Onko 100 000 e sijoituksissa mielestäsi paljon vai vähän?
Otsikossa kysymys. Ikää 35 v, vielä ehtii siis kasvamaan. Varallisuus hankittu ihan säästämällä perusduunarin palkasta ja pienellä perinnöllä.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Tuon verran omaisuutta pitää olla tehtynä jo kaksikymppisenä.
No harva on tuonikäisenä edes vielä työelämässä, hyvä jos opinnoissa kiinni. Ehkä jonkun kultalusikkasuvun vesalla on näin, mutta nyt puhutaankin normaaleista töissä käyvistä ihmisistä, jotka joutuvat itse luomaan sen oman varallisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sijoittajat ajattelette ihmisestä joka ei sijoita vaan käyttää rahansa elämiseen kuten minä?
En ole täysin vastuuton joka elää kädestä suuhun vaan pidän tilillä rahaa yllättävien menojen takia.
Nautin kun käytän rahani tässä hetkessä ja niihin asioihin mistä nautin. Elämä on tässä ja nyt.
MItä minä ajattelen sijoittajista?
Jos he nauttivat siitä samoin kuin minä omasta tavastani, niin se on hyvä asia.
Ainoa mitä joskus mietin heidän tapauksessaan on se, että mihin rahaa säästetään? Minulle raha on olemassa vasta kun sitä käytetään. Muuten ne ovat vain bittejä tilillä tai paperia/metallia lompakossa.
Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin kuukausittain tuhlattua kaiken palkkani, kun on jo tarpeeksi vaatetta ja tavaraa on jo kämppä täynnä
Tämäpä juuri. Siksi toisekseen, kun salkku kasvaa riittävästi, voi käyttää osan tuotoista hauskanpitoon ja samalla kasvattaa salkkua entisestään.
Otetaanpa esimerkiksi tuo 100 000€. Tuotto-odotus osakkeisiin sijoitettuna on suurin piirtein 8-9% / vuosi. Tästä osa on osinkoa, loppu yritysten kasvua eli arvonnousua.
Jos vaikka osinkotuotto on 4%, saat 4 000€ vuodessa niihin matkoihin ja shoppailuun. Ja silti ensi vuonna tuolla kasvulla salkkusi arvo olisi 104 000€.
Ensi vuonna saisitkin osinkoja 4 160€, ja salkkusi arvo olisi 104 000€.
Olisiko mahdollista, että tässä vaiheessa kiittäisit itseäsi kun et aina törsännyt kaikkea vuosia sitten, vaan ostit vain asioita joita todella halusit ja sijoitit loput?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sijoittajat ajattelette ihmisestä joka ei sijoita vaan käyttää rahansa elämiseen kuten minä?
En ole täysin vastuuton joka elää kädestä suuhun vaan pidän tilillä rahaa yllättävien menojen takia.
Nautin kun käytän rahani tässä hetkessä ja niihin asioihin mistä nautin. Elämä on tässä ja nyt.
Ainoa mitä joskus mietin heidän tapauksessaan on se, että mihin rahaa säästetään? Minulle raha on olemassa vasta kun sitä käytetään. Muuten ne ovat vain bittejä tilillä tai paperia/metallia lompakossa.
Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin kuukausittain tuhlattua kaiken palkkani, kun on jo t
Hyvin kirjoitettu. Minä olen kuullut nuo "minä haluan elää"-puheet moneen kertaan. Kun valmistuin, olin hyvän aikaa pienituloinen pätkätyöläinen. Kun viimeinkin sain vakityöpaikan, mutta en osanut hienoa autoa, kodin elektroniikkaa, uusia kalusteita tai ulkomaanmatkoja tai muuta kallista. Koska eivät tuollaiset asiat olisi tuoneet niinkään paljoa iloa, ja minä olin tottunut elämään vaatimattomasti. Kivoja tapahtumia ystävien kanssa en jättänyt välistä, mutta en toisaalta heitellyt rahoja ympäriinsä hullun lailla. Mieluummin kävelin kotiin kuin menin taksilla.
Nyt samat kaverit ajavat vanhoilla röttelöillä, kiroavat korkojen nousua ja sitä kun eivät pääse matkalle. Minä voin elää mukavasti, ja säästössä on pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hassua kuinka tällä palstalla kaikilla on vähintäänkin se puoli miljoonaa sijoitussalkussa, alle viiden tonnin palkka on ihan paska ja velaton hieno talo huippusijainnillakin on maksettu, kun tilastokeskuksen mukaan 35-vuotiaiden sijoitusvarallisuuden mediaani on <5k.
https://stat.fi/julkaisu/clcspfwg3bsr00bvwvg4qmtnh
Miksi se on hassua? Luuletko että isosta joukosta ihmisiä kaikki kuuluvat tasan keskiarvoon? Naiset on myös keskimäärin noin 165cm pitkiä, väitätkö valehtelijaksi jos joku sanoo olevansa 155 tai 175cm? Ihan yhtä typerää.
