**KESÄkuisten uusi viikko.**
Kommentit (33)
Onkohan tänään taas yksi niistä valtakunnallisista neuvolapäivistä, ku myös mulla on tänään neuvola. :) Tosin vasta klo 15, eli mahdollisimman tyhmään aikaan. Tänään kun on vielä luvattu todella hienoa säätä, ei yhtään jaksaisi stressata tuollaista menoa iltapäivästä. " Innolla" odotankin sitä sf-mittaa, että miltä tälläkertaa näyttää... ja varsinkin sitä, mitä terkka siitä taas on mieltä. Lisäksi jännitän tietty puntaria ja hieman myös hemppaa, koska en ole pariin viikkoon syönyt rautaa lainkaan. Heh heh..
Muuten olo on sama kuin viimeviikollakin. Suppareita tulee ja menee. Suurin osa alkaa olla jo melkein kipeitä. Sellaisia, et on pakko pysähtyä kun henkeä alkaa ahdistaa. Nyt ovat supparit alkaneet tuntumaan myös selässä ja takareisissä, että kaipa tässä synnytystä lähestytään päivä päivältä... JES!
Olen muutamia päiviä ollut bongaavinani vauvan hengitysliikkeitä. Tosin voivat olla ihan jotain muutakin liikehdintää, mutta tosi pieniä ja hentoisia ovat ja tulevat joko ennen tai jälkeen hikan. Onko muut huomanneet samaa?
Nyt on kyllä niin hieno päivä, että pakko varmaankin lähteä ulkoilemaan. Palailen taas antamaan pakollisen valitusvirren neuvolan jlk. :)
T: Odessa79 ja Milli 33+2
Mulla on alkanut " pesänrakennus" . Tai sit tää johtuu keväästä, mutta kaikki pitäs saada siivottua ja pestyä ;) Nyt kun en saa siivota, niin oon tyytynyt vaan pyykin pesuun. Verhot, sängyn helmalakana, päiväpeitto, sohvatyynyjen kankaat, pienimmät matot ja kaikki mikä vähänkin pesukoneeseen mahtuu niin täytyy pyykätä. Onneksi ulkona kuivaa nyt nopeesti.
Oon tässä kuumeisesti pohtinut, että mihin kaappiin raivaan vauvan vaatteille tilaa. Kaikki on nimittäin vielä piilossa ja pesemättä. Tunnustan nyt teille, että ei olla ostettu muita vaatteita kun yksi ihana hattu ja kaksi bodyä!!! Mie oon ihan yllättynyt itsestäni kun oon malttanut olla ostelematta. Äippäpakkaus on, mut siinähän on melko isoja ne vaatteet... Syy tähän " pidättäytymiseen" on se, että miun kaksi siskoa sai pojat tuossa äskettäin (toinen joulukuussa ja toinnen tammikuussa) ja lupasivat, että saan niitä pieniä vaatteita lainaan. Turhaa olisi siis ostella niitä ite. Ostampa sitten kun tiiän mitä tarviin ;)
Monella on tosiaan neuvolat taas tällä viikolla. Nyt kun kaikilla on parin viikonvälein niin varmaan jokapäivä suunnilleen joku käy neuvolassa.
Mie kävin viimeks sillon kolme viikkoa sitten ja sanoin, että en nyt tarvii uutta aikaa kun käyn siellä polilla jokatoinenviikko ja seuraavat siellä. En siis oo käynyt neuvolassa koko raskauden aikana kun kolme tai neljä kertaa.
Keskiviikkona on taas poli. Saa nähdä onko kahdessa viikossa tapahtunut taas jotian. Viimeksi servicsiä oli jäljellä UÄ:n mukaan enää 1,5cm ja oli pehmeä. Sillon kahessa viikossa oli lyhentynyt 0,5cm. auvan pää on muuten jo todella alhaalla. Sanoin miehelleni ykspäivä, että kuinkahan " muokkautunut" pää vauvalla on kun on ollut jo yli puoltoista kuukautta rt:ssa ja puristuksissa tuolla lantiossa. No eiköhän se siitä oikene ;)
Nyt pyykit ulos aurinkoon...
T:Remukka 32+2
mulla ei oo neuvola tänään, eroan sillä joukosta. Mut eilen olin sairaalassa käyrillä, kävin vessassa ja veret hulahti pönttöön. Soitin naikkarille ja pyysivät heti sinne. Vauva oli alussa unelias, mut sit käyrät alko näyttämään hyvälle ja lekuri teki sisätutkimuksen ja ultran. Vuodon syy on edelleen epäselvä, vauvalla kuitenkin ja onneksi kaikki ok. Nyt mullekkin tehtiin se painoarvio ja jättiläisvauvaa odotellaan, nyt painoa 1,7kg..huoh paljonkohan kesäkuussa. Naamasta ihan samannäköinen ku edellinen tyttö! Mutta mutta, sukupuoli jäi vähän epäselväksi, lääkäri kyllä heitti arvion, vauva nimittäin puristi jalkoja yhteen ja nukkui eikä suostunut avaamaan jalkojaan.
