Tänä syksynä Vantaalla vietettiin poikkeukselliset hautajaiset. 27-vuotiaana kuolleen Akin siunaustilaisuuteen ei tullut yhtäkään vierasta.
hyvästeltäväksi, mutta ketään ei saapunut hyvästelemään.
Oliko parikymppinen mies elänyt täysin eristäytyneenä ja syrjäytyneenä yhteiskunnasta? Millainen hänen elämänsä ylipäätään oli?
IS alkoi selvittää yksinäisen vainajan mysteeriä ja löysi pysäyttäviä vastauksia.
Aki kuoli vain 27-vuotiaana yksikään läheinen ei tullut hautajaisiin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011577204.html
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Olen toki jo vähän vanhempi, mutta minulla on tuo kohtalo edessäni. Tosin eipä siitä vainaja mitään kai tiedä, että ihan sama. Olen täysin yksin jo nyt. Uskokaa tai älkää minulla ei ole yhtään sukulaista joiden kanssa olisin tekemisissä tai joita kiinnostaisi. Eikä ystäviä. Minkäs teet.
Tämä. Ei siinä ulkopuolisten kauhistelut ja säälittelyt mitään auta.
Minä en ole tällä hetkellä yksin, mutta ei paljon tarvita, kun niin voi käydä. Varsinkin, jos elän pidempään kuin harvalukuiset elämäni ihmiset. En ole alun perinkään syntynyt eheän sukuverkoston keskelle. Minkäs teet.
Mutta kauhistelijoille tiedoksi: todennäköisesti jokaisen elämässä on kuitenkin ollut erilaisia vaiheita. Ihan yksin ei kuitenkaan kukaan ole selvinnyt syntymästä kuolemaan. Näytti miltä näytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tullut?
Koska ketään ei kiinnostanut/ketään ei vaan ollut.
Sellaisiakin onnettomia on olemassa.
Entä jos ei ole ketään kuka olisi kertonut sukulaisille tai tuttaville kuolemasta? Kukaan ei tiennyt.
Kyllä tuon ikäisen kuolemasta nyt tieto menee ainakin vanhemmille.
Kenen toimesta muka? Kuka ilmoittaa?
Poliisi ilmoittaa.
Ai vaikka kuolisi sairauteen sairaalassa?
Lopeta tuo tro
Väität siis, että sairaalassa nähdään vaiva sukulaisten etsimiseen, älä naurata.
Sama tulee olemaan omissa hautajaissani. Peeunkirjoituksiin saattaa joku tulla kärkkymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen toki jo vähän vanhempi, mutta minulla on tuo kohtalo edessäni. Tosin eipä siitä vainaja mitään kai tiedä, että ihan sama. Olen täysin yksin jo nyt. Uskokaa tai älkää minulla ei ole yhtään sukulaista joiden kanssa olisin tekemisissä tai joita kiinnostaisi. Eikä ystäviä. Minkäs teet.
Sama täällä, olen ihan tavallinen työssä käyvä ihminen. Kaukaisempia sukulaisia on ja olen osan kanssa yhteyksissä mutta tosipaikan tullen ketään ei kiinnosta. Sama ystävissä, varsinaista tosiystävää ei ole mutta muutama kaveri. Heistä en osaa kenenkään kuvitella olevan lähiomaiseni joten kyllä se on viranomaiset jotka tulevat minut hautaamaan. Hautajaisiin ei tule ketään. Minkäpä sitä yksinäisyydelleen mahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, olen ihan tavallinen työssä käyvä ihminen. Kaukaisempia sukulaisia on ja olen osan kanssa yhteyksissä mutta tosipaikan tullen ketään ei kiinnosta. Sama ystävissä, varsinaista tosiystävää ei ole mutta muutama kaveri. Heistä en osaa kenenkään kuvitella olevan lähiomaiseni joten kyllä se on viranomaiset jotka tulevat minut hautaamaan. Hautajaisiin ei tule ketään. Minkäpä sitä yksinäisyydelleen mahtaa.
Justhan tuossa joku väittää, että jopa sairaalan väki etsii sukulaisia joille ilmoitetaan.
Mitä ne pysäyttävät vastaukset oli, mitä lehti löysi? En saa auki tuota juttua.
Luulisi että vaikka olisi pöihdetausta niin kuitenkin lähisuku olisi paikalla. Ellei sitten että heilläkin elämänhallinta on täysin kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Mun 30-vuotisjuhliin tuli vain viisi ihmistä, vaikka kutsuin 50.
Tiesin sen jälkeen paikkani.
