Viking Line rakentaa Itämeren suurinta luksusristeilijää - todellinen "kelluva kaupunki" kiertää yhdeksän maata
Viking Line on aloittanut historian suurimman Itämeren risteilijähankkeen. Yhtiö rakentaa uutta, jättimäistä luksusristeilijää, joka tulee kulkemaan reitillä Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-Gotlanti (Visby)-Tanska (Kööpenhamina)-Saksa (Kiel)-Puola (Gdańsk)-Latvia (Riga)-Viro (Tallinna)-Helsinki-Turku.
Laiva tunnetaan työnimellä Viking Aurora, ja sen odotetaan valmistuvan vuoden 2028 lopulla.
Viking Aurora tulee olemaan todellinen kelluva kaupunki. Alus on pituudeltaan 400 metriä ja leveyttä 65 metriä, matkustajia mahtuu 6000 ja henkilöstöä 3500.
Laivassa on useita autokansia, yhteensä tilaa 1200 ajoneuvolle - mukaan lukien sähköautojen oma latausalue ja raskaan liikenteen kaistat.
"Viking Aurora edustaa täysin uutta aikakautta Itämeren liikenteessä. Tämä ei ole enää pelkkä laiva, vaan älykäs elämys- ja teknologiakeskus, joka yhdistää Itämeren maat ja kulttuurit uudella tavalla," kertoo Viking Linen toimitusjohtaja.
Laiva liikennöi 12 päivän kierroksia, joista osassa kohteita viivytään koko päivä.
Turku (Suomi) - lähtö ja paluu, moderni satamaterminaali uusiutuvalla energialla
Maarianhamina (Ahvenanmaa) - perinteinen välietappi ja historiallinen merimuseo
Tukholma (Ruotsi) - saaristoreitti ja päivän mittainen pysähdys
Visby (Gotlanti, Ruotsi) - UNESCO-kohde, keskiaikateemainen retkipäivä
Kööpenhamina (Tanska) - satamassa 24 h, tarjolla pyöräretkiä ja Michelin-ravintoloita
Kiel (Saksa) - yhteys Hampuriin ja Saksan rautatieverkkoon
Gdańsk (Puola) - Itämeren helmi, historiallinen vanhakaupunki
Riga (Latvia) - kulttuuripysähdys ja iltaesitys laivalla
Tallinna (Viro) - klassinen yhteys Helsinkiin, lyhyt stoppi
Helsinki (Suomi) - viikonlopun vaihtoasema ennen paluuta Turkuun
Viking Aurora hyödyntää täysin digitaalista ohjaus- ja valvontajärjestelmää, joka perustuu tekoälyyn ja reaaliaikaiseen IoT-seurantaan.
Älyhytit: jokainen hytti säätää automaattisesti lämpötilaa, valaistusta ja ilmanlaatua matkustajan mieltymysten mukaan.
Virtuaalinen merenalainen observatorio: aluksen pohjaan asennettujen lasiseinien ja 8K-näyttöjen avulla matkustajat voivat tarkkailla merenpohjaa ja kalojen elämää - ilman sukellusta.
Omavarainen energiajärjestelmä: hybridiratkaisu, joka yhdistää nesteytetyn biokaasun (LBG), aurinkopaneelit, meriveden lämpöpumput ja energian talteenoton moottorien hukkalämmöstä.
Autonominen turvallisuusjärjestelmä: tekoäly valvoo tulipaloja, vuotoja ja matkustajavirtoja reaaliajassa, ohjaten pelastustoimia automaattisesti, jos miehistö ei ehdi reagoida sekunneissa.
Zero-waste-konsepti: laivalla on oma jätekierrätysyksikkö ja biojätteen muunto energiaksi.
Aurorassa on 15 ravintolaa, joista jokaisella oma teema - pohjoismainen fine dining, japanilainen fuusio, italialainen trattoria, merenelävien keittiö ja "Chefs Lab" -ravintola, jossa asiakkaat voivat kokata mestarikokkien kanssa.
