Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 100 000 e sijoituksissa mielestäsi paljon vai vähän?

Vierailija
25.10.2025 |

Otsikossa kysymys. Ikää 35 v, vielä ehtii siis kasvamaan. Varallisuus hankittu ihan säästämällä perusduunarin palkasta ja pienellä perinnöllä.

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on melkeinpä minimihätävara tuo sata tonnia. Ihan yllätyksiä varten vasta. Ottaen huomioon esim. että meillekin tuli asuntoon yhtäkkiä yli 50 tonnin remontti vastoin odotuksia. Kaikkia tuollaisia sattuu. Vasta siitä 500 000 e likvideissä hajautetuissa pörssisijoituksissa jälkeen alkaa olla ns. turvallisilla vesillä varojen suhteen, näin ajattelen itse. Esim. 250 tonnia ei vielä tuo kovin suurta turvan tunnetta.

Vuokralla asuminen on tässä mielessä huomattavasti stressitömämpi ja riskittömämpi vaihtoehto, ikinä ei tule 50 tonnin yllättäviä remppakuluja, eikä isoa velkaa tarvitse ottaa koskaan. Toki edullisempi asunto on maksettu jossain vaiheessa, jonka jälkeen asuminen on edullista ja vuokraan saattaa mennä silloin enemmän rahaa.

Älä huoli, kyllä se vuokranantaja on hinnoitellut tuon 50 000 euron remppakulun riskin vuokraan. Eli maksat sitä vaikkei se toteudukaan. Omistusasujana on mahdollisuus ottaa riski ettei sitä tule tai varautua ennakkosäästämisellä. Sinulla on vain se maksamisen vaihtoehto. 

Eivät kaikki. Sinäkin ajattelet asiaa lähes ammattisijoittajan silmin. Tosiasiassa moni vuokraaja omistaa yhden asunnon eikä osaa tai halua miettiä tuollaisia. Heille riittää kun on asunto joka odottaa jos haluavat muuttaa sinne eläkkeellä tai sitten on vain omaisuutena. Ovat tyytyväisiä jos vuokra on isompi kuin vastike. 

Vierailija
82/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on melkeinpä minimihätävara tuo sata tonnia. Ihan yllätyksiä varten vasta. Ottaen huomioon esim. että meillekin tuli asuntoon yhtäkkiä yli 50 tonnin remontti vastoin odotuksia. Kaikkia tuollaisia sattuu. Vasta siitä 500 000 e likvideissä hajautetuissa pörssisijoituksissa jälkeen alkaa olla ns. turvallisilla vesillä varojen suhteen, näin ajattelen itse. Esim. 250 tonnia ei vielä tuo kovin suurta turvan tunnetta.

Kyllä on todella merkityksetöntä ja tyhjää elämää, jos ainoa turva on rahassa. Ilman rahaakin pärjää, kun elämässä on muuta sisältöä.

Elämän merkityksellisyyden ja tyhjyyden voit määritellä vain oman elämäsi kannalta. Et voi määritellä toisten elämien merkityksellisyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hassua kuinka tällä palstalla kaikilla on vähintäänkin se puoli miljoonaa sijoitussalkussa, alle viiden tonnin palkka on ihan paska ja velaton hieno talo huippusijainnillakin on maksettu, kun tilastokeskuksen mukaan 35-vuotiaiden sijoitusvarallisuuden mediaani on <5k.

https://stat.fi/julkaisu/clcspfwg3bsr00bvwvg4qmtnh

Miksi se on hassua? Luuletko että isosta joukosta ihmisiä kaikki kuuluvat tasan keskiarvoon? Naiset on myös keskimäärin noin 165cm pitkiä, väitätkö valehtelijaksi jos joku sanoo olevansa 155 tai 175cm? Ihan yhtä typerää. 

Vierailija
84/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hassua kuinka tällä palstalla kaikilla on vähintäänkin se puoli miljoonaa sijoitussalkussa, alle viiden tonnin palkka on ihan paska ja velaton hieno talo huippusijainnillakin on maksettu, kun tilastokeskuksen mukaan 35-vuotiaiden sijoitusvarallisuuden mediaani on <5k.

https://stat.fi/julkaisu/clcspfwg3bsr00bvwvg4qmtnh

Miksi se on hassua? Luuletko että isosta joukosta ihmisