Tänä syksynä Vantaalla vietettiin poikkeukselliset hautajaiset. 27-vuotiaana kuolleen Akin siunaustilaisuuteen ei tullut yhtäkään vierasta.
hyvästeltäväksi, mutta ketään ei saapunut hyvästelemään.
Oliko parikymppinen mies elänyt täysin eristäytyneenä ja syrjäytyneenä yhteiskunnasta? Millainen hänen elämänsä ylipäätään oli?
IS alkoi selvittää yksinäisen vainajan mysteeriä ja löysi pysäyttäviä vastauksia.
Aki kuoli vain 27-vuotiaana yksikään läheinen ei tullut hautajaisiin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011577204.html
Kommentit (99)
On ihmisiä ,jotka eivät halua mennä noin ikäviin "juhliin" . Ei tarvi järjestää yhtään mitään . Mitä hyötyä ?? Ei se kuollut näe mitään. Käy hänen luona kun elää eikä sitten kukkapuskan kaa kun häntä ei ole. Kirkon juttuja nää tilaisuudet.
Jos kuolleen vanhemmat ovat saaneet ainoan lapsensa iäkkäinä, yli nelikymppisinä ja anhemmat kuolleet jo heti 6-kymppisinä ennen lastaan. Jos lapsen vanhemmilla ei ole sisaruksia tai sisarukset ovat kuolleet. Jos lapsella itsellään ei ollut puolisoa, lapsia tai ystäviä.
Itse olen vanhojen vanhempien ainoa lapsi. Tästä syystä teksisin itselleni ison perheen.
Onko siinä jutussa kerrottu, mitä asioita siellä tuli vastaan? Mysteerialoitus. Ei kerrota, mitä selvisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan perhesurmaajien hautajaisissa ketään?
Kyllä monet vanhemmat menevät lapsensa hautajaisiin, vaikka tämä olisi murhamies. Minä tiesin yhden tyypin joka tappoi kaksi ihmistä ja oli huumekauppias ja tunnettu sekopää. Kuulemma hautajaisissa oli kuitenkin sukulaisia. En käsitä miksi. Mitä tuollaista muistelemaan.
Ai miksi muistelemaan? Koska jokaisen ihmisen elämä on arvokas ja tärkeä jo sinällään. Se , että myöhemmin on tullut tekoja, joita kukaan ei hyväksy, ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa. Jokaisella meistä on ollut myös parhaat päivälle, oli kyseessä pieni lapsi tai aikuinen rikollinen tai vaikkapa yksinäinen vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Missä vainajan porukat oli, sisarukset, tädit, enot, sedät, isovanhemmat? Surullinen uutinen.
Kaikilla ei ole tällaisia. Ja vaikka olisikin, siellä saattaa olla niin elämänhallintansa menettänyttä porukkaa, että ei niistä ole mihinkään hautajaisiin. Onhan se surullista, mutta ehkä parempi että vainaja vaan haudataan ilman heitä. Usein nämä elämänhallintansa menettäneiden osallistumisen hautajaisiin pilaa ne lopullisesti ja häpäisee vainajan. Ihminen on mitä on, eikä se hautajaisiin osallistumalla muuksi muutu.
Olen kerran tavannut vauvan, jota kukaan ei halunnut. Vauva oli syntynyt, äiti lähtenyt 6 tunnin kuluttua sairaalasta. Vauvalla oli kouristuksia, vieroitusoireita, aivovamma jo syntyessään. Hän oli kaunis. Hän oli ihminen. Hänen elämänsä jäi lyhyeksi. En halua kertoa, missä roolissa sillä lyhyellä taipaleella olin, mutta en äiti kuitenkaan. Sitäkin elämää iloittiin ja sen päättymistä surtiin arvokkaalla tavalla. Ajattelen niin, että jokaisen ihmisen elämässä on ollut arvokkaita asioita, olemme kaikki olleet tärkeitä, eikä mikään ole ollut turhaa. Kaiken ikäisille toivoisi ihmisarvon tunnustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tullut?
Koska ketään ei kiinnostanut/ketään ei vaan ollut.
Sellaisiakin onnettomia on olemassa.
Entä jos ei ole ketään kuka olisi kertonut sukulaisille tai tuttaville kuolemasta? Kukaan ei tiennyt.
