Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko muuttaa, kun nykyiseen asuntoon tulee jatkossa vesilasku kulutuksen mukaaan

Vierailija
26.10.2025 |

En todellakaan ala pidentämään mitään hiustenpesuvälejä tai jättämään suihkukertoja välistä.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on vesimaksut nousemassa.

Vierailija
22/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittarin mukaan laskutus on juuri se reilu tapa. Jos haluaa lutrata maksaa siittä.

Tiedoksi että mittareissa on valtavasti virheellisiä lukemia ja niiden todistaminen isännöitsijälle on todettu mahdottomaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa monet muutkin kulut jaetaan tasan. On yleisten tilojen sähkö ja roskat ja siivous ja huolto ym ym ym

Vierailija
24/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön joten käyn suihkussa neljän päivän välein ja pesen pyykkiä kerran kahteen viikkoon ja silti vesilaskuni ovat yli 20 € kuukaudessa laskutuksen mukaan. Tuo on se vesimaksu vanhoissa taloissa jokaiselta!!!

Kehtaatkin 💩😷

Vierailija
25/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittarin mukaan laskutus on juuri se reilu tapa. Jos haluaa lutrata maksaa siittä.

Hekan tapa laskea vettä on ihan omaa luokkaansa. Varsinkin hintaa...

Eihän se laskutus Hekalle kuulu.

Vierailija
26/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käym suihkussa joka päivä. Siivotaan säännöllisesti. Pyykätään  kun pitää. Vähemmän menee vesimaksua kuin kiinteän aikaan. Jujubon siinä että laitan hanan kiinni kun saippuoin itseni. 

Nykyään putkiremonttien yhteydessä ja uusiin huoneustokohtaiset on pakolliset. Myös niihin missä ei remonttien yhteydessä ennen lain voimaan tuloa laitettu, voidaan tehdä jälkiasennus ja näitä myös tehdään.

Vierailija
27/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida kiinteitä maksuja juuri olla. 

Kaikissa vanhoissa taloissa. 

Putkiremppojen yhteydessä vanhoihin taloihin on saattanut tulla vesimittarit

Vierailija
28/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi että mittareissa on valtavasti virheellisiä lukemia ja niiden todistaminen isännöitsijälle on todettu mahdottomaksi. 

Matematiikasta L? Todellisuudessa et vain tajunnut kuinka kallista vesi on ja että kulutat sitä siitä huolimatta paljon. Joillekin on vaikeaa myöntää virheensä.

Vierailija
29/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuosina 2006-2010 joskus 80 luvulla rakennetussa talossa jossa oli kiinteä vesimaksu, no talo on purettu jo. Sen jälkeen ja sitä ennenkin oli kulutuksen mukaan

Vierailija
30/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuokraan kuuluu vesi. Käyn joka päivä suihkussa niin kuin kävin edellisessäkin asunnossa. 

Vierailija
31/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksinasuvana riittää 18 euron ennakkomaksu ihan hyvin, joka vuosi saan palautusta.  Peseydyn ihan normaalisti, pesen usein pyykkiä kun vaatteita ei ole paljon,  ihan normaalisti käytän vettä.

Vierailija
32/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

"Käyttöveden laskutuksen on perustuttava mitattuun kulutukseen rakennuksissa, joihin asennetaan huoneistokohtaiset etäluettavat veden kulutusmittarit 23.11.2020 jälkeen haetun rakennusluvan perusteella."

Suomessa on valtava määrä taloja, joissa remontti on tehty tuota ennen ja mittarit eivät ole etäluettavia. Näissä kohteissa voi olla kiinteä vesimaksu.

Ap

Vierailija
33/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole KAIKISSA vanhoissa taloissa. Jos esim on tehty käyttövesiputkiremontti hiljattain, niin on ollut PAKKO laittaa huoneistokohtaiset mittarit. 

Vierailija
34/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa hyvin. Tullut vaikeuksia kun ei saa mennä suihkuun ajoissa. Silti lasku on kallis.