Pääsin sit kotiin, jos vuotoa tulee heti sairaalaan tai jos menkkakivut alkaa niin heti vaakatasoon. Kohdunsuun tilanne oli ennallaan eli ei lyhentynyt eikä auennut. Hyvä niin. Vitsi et säikäytti, mut onneksi mitään hälyttävää ei löytynyt. Nyt sit vähän jomottelee mahaa, mut otetaan iisisti sit loppuun saakka.Että semmosta tänne.
Taas on tyttö pukeltanut karmeen katkusen kakan housuun..must go
kuumetta rv 32
Kylläpäs " kuumetta" tekstin lukeminen sai kylmät väreet kulkemaan selässä. Jollain toisellakin oli ollut runsasta verenvuotoa aikaisemmin. Varmasti säikäyttää ja mieleen tulee kaikenlaisia mahdollisia vaihtoehtoja. Onneksi kaikki on kuitenkin ollut hyvin... otat vaan nyt rauhallisesti.
itsellä olotila ihan normaali, supistuksia tulee ja menee. Ovat jo pitemmän aikaa olleet sellaisia, että kun supistus tulee niin on vaikea hengittää... mutta muuten kaikki ok.
Viikonloppuna äiti kävi tuossa ikkunoita pesemässä, mutta nyt kun niihin aurinko paistaa, on ihan pakko pestä ne uudelleen. Tiesin että niin tulee käymään, mutta en jehdannut hänelle sanoa, että antaa pesun olla. Hän kun haluaa olla niin kovasti avuksi.
Ensi viikolla olisi minulla vasta neuvola käynti, sitten ne onkin jo kahden viikon välein.
Eipä tässä mitään kummempaa.
Voikaa hyvin ja ottakaa rauhallisesti!
T: Kiisseli ja masuasukki 30+1! Nyt ollaan mekin jo päästy tähän asti
Viimeistä työpäivää tässä kuluttelen loppuun!
Muutto on pikkuhiljaa käynnissä, lauantaina päästiin eka kertaa asuntoon yli 2 kuukauden tauon jälkeen. Vähän jännitti mennä, että mitä sitä on tullut ostettua :D Kivalta näytti ja edelliset asukkaat olivat pesseet kämpän niin siistiksi ettei mun tarvi kuin pestä lattiay muuttohässäkän jälkeen, sain jo osan astioista laittaa puhtaisiin kaappeihin. JA siellä on kiertoilmauuni, joka oli iloinen yllätys 6 vuoden kaasu-uunikiroilun jälkeen, melkein kuin olisin voittanut lotossa!!!! Kultainen äitini kommentoi onneani sanoin: " no enpä tiedä onko se kiertoilmauuni nyt niin kummonen juttu" . Olen vaan taas kerran miettinyt että millainen äiti sanoo lapselleen moista ja miksi? No eipä tuo nyt ollut maailman kaatava juttu, mutta ottaa päähän taas oma äiti jälleen kerran.
Mutta uusi asuinpaikka vaikutti tosi kivalta, lähipuisto on tosi paljonkivepi kuin aiempi ja palvelut paremmin tarjolla (esim. Alepa alakerrassa, vetäsen sinne varmaan vielä joku päivä aamutakissa...) Tänään pitäsi soittaa uuteen neuvolaan, toivottavasti saan ajan normaaliin tahtiin ettei tule kauheeta väliä käynneissä. On sitten jo kolmas neuvolatäti tässä raskaudessa, ihan hyvä että olen käynyt yksityisellä lääkärillä että on edes yksi pysyvä hoitokontakti.
En enää muista että kenellä oli ADHD-vauva, mulla on vähän samoja ajatuksia Aatun rymistelystä (me oltiin ennen ADHD-perhe kun mä olen ammatiltani AD ja miehellä oli HD-moottoripyörä, nyt on Trimph :D). On ihan tajutonta riehumista ja nyrkkeilyä verrattuna esikoiseen. Kai se istukan pakka tosiaan vaikuttaa tuntemuksiin tosi paljon, edellisessä se oli edessä ja nyt ihan takana.
Kaunista kevätpäivä kaikille, tuli vielä viimeinen työnakki, täytyy mennä!
SM & Aatu
Kammo juttu sulle kävi, onneksi kaikki kunnossa!
Tuli mieleen, että tutkittiinko sulla peräsuoli (anteeksi turhan intiimi kysymys)? On nimittäin mahdollista että jos se vaikka oli peräpukama joka puhkesi, mun tutulla nimittäin kävi niin. Ja verta oli tullut tosi paljon, olivat luulleet siitä määrästä että oli keskenmeno muttei sitten onneksi ollutkaan.
Kaveri just soitti, oli np-ultrassa ja joutuu lisätutkimuksiin, arvo oli muistaakseni 2,8. Ikävää! Hänellä on niin monta keskenmenoa takana että nyt peukut tosi pystyyn.