Jep. Itse en ole ikinä käynyt yksissäkään 30-vuotisjuhlissa. Vihaan sellaisia juhlia. Epämiellyttävä olo kun ei tunne kaikkia ja joutuu puhumaan vieraille vapaa-aikanaan. Ihan tarpeeksi joudun töissä olemaan vieraiden ihmisten kanssa. Ja toinen että olen kuullut, että juhlissa juodaan ja tanssitaan. Minä juon, mutta en tanssi. Juominenkin on vähän niin ja näin. Jotain kuohuviiniä voin juoda, mutta vihaan punaviiniä ja valkoviiniä ja olutta ja kaikkia imeliä drinkkejä. Lonkeroa tai siideriä en pysty juomaan, kun ne heti alkaa närästää. Joku kahvi viskillä terästettynä kelpaa, mutta ei sokeria siihen eikä kermavaahtoa, eli ei irish coffeeta, koska se on liian makeaa. Kaikki liian makeat jutut jää juomatta, siis liköörit myös. Ja koska olen näin hankala vieras, on parempikin, etten tule toisten juhlia pilaamaan.
Kallion kirkkoherra HS tänään:
Lukijan mielipide | Hautajaiset ohittamalla menetämme tärkeän rituaalin
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011581734.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan tuossa joku väittää, että jopa sairaalan väki etsii sukulaisia joille ilmoi
Niin ne etsii tai sosiaalihuolto etsii mutta heitä ei pakoteta mihinkään elleivät halua hoitaa sukulaisten asioita. Kaikki on heille täysin vapaaehtoista. Kysyin kerran serkultani haluaisiko alkaa lähiomaisekseni mutta sain vastauksen josta ymmärsin että vastaus on ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tullut?
Entä jos ei ole ketään kuka olisi kertonut sukulaisille tai tuttaville kuolemasta? Kukaan ei tiennyt.
Kyllä tuon ikäisen kuolemasta nyt tieto menee ainakin vanhemmille.
Kenen toimesta muka? Kuka ilmoittaa?
Poliisi ilmoittaa.
Ai vaikka kuolisi sairauteen sairaalassa?
Silloin sairaala eli käytännössä esim. sosiaalityöntekijä hoitaa. Mahdolliset omaiset etsitään aina. Mitä sitten seuraa tai on seuraamatta on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tullut?
Ehkä Aki ei ollut hyvää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justhan tuossa joku väittää, että jopa sairaalan väki etsii sukulaisia joille ilmoi
Kun ihminen kuolee sairaalassa tai hoitolaitoksessa, henkilökunta ilmoittaa kuolemasta lähiomaisille. Jos kuolema tapahtuu kotona, lääkärin on todettava kuolema ja sen jälkeen tieto välittyy omaisille. Äkillisissä kuolemantapauksissa, kuten onnettomuudessa, poliisi ilmoittaa asiasta omaisille.
Mikä tässä sinun on vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku rikos/ päihdetausta.
Tai sitten on vaan sattunut syntymään väärille vanhemmille ja kaikki on mennyt alusta saakka päin persettä. On tullut masennus, eristäytyminen ja tuloksena jätkä haudataan alle 3kymppisenä ilman että ketään kiinnostaa.
On vanhempia joska ovat niin "ulkona" etteivät nähtävästi pysty menemään lapsensa hautajaisiin. MIkä ei ole helppo juttu kenellekään - niitä raskaimpia asioita mitä voi kohdalle osua.
Vierailija kirjoitti:
Etsi jokin harrastus vaikka kaltaistesi joukossa. Yksinäisiä on pelottavan paljon. Tosin sinulle liene matkan varrella ehdotettu jo sitä ja tätä..
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen jo 62, hoidan iäkästä isääni. Kun isästä aika jättää, olen täysin yksin. Veljiäni asiani eivät voisi vähempää kiinnnostaa. He eivät 100% vaivaudu paikalle, kun minut haudataan. Asuntoni ovat kyllä varmasti innokkaita myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tullut?
Ehkä Aki ei ollut hyvää seuraa.
Tuntuu pahalta sanoa mutta näitä ihmisiä on nykyään melkoisesti.
On lopulta vaikea tietää olisivatko he toivoneet ketään hautajaisiinsa. Itseinho voi olla niin syvää. Tai inho tätä maailmaa ja sen ihmisiä kohtaan.
Tämä on uusi normaali ja meidän halutaan vain kohauttavan olkiamme.
Jaa? Kuulostaa oikeastaan hyvältä, jos pystyy poistumaan tästä maailmasta surua aiheuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kallion kirkkoherra HS tänään:
Lukijan mielipide | Hautajaiset ohittamalla menetämme tärkeän rituaalin
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011581734.html
Käyttäisin myös sanaa velvollisuus. Rituaalia kun käytetään vaikka yhteydessä kasvojenhoitorituaali. Siis suoritus jonka suorittaminen itsessään ei vielä kerro siitä miten ihminen sen kokee.
On kieltämättä aika hätkähdyttävä ajatus että tulevaisuuden ihanneyhteiskunnassa läheisten (?) hautajaiset voi vain ohittaa, ulkoistaa muiden vaivaksi ja suoritettavaksi. Varmasti onnellisuus saa tuosta buustia, sitä en epäile. Yolo!
On muitakin syitä tulla hautajaisiin. Se konkretisoi sen ihmisen kuoleman, oli sitten väleissä tai ei. Lähiomaisten hautajaisissa kyllä kävisin, olisivatpa välit sitten mitä tahansa elämän aikana. Ei tarvitse teeskennellä surua, käy vain ikäänkuin varmistamassa asian.