Lisäksi laivalta löytyy:
- Täyden mittakaavan kylpylä ja saunamaailma,
- Huvipuisto, joka levittäytyy kolmelle kannelle,
- VR-elokuvateatteri ja esports-halli,
- Vedenalainen näköalabaari Deep Blue Lounge, jossa näkyy merenpohja,
- Luksusbrändien kauppakatu ja taidegalleria,
- Kuntosaleja ja liikuntastudioita - myös avoinna 24/7.
Kommentit (42)
Koska hanke on poikkeuksellisen suuri, Viking Line on kutsunut mukaan useita kumppaneita:
Meyer Turku Oy vastaa laivan rungosta ja pääasiallisesta rakentamisesta.
ABB Marine & Ports toimittaa sähköpropulsiojärjestelmän.
KONE rakentaa 160 hissiä ja liukukäytävää.
Ericsson ja Nokia kehittävät 6G-verkkoon perustuvan älyverkon laivan sisäiseen viestintään.
Google Cloud Finland vastaa tekoälypohjaisesta energianhallinnasta ja matkustajakokemuksen analytiikasta.
Projektin kokonaiskustannusten arvioidaan nousevan 2,8 miljardiin euroon - se on kaikkien aikojen suurin merihanke Pohjois-Euroopassa.
Itämeri on liian matala risteilyaluksilla. Siellä menee vain soutuveneitä.
Pääsevätkö huono-osaiset nyt kokeilemaan luksuselämää?
Munsalan väen ei tarvitse soutaa, kun voi mennä tuolla...
Vierailija kirjoitti:
Pääsevätkö huono-osaiset nyt kokeilemaan luksuselämää?
Pääsevät biopolttoaineeksi eli kerrankin elämässään heistä on hyötyä.
Mitään muuta viitettä tuollaiseen projektiin ei löydy kuin tämä Vauva-palstan ketju. Joten bullshittiä vaikuttaa olevan.
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta viitettä tuollaiseen projektiin ei löydy kuin tämä Vauva-palstan ketju. Joten bullshittiä vaikuttaa olevan.
Sisäpiiri tietää. Tai laulaa
Kenen mukaan laiva on nimetty? Jonkun luksusnaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta viitettä tuollaiseen projektiin ei löydy kuin tämä Vauva-palstan ketju. Joten bullshittiä vaikuttaa olevan.
Sisäpiiri tietää. Tai laulaa
Ja trollaajat trollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta viitettä tuollaiseen projektiin ei löydy kuin tämä Vauva-palstan ketju. Joten bullshittiä vaikuttaa olevan.
Sisäpiiri tietää. Tai laulaa
Ja trollaajat trollaa.
Trollit on fantasiaa. Eletään vuotta 2025, ei enää uskota satuolentoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta viitettä tuollaiseen projektiin ei löydy kuin tämä Vauva-palstan ketju. Joten bullshittiä vaikuttaa olevan.
Sisäpiiri tietää. Tai laulaa
Ja trollaajat trollaa.
Juuh, tokihan Itämerelle laitetaan pyörimään maailman isoin risteilylaiva, isompi kuin esim. Icon of the Seas. Totta kai. Täällä riittää rikasta turistia risteilemään kun räntää vihmoo vaakasuorassa.
Mites kilpailijat, rakentavatko vastaavia? Silja?
Vierailija kirjoitti:
Mites kilpailijat, rakentavatko vastaavia? Silja?
Soutuveneitä.
Se rakennetaan Porvoon telakalla,heti kun hitsari ilmoittautuu töihinsä,on juoppo!
Onkohan nyt turhan kunnianhimoinen hanke? käy vielä nolosti?
Nimetty sen täyteaine-naisen mukaan?
Tallink voisi aloittaa risteilyt Helsinki- Kööpenhamina välille.
Ihanko itse keksit vai auttoiko AI ?