SM
Kuumetta: Onneksi selvisitte pelkällä säikähdyksellä. Minä olisin tuossa tilanteessa ollut varmaan aivan hysteerinen! Otahan rauhassa!
Saaramarialla on viimeinen työpäivä. ONNITTELUT! Minä joudun vielä kärvistelemään 4 viikkoa :)
Kiisseli on päässyt 30 sakkiin! Taitaapi ihan kohta koko porukka olla 30 paremmalla puolella... ja mutaman viikon päästä saattaa alkaa kuulumaan jo vauvauutisia. AJATELKAA!! Just eilen laskettiin mieheni kanssa, että rv 38 ei ole enää kuin 7 viikkoa. Siis meille voi tulla vauva jo 7 viikon päästä!!! Tietysti kun tuolla tavalla hehkuttelee niin se tulee vasta rv 42, joten eipä hehkutella enempää...
Remukan vauva on jo kiinnittynyt. Siskoni kertoi esikoisensa kiinnittyneen myös hvyin varhani. Oli vauvan pää ollut kuulemma hieman hassun näköinen syntyessään, mutta palautui ns. normaaliksi ihan parissa päivässä. Itse olin kuulemma myös kiinnittynyt aikaisin. Minulla lerpatti toinen korva syntyessäni, kun se oli ollut kaksin kerroin niin pitkään. Äitini oli teippaillut sitä iholaastarilla pari viikkoa, ja sen jälkeen korva oli pysynyt " omin voimin" normiasennossa. Kieltämättä toinen korvanlehdistäni on tälläkin hetkellä vähän löysempi, mutta ei se mitenkään hörötä :)
Odessan hengitystuntemuksiin voisin kommentoida sen verran, että minä tunnene myös sellaisia pieniä nykiviä liikkeitä, mutta olen yhdistänyt ne ennemminkin hikkaan, joka vauvalla voi tässä " iässä" olla kuulemma varsin yleistä.
(.) Ihanat ilmat! Eilen sain miehenkin pitkästä aikaa mukaan kävelylle. Hän vähän ihmetteli kun minun lenkkeilyvauhti on hidastunut kuulemma todella merkittäväksi. Emme varmaan kävelleet kuin jonkun 3 km lenkin, ja lopussa piti jo pysähdellä kun mahaa kiristi ja selkäänkin sattui. Olikohan ne supistuksia?!? Lonkkia on täälläkin ruvennut nyt öisin kolottamaan. Kokeilin täältä saamaani tyynyvinkkiä, ja kyllä se taisi vähän auttaa. Yöt on jo aika katkonaisia kun vessassa on pitänyt ruveta rampaamaan, ja asennon vihtoja on niin usein yössä. Silti kokonais nukkumisaika on liki 10 h. Pitäisiköhän minunkin ruveta syömään sitä rautaa, kun olen selvästi normaalia väsyneempi.
Cana & Kirppu 31+0
Hei,
Uula oli käynyt miehensä kanssa Hesassa. Mekin oltiin miehen kans siellä pe-la. Mies täytti viikko sitten 30-v. niin vein hänet sinne yllätysreissulle. Yövyttiin hotellissa ja käytiin perjantai-iltana konsertissa ja syömässä. Ihana reissu oli ja todella tarpeen näin talonrakennuksen lomaan ja ennenkuin tää pikkukakkonen syntyy - teki hyvää myös parisuhteelle =)! Mun sisko oli esikoista hoitamassa meillä kotona. Loistava viikonloppu ja nyt on akut ladattuna :-).
[b]Tuuli@[/b] me ostettiin tuolle meidän 2-v. typsylle Kangasalan Prismasta Jupiterin aivan ihana, vaaleanpunainen kolmipyörä, jossa työntöaisa. Ollaan sillä jo jonkin verran kurvailtu ja on tosi hyvä! Käypäs siis Prismasta katsomassa. Maksoi vain 39,90 EUR.
Tänään haetaan esikoiselle uusi, jatkettava sänky ja saadaan pinnasänky vapaaksi vauvaa varten. Jokohan tuo esikoinen oikeasti alkaa ymmärtämään, että meille tosiaan tulee vauva? Kyllähän siitä on paljon puhuttu, mutta eihän sitä tiedä mitä tuon ikäinen ymmärtää. Ehkä tuo pinnasängyn vapauttaminen vielä konkretisoi asiaa lisää.
Oltiin eilen mun ystävän luona, jolla 2kk ikäinen vauva. Meidän esikoinen oli aivan ihana vauvan kanssa - silitteli ja piti kädestä. Toivottavasti menee noin hienosti sit tän meidänkin vauvan kanssa. Toisaalta kyllä kait niille tulee jossain vaiheessa se " ahdistus" , että meinaako tuo vauva tosiaan olla meillä AINA...
Lämmintä kesäistä päivää kaikille!
