ja me ollaan niitä koko talvi pyydetty käymään meillä kylässä ja noinhan se taas meni niinkuin ennenkin :(
Laitan nyt vaan neuvolakuulumiset tässä, yritän huomenna ehtiä kommentoimaan, ennen kuin lähdemme maalle viikonlopuksi...
Painoa oli tullut 1,3 kg kolmessa viikossa (yhteensä nyt ekasta neuvola käynnistä 2,2kg)
Pissa puhdas
Paine 120/81 (alhaisin nlassa mitattu lukema)
Hb 128, eli ei tarvetta rautakuurille
Sf-mitta 27, mikä oli hieman keskitason yläpuolella
Vauvan syke 150 paikkeilla
Perätilassa, seuraava käynti 2vkon päästä ja sitten taas 2vkon päästä -> sen jälkeen ilmeisesti sitten seuraa jo ä-polikäynti, jos pt:ssä yhä. Tokihan se vauveli vielä kääntyilee, mutta lähden kuitenkin sillä ajatuksella jo liikkeelle, että jo on pt sitten myöhemmin niin halunnen sen suunnitellun sektion, jonka kuitenkin saa kuulemma aika helposti. En tahdo yrittää ensin alakautta jos sitten tartteekin tehdä hätäsektio..
Mutta juups, tarttee mennä yrittämään, josko uni jo tulis, että aamusta jaksais vähän siivota ennen kuin se anoppi....
Kuutar rv 30+2
Kirjotin kaiken maailman vastaukset kaikille ja pitkää höpinää muutenkin, sitten palvelin asiakasta jonkin aikaa ja painoin lähetä nappia. Tietenkin koko viesti HÄVIS kun tää kai kirjaa automaattisesti ulos jonkin ajan jälkeen.. Itkettää. Kirjotan illalla jotakii. Nyt tekee liikaa mieli pullaa ;(
-p 30
Hirvee keli täällä. Joudun työn puolesta ajelemaan pikkuteitä ja olipa kiva, kun on kesäkumit ja takavetonen pirssi. Ihan kun olisin pellolla ajanut. Mites nää mun jutut nyt niin autoiluun liittyy..
Siitä rahasta vielä, että mullehan se päätös tosiaan jo tuli pari päivää sitten. Työnantajallehan ne ekat menee eli ei sillä sen kummempaa merkitystä. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut ruveta tappelemaan summista, kun työtilanne on ollut niin selkeä.
Unitilanne ennallaan eli viime yö taas ok, paitsi kesken jäi aamusta. Mies valitteli eilen, että sä et jaksa enää nykyään mitään. Olen väsyneenä sellainen, että en kauheesti välitä jutella tai kosketella tai ylipäätään yhtään mitään. Kämppä on kuin pommituksen jäljiltä. Astiat lojuu sentään puhtaana, mutta koneessa. 14 työaamua, jos sen jälkeen sitten..
Heippa taasen täältä :)
Niin se on taas yks viikko lopussa, apua, mihin kaikki aika menee? Tämä odotus on mennyt jotenkin ihan pikakelausvauhtia, johtuu ehkä noista alkuaikojen sairasteluista.
Melba, ja muutkin olivat kyselleet, josko tiedetään mikä autoimmuunisairauden laukaisi. No; lääkärit eivät sitä tosiaankaan tiedä, ovat ulkomailtakin hakeneet apuja jotta saisivat selvitettyä mitä minulle oikein tapahtui. Aluksi olivat " ihan satavarmoja" , että sairaudella ei voi olla mitään tekemistä raskauden kanssa, loppujen lopuksi heidän mielensä muuttui. Minulle ainakin selvitettiin, että sikiö on tavallaan " vieras esine" äidin kehossa ja joskus voi sitten reagoida tällä tavalla. Minulla ensimmäisessä raskaudessakin siitepölyallergia paheni ihan hulluna, hävitäkseen kokonaan raskauden jälkeen. Joten nähtävästi toimin juuri toisinpäin kuin pitäisi ;)
Peetta; kun olo on tosi huono, niin kannattaa todellakin jäädä kotiin vaan lepäilemään. Se on kuitenkin pikkuisen ja äidin parahaaksi :) parempia vointeja sinne!
Senniina; toivottelen sinne viikonlopuksi maittavia, pitkiä yöunia! On tullut itsekkin välillä hyörittyä ja pyörittyä ja käännettyä ja väännettyä yön tunteina, ja seuraavana päivänä on sitten " ihanan krapulainen" olo... Ei kivaa. Jaksamista!
Monument; kiva kuulla minkälaista odottaminen tai odottajan " hoito" on muuallakin kuin Suomessa.
