HS: Vuokrat romahtaneet Helsingissä - yksiöitä saa jo alle 500 eurolla kuussa
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011576457.html
Tyhjien asuntojen määrä on muutamassa vuodessa kasvanut tuhansista kymmeniin tuhansiin. Halukkaita ei ole edes nykyisellä hintatasolla.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Käykää katsomassa vuokra-asuntoilmoituksia.
Jos laittaa ylärajaksi 550 euroa, tulee lähinnä kymmenen neliön soluhuoneita ja jopa asumisoikeusasuntoja, joissa vastike on alle 500 mutta asumisoikeusmaksu on kymmeniä tuhansia. Esimerkiksi Satolla on yli 30 soluhuonetta vapaana Haagassa.
Jokunen vapaa vuokra-asunto voi olla oikea vuokrayksiö, noin 20 neliömetrin asunto.
Olisin laittanut Hesarille muuten palautetta mutta niillä ei ole palautelomaketta ja en ryhdy lähettelemään sähköpostia tuollaisesta. Uutinen on hyvin harhaanjohtava. Toimittaja ei ole tutkinut tarkemmin asuntoilmoitusten sisältöä.
Tämä. Täydellinen klikkiotsikko hesarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te ette saa muka Hekalta asuntoa? Maunulassa ainakin on tyhjiä asuntoja aivan hemmetisti. Itse sain viikossa.
Meillä on paremmat tulot kuin kaltaisellasi kelan elätillä.
Miksi haluat asua Hekalla jos olet niin saatanan rikas? 😀
Miksi haluaisin maksaa liikaa? Ei ns. hyvätuloinen Suomessa rikas ole.
Jos sulla on suuremmat tulot kuin nuo rajat, niin sulla on varaa maksaa enemmän vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää katsomassa vuokra-asuntoilmoituksia.
Jos laittaa ylärajaksi 550 euroa, tulee lähinnä kymmenen neliön soluhuoneita ja jopa asumisoikeusasuntoja, joissa vastike on alle 500 mutta asumisoikeusmaksu on kymmeniä tuhansia. Esimerkiksi Satolla on yli 30 soluhuonetta vapaana Haagassa.
Jokunen vapaa vuokra-asunto voi olla oikea vuokrayksiö, noin 20 neliömetrin asunto.
Olisin laittanut Hesarille muuten palautetta mutta niillä ei ole palautelomaketta ja en ryhdy lähettelemään sähköpostia tuollaisesta. Uutinen on hyvin harhaanjohtava. Toimittaja ei ole tutkinut tarkemmin asuntoilmoitusten sisältöä.
Tämä. Täydellinen klikkiotsikko hesarilta.
https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/selaa-ilmoituksia/
Hekalta saa yksiöitä 300-400€. Toki jos pitää Punavuoressa asua, niin sitten ei onnistu.
Onko helsingissä siis yli 10 000 koditonta enemmän nyt vai missä ne ihmiset asuu?
Vierailija kirjoitti:
Onko helsingissä siis yli 10 000 koditonta enemmän nyt vai missä ne ihmiset asuu?
Ne ovat opiskelijoita ja asuvat lapsuudenkodissaan. Eivät siis ole muuttaneet pois kotoa kuten ennen tehtiin tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
artikkelissa sanotaan että on eurooppalaisittain täysin poikkeuksellista että pääkaupungissa tyhjien asuntojen määrä moninkertaistuu.
se kertoo todellisen tilan ostovoimasta eikä ekonomistien käyrät
Se kertoo siitä että nyt on valtiolla ministeri joka ymmärtää taloudesta jotain. Näin persut saivat vuokrat laskuun, kuten lupasivat jotta duunareilla olisi paremmin varaa elää. Vain idiootti riistäjä nauttii kalliista asumisesta, jota yhteiskunta tukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te ette saa muka Hekalta asuntoa? Maunulassa ainakin on tyhjiä asuntoja aivan hemmetisti. Itse sain viikossa.
Meillä on paremmat tulot kuin kaltaisellasi kelan elätillä.
Miksi haluat asua Hekalla jos olet niin saatanan rikas? 😀
Miksi haluaisin maksaa liikaa? Ei ns. hyvätuloinen Suomessa rikas ole.
Jos sulla on suuremmat tulot kuin nuo rajat, niin sulla on varaa maksaa enemmän vuokraa.
Varaa on muttei halua. Miksi haluaisin maksaa liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua asua afrikassa.