-satu ja sintti rv 32+2
Ja kiitos vastauksista mun fiksuihin kyselyihin :)
Mua etoo. Yäk, ihan kun silloin alkuunkin, että ehkä tämä nyt osui munkin kohdalle tämä vaiva. Muuten on niin tasaista vaan tämä odotus. Mulla neuvola vasta viikon päästä maanantaina ja sekin on joku sijainen, iiiks! Oma ihana täti lomailee. Sitten mulla on lääkäri (vika) vasta 16.5! Ja sitten siitä seuraavalla viikolla alkavat käynnit viikon välein terkkarilla. Tätsy ei laittanut aikoja, kun mun kanssa on kuulemma niin " tylsää" kun ei mitään vikana :) Toki saan soittaa heti jos tuntuu että haluan tossa välissä mennä.
Mulla on kyllä noi kauhuskenaariot ja lapsen menettämisen pelko nousuut pintaan uudelleen. Onneksi kuumetalla ei ollutkaan hätää, oisin varmaan saanut sydärin.
Ei kummempaa asiaa, mies tuli hakemaan lounaalle, täytyy mennä.
Jaksuja!
Rouvaii 31+4
kun joku ihmetteli sitä vuotajaa, mut nyt ei ilmeisesti johdu klexanesta, no keskiviikkona mä meen äitipolille joten kyselen siellä testien tuloksia. Eikä ollut peräpukamatkaan, kyllä joka reikä tarkkaan syynättiin ;)))
Tänään me vaan sit kökitään pihassa hiekkalaatikon reunalla kun en uskalla mennä kävelylle..ruokakaupastakaan en uskalla kantaa mitään raskasta, naureskelin juuri kaverille et aletaan syömään kevyesti.
Mulla kans toi vauva on edelleen rt:ssä ja todella alhaalla mut ei kiinnittynyt kai, en huomannut paniikissa kysellä.
Ihanan rauhallista kun tyttö meni päikkäreille kauheen mesomisen jälkeen. Meillä kans pienempi tyttö hoitaa vauvojaan antaumuksella,varmaan tulee karmee tappelu kuka oikeeta vauvaa saa hoitaa. Isompi tyttö taas sanoo vaan et kunhan vauva ei huuda yöllä, eikä tarvii vaippoja vaihtaa. Muuten kyllä oottaa yhtä kovasti ku kaikki muutkin.
Nyt meen minäkin tirsoille, kun ei kerran saa ikkunoita pestä, yritin viime viikolla pestä mut en käsitä mitä se edellinen asukas on niihin tunkenut kun ne jää koko ajan rasvaisiksi.
kuumetta edelleen
Nyt, kun vielä muistaisi kommentoida kaikkea..
Kuumetta: Hui! Kamalalta kuulosti vuotosi. Onneksi kaikki on kuitenkin hyvin ja menit ja pääsit heti polille. Mulla ei ole ollut ikinä mitään vuotoja näiden raskauksien aikana, mutta jos nyt ilmaantuisi edes pienen pieni veri vuoto niin vauhkoontuisin ja säikähtäisin varmasti ihan kauheasti.
Kiitos kysymästä, jalka voi hyvin. Se oli sen illan kipeä, mutta kuntoutui oudosti sitten yön aikana. Sivelin koko jalan Hirudoid-geelillä ja yritin lepäillä mahdollisimman paljon sen illan aikana ja nähtävästi se sitten auttoi. Eli mitä lie ollut se kipuilu? Ainakin yksi peijakkaan suonikohjun alku on ilmestynyt tuohon vasempaan jalkaan melkein tuohon polven viereen. Ensimmäinen laatuaan minulla. Ärsyttää!:(
SM:lle onnittelut viimeisen työpäivän johdosta!:)
Odessa: Toivottavasti neuvola reissusi on tällä kertaa huolettomampi ja th:si älyää pitää turhat mölyt mahassa.
Remukka: Minulla myös sama pesänrakennus, siivousvaihe meneillään ja hullu vimma saada pestyä KAIKKI minkä irti vaan suinkin saan. Tälläkin hetkellä koneessa pyörii meidän tuplapeitto. Vauvan vaatteita en ole vielä aloittanut pesemään. Vaan ajattelin säästää ne sinne uuteen asuntoon ja toukokuulle niin saan ne sitten suoraan kaappiin. Ja voi tsiisus tuota vauvan vaatteiden määrää..Vaikka meille tulisi kolmoset niin ei loppuisi vaatteet kesken. Ja yksi äitiyspakkaus laatikollinen tytön pieniä (50cm-) vaatteita on vielä varastossa. Niitä on siis ihan turkasen paljon. Minulla tyttö kiinnittyi tosi aikaisessa vaiheessa. Olisikohan ollut joskus rv.27 tai jopa aikaisemmin, mutta pään muodossa ei kyllä ollut mitään erikoista liittyen siihen kiinnittymiseen. Imukupista sitten oli pahkaa, mutta se onkin sitten ihan eri juttu.
