Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisiin asiointiin luvan saanti voi tyssätä?

26.02.2007 |

Meillä on prosessi vasta ihan aluillaan, joten en pahemmin ole viitsinyt vielä kertoa kenellekään, varsinkaan työkavereille tms. Pelkään, että jostain syystä juuri meille sanotaankin, että emme sovi adoptiovanhemmiksi. Tiedän, että täytämme kriteerit " paperilla" , avioliitto, talous ja terveys kunnossa. Mutta millaisin perustein olette kuulleet, että joidenkin prosessi on keskeytynyt?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on perusasiat kunnossa ja motivaatiota adoptioon, en usko prosessin tyssäävän helposti.

Itse kysyin neuvonnassa sossuntädiltä, miksi joidenkin neuvonta lopetetaan. Hän sanoi, että yleensä se tehdään yhteisymmärryksessä, kun huomataan, " ettei tää olekaan meidän juttu" .

Tietenkin vakavat sairaudet ja onnettomuuden, läheisen (kuten toisen puolison) kuolema itsestäänselvästi katkaisevat prosessin. Viiveitä voi toki tulla ja monelle tuleekin monesta eri syystä matkan varrella, joten niihin kannattaa varautua.

Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mihinkä adoptio prosessit on keskeytyneet mutta kyllä tässä saa koko ajan olla varpailla että kelvataanko me vanhemmiksi. Välillä tuntuu että meillähän on kaikki mitä adoptioon vaaditaan ja nyt taas tällähetkellä on sellainen mieli että ei kertakaikkiaan tästä ei tule yhtään mitään. Meidän tulot on nyt tarkastelussa ja täytyy tehdä sellainen tulo ja meno arvio. Miehelläni on vakkari paikka ja itse olen kodinhoitotuella. Talo ja auto lainaa on kohtalaisesti emmekä itse ole niistä huolissaan. Olisin ajatellut että työni kotona lasten kanssa olisi arvostetumpaa kuin iso palkkapussi. Työelämäänkin olen toki palaamassa loppuvuodesta. Ymmärrän että talous täytyy olla kunnossa mutta eikö vähän pienempituloisetkin kelpaa ja varsinkin kun omaisuuttakin löytyy jonkin verran. Nyt ymmärrän miksi monet sanovat että prosessi on ylä -ja alamäkeä ja henkisesti raskasta. Eihän tässä voi huokaista vasta sitten kun lapsi on kotona ja siihen kuluu vielä ehkäpä vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvan saanti voi tyssätä esim. hakijoiden ikään, lautakunta pitää käsittääkseni aika tiukasti kiinni noin 45 vuoden ikäerosta lapsen ja tulevan vanhemman välillä. Jos perheessä jo olevan lapsen ja iäkkäämän vanhemman ikäero on suunnilleen tuo 45 vuotta niin luvan saanti voi olla vaikeaa.

Terveydelliset syyt voi myös olla syynä luvan epäämiseen. Luulisin myös että jos sosiaalityöntekijä ei puolla lupaa niin sitä voi olla vaikee saada. Lisäksi sitten ne kaikki muut asiat pitää olla ja yleensä onkin kunnossa eli sosio-ekonomiset ym.

Pääsäntöisesti tosi harva lupa jää saamatta joten jos teillä on perusasiat kunnossa niin eiköhän se lupa sieltä tule. Älä huoli.

Se että prosesseja keskeytyy jonkun verran johtuu varmaan elämän tilanteiden muutoksista tai siihen päädytään kun huomataan ettei adoptiolapsi olekkaan se mitä halutaan kuten suvina kirjoittikin. Neuvontahan on mm. sitä varten että siellä mietitään onko tää meidän juttu. Lisäksi jonkun verran prosesseja päättyy raskauden takia eli siihen elämän tilanteen muutokseen :-)

Vierailija
4/4 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että syitä ei-puoltavaan lausuntoon (tai neuvonnan keskeyttämiseen) voi olla myös esimerkiksi sellaiset seikat kuin epärealistiset tai hyvin joustamattomat toiveet lapsen suhteen (vain sellainen-ja sellainen-lapsi kelpaa), asenne lapseen ensisijaisesti jonkun muun asian välineenä (nimen jatkaja, parisuhteen pelastaja, onnelliseksi tekijä). Muita lueteltuja syitä en nyt enää muista, mutta tämän tyylisiä juttuja. Nämä ovat ilmeisesti ohjeistuksessa adoptioneuvonnan antajalle, joten neuvoja pyrkii kysymyksillään sulkemaan pois tällaisia asioita.