IS:n buffetkysely: Tämä "vain suomalaisten tapa" buffetpöydässä on outo. Miksi suomalainen on näin juntti!!!
Erittäin outona näen ainoastaan suomalaisissa buffeteissa näkemäni tavan hakea santsiannoksia samalle lautaselle, jolta on jo syöty. Tämä on erittäin epähygieenistä maassa, jossa on kaikenlaisia virastoja vahtimassa ja holhoamassa, mitä ihminen saa suuhunsa laittaa, vastaaja kirjoitti.
Se, kun jo kerran lautasensa tyhjäksi syönyt tulee hakemaan lisää, kaapaisee sopivan kokoisen uuden annoksen lautaselleen ja kopauttaa sitä kauhaa likaisella lautasellaan. Nyt ne hänen pöpönsä ovat kauhassa ja toisten ruuassa. Inhoan pöpöjä, vastaaja kuvaili.
Ylivoimaisesti yksimielisimmin suhtauduttiin juuri ruoan tuhlaamiseen. Moni vastaaja kertoi ärsyyntyvänsä, jos joku mättää ensin lautasensa kukkuralleen ja heittää sitten leijonanosan biojätteeseen.
Olen nähnyt typerää toimintaa usein, kun koko perheen voimin otetaan kerralla lautanen täyteen kamaa, jätetään sitten syömättä ja haetaan jotain toista samalla tavalla. Ärsyttää katsella tuollaista, eräs kirjoitti.
Kamalinta on sellainen, jos ruokaseurassa on joku sellainen, joka ei ole ennen nähnyt ruokaa tai tunnista rajojaan, vaan lappaa lautasen vuorelle buffetevästä ja heittää lopulta puolet roskiin tai tarjoiluvaunuun, toinen vastaa.
Kommentit (218)
Suomalaiset aina haukkuvat suomalaisia junteiksi. Mutta aina se on "ne muut" suomalaiset jotka ovat niitä juntteja, itse ei tietenkään sitä olla. Ei ei.
Kylläpä on teillä kapea käsitys ihmisten käytöstavoista buffetissa. Taas tämä sama virsi, että "suomalaiset on juntteja..." Tiedoksi vaan, että suomalaiset juuri osaa käyttäytyä buffetissa. Näkisitte tuolla maailmalla, millaista sikailua buffeteissa pitää lukuisat kansalaisuudet.
Esimerkiksi turkkilaiset ja arabit ylipäätään ovat pahimpia. Voivat ottaa vaikka 30 grillivarrasta, joista 28 jätetään pöytään. Haalivat kaikkea keoittain ja rakentavat omaa buffetia jättäen valtaosan syömättä. Lisäksi koko pöytäliina lattiaa myöten on sotkettu ruualla. En ole ikinä nähnyt niin sotkuista porukkaa ruokailemassa kuin ne porukat on. Sitten kun on vaikka joku lättyjen paistopiste, jossa on jonoa, niin nämä ottaa ja ottaa niitä lättyjä. Yhden lapsen lautaselle voidaan latoa 10-20 lättyä ja koko jono seisoo, kun niitä pitää saada niin paljon. Sitten pari niistä syödään ja loput jää suklaisena sotkuna pöydälle lautasille.
muslimit osaa sotkea kaiken, myös buffetin ja tuhota kaiken
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Suomessa buffetruokailevat hakevat samalle lautaselle lisää ruokaa eli santsaavat, osa tekee sen useasti. Tämä on täällä aivan yleinen käytäntö.
Ruotsista en tiedä, siellä tämä asia voi hyvinkin olla toisin. Tosin ovat meitä rikkaampiakin, joten uuden lautasen hakeminen ei ole heille mikään ongelma.
No ei ole. Missä ihmeessä? Jossain peräspurgulassa? Tämän täytyy olla jotenkin paikallinen juttu, koska täällä päin tuollaista yksinkertaisesti ei tapahdu.
Mua ärsyttää se, että buffat on nykyään käytännössä vain paljon ja epäekologisesti syöville. 55kiloisena kasvissyöjänä ei houkuttele maksaa 15euroa siitä yhdestä tofukastikkeesta ja parista avokadosushista, koska raksamiehet käy syömässä puoli kiloa lihaa kukin. Ennen minunlaiset syöjät kompensoi hintaa, eli maksoimme muiden lihat, mutta meidän määrä vähenee jatkuvasti, kun on mennyt jo ihan kohtuuttomaksi, ja nyt buffassa käy lähinnä suursyömärit ja se näkyy hinnoissa.
Sellainen buffet olisi hyvä, jossa olisi kappalerajoitukset kalliille tuotteille, mutta paljon vaihtoehtoja myös kasvissyöjille. Että pääsisi maistelemaan, eikä olisi sellainen mättömesta. Jos joku tietää tällaisen paikan pääkaupunkiseudulla niin olisi kiva kuulla.