Kiinanpöpö: Kiitti pyörä vinkistä. Kuulostaa hyvältä ja todella edulliselta. Meillä onkin ollut tänään taas keskustelua pyöristä. Tyttö näytti mainoslehdestä minulle sellaista 16 tuumaista tyttöjen pyörää, että tuo hieno, tyttö pyörä. Tahtoo oma.:) Juu, ei ole jäänyt epäselväksi, mikä on seuraava hankinta. Mutta pitää käydä kurkkaamassa siellä Prismalla noita pyöriä.:)
Sitten omaa napaa: Neuvolassa käyty ja kaikki kai ihan hyvin??
Ainakin ihan tautiset supistelut sain aikaiseksi, kun kävelin vaunujen kanssa normaaliin tapaan tuon, ehkä vajaan parin kilometrin matkan. Tosi hissun kissun kävelin, mutta silti supisteli ja painoi tosi lujaa ja kipeästi melkein koko ajan. Th oli luonnollisesti huolissaan ja alan kyllä pikku hiljaa olla itsekin hieman huolissani näistä supisteluistani, kun ovat niin yltyneet ja kipeytyneet ihan vähälle aikaa. Levolla tai lämpimällä suihkulla menee kyllä aina ohi.
Sain lähetteen labraan, kun pissassa oli proteiini yhdellä +:lla ja kun minulla on ollut niitä päivittäisiä päänsärkyjä niin th meinasi, että ei olisi alkavaa raskausmyrkytystä. Siihen en kyllä itse usko, kun eihän minulla paineet ollut taas, kun 98/57 ja turvotuksia ei liiemmin ole muuta, kun illalla jaloissa. Mutta ilman muuta käyn viemässä huomenna pissa näytteen sinne labraan niin sillähän se selviää oliko turha hälytys. Paino oli noussut kahdessa viikossa 500g ja nyt kokonais saldo on vain 7.8kg. Johon olen ihan törkeän tyytyväinen.:) Sf-mitta oli 27.5 eli 2cm kasvanut kahden viikon takaisesta ja nyt pääsin keskikäyrän alapuolelta jopa yläpuolelle mahoineni. Syke oli vahva ja selkeä.(145) Liikkeet ++ ja tarjonta edelleen RT. Th meinasi, että mahaa tunnustelemalla vauva tuntuu kokonsa puolesta aika isolta viikkoihin nähden. Jännittää se 2.5 polikäynti, että minkä kokoinen asukas tuolla mahassa majailee ja onko nämä supparit tehneet alakerrassa jotain tuhojaan. Meillä on vielä se muutto ja hääreissukin ennen tuota polia niin vähän tässä alkaa miettimään välillä kaikenlaista.
Mutta nytten lopetan maraton viestini. Ja jos jotain unohtui palailen taas.:)
Tuuli@32+2
Ajatella, että on vasta maanantai ja näinpitkä pino jo valmiina. Meni hetki kun luin kaikki kirjoitukset.
Kuumetta säikäytti kyllä kirjoituksellaan. Onneksi kaikki on nyt hyvin. Kyllä olisi tuollaisesta pelästynyt kuka tahansa.
Mä kävin myös tänään neuvolassa. Tää oli nyt vasta 5. käynti th:lla ja sit on lisäksi ne kaksi ultraa (np ja rakenne). Paino oli noussut 700g kolmessa viikossa vaikka olen herkutellut aivan liikaa. Ehkä oon sit syönyt vähemmän jotain muuta... Kokonaispainonnousu on nyt 8 kg ja se on oikein sopiva. Vähemmänkin tietty sais olla mutta ei ainakaan ole vielä liikaa (painokäyrän tasolla mennään). pissa oli puhdas ja hb 131. RR huikeat 100/60. Olikos se Tuuli@ jolla oli kanssa matalat paineet? Sf- mitta 28 cm oli aivan keskikäyrällä. Mutta oli yks ns. ongelmakin tai ei se vielä ole ongelma mutta jos ei muutaman viikon sisällä tapahdu muutosta niin sit se on ongelma eli vauva on vikosta 23 saakka majaillut poikittain mun massussa eikä sillä vissiin ole aikomustakaan kääntyä. Onneksi vielä on aikaa. Mä en haluais sektiota.
Joku kirjoitteli (anteeksi en muista nikkiä) et pelkää vauvan kuolevan tms. Mun serkulle kun kävi niin huonosti (kuoli vastasyntyneenä) tammikuussa niin väkisin sitä välillä miettii et toivottavasti ei meiän vauva. testit on kuitenkin tehty ja oli negatiiviset. silti asia välillä kummittelee mielessä.
Nyt tarttis tehdä pari koulujuttua ja sit lähteä koulunpenkkiä kuluttamaan. Tänään on luento 16-18. Sen jälkeen mennään katsomaan yhtä taloa, johon mies oli eilen ihastunut. Jännittää!
