Miksi vitusssa olemme maksaneet kalliita eläkevakuutusmaksuja koko ikämme jos Petteri haluaa nyt leikata eläkkeitä ja nostaa eläkeikää?
Niin? Miksi? Eikö toi ole aivan helvetin väärin?
Kommentit (633)
Tämä juttu on oikeasti suomalaisten eläkefirmojen ongelma. Heidän varallisuus ei ole ollenkaan sitä luokkaa mitä pitäisi, monia riskisijoituksia on otettu ja rahaa tuhlattu.
Vierailija kirjoitti:
On tässä uusia veronmaksajia saatu 5 kappaletta, kyllä me ollaan vaimon kanssa eläkkeemme ansainneet sitten 16 vuoden päästä. Petterin ja tulevien hallitusten on parempi pitää näppinsä erossa meidän eläkkeistä. Muuten käy köpelösti.
Eläkeikä on tuolloin 70 vuotta ja se ei kuules ole nykyisen eikä tulevien hallitusten käsissä estää tuon pyramidihuijauksen romahdus. Usko pois, sinä et tule saamaan eläkettä niin paljon kuin vielä nyt luulet saavasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska edelleenkään Petteri ei halua kajota rikkaiden varoihin joten otetaas taas köyhiltä eläkeläisiltä. Ja takuuvarmaa on ettei edelleenkään oteta niiltä joiden eläkkeet on kokoluokkaa 100 000-200 000 e/v vaan niiden jotka joutuu hakemaan eläkeläisten asumistukea jotta edes vuokransa pystyvät maksamaan pienestä eläkkeestään ja näitä on eläkeläisistä yli puolet. Mutta sinne vaan taas köyhimpien kukkarolle.
Eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäpolvi
Tietysti ovat kun on ollut aikaa kerätä omaisuutta.
Niin ja siten puheet köyhistä eläkeläisistä on virheellistä ja tämä hyysätty ikäpolvi saa luvan alkaa osallistumaan myös siihen maksupuoleen eikä vain aina saamaan ja hyötymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttoi myös aika paljon että nykyeläkeläisillä ei ollut epäedullista huoltosuhdetta , vaan vähän eläkeläisiä heidän ollessa työiässä eikä lapsiakaan paljon. Tyelmaksuja ei myöskään ollut viemässä palkasta vielä sitä 7%. Sen sai käyttää itsensä vauratuttamiseen. Suhdanteet eivät myöskään olleet juuri vastaan. 80-luvunnalussa syntyneenä kokonttöelämäni ajan paria ensimmäistä vuotta lukuunottamatta on ollut taantuma tai lama. Palkat eivät ole nousseet. Samassa ajassa eläkkeet ovat ja vielä sellaisilla jotka itse eivät niitä maksaneet ja saivat olla pääosin hyvissä taloussuhdanteissa. 90-luvun lama kesti vain joitain vuosia. Nyt on ollut kohta 20v taantumaa.
Ja luuletko että eläkeläiset eivät ole olleet töissä sen 20 vuoden taantuman aikana ja maksaneet korkeita eläkemaksuja?Sivistä itseäsi .
Suuret ikäluokat eivät juurikaan ja kukaan vnykyeläkeläinen einole maksanut koko työuraansa korkeita eläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
"Nuoret saa kuitenkin eläkekarttumaa jo 18 vuotiaasta lähtien. Eli 5 vuotta enemmän.
"Eläkkeen karttuminen 23 vuoden iästä alkoi, kun työeläkeuudistus 2005 muutti sen 18 ikävuoteen alkaen vuodesta 2005. Sitä ennen eläkettä karttui vasta 23-vuotiaana"
Nykyään opiskellaan paljon tuota vanhemmaksi eikä niitä töitä edes tahdo olla jolloin ei kerry mitään.
Juu, nykyään kaikki haluavat opiskella korkeakoulututkinnon, joten näitä korkeakoulutettuja on liikaa, joutuvat kortistoon. Ennen noustiin ns. tyvestä puuhun: tehtiin alempia hommia ja siitä mahdollisesti edettiin. Harvalla oli varaa opiskella suoraan ekonomiksi/lääkäriksi....
Vierailija kirjoitti:
1990-luvulla työttömät pääsi eläkeputkeen 53-vuotiaana.
Inhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin lähipiirissä on näitä köyhiä eläkeläisiä: loma-osake Espanjan Malagassa ja Lapissa, lisäksi omistusasunto ja oma kesämökki.
Miten meidän lähipiirissä ei ole näitä mainitsemiasi "köyhiä" eläkeläisiä, joilla on tuota osaketta siellä täällä, mökkiä, metsää---??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin lähipiirissä on näitä köyhiä eläkeläisiä: loma-osake Espanjan Malagassa ja Lapissa, lisäksi omistusasunto ja oma kesämökki.
Tee perässä,kukaan ei sua estä.
No itseasiassa estää. Suuret eläkemaksut ja teidän elättäminen. Olette sellainen stanan pallo kyllä jalassa.
Missään muualla kuin Suomessa ei näin halveksivasti puhuta vanhemmasta sukupolvesta. Vaihtaisin mielelläni teidät nuoret aasialaisiin nuoriin.
Itse suunnittelen jääväni pois työelämästä 15 vuotta ennen virallista eläkeikääni. Elän säästöilläni siihen eläkeikään asti. Jos en sitten saakaan sitä eläkettä, joka on luvattu, vaan minua on huijattu, niin olen tyytyväinen, että jäin jo ajoissa pois työelämästä. Jos taas saan sen, mitä luvattiin, olen siihenkin tyytyväinen.