Olin hiljattain ekaa kertaa elämässäni ulkomailla all-inclusive-hotellissa. Ulkomaalaiset eivät näyttäneet olevan yhtä juntteja ylimääräisen ruuan lappaamisessa lautaselle, kuin mitä olen nähnyt suomalaisissa buffeteissa (mm. taannoin meinasi silmät tippua päästä kun seurasin naapuripöydän tuhlailevaa epäeettistä ruokailua Ikean buffetissa). Mutta hotellissa minua ällötti se, että yli sata asiakasta räpläsi kaikkien tarjoiluvatien ottimia ties kuinka likaisilla pikku kätösillään. Osa ehkä oli juuri käynyt vessassa tai kaivellut nenäänsä, mutta jättänyt kädet pesemättä.
En yhtään ihmettele, että kaikenlaiset virukset ja bakteerit niin helposti tarttuvat tällaisissa hotelleissa ja aiheuttavat välillä valtavia epidemioita. Helppo saada kosketustartuntana noukittua itselleen kaikki muutkin pöpöt kuin norovirus, kun koskettelee samoja ottimia kymmenien, ehkä jopa satojen muiden kanssa ja sitten hipaisee samoilla sormilla omia huulia, nenää tai silmiä tai syö sen jälkeen leipää. Muutahan siihen ei tarvitakaan, kun pöpön siirtyminen limakalvoille on jo tapahtunut.
Jatkossa taidan mieluummin suosia pöytiintarjoilua, niin silloin olen eniten alttiina vain ravintolahenkilökunnan hygienialle tai sen puutteelle. Koronanaikaiset käsihygieniaohjeet ovat jo päässeet monilta unohtumaan. Se minua ei häiritse, jos joku haluaa santsata aiemmin käyttämälleen lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Näitä pöpökammoisia ruokailijoita. Aterian jälkeen lähdetään kotiin ja ilalla imetään sitten posket lommolla jonkun pissavehjettä...
Jos ei sitäkin, niin peuhataan loppuilta yltäpäältä sottaisen koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rax- pitsapuffetissa sai vain yhden lautasen. En tiedä, onko Raxeja vielä.
Mutta siellä oli ideana hakea kaikkea monta kertaa ja lautasia sai vain yhden sisälle tullessa kassalta.
No Raxin ruoat ovat sellaisia että niitä pystyy ottamaan lautaselle siten että ottimella ei ole mikään pakko koskea lautasta.
Kuka vi#tu on niin epätoivoinen, että syö jossain raxissa?
Vierailija kirjoitti:
allergisena on ikävää, jos ihmiset ottaa ihan pikkasen sillä yhdellä kurkkuhaarukalla nopeasti lähistöllä olevaa kalaa tai pähkinää, kun niin kätevää eikä se mitään haittaa heidän mielestään.
yhdessä hotellissa kerran oli upeasti laitettu allergisille oma ruoanhakupiste toiseen päähän aamiaissalia ja sinne oli tosi hyvin laitettu kaikki allergeenilaput. Ai että siellä oli kiva käydä ottamassa aamiaista ja kaikki oli siistiä (allergiset varmaan tajuaa paremmin miksi pitää olla tarkkana aamaistarvikkeiden ottamisten kanssa) ja sujui mallikkaasti. Tulin sitten seurueelleni sanoneeksi, että tässä hotellissa haluan käydä uudelleenkin.
Samat idiootit ottaa margariinia leivälleen gluteenittomien rasiasta, kun ei se haittaa kun tuosta äkkiä ihan vähän vaan...
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon pässinpäitä joiden täytyy saada "tehdä kuten itte haluaa". Kaikki säännöt ja rajoitukset on kova kolaus itsemääräämisoikeudelle, suorastaan.
Tämä. Äijä juttuja.
Vanha äijä veti taskuihinsa paljaalla kädellä vaahtokarkkeja lasten pannaripöydästä🤢
Eikä ollut mikään spurgu, vaan hh takki päällä ja muutenkin kookoomuslaisen oloinen hereasmies.
Vierailija kirjoitti:
muslimit osaa sotkea kaiken, myös buffetin ja tuhota kaiken
Jep ja heillä tapana koko perheen voimin ahmia käsin ruokia tarjoiluastioista.
Opiskellessani kokiksi nämä maistelivat sormin ja lusikoin kaikkien ruokia ja tietysti likainen lusikka suusta takaisin ruokaan 😬
Ruokailussa miehet avasivat paidan napit napaan asti ettei tule kuuma ahmiessa
Hyi helvetti
Monessa paikassa saa tosiaan sen yhden lautasen vaan ja tosiaan tiskaaminen tuommoisella teollisuuskoneella ei ole halpaa ja itse ravintola-alalla olleena monessa paikassa tiskikonetta pidetään päällä vain muutama tunti päivässä, koska se säästää kuluja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ilmenee muuallakin maailmassa, en tiedä miten tästäkin on saatu väännettyä "vain Suomessa" asia.