Kalamami rv 30+6
Olipa kiva tulla kurkkaamaan kuulumisia kun oli jo näin pitkä pino! Onneksi Kuumetta (menihän nyt oikein) kaikki on kunnossa. Naistenklinikalla ne onneksi tutkii kunnolla ja rauhassa, mähän olin siellä kanssa päivystyksessä pari viikkoa sitten kun mulla tuli vähän veristä vuotoa ja oli hengenahdistusta. Mullakaan se vuodon syy ei selvinnyt mutta vauva voi hyvin ja sehän se on pääasia.
Mulla on yhtäkkiä ihan järkyttävä selkäkipu. En ole eläissäni kärsinyt selkäkivuista ja nyt jokainen askel tekee kipeää. Onko kellään teillä kanssa sisaret mitään vinkkiä mikä tähän voisi auttaa? Muu kuin lepo ja panadol? Mies on nyt niin paljon töissä ja isovanhemmatkin reissussa että ei toi 2v pikkumies anna paljon äidin levätä ja en nyt ihan Panadolia toisen perään haluisi napsia.
Jaha nyt se sit heräskin maraton päiväunilta.
huh, kun olikin helpottava käynti...
Mähän siis pelkäsin sitä sf-mittaa niin, et verenpaineetkin oli korkeammat kuin yleensä(no, vain 120/60, mut siis ku yleensä toi systolinen on ollut matalampi). Muttamutta... ei enää hätää... sf-mittaan oli tullut vain sentti lisää, eli nyt mennään taas keski- ja yläkäyrän puolivälissä. JEE!
Vauva oli edelleen raivotarjonnassa ja -mikä riemastuttavinta- kiinnittyneenä ja laskeutuneena. Ehkä tässä tosiaan vielä joskus pääsee synnyttämäänkin. :)
Muuten kaikki oli ok. Sykekin Millillä taas sen 160-165, kun riehui kovasti. Vasemmalla kyljellään möllöttää ja se on terkan mielestä paras asento lähteä syntymään.
Suppareista tuli vähän sanomista... tai siis siitä meidän Joensuun reissusta. Ei olis sitä kuulemma kannattanut tehdä. Ja jatkossa kaikki pitkät auto- ja junamatkat ovatkin sitten kiellettyjä synnytykseen saakka. Ja sairaalakassin käski pakata jo hyvissä ajoin ja kyttäillä mahdollista limatulppaa. Hänellä kuulemma sellainen tunne, et saattaisi syntyä hieman etuajassa. Voi kun se olisikin niin... Olen siis kertakaikkiaan jo täysin valmis synnytykseen!
Lääkäriajankin olisin saanut jo ensiviikolle, mut päätinkin sitten ottaa sen vasta kolmen viikon päähän. Näkeepähän silloin paremmin sen tarjonnan ja koon. :)
Ei tässä tälläkertaa nyt sitten muuta...
Odessa79 ja Milli 33+2
Oho, onpas todella pitkä pino jo maanantaiksi!
Valtakunnallisena neuvolapäivänä mä en käynyt neuvolassa vaan äippäpolilla. Mulla oli siis se kontrollikäynti, kun tammikuussa rakenneultrassa oli sellanen mötikkä, jonka lekuri arveli olivan vain osa istukkaa, mutta joka periaatteessa olis voinut olla myös myooma (kohdun hyvänlaatuinen lihaskasvain).
No, eipä siellä onneksi nyt näkynyt mitään ylimääräistä, istukka laakea ja etuseinässä, aivot ja sydän normaalit ja näin vaavin kasvot!! Se oli siis 2D-ultraa, mutta laitteet oli keskussairaalassa kai niin hyvät, että silmät ja nenä erottuivat selvästi, liikkistä!! Paino oli jo 2350 g, joka on keskikäyrällä näillä viikoilla. Eli aikamoista vauhtia nuo tässä iässä kasvavat, jos jollekin (sori en muista nicciä, kun oli niin pitkä pino ;) oli sanottu, että 1,7 kg olis jättivauva viikolla 31:kö?? Enivei, painelin sitten ostamaan muutaman vauvanvaatteen, en tarkoituksella, mutta kun " oli niin halpaa" ! Ja taashan meni 13 euroa kuitenkin... Sukupuolesta ei lääkäri sanonut mittään, ihan kuin olisin vehkeet siellä jalkovälissä nähnyt, mutta voihan se olla napanuoraakin, kun ei lekuri niitä vartavasten syynännyt, enkä itse osaa tulkita 2D-ultrakuvaa. Rakenneultrassa povattiin poikaa, mutta se on niin aikaisessa vaiheessa, että jännitys kyllä säilyy loppuun asti.
KUUMETTA: oiskohan toi sun vuoto voinut johtua just jostain pienestä myoomasta? Varmaan ovat tutkineet senkin vaihtoehdon. pääasiaa, että vauva voi hyvin. Kannattaa silti varmaan lepäillä mahdollisimman paljon.