Vierailija
35/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tulee, niinhän sen pitääkin olla että käytön mukaan maksetaan. Itse olen työtön eli käyn pesulla kerran viikossa ja hurnautan pyykkikoneen kerran kuussa. Pakko vaan säästää joka asiassa.

Mitä hyvää on siinä, että ihmiset pyörii likaisina ja haisevina ympäriinsä?

Ap

Mitä hyvää siinä on, että maksatat veden kulutuksesi muilla? Meillä on ollut 1.1.2024 alkaen vesimittarit käytössä. Aiemmin maksettiin 25 €/kk/hlö vesimaksua. Kahden aikuisen talous. Käydään päivittäin suihkussa. Tiskikone ja pyykkikone pyörii, kun on tarve. Mittarien myötä karu totuus paljastui - maksamme vedestä n. 25 €/kk yhteensä, kun aiemmin se oli 25*2=50 €.  Esim. aiemmin jos olimme pois kotoa kuukauden, maksoimme vedestä 50 €. Nyt mittarien myötä vesilaskumme on 0 €, kun olemme koko kuukauden pois kotoa. Vuosikausia olemme maksaneet siitä, että toiset asuvat suihkussa. Tuhansia euroja on mennyt hukkaan. Emme enää ikinä muuta taloyhtiöön, jossa ei ole huoneistokohtaista mittausta käytössä.

Vierailija
36/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lutraaminen on kivaa jos ei itse maksa, mutta fakta on, että 5 min suihkussa puhdistuu ihan yhtä puhtaaksi kuin 15 min suihkussa. Ei ole mikään hygieniatarve jäädä sinne lorvimaan. 

Vierailija
37/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön joten käyn suihkussa neljän päivän välein ja pesen pyykkiä kerran kahteen viikkoon ja silti vesilaskuni ovat yli 20 € kuukaudessa laskutuksen mukaan. Tuo on se vesimaksu vanhoissa taloissa jokaiselta!!!

Ajatelkaa mikä lasku olisi jos kävisin töissä ja suihkussa joka aamu!!

- sama

Etenkin työssäkäynnin laskua ei voi edes ajatella. 

Vierailija
38/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

"Käyttöveden laskutuksen on perustuttava mitattuun kulutukseen rakennuksissa, joihin asennetaan huoneistokohtaiset etäluettavat veden kulutusmittarit 23.11.2020 jälkeen haetun rakennusluvan perusteella."

Suomessa on valtava määrä taloja, joissa remontti on tehty tuota ennen ja mittarit eivät ole etäluettavia. Näissä kohteissa voi olla kiinteä vesimaksu.

Ap

Jo ennnen tuon voimaantuloa niitä huoneistokohtaisia mittareita on asennettu. Minulla on ollut huoneistokohtainen mittari asunnossa joka oli rakennettu 1985. Etäluettava se tosin ei ollut vaan mittarin luku tapahtui kerran vuodessa huoltoyhtiön toimesta, tai erillisellä käynnillä muuton yhteydessä. Lisäksi noita vanhoja mittareita on vaihdettu jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien etäluettavaksi, vaikka laki ei niin ole vaatinut. 

Vierailija
39/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn osa-aikatyössä. Yritän elää ilman tukia kun en jaksa kelalle selvitellä jokaista osamaksua ym. 

Mun vesilasku tulee 3kk välein ja on 200€ keskimäärin ja käytän vettä vain siten kuin tarvitsen  eli turhaan en vettä valuta eli esim. suihkussa kastelen,sammutan suihkun,pesuaineet ja huuhtelen ja sammutan.

Mulla oli vesilasku paljon kalliimpi kun silloin turhaan valutin mutta sitten ajattelin että jos käytän vettä puolet vähemmän ja pääosin haaleaa/viileää koska lämmin vesi maksaa enemmän niin myös laskut vähintään puolittuu.

Vierailija
40/133 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Ap

Jo ennnen tuon voimaantuloa niitä huoneistokohtaisia mittareita on a

Tietenkin on asennettu, mutta mikään ei velvoita laskuttamaan vedestä käytön mukaan. Olen asunut sellaisissa kohteissa, joissa on ollut huoneistokohtaisesta mittarista huolimatta kiinteä vesimaksu.

Ao

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi