Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänä syksynä Vantaalla vietettiin poikkeukselliset hautajaiset. 27-vuotiaana kuolleen Akin siunaustilaisuuteen ei tullut yhtäkään vierasta.

Vierailija
28.10.2025 |

hyvästeltäväksi, mutta ketään ei saapunut hyvästelemään.

Oliko parikymppinen mies elänyt täysin eristäytyneenä ja syrjäytyneenä yhteiskunnasta? Millainen hänen elämänsä ylipäätään oli?

IS alkoi selvittää yksinäisen vainajan mysteeriä ja löysi pysäyttäviä vastauksia.

Aki kuoli vain 27-vuotiaana yksikään läheinen ei tullut hautajaisiin

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011577204.html

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen toki jo vähän vanhempi, mutta minulla on tuo kohtalo edessäni. Tosin eipä siitä vainaja mitään kai tiedä, että ihan sama. Olen täysin yksin jo nyt. Uskokaa tai älkää minulla ei ole yhtään sukulaista joiden kanssa olisin tekemisissä tai joita kiinnostaisi. Eikä ystäviä. Minkäs teet.

Sama täällä, olen  ihan tavallinen työssä käyvä ihminen. Kaukaisempia sukulaisia on ja olen osan kanssa yhteyksissä mutta tosipaikan tullen ketään ei kiinnosta. Sama ystävissä, varsinaista tosiystävää ei ole mutta muutama kaveri. Heistä en osaa kenenkään kuvitella olevan lähiomaiseni joten kyllä se on viranomaiset jotka tulevat minut hautaamaan. Hautajaisiin ei tule ketään. Minkäpä sitä yksinäisyydelleen mahtaa.

Justhan tuossa joku väittää, että jopa sairaalan väki etsii sukulaisia joille ilmoi

Jos ei ole nimettynä tuskin kuuluu sairaalalle.

Vierailija
62/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähiomaisia ei ole niin en edellenkään jaksa uskoa, että kaukaisempia sukulaisia sairaala etsisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan hautajaisiin voinut joku tullakin, jos olisi tiennyt. Äitini kun kuoli, niin ei laitettu lehteen ilmoitusta kun ei sitä kukaan tuttu lue. Sen sijaan äidin puhelimesta katsottiin joidenkin kaukaisempien tuttavien numerot ja kerrottiin, miten oli käynyt.

Nuorella ihmisellä omat vanhemmat saattaa estää esim. kavereiden kutsumisen hautajaisiin. Mieheni ystävä kuoli nuorena ja vaikka hän on aivan kunnollinen (ei päihdetyyppi), niin kaverinsa vanhemmat eivät suostuneet kertomaan milloin hautajaiset on. Hautahaulla sitten katsottiin vähän myöhemmin, että missä hauta on ja käytiin siellä.

Vierailija
64/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hautajaiset on arkena niinkuin ne usein on, niin ei siihen työssäkäyvä saa vapaata. Mummoni kuoli, rakas mummo <3 mutta en saanut vapaapäivää. Pääsin hautajaisiin, mutta yövuoro piti tehdä ensin ja mennä samoilla silmillä sinne. Tätini hautajaisiin en päässyt mitenkään.

Vierailija
65/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tuo selvittäminen on tehty? Tuskin hänestä mitään tietoja on netistä löytynyt.

Vierailija
66/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä uutisoinin tarkoitus muistuttaa miten mätää, ihmisvihamielistä aikaa elämme?

Vierailija
67/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vieraita, kaikki oli tuttuja

Vierailija
68/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vainajan porukat oli, sisarukset, tädit, enot, sedät, isovanhemmat? Surullinen uutinen. 

Vierailija
69/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin käy kun haluaa elää erakkona.

Itseaiheutettua.

Vierailija
70/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa ollenkaan,vaikka kukaan ei tulisi hautajaisiin. Ei täällä ole nyt elossaoloaikanakaan ollut ruuhkaa kotona. Vähän myöhäistä tulla itkemään, sitteen kun ollaan jo kylmänä. Menkää vaikka omalla rahalla paikalliselle huoltoasemalle kahville.

Vierailija
71/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan hautajaisiin voinut joku tullakin, jos olisi tiennyt. Äitini kun kuoli, niin ei laitettu lehteen ilmoitusta kun ei sitä kukaan tuttu lue. Sen sijaan äidin puhelimesta katsottiin joidenkin kaukaisempien tuttavien numerot ja kerrottiin, miten oli käynyt.

Nuorella ihmisellä omat vanhemmat saattaa estää esim. kavereiden kutsumisen hautajaisiin. Mieheni ystävä kuoli nuorena ja vaikka hän on aivan kunnollinen (ei päihdetyyppi), niin kaverinsa vanhemmat eivät suostuneet kertomaan milloin hautajaiset on. Hautahaulla sitten katsottiin vähän myöhemmin, että missä hauta on ja käytiin siellä.

Jos muistojuhlassa on tarjoilua, se on myös kustannuskysymys.  Kuten esim. häät. 