KIINAN-PÖPÖ ja TUULIA: Kuulostaa edulliselta toi Prisman Jupiter 3-pyöräinen, joten kandee käydä katsomassa!
Meillä myös esikolle täytyisi hankkia uusi sänky, mutta tässä on ollut sen verran projektia päällä, että meneeköhän pikkuinen ihan sekaisin: pottailua harjoitellaan olemalla kotona ilman vaippaa, tutit " meni mystisesti rikki" viime tiistaina ja vielä pitäis muuttaa isojen sänkyyn. Kun vielä tutittomuus on vaikeuttanut tota päiväunille käymistä, niin en tiedä, millainen ralli siitä tulee, jos pitäis nukahtaa päikkäreille sänkyyn, josta neiti pääsee itse kampeamaan pois! Toisaalta se pitäis tehdä ennen nkuin vaavi tulee, jotta neiti ei mieti, että pikkuveli/sisko vei kaiken muun lisäksi vielä hänen sänkynsäkin! Mutta toisaalta meillä on alkuajaksi vauvalle vauvankoppa, joten se vähän tuo lisäaikaa.
Nyt mies tuli töistä, joten alan seurustelemaan hänen kanssaan, moro!
Uula 32 + 6
Tosiaan kivan pitkä pino jo tässä vaiheessa viikkoa!!! H-hetket alkavat lähestyä selvästikin... :)!
ODESSA; tosiaan Haikaranpesässä mahdollista törmätä... Mulla l.a. vko sun jälkeen tosin mutta saa nähdä miten käy synnytyspäivämäärien kanssa.. Mul on nimittäin varmaan joka toinen pv sellanen fiilis (ku oikein supistaa ja painaa) että vauva syntyy just nyt, mut sit taas ku vähän rauhallisempaa, tuntuu et varmasti menee yliaikaseks... Tosiaan mulla ainaki tosi positiiviset kokemukset esikoisen synnytyksestä siellä; ihanat, ymmärtäväiset ja hienotunteiset kätilöt, kiva tunnelma, ihanan rentouttavaa loikoilla ammeessa avautumisvaiheessa, ja hyvä fiilis ku luomuna pysty synnyttämään!!
KUUMETTA; Onneks selvisit säikähdyksellä, varmasti kyl todella jännittävät paikat!!
SAARAMAARIA; Onnittelut vikasta työpv:sä ja muutosta! Ilmeisesti päädyitte nyt sit kaupunkiasumiseen kuitenki?
KOLMIPYÖRÄSISTÄ; Hyvältä näin S-etukorttilaisen näkövinkkelistä kuullosti toi Prisman vaihtoehto... Tykkäisköhän nyt 1v8kk lapsonen tuollaisesta?
ON; Ihan ok, ei kai mitään uutta. Paitsi että töitä mullakin enää ens vko, huh! Ja se että kengännauhojen sitominen alkaa olla pian hankalaa... Onneks tulee kohta sandaalikelit!
Päivikk11 rv 32+2
Taitaaa olla niin, että saadaan tehä loppuviikoksi oma pinonsa, jos tämä pino kasvaa tätä tahtia :)
SM:llä on tänään eka lomapäivä! Onnea siiitä. Toivotaan aurinkoa sen kunniaksi!! ;)
Kukas se miettikään hengitysharjoitusten tuntemista (oisko ollut odessa?). Luulen, että niitä ei voi tuntea. Tuntemuksesi voisi olla hikkaa, tai muita pikkuliikkeitä. Kun oon käynyt ultrattavana kahden viikon välein, niin pikkunen on tehnyt usein hengitysliikkeitä ultran aikana, mutta itse en oo tuntenut mitään, vaikka siis tiesin, että nyt hän hengittelee. Mulla tosin istukka etuseinässä, joten se vaimentaa liikkeitä.
Kauhee kun mulla on huono muisti. Lukiessani pinoa mietin monta asiaa mitä piti kommentoida, mutta nyt en muista!!! Noh, pistetään huonomuistisuus tän raskauden piikkiin.
ON: Eilen innostuin tosiaan pesemään pyykkiä ja siivoilin olkkarin hyllyn. Vaihtelin valokuvia kehyksiin ja raivasin kaiken turhan krääsän pois hyllystä ;) Tuli niin paljon siistimmän näköinen! Sit innooissani pesin olkkarista yhden ikkuna, mut se pitikin sitten jättää siihen. olin sitten illan tosi kipeä!!! Selkä huusi hoosiannaa ja jalat ja sormet oli TODELLA turvuksissa. Nyt taas tän päivän malttaa maata, kun eilisen illan kärsin oman " riehumiseni" vuoksi.
Onneksi on kannettava kone ja netti! Mitä ihmettä tässä maatessaan tekisi jos näitä ihanuuksia ei olisi? Oon nimittäin ihan surkeen huono lukemaan mitään kirjoja ja telkkuu ei jaksa tuijotella...
Mukavaa päivää kaikille!