Kyllä tuon ikäisen kuolemasta nyt tieto menee ainakin vanhemmille.
Ei välttämättä.
Mitenköhän on? Itse olen kieltänyt hoitotahdossani antamasta tietoa mahdollisesta kuolemastani äidilleni, mutta en tiedä toteutuuko se. Tai siis toivottavasti nyt en kupsahda vähään aikaan ja äitini menee ensin, mutta sen narsistisen ja alkoholistisen sekopään teatteri hautajaisissani kuulostaa ajatuksenakin jo niin kauhealta, että en halua. Pari läheistä ystävää olen varmuuden vuoksi ohjeistanut kaikissa olosuhteissa olemaan ottamatta yhteyttä tähän ihmiseen (en ole nähnyt 15 vuoteen).
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä jutussa kerrottu, mitä asioita siellä tuli vastaan? Mysteerialoitus. Ei kerrota, mitä selvisi.
No ei täällä kukaan tiedä. Kukaan ei ole lukenut sitä juttua. Kaikki vaan mutua heittää. Ärsyttää kun linkki laitetaan maksumuurin taakse. Onko tarkoituksellista? Myynnin edistämistä ehkä?
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä ,jotka eivät halua mennä noin ikäviin "juhliin" . Ei tarvi järjestää yhtään mitään . Mitä hyötyä ?? Ei se kuollut näe mitään. Käy hänen luona kun elää eikä sitten kukkapuskan kaa kun häntä ei ole. Kirkon juttuja nää tilaisuudet.
Ei kenenkään ihmisarvon pitäisi olla niin mitätön ettei hautajaisiinsa pysty kävelemään. Vaikka vain hetken miettiäkseen hänen kohtaloaan.
Niin vaivatontako meidän elämästämme pitäisi saada? Ja että mikään ei liity mihinkään? Tähän valheeseen olemme kaikki tukehtumassa.
Kävin työkaverin hautajaisissa.
Tehtiin töitä yhdessä ja vietettiin myös vapaa-aikaa keskenämme.
Siis perheinemme, grillaamista, saunomista yms...
Hänelle tuli ero, ja kaikki meni enemmän tai vähemmän päin v+ttua sen jälkeen...
Ja minä kun luulin tuntevani hänet, satojen yhdessä vietettyjen työtuntien jälkeen...
Muistotilaisuudessa kuvailtua henkilöä ei ikinä ollut olemassa...
Jonkunlaisia haave- tai toivekuvia, mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
RIP Karppa
M59
Vierailija kirjoitti:
Kävin työkaverin hautajaisissa.
Tehtiin töitä yhdessä ja vietettiin myös vapaa-aikaa keskenämme.
Siis perheinemme, grillaamista, saunomista yms...
Hänelle tuli ero, ja kaikki meni enemmän tai vähemmän päin v+ttua sen jälkeen...
Ja minä kun luulin tuntevani hänet, satojen yhdessä vietettyjen työtuntien jälkeen...
Muistotilaisuudessa kuvailtua henkilöä ei ikinä ollut olemassa...
Jonkunlaisia haave- tai toivekuvia, mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
RIP Karppa
M59
Tietysti on ollut olemassa. Sinun todellisuutesi on eri kuin heidän, jotka ovat hänet tavanneet erilaisessa elämäntilsnteesss. Jokainen meistä on ollut lapsi, jokainen on ollut nuori, jokainen on ollut jonkun poika tai tytär tai lapsenlapsi. Sinun totuutesi on yhden ihmisen, muista se.
Sairaala ei välttämättä kerro edes kuolevan lapsille mitään, jos heillä on väärät yhteystiedot. Kannattaa olla tarkkana näistä yhteystiedoista, erityisesti puhelinnumerosta, koska eivät niitä itse selvittele. Todella aktiivinen tulee muiden olla erityisesti tilanteessa, kun kuolleella on ollut yleinen edunvalvoja, koska hän lopettaa työnsä kuolemaan. Näitä on paljon tapauksia, etteivät omaiset saa tietoa kuolemasta. Ja jos asia kerrotaan yhdelle omaiselle, joka ei kerro asiaa eteenpäin niin kukaan muu ei saa tietää kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan hautajaisiin voinut joku tullakin, jos olisi tiennyt. Äitini kun kuoli, niin ei laitettu lehteen ilmoitusta kun ei sitä kukaan tuttu lue. Sen sijaan äidin puhelimesta katsottiin joidenkin kaukaisempien tuttavien numerot ja kerrottiin, miten oli käynyt.