Ei edes Kapkaupungissa? 🧐
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Olen vuosien mittan hakenut Hekalta asuntoa niin opiskelijana, työssäkäyvänä kuin työttömänäkin, enkä saa. Luottotiedot kunnossa. Enkä ole ainoa.
Kerran kyllä tarjosivat 3kk pätkää, mutta mikä idea olisi muuttaa kolmeksi kuukaudeksi, kun sen jälkeen he eivät voineet asuntoa tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Olen vuosien mittan hakenut Hekalta asuntoa niin opiskelijana, työssäkäyvänä kuin työttömänäkin, enkä saa. Luottotiedot kunnossa. Enkä ole ainoa.
Kerran kyllä tarjosivat 3kk pätkää, mutta mikä idea olisi muuttaa kolmeksi kuukaudeksi, kun sen jälkeen he eivät voineet asuntoa tarjota?
Laita aina vain uusi hakemus 3 kk:n välein, kyllä sieltä jotain tarjotaan jossain vaiheessa. Hekalla ei ole mitään jonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat opiskelijoita ja asuvat lapsuudenkodissaan. Eivät siis ole muuttaneet pois kotoa kuten ennen tehtiin tukien varassa.
En ole tällaiseen dataan törmännyt missään. Mistä tieto on peräisin?
Keskustelua on hauska seurata kun vaaditaan dataa ja muuta. Ei sellaista ole. Ja kyllä ne yksiöt menevät kun niistä laskee vuokraa. Siksi eivät ole vapaina. Kyse onkin siitä että ne on nyt vuokrattu paljon halvemmalla. Ja se on tosiasia. Ihan ilman dataa. Omakohtainen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita aina vain uusi hakemus 3 kk:n välein, kyllä sieltä jotain tarjotaan jossain vaiheessa. Hekalla ei ole mitään jonoja.
Uusi hakemus laitettu jo 8 vuoden ajan, ei ole asuntoa koskaan tarjottu vaikka olin koditonkin yhdessä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua on hauska seurata kun vaaditaan dataa ja muuta. Ei sellaista ole. Ja kyllä ne yksiöt menevät kun niistä laskee vuokraa. Siksi eivät ole vapaina. Kyse onkin siitä että ne on nyt vuokrattu paljon halvemmalla. Ja se on tosiasia. Ihan ilman dataa. Omakohtainen kokemus.
Ilman tilastotietoa sinulla on vain mutua jonka lähteenä on vain sinun muutama(?) sijoitusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Jep, nuo mitkä etuovessa on kuukaudesta toiseen ovat juuri niitä joiden omaistaja ei ymmärrä vuokratason laskeneen selvästi. Kun vuokra on oikea, löytyy myös asiallisia vuokralaisia ja asunto menee nopeasti. Toki voit vuokrata asunnon jollekin narkkarille vähän kalliimmalla, mutta et saa sitten lopulta vuokria ja asuntokin tuhotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punakaarti ennen asumistukien leikkauksia: ei tule laskemaan vuokria.
Jos kerran liittyy asumistukien leikkauksiin, miksi vuokrat ei laske muuallakin? Asun keskisuuressa kaupungissa ja vuokrat, etenkin yksiöiden ja kaksioiden, ovat nousseet.
Siksi, että Helsingissä niissä hinnoissa on ollut eniten ilmaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä, asunnot ovat ahtaita asuntosijoitajien paskaputkiloita ja sosiaaliset ongelmat kärjistyvät jos ei elä aivan ydinkeskustassa, ja sinnekin tulee bussilla ja metrolla kaikenlaisia peukkupettereitä itiksestä riehumaan.
Todellisuudessa lähiöistä 99%:a on rauhallisempaa kuin kantakaupunki. Esimerkiksi Kontulassa tai Vuosaaressa ei tarvitse kovin kauas metroaseman/ostarin ympäristöstä mennä, niin on hiljaista kuin huopatossutehtaalla ilta-/yöaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi hakemus laitettu jo 8 vuoden ajan, ei ole asuntoa koskaan tarjottu vaikka olin koditonkin yhdessä vaiheessa.
Hekalta ei saa kämppää, jos on maksamattomia vuokria ulosotossa
🇺🇦🇮🇱
No ei ole. Ei sijoitusasuntoja osteta siltä pohjalta että pari tyhjää kuukautta tai vuokran tilapäivänen (muutama vuosi) alennus veisi oikeasti kuseen. Kusella tosin moni käy kyllä, päivittäin.