T:Remukka & Tirriäinen rv 32+3
Huomenet kaikille täältä työmaalta.
Oon ollu kaikkialla muualla paitsi tällä palstalla viimoset kuukaudet, mutta kai se on jo myönnettävä, että kun kuukaudet h-hetkeen vähenee, niin alkaa ajatuksissa pyöriä nämä vaavijutut aina vaan enemmän.
Rehellisesti sanoen työntekoki on ollu yhtä tervan juontia jo viimesen kuukauden; keskittymiskyky ei riitä tietokoneen ääressä kikkailuun enää ihan samalla mitalla kun aiemmin. Mutta, mutta nyt alkaa äitiyspaketit ja kohta vanhempien luota haettava " muuttokuorma" (sisko muutti juuri parahiksi muille maille ja jätti mulle perintönä koko lastentarvike/ -vaate omaisuutensa, ei jäänyt meidän esikoisen ostoslistalle kyllä juuri mitään) alkavat muistutella tulevasta... huh.
Mammajoogaan ajattelin vielä näin myöhäisherännäisenä, harmi, että Manipurassa oli täyttä jo, pitänee etsiä jostain muualta vielä tässä tämän työn" touhun" lomassa:D
Ensiviikolla onkin sitten Haikaranpesän synnytysvalmennus-tai-mikä-se-nyt-onkaan juttu... siellä sitten nähnee muitakin samalla ajalla olevia.... alkaa jo jänskättämään tuleva, pakko myöntää.
Mutta nyt, vielä töitä, huh! (mantra on: enää kuukausi tätä!)
Mamma 31+1
Johan tosiaan on pino kasvanut :)
Mä mietin eilisiltana et täytyy kommentoida tuota ja tuota, mutta kun en paperille ylös laittanu ni eihän niitä muista :( Ja kun nikitkin taas yhtenä sekamelskana pääkopassa, niin enpä sit taida niin kommentoida mitään.
Mutta omasta navasta ainakin on nyt asiaa :) mulla oli tänään neuvola jo heti aamutuimaan. Kaikki ok; RR, pissa, liikkeet, syke (edelleen 130-140 eli olisko poika, tytöillä oli sykkeet aina tuon yli?!), sf-mitta 33 (31+4). Ainoa mikä aiheuttaa nyt miettimistä on vauvelin asento. Th ei osannut sanoa että onko asukki miten päin masussa. Laittoi korttiin perätilan, mutta.. Ens kerralla vapun jälkeen katsoo ultralla jos edelleen sama tilanne ja sit tietty aletaan miettiä äitipolia yms. Sanoinkin, että liikkeet tuntuu mun mielestä niin tuolla alhaalla enimmäkseen eli se tukisi ajatusta tuosta perätilasta. Ei tästä puuttuisikaan enää kuin leikkaus, kaksi edellistä kun jo ovat syntyneet niin eri tavoin: eka kesti ja kesti, ponnistusvaihekin oli tunnin verran ja melkein kaikki lääke" helpotukset" sain. Toinen taas syntyi nopeasti ilman kivunlievityksiä sun muita sairaanhoitajan vahingossa puhkaistua kalvon (oma toipuminen tuntui olevan hurjasti nopeampaa tuon kivunlievityksettömän ja nopean synnytyksen jälkeen - tietysti omat voimat säästyivät kummasti jne.)
Oma olo ei muutenkaan ole ollut paras mahdollinen tänään, hirveä sellainen krampin tapainen tuolla oikealla puolella mahassa/selässä. Ei minun mielestä ole oikein supistus kun ei taas ole " sellaista" kipua. Täytyy nyt seurailla ja sit soittaa neuvolaan vaikka uudestaan jos ei hellitä.
Mulle tuli viime viikolla äitiyspakkaus ja sen vanhanhan mä vielä sain. Toisaalta aivan sama, mutta kun monella tutulla on jo tuo, niin olisihan se ollut kiva saada tämän vuoden pakkaus. Nyt sitten vaan pitäisi alkaa sitten katsella että millaisia vaatteita tuolta kätköistä löytyy ja mitä pitäisi ostaa valmiiksi - mitään me ei ole vielä hommattu, kun tuntuu että aikaa on edelleen vaikka kuinka paljon. Kohta sitten taitaa tulla kiire ;)
Mutta nyt on lähdettävä laittamaan pyykit kuivumaan että ehtii taas töihin. Viimeiset reilu kolme viikkoa töitä käynnissä..
-Sykkis ja alhaalla taas sätkivä V-V 31+4
Täällä on jo kukuttu ties miten pitkään ylhäällä. Ei tosin omasta tai vauvan aloitteesta vaan esikoinen päätti herätä hyvissä ajoin uuteen, lämpimään ja kauniiseen päivään. Oma olokin on mitä mainioin ja energisin.:)
Mulla on taasen tänään neuvola ja palailen, vaikka sen jälkeen tänne enemmän höpisemään.
Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille!!
Tuuli@ 32+2