Veruska; tännekkin on tulossa muuten poika :D Teidän tytöllä on sitten paljon vientiä. Meilläkin on mies iltaisin saanut hieroa selkää, kun tulee esikoista kanneltua päivät pitkät niin se alkaa iltaisin kyllä jo tuntua...
Tassu; kiva, että neuvolassa kaikki hyvin. Toivottavasti värinöihin löytyy syy. Ja pidetään sitten heinäkuun lopussa yhdessä palstaa pystyssä ;)
Jahas, nyt pitää jatkaa pikaseen, kun esikoinen huutelee äitiä. Anteeksi; en ehdi enempää muiden kesäheinien kirjoituksia kommentoimaan. Känkkäränkkä on vienyt meidän pikku-ukon ja tullut itse asumaan tänne hetkellisesti ;)
Omaan napaan ei kummoista, maanantaina olisi neuvola, jota nyt en ihan hulluna odottele. Minulla on luonnostaan tosi alhainen hb, suvussa kulkeva vaiva, enkä siitä mitenkään kärsi. Raskaus sitä tietenkin tiputtaa ennestään ja viimeksi oli hemppa 95, neuvolantäti on siitä ihan kauhuissaan. Saas nähdä minkälaisia " hempankohotusneuvoja" tulee maanantaina, ja neuvoja höystetään varmasti taas " uhkauksella" äitipolista ;) Rautaa olen popsinut jostain kymppiviikolta, joten ne konstit on jo kokeiltu. Suppareista on täällä viimeisen viikon aikana kärsitty, eilen iski illalla oikein kipeitä suppareita muutama. Ihan uutta minulle. Esikoisen aikana kipeitä supistuksia oli n 39 vkolla ja sitten kun synnyttämään lähdettiin. No, eiliset ja viime viikonloppuiset supistukset on kyllä olleet itseaiheutettuja; tyhmä mamma kun ei tajua, että ei sitä tämän mahan kanssa enää voi heilua ja touhottaa aamusta iltaan " entiseen malliin" .
Rentouttavaa viikonloppua kaikille kesäheinille, hyviä yöunia, ei supistuksia ja kolotuksia :)
: annam 28 ja rapiat
Hoh hoijaa,
Mihin nää viikot katoaa?!?! Nyt on työtahdista tulossa viimeisiksi 25ksi työpäiväksi sellainen, että ihme jos en ole saikulla etukäteen. Tänäänkin piti nousta jo seisomaan puolessa välissä päivää ja siirtää kone korkeammalle pöydälle kun selkä sanoi itsensä irti lounasajan maissa. Ja ruokaahan ei tunnetusti ehdi syömään päivällä (en laske sämpylää ruuaksi). Julle jaksaa potkia todella tuskaisen kovaa ja se on tunkenut nyt pari päivää jalkojaan rintalastan alle, niin ettei voi eteenpäin olla kallistuneena yhtään. Ja nyt on alkanut yöt menemään mullakin, viime yönä olin kierähtänyt vasemmalle kyljelle ja siitä hyvästä sain tuskaisen kipeät supparit alapäähän johon heräsin yhden maissa. Nytkö nää kolmannen kolmanneksen tuskat sitten jo alkoi?!?!
No, jos saisi viikonloppuna levättyä edes vähän (vaikka huomenna pitää päästä koti/piha/mökki-messuille käymään), niin josko taas ensi viikon jaksaisi.
Nyt kyllä pakko lähteä ajelemaan kotiinpäin, että saa syötyä edes jotain tänäänkin. Ei tälläinen ole reilua pikkuisellekaan.
Tulipas avautumista omasta navasta, en nyt edes jaksa/ehdi muiden juttuja kommentoida, kaikki kyllä luettu =)
Jos en jaksa vkonloppuna kirjoitella niin oikein hyvät vkonloput kaikille ja maanantaina palataan.
-Ellu ja Julle 29+1-
Nyt kysäisen teiltä viisaammilta :) joilla kokemusta äippälomista ja kesälomista sen tiimoilta, kun työnantajani laittoi viestiä että kesäloma pitäisi ilmoittaa nyt toukokuun aikana, milloin pidän ja suositteli pidettäväksi äitiysloman sisällä !?! Eli tarkoitaako tuo sitä, että mulle vaan maksetaan ne lomarahat, muttei muuten tee mitään poikkeusta äitiyslomaani? Jestas kun tunnen itseni tyhmäksi, enkä viitsis heti lähtee kyseleen tarkempia selityksiä.
Siis mullahan jatkuu nyt sairausloma tonne äitiyslomaan asti, eilen sain lääkäriltä lausunnon. Ei ole tullut töihin menosta mitään ja sanoi ettei enää kannata yrittääkkään vaan jäädä suosiolla lepäämään.
Palaan paremmalla ajalla kirjoittamaan enemmän, terkkuja kaikille!
-s