Vierailija
72/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen toki jo vähän vanhempi, mutta minulla on tuo kohtalo edessäni. Tosin eipä siitä vainaja mitään kai tiedä, että ihan sama. Olen täysin yksin jo nyt. Uskokaa tai älkää minulla ei ole yhtään sukulaista joiden kanssa olisin tekemisissä tai joita kiinnostaisi. Eikä ystäviä. Minkäs teet.

Sama täällä. Olen jo 62, hoidan iäkästä isääni. Kun isästä aika jättää, olen täysin yksin. Veljiäni asiani eivät voisi  vähempää kiinnnostaa.  He eivät 100% vaivaudu paikalle, kun minut haudataan.  Asuntoni ovat kyllä varmasti innokkaita myymään.

Tee testamentti jossa on sinulla asumis-ja hallintaoikeus kuolemaan saakka. Tee jollekin  yhdistykselle.  Itse olen 73v ja  tehnyt testamentin joka on laadittu lakiasiamiehen yhdessä. En anna omaisuuttani valtiolle enkä kunnalle sillä en ole saanut  heiltä mitään muuta kuin riitoja ja maksuja maksun päälle.  Kuoltuani kaiken omaisuuteni saa eläinsuojeluyhdistys. Joka osittaa jäänyttä  omaisuuttani erikohteisiin.

Vierailija
73/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin jutun paperilehdestä, päihteitä oli kuvioissa, peukut ja muut.

Tämä on niin sääli näiden päihteiden käyttäjien suhteen, kun kavereita on silloin kun on rahaa ja/tai päihteitä, mutta pahassa paikassa olet yksin. Ei munkaan isäni hautajaisiin tullut yhtään ryyppykaveria, vaikka eläkepäivänä (ja siihen asti kun rahaa riitti) porukalle kierroksia tarjotessaan oli porukan keskipiste. He olivat kuitenkin hänen ainoat ystävänsä.

Onneksi ihminen itse ei enää hautajaisiaan näe.

Vierailija
74/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sanonu vaimolle ettei mitään hautajaisia pidetä, ruumis polttoon ja tuhkat vaikka kaatopakalle.

Miksi haluat evätä vaimollesi mahdollisuuden surun käsittelyyn? Luulisi ettei sillä kuolleelle ole väliä

Mä  oon myös  sanonu  ,  että  ei tarvi  pitää   surullisia nyyhky  tilaisuuksia , koska kaikilla on vain paha olla siellä .  Suoratuhkaus !  Ja se oli siinä !! 

Vierailija
75/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luin jutun paperilehdestä, päihteitä oli kuvioissa, peukut ja muut.

Tämä on niin sääli näiden päihteiden käyttäjien suhteen, kun kavereita on silloin kun on rahaa ja/tai päihteitä, mutta pahassa paikassa olet yksin. Ei munkaan isäni hautajaisiin tullut yhtään ryyppykaveria, vaikka eläkepäivänä (ja siihen asti kun rahaa riitti) porukalle kierroksia tarjotessaan oli porukan keskipiste. He olivat kuitenkin hänen ainoat ystävänsä.

Onneksi ihminen itse ei enää hautajaisiaan näe.

Se on justiinsa näin. Nykyaikana on surullisen paljon heitä jotka eivät kykene ystävyyteen, ainoastaan hyväksikäyttösuhteisiin. Mutta eivät hekään valinneet tiettyjä juttuja.

Oikeasti pyyteetön aito ystävyys vaikuttaa harvinaistuvan koko ajan. Emme silti saa unohtaa mitä se on, koska silloin olemme kaikki toinen toistemme vihollisia, eri hyödyistä ja hinnoista petettäviä. Kuka haluaa tuollaista maailmaa, hirviöt varmaankin. Jos ihmiset halutaan orjuuttaa kaikki läheisten tunnesiteiden rikkominen on ihan perusasetus.

Vierailija
76/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muistojuhlassa on tarjoilua, se on myös kustannuskysymys.  Kuten esim. häät. 

No mutta muistotilaisuuteen kutsutaan erikseen. Ei kaikki kirkkovieraat osallistu muistotilaisuuteen.

Vierailija
77/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei tullut? 

Koska ketään ei kiinnostanut/ketään ei vaan ollut.

Sellaisiakin onnettomia on olemassa. 

Entä jos ei ole ketään kuka olisi kertonut sukulaisille tai tuttaville kuolemasta? Kukaan ei tiennyt. 

Kyllä tuon ikäisen kuolemasta nyt tieto menee ainakin vanhemmille. 

Ei välttämättä.

Vierailija
78/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan lähiomaisten asia ketä hautajaisiin kutsutaan ja ketä ei. Kaverit on aika kaukaisia, ymmärrän ettei vanhemmat halua kutsua kaikkia kavereita.

Vierailija
79/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa? Kuulostaa oikeastaan hyvältä, jos pystyy poistumaan tästä maailmasta surua aiheuttamatta.

Taitaa olla täällä vain yksi viisas ihminen.  Hatun nosto sinulle .  

Vierailija
80/99 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta muistotilaisuuteen kutsutaan erikseen. Ei kaikki kirkkovieraat

Hautajaiset on lähiomaisten asia, ei sinne ole pakko kutsua sellaisia ketä ei haluta kutsua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme