Bolt ja Über eläkeläisellä testissä: nykyaikaista orjatyötä!
Eläkeläinen kokeili noita jonkin aikaa ja järkyttyi. Tienestit jäävät naurettavan pieniksi. "Yhtäkkiä havahduin siihen, että enhän minä miksikään orjaksi tänne tullut ajamaan!"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2c32755a-bb72-4e6f-a611-e2e5a6a2a0a3
Kommentit (14)
Taksiajo maksaa asiakkaalle keskimäärin 5 euroa, josta kuski saa 1,5 euroa tämän Janssonin mukaan. Hän laski kuukausipalkakseen 900 euroa ennen veroja. Järkyttyi ja lopetti!
Onhan niillä luontaisetuna se että yrittävät naista väkisin takseissaan.
Ei taksihommia kannatakaan renkinä tehdä.
Käsittääkseni minkään määritelmän mukaan orjuuteen ei kuulu vapaaehtoisuus. Ketään ei pakoteta Bolt- tai Wolt-kuskiksi, ei edes työkkärin toimesta.
Villin oloista touhua. Varmaan voisi kuvitella jonkin aikaa jaksavansa normaalina ja terveenä nuorena ja nuorena aikuisena moista orjaduunia, jos se toimintadona kuukaudessakin (ennen veroja) kelpaa tai on jopa välttämätöntä saada elääkseen.
Asiakkaat haluavat halpoja taksikyytejä. Lopputulos on sitten juurikin tämä. Sitä saa mitä tilaa!
Vierailija kirjoitti:
Taksiajo maksaa asiakkaalle keskimäärin 5 euroa, josta kuski saa 1,5 euroa tämän Janssonin mukaan. Hän laski kuukausipalkakseen 900 euroa ennen veroja. Järkyttyi ja lopetti!
Joku voisi tarkistaa tämän väitteen. Itse kuljen uberilla välillä töihin ja se maksaa 22 euroa. Samalla suhteella kuski saisi tästä 6,6 euroa. Kyytiin menee 20 min ja jos kuskilla menee 10 min ajaa luokseni (oikeasti vähemmän) niin hän saisi 13,2 euroa tunnilta.
Janssonin saamat liksat oli tarkistettu vielä erikseen ennen kuin iL julkaisi jutun. Kyllä hänenkin mukaan Helsingin alueella on paremminkin hinnoiteltuja osuuksia, kuten Helsinki-Vantaalle ajot, mutta keskimääräiseksi tienestiksi per ajo tuli hänben mainitsemansa. Hän oli saanut myös karenssia, koska ei ollut vastaanottanut ajoja riittävässä tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni minkään määritelmän mukaan orjuuteen ei kuulu vapaaehtoisuus. Ketään ei pakoteta Bolt- tai Wolt-kuskiksi, ei edes työkkärin toimesta.
Joillain on vaan niin rajatut mahdollisuudet työllistyä. Tätä käytetään sitten hyväksi.
En ymmärrä miksi kukaan edes jonkinlaisen omanarvontunnon omaava ihminen suostuu tuollaista työtä tekemään noilla ehdoilla. Ja kuka suostuu noita palveluita käyttämään?
Sai kuitenkin tehdä töitä. Toki orjapalkalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni minkään määritelmän mukaan orjuuteen ei kuulu vapaaehtoisuus. Ketään ei pakoteta Bolt- tai Wolt-kuskiksi, ei edes työkkärin toimesta.
Joillain on vaan niin rajatut mahdollisuudet työllistyä. Tätä käytetään sitten hyväksi.
99% näillä on oma maa minne lähteä takaisin.
Kuten mainittiin ideana näissä on että yrittäjä itse toimii kuljettajana. Tässä ensin välittäjä on ulkoistanut riskin yrittäjälle, ja yrittäjä kuljettajalle.
Oli orjatyötä jo 2007-2009, kun itse ajoin taksia. Kuukausipalkka oli 700-1000 euron välillä. Ajoin 12 tunnin vuoroja 5-6 päivää viikossa.