Nuorella ihmisellä omat vanhemmat saattaa estää esim. kavereiden kutsumisen hautajaisiin. Mieheni ystävä kuoli nuorena ja vaikka hän on aivan kunnollinen (ei päihdetyyppi), niin kaverinsa vanhemmat eivät suostuneet kertomaan milloin hautajaiset on. Hautahaulla sitten katsottiin vähän myöhemmin, että missä hauta on ja käytiin siellä.
Sehän on ihan lähiomaisten asia ketä hautajaisiin kutsutaan ja ketä ei. Kaverit on aika kaukaisia, ymmärrän ettei vanhemmat halua kutsua kaikkia kavereita.
Niin on, turha siitä on kiukutella jos ei ole kutsuttu hautajaisiin. Lähiomaiset päättää.
Itselleni ei ole väliä tuleeko hautajaisiini ketään.
En usko rakkauteen, en lähimmäisenrakkauteen, koska olen liian terävä. Katsokaa Akin tapaus. En ole ollut koskaan kuitenkaan ilman ystäviä mikä kyllä on aika outoa, koska olen niin introvertti.
Sen tiedän kuitenkin, että lemmikit ym.eläimet kykenevät aidosti rakastamaan - se on täysin vilpitöntä ja ehdotonta.
Ilmoitin että tuhkatkaa. Ei muuta. Tuhkat pitää haudata pihalle lemmikkieni hautojen viereen.
Mutta kun törmäsin tuohon otsikkoon 27 - vuotiaasta Akista jonka hautajaisiin ei tullut ketään, niin kyllä kylmäsi.
Aivan hirveän paha fiilis hänen puolestaan.
Niin nuorikin vielä.
Ihmisparka.
R.I.P. Aki
Oliko Aki palvelutalossa asuva syvästi vammainen nuori mies? Oliko jollakin maksettuna tämä niin, että näki maksumuurin taakse?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku rikos/ päihdetausta.
Niilläkin on läheiset. Joillain tuollaisilla saattaa olla aika isotkin piirit.
Eli en usko tuohon. Hiljattain oli myös 28v miehen hautaus Helsingissä, joihin ei tullut ketään. Vanhuksilla sen paremmin ymmärtää, jos on ns. last man standing eikä yhteisöllinen ihminen, mutta noin nuorilla on karua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tullut?
Koska ketään ei kiinnostanut/ketään ei vaan ollut.
Sellaisiakin onnettomia on olemassa.
Onko legit vastaus? Luit siis jutun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan hautajaisiin voinut joku tullakin, jos olisi tiennyt. Äitini kun kuoli, niin ei laitettu lehteen ilmoitusta kun ei sitä kukaan tuttu lue. Sen sijaan äidin puhelimesta katsottiin joidenkin kaukaisempien tuttavien numerot ja kerrottiin, miten oli käynyt.
Nuorella ihmisellä omat vanhemmat saattaa estää esim. kavereiden kutsumisen hautajaisiin. Mieheni ystävä kuoli nuorena ja vaikka hän on aivan kunnollinen (ei päihdetyyppi), niin kaverinsa vanhemmat eivät suostuneet kertomaan milloin hautajaiset on. Hautahaulla sitten katsottiin vähän myöhemmin, että missä hauta on ja käytiin siellä.
Sehän on ihan lähiomaisten asia ketä hautajaisiin kutsutaan ja ketä ei. Kaverit on aika kaukaisia, ymmärrän ettei vanhemmat halua kutsua kaikkia kavereita.
Niin on, turha siitä on kiukutella jos ei ole kutsuttu
Joo ja nämä teidän jutut ei edes kuulu tähän keskusteluun, kun kyseessä on ihmiset jotka haudataan ILMAN YHTÄKÄÄN SAATTAJAA.
Eli ns. hiljaiset hautajaiset ei kuulu tähän.
Omaiset voi haluta viettää hautajaiset ihan omalla porukalla tai vaan suvun ja ystävien kesken.