Samaa voisi kysyä työttömyysvakuutusmaksusta. Sitä on pakko maksaa ja vastineeksi saat pienen työttömyyskorvauksen ja yhä useammin joudut senkin saadaksesi tekemään palkatonta pakkotyötä. Miten tämä voi olla mahdollista nk. oikeusvaltiossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako pienipalkkaista tai osa-aikaista täytyy olla edes yhden 20000 kk eläkettä saavan vuoksi?
Näitä ylisuuria eläkkeitä on ja sen takia tulisi olla eläkekatto suomessa.
Mediaani tulon mukaan tulisi nyt leikata suuret eläkkeet siihen. Palkansaajien mediaanituloon noin 3700 euroa/kk.
Tästä on kysymys.
Eläkekatto olisi ihan minimi tähän konkurssiin.
Pieniin eläkkeisiin ei toki saa puuttua. Mutta se osa eläkeläisistä joilla on suuret ja osalla aivan ylisuuret eläkkeet, ne pitäisi kyllä kieltää.
Suurituloisiin eläkeläisiin lasketaan 3000e ja yli saavat. Heitä on eläkkeensaajista n 15%.
Vierailija kirjoitti:
Itse suunnittelen jääväni pois työelämästä 15 vuotta ennen virallista eläkeikääni. Elän säästöilläni siihen eläkeikään asti. Jos en sitten saakaan sitä eläkettä, joka on luvattu, vaan minua on huijattu, niin olen tyytyväinen, että jäin jo ajoissa pois työelämästä. Jos taas saan sen, mitä luvattiin, olen siihenkin tyytyväinen.
Sama suunnitelma. Bonuksena se, ettei tarvitse maksella työeläkemaksuja eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itseasiassa estää. Suuret eläkemaksut ja teidän elättäminen. Olette sellainen stanan pallo kyllä jalassa.
Missään muualla kuin Suomessa ei näin halveksivasti puhuta vanhemmasta sukupolvesta. Vaihtaisin mielelläni teidät nuoret aasialaisiin nuoriin.
Minä teidät horiskot japanilaisiin isovanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit tarvitsevat eläkkeensä. Ei nuorempien eläkkeellä ole niin väliä.
Suurin ikäluokka on nykyisin noin kolmekymppisiä. Sun hokemat boomerit on kohta 80 vuotiaita.
Ne kolme-nelikymppiset vanhenevat ja ovat kolmen vuosikymmenen päästä eläkeiässä. Pahalta näyttää se, että lapsi-ikäluokat, joiden pitäisi aikanaan maksaa heidän eläkkeensä ovat todella pieniä.
Minä olen 48v ja olen kyllä maksanut itse omat eläkemaksuni teini-ikäisestä lähtien, kun ensimmäiseen työpaikkaani pääsin. Katkeamaton työura tähänasti. Kuinka kukaan voi väittää että tulevat sukupolvet maksavat minun eläkkeeni kun minun pussista ne rahatkin on kerran otettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nuoret saa kuitenkin eläkekarttumaa jo 18 vuotiaasta lähtien. Eli 5 vuotta enemmän.
"Eläkkeen karttuminen 23 vuoden iästä alkoi, kun työeläkeuudistus 2005 muutti sen 18 ikävuoteen alkaen vuodesta 2005. Sitä ennen eläkettä karttui vasta 23-vuotiaana"
Nykyään opiskellaan paljon tuota vanhemmaksi eikä niitä töitä edes tahdo olla jolloin ei kerry mitään.
Juu, nykyään kaikki haluavat opiskella korkeakoulututkinnon, joten näitä korkeakoulutettuja on liikaa, joutuvat kortistoon. Ennen noustiin ns. tyvestä puuhun: tehtiin alempia hommia ja siitä mahdollisesti edettiin. Harvalla oli varaa opiskella suoraan ekonomiksi/lääkäriksi....
Nykyään tarvitset korkeakoulututkinnon päästäksesi niihin "aloitushommiin". Ennen riitti, että olit merkonomi tai lukion käynyt moneen työhön, mihin nykyään pitää olla tradenomi jne. Siksi niitä kouluja halutaan käydä. Pakko on, jos työpaikan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Te halusitte kivan lapsvivapaan elämän ja hupsista keikkaa, teidän eläkkeille ei olekaan maksajia.
Sillä rahalla mitä lapsen kasvattaminen maksaa niin säästää jo itselleen eläkkeen.
No ei meille boomereille voi muuten maksaa riittävän hyviä eläkkeitä ellei joltain muulta ikäryhmältä samaan aikaan leikata. Me olemme eläkkeemme ansainneet olkoonkin, että te työikäiset ne meille kustannatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaisilla nuorilla on aasialaiset vanhemmat. Kuinkas siellä on eläkkeet?
Vierailija kirjoitti:
No ei meille boomereille voi muuten maksaa riittävän hyviä eläkkeitä ellei joltain muulta ikäryhmältä samaan aikaan leikata. Me olemme eläkkeemme ansainneet olkoonkin, että te työikäiset ne meille kustannatte.
Ette ole ansainneet. Te olette pelkkiä varkaita.
Minä saan eläkettä tasan sen, mitä silloiset herrat ovat päättäneet. Itse en eläkkeeni "suuruuteen" (1200/netto) ole vaikuttanut ollenkaan. Päätös tuli kirjeitse.