Jep. Olen käynyt lähes jokaisessa Euroopan maassa eikä suomalaiset ole ollenkaan poikkeus. Itse otan ensin hotelliaamiaisella pari voileipää ja runsaasti leikkeleitä päälle, ne nautin muutaman kahvikupposen kera. Sitten menen ja keräilen varsinaisen aterian samalle puhtaalle lautaselle ja nautin sen. Miksi mitään ottimia pitää lautasta vasten kopauttaa? Olen aikuinen ja osaan ottaa ruokaa sopivan määrän kerralla. Täydelliseen hygieniaan ei päästä mitenkään, jokaisella pitäisi sitten olla omat ottimetkin joka ruualle. Buffet ei sovi bakteerikammoisille
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset aina haukkuvat suomalaisia junteiksi. Mutta aina se on "ne muut" suomalaiset jotka ovat niitä juntteja, itse ei tietenkään sitä olla. Ei ei.
Mitenköhän noiden kyttääjien hermo kestää kun muut tekevät kaiken väärin ja vain itse on täydellinen... ja kuka ihme viitsii koko ajan muita kytätä. Paras kun koittaa vaan itse toimia parhaalla tavalla.
Aina joku Karen ottaa silmätikukseen jonkin tällaisen mitättömän pikku yksityiskohdan ja tuomitsee sen nojalla kaikki ihmiset paskoiksi ja korottaa narsistisesti itsensä muiden yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin ottimet lojuvat ruokien seassa, niin hygieniasta on turha mössöttåä mitään.
Miten se pitäisi ratkaista?
Vaihdetaan aina ne ottimet eikä koko lautasta. Ekologisempaa jos syöjää itseään ei haittaa. Parasta olisi tietysti että osaa arvioida kerralla eikä ravaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Olin hiljattain ekaa kertaa elämässäni ulkomailla all-inclusive-hotellissa. Ulkomaalaiset eivät näyttäneet olevan yhtä juntteja ylimääräisen ruuan lappaamisessa lautaselle, kuin mitä olen nähnyt suomalaisissa buffeteissa (mm. taannoin meinasi silmät tippua päästä kun seurasin naapuripöydän tuhlailevaa epäeettistä ruokailua Ikean buffetissa). Mutta hotellissa minua ällötti se, että yli sata asiakasta räpläsi kaikkien tarjoiluvatien ottimia ties kuinka likaisilla pikku kätösillään. Osa ehkä oli juuri käynyt vessassa tai kaivellut nenäänsä, mutta jättänyt kädet pesemättä.
En yhtään ihmettele, että kaikenlaiset virukset ja bakteerit niin helposti tarttuvat tällaisissa hotelleissa ja aiheuttavat välillä valtavia epidemioita. Helppo saada kosketustartuntana noukittua itselleen kaikki muutkin pöpöt kuin norovirus, kun koskettelee samoja ottimia kymmenien, ehkä jopa satojen muiden kanssa ja sitten hipaisee samoilla sorm
Mistähän päättelet että on esim. jäänyt kädet pesemättä? Tapahtuuko itsellesi useinkin niin tai perheessäsi? Oletko seurannut käsiä pesemättömiä asiakkaita sinne buffetpöytään? Olen matkustellut satoja kertoja ei maihin ja vain yhden ruokamyrkytystapauksen tiedän tutullani. Joillain ei vaan ole tapoja, no mitä siitä. Ei se käsihygienia ainakaan meillä ole muuttunut miksikään, oli korona tai ei. Ihan perusjuttuja. All- inclusivea harkittiin joskus mutta ei käy meille, haluamme ruokailla monissa ja usein uusissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon pässinpäitä joiden täytyy saada "tehdä kuten itte haluaa". Kaikki säännöt ja rajoitukset on kova kolaus itsemääräämisoikeudelle, suorastaan.
Sääntöjen mukaan pitää toimia, kyllä. En ole nähnyt yhdessäkään lounasbuffetpaikoissa mitään sääntöjä tähän mennessä. Vain ruokalistat ja mitä buffettiin kuuluu.
Tajuatko ollenkaan kuinka kuvottava asenteesi on?
Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa se uusi lautanen siitä linjaston alusta? Ihan perustavanlaatuisia käytöstapoja tämä. Saakp sinunlaisesi jotain sairasta mielihyvää huonosta hygieniasta ja käytöstavoista?
Ehkä ensi kerralla hierot kehoosi ja kasvoihisi omaa paskaasi ja sitten menet buffetiin? Ihan jotta voisit olla maksimaalisen kuvottava?