Olen eri, mutta minusta se on erittäin hassua. En oikein jaksa uskoa, että kaikki Suomen rikkaimmat ja isopalkkaisimmat keskustelisivat tällä palstalla. Kommenttien tasosta päätellen täällä on enemmänkin kahteen alimpaan tulo- ja varakkuusdesiiliin kuuluvia keskustelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hassua kuinka tällä palstalla kaikilla on vähintäänkin se puoli miljoonaa sijoitussalkussa, alle viiden tonnin palkka on ihan paska ja velaton hieno talo huippusijainnillakin on maksettu, kun tilastokeskuksen mukaan 35-vuotiaiden sijoitusvarallisuuden mediaani on <5k.
Miksi se on hassua? Luuletko että isosta joukosta ihmisiä kaikki kuuluvat tasan keskiarvoon? Naiset on myös keskimäärin noin 165cm pitkiä, väitätkö valehtelijaksi jos joku sanoo olevansa 155 tai 175cm? Ihan yhtä typerää.
Olen eri, mutta minusta se on erittäin hassua. En oikein jaksa uskoa, että kaikki Suomen rikkaimmat ja isopalkkaisimmat keskustelisivat tällä palstalla. Kommenttien tasosta päätellen täällä on enemmänkin kahteen alimpaan tulo- j
Vauvan keskustelupalstaa ladataan 7 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Hölmöä kuvitella, että joukossa on vain sijoituskokemattomia köyhiä.
Onhan tuo paljon, kun vertaa omaan noin 1000e salkkuun. Tuollakin pääsee alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin kuukausittain tuhlattua kaiken palkkani, kun on jo t
Olisiko mahdollista, että tässä vaiheessa kiittäisit itseäsi kun et aina törsännyt kaikkea vuosia sitten, vaan ostit vain asioita joita todella halusit ja sijoitit loput?
Ei olisi. Kuten kerroin nautin elämästä tässä ja nyt. Olen nähnyt liian monta "sitten kun" tapausta jotka ovat kuolleet liian aikaisin tai eivät ole kuitenkaan nauttineet rahoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minusta se on erittäin hassua. En oikein jaksa uskoa, että kaikki Suomen rikkaimmat ja isopalkkaisimmat keskustelisivat tällä palstalla. Kommenttien tasosta päätellen täällä on enemmänkin kahteen alimpaan tulo- j
Täällä käy asijantuntijoita jotka tekevät etätöitä ja saavat miljoonaomaisuuden sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin
Tämä "kyllä ne asiat vaan järjestyy" on just sitä naiiviutta mistä aiemmin puhuin. Kun ei ne vaan aikuisten maailmassa aina järjesty, ainakaan ilman järjestämistä (ja ne säästöt on just sitä varten että voi itse vaikuttaa asioihin).
T. Aiempi analysoija
Huomasitko ollenkaan että kerroin ikäni?
Eipä.se satatonnia ole nykyään kovin suuri raha, kun kaikki maksaa niin vtusti.
Rahan arvo on muuttunut markka-ajoista paljon. 600 000 markkaa oli aikoinaan iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kokonaisvarallisuudesta. Jos omistaa 200t asunnon ja on tilillä 50t, sijoituksissa 100t kuulostaa ihan normi summalta. Jos taas asuu vuokralla ja se 100t on koko varallisuus eli kaikki on sijoituksissa, se on paljon. Jos taas on pitkän linjan yrittäjä tai muu massihenkilö niin 100t sijoituksissa on ihan pikkusumma.
Asun vuokralla eikä omistusasunto ole ainakaan lähiaikoina haaveissa, tileillä lisäksi n. 10 000 e.
Ap
Vuokraus on rahantuhlausta! Heti asuntokaupoille, mars!!!
Vierailija kirjoitti:
Rahan arvo on muuttunut markka-ajoista paljon. 600 000 markkaa oli aikoinaan iso raha.
Kyllä. Sillä sai jo paljon.
"Kuten kerroin nautin elämästä tässä ja nyt. Olen nähnyt liian monta "sitten kun" tapausta jotka ovat kuolleet liian aikaisin tai eivät ole kuitenkaan nauttineet rahoistaan."
