Tein tänään munakastiketta ja perunoita
50-luvun pula-ajan ruoat ovat taas täällä! No, ei se mitään, kunhan on jotain pöydässä. Nyt säästän joka latin, minkä voin.
Kommentit (58)
Muutkin lamaherkut ovat tehneet paluun: ruskeakastike sattumilla tai ilman, sianliha, kaali, makkara. Jauhelihakin alkaa olemaan monen ulottumattomissa. Hiilari on halpaa.
Kiitä, ap, että on edes pula-ajan ruokaa pöydässäsi. Älä stana aina valita!
Sehän on herkullista, ja proteiinipitoistakin lisäksi. Hyvä ruoka!!!
Melkoinen yhteensattuma, ite tein eilen myös tuota! Ja on siis ruoka mitä olen viimeksi syönyt ehkä 8 vuotta sitten.
Makuja on monenlaisia. Syömättä jää.
Vierailija kirjoitti:
En ole varmaan koskaan syönyt. Mitä muuta siihen tulee, kuin munaa?
Valkokastike eli béchamel.
Juu kyllä ihan vaan kun vtuttaa 400g jauheliha k kaupassa 6e
Kaali on kyllä niin aliarvostettu. Kannattaa ostaa se jalkapallon kokoinen möykky, hinta n. 2 euroa, ja siitä saa loihdittua vaikka mitä! Kaalikeitto, kaalilaatikko, kaalipaistos (kaalin lisänä esim. makkaraa ja nuudeleita), kaalikääryleet, coleslaw & muut kaalisalaatit jne. Säilyy hyvin viileässä pidempään, eli ei tarvitse joka päivä syödä kaaliruokia, lisäksi kaaliruoat kestävät hyvin pakastamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varmaan koskaan syönyt. Mitä muuta siihen tulee, kuin munaa?
Valkokastike, johon tulee keitettyä kananmunaa pilkottuna, suolaa ja valkopippuria.
Paremmanväen versio.
Béchamel Sauce (Besciamella) - A Classic Italian White Sauce
https://www.recipesfromitaly.com/bechamel-sauce-basic-white-sauce/#ingr…
Vierailija kirjoitti:
Kaali on kyllä niin aliarvostettu. Kannattaa ostaa se jalkapallon kokoinen möykky, hinta n. 2 euroa, ja siitä saa loihdittua vaikka mitä! Kaalikeitto, kaalilaatikko, kaalipaistos (kaalin lisänä esim. makkaraa ja nuudeleita), kaalikääryleet, coleslaw & muut kaalisalaatit jne. Säilyy hyvin viileässä pidempään, eli ei tarvitse joka päivä syödä kaaliruokia, lisäksi kaaliruoat kestävät hyvin pakastamista.
Yksineläjälle se iso kaali on vain liikaa. Tykkään kyllä, mutta otan mieluummin pienemmän kaalin.
Aina naurattaa yhtä paljon, kun näihin ketjuihin tulee ihmepätijöitä selostamaan omia ruokiaan ja jakelemaan ruokaohjeita. Ihan kuin kukaan muu ei voisi mitenkään käsittää mikä on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina naurattaa yhtä paljon, kun näihin ketjuihin tulee ihmepätijöitä selostamaan omia ruokiaan ja jakelemaan ruokaohjeita. Ihan kuin kukaan muu ei voisi mitenkään käsittää mikä on halpaa.
Kannattaisiko kuunnella muiden neuvoja 😂, ei kun kyllä sinä tiedät kaiken paremmin kuin muut 👏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko kuunnella muiden neuvoja 😂, ei kun kyllä sinä tiedät kaiken paremmin kuin muut 👏
No, mä oon koulutukseltani kokki, itse asiassa mulla on pätevyys sekä ravintola-, että suurtalouspuolelle, sekä dieettikokin erikoisammattitutkinto. Jotain saatan tietää ruoanlaitosta ja taloudellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä ihan vaan kun vtuttaa 400g jauheliha k kaupassa 6e
Järjettömiä hintoja. Ja kun aina ei jaksais niitä muniakaan.
On kyllä hyvää, yllättäen ex-anoppini teki maailman parasta kananmunakastiketta.
Täytyy taas huomenna tehdä tuota munakastiketta. Kaikki aineet löytyvät kotoa. Syön yleensä keitettyjä porkkanoita tuon ruoan kanssa.
Saispa siankylkeä halvalla. Läskisoosi olis ihanaa tai vanhanajan liha-perunalaatikko. Joskus kylkeä saa alle vitosen kilo, mutta nyt ei ole aikoihin ollut.
Munakastike on hyvää. Oon varmasti lapsena viimeksi syönyt. Täytyy kyllä joku päivä tehdä, mut arvelen, että muu perhe nyrpistelee.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Varmaan ihan hyvä ruoka sinällään, mutta muistuttaa lapsuudesta. Alkkisäiti teki sitä usein, kun oli halpaa ja jäi sitten sillä keinoin enemmän juomiseen rahaa. Huonoja muistoja.
Moni kunnon alkkis ei tee ruokaa.
Söin juuri loput kastikkeesta. Kävin kaupassa, mutta ei olllut rahaa lihaan, puhumattakaan kalasta. Ostin siis purkillisen maitoa ja huomenna sitten riisipuuroa. Satsumat oli euron pussi, niin sellaisia otin myös. Ei oo nyt varaa salaatteihin. Kaali on halpaa, mutta julmettuja möykkyjä olivat. Täytyy keittää teetä juomaksi, kun kahvikin on loppu, enkä maksa paketista kahdeksaa euroa.