Minulle rahoista nauttiminen on pitkälti rahojen kasvattamista sijoittamisella, ei vain itseäni varten, vaan lasta ja lapsenlapsia ja heidän jälkeläisiään varten. Nämä juuri ovat tällaisia peruseroja elämänkatsomuksessa ja asenteessa, joiden vuoksi eri osapuolien voi olla melkein mahdotonta käsittää toisen osapuolen valintoja. Ehkä itsellä se juontuu sukuhistoriasta ja sen kautta kulkeneesta perinnöstä, että se aikajana omaisuuden suhteen ei missään nimessä lopu omaan kuolemaan. Ajattelen näitä asioita pikemminkin kymmenissä ja sadoissa vuosissa kuin niin, että juuri nyt juuri minun on käytettävä rahaa johonkin konkreettiseen nautintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kokonaisvarallisuudesta. Jos omistaa 200t asunnon ja on tilillä 50t, sijoituksissa 100t kuulostaa ihan normi summalta. Jos taas asuu vuokralla ja se 100t on koko varallisuus eli kaikki on sijoituksissa, se on paljon. Jos taas on pitkän linjan yrittäjä tai muu massihenkilö niin 100t sijoituksissa on ihan pikkusumma.
Asun vuokralla eikä omistusasunto ole ainakaan lähiaikoina haaveissa, tileillä lisäksi n. 10 000 e.
Ap
Vuokraus on rahantuhlausta! Heti asuntokaupoille, mars!!!
Monessa tapauksessa nykyään se seiniin sijoittaminen on myös rahantuhlausta. Arvo laskee tai on jo valmiiksi pilvissä, eikä nykyään voi luottaa enää siihen että työpaikat olisi pysyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki? Luuletko että suomessa on vain jotain 10 henkilöä jolla on kunnollinen sijoitusomaisuus? Taitaa olla yli 100 tonnia noin 10%lla, eli jotain 400 000 aikuisella suomalaisella. Jos näistä edes 1% käy täällä, sekin on jo 4000...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa myös että 6000mk oli kans iso palkka 1990 luvulla ennen euroa. Nykyään se on osa-aikaisen myyjän palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa myös että 6000mk oli kans iso palkka 1990 luvulla ennen euroa. Nykyään se on osa-aikaisen myyjän palkka.
Rahan arvo on laskenut ihan älyttömästi jo muutamassa viime vuodessa. Voi miettiä kuinka paljon vähemmän moni asia maksoi vielä muutamia vuosia sitten pelkästään jo ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minusta se on erittäin hassua. En oikein jaksa uskoa, että kaikki Suomen rikkaimmat ja isopalkkaisimmat keskustelisivat tällä palstalla. Kommenttien tasosta päätell
Ja vaikka vain 0,01% eli yksi kymmenestätuhannesta Suomen 100t-kerholaisesta kommentoisi, tekisi se jo 40 spämmiä. Ja miksipä ei kommentoisi. Itselläkin palkkatulo korkeimmassa desiilissä ja likvidit varat prosenttijengissä. Juuri tällaisella anonyymillä palstalla voi kommentoida vapaammin, kun kuten täälläkin epäilijöiden jutuista näkee, omalla naamalla ei paljon kannattaisi varoistaan puhua. Se on todella rentouttavaa, kun arjessa pitää piilotella ja varoa. Kun joku puhuu tuloista tai omaisuudesta, poistun saman tien takavasemmalle.
Itse asiaan, että se 100t on edelleen ihan hyvä turva. Jos yhtään pitää huolen kuluistaan, ei mitään yllättäviä menoja tule eteen kuin ihan maksimissaan 20t luokassa, jos asuu okt:ssa. Muuten korkeintaan joitakin tuhansia. Tai sitten on ihan pihalla normaaleista elämisen kuluista, tai muuten sössinyt menopuolensa. Valintojen maailma.
Ihan kohtuu summa. Itsellä 230t osakesalkku. 3 velatonta asuntoa jotka vuokralla ja omasta asunnosta on lainaa 100t
No oma sijoittamistähtäimeni on vuosikymmeniä ja kyllä se laskutapa itselläni on juurikin se nettotuoton riittävyys kussakin ajanhetkessä. Esim. sata tonnia pörssissä: ei toivoakaan, että sen tuotoilla pärjäisi. Ja sijoitan myös lapselle ja todellakin lasken, mikä on sijoitusten todennäköinen vuotuinen NETTOtuottoarvo lapsen ollessa 18 vuotta. On todennäköistä, että salkusta myydään elämiseen hieman opintolainan sijasta, mutta peruspääoma pitäisi pitää. Relevanttia laskea siis todennäköisiä netto-odotuksia ko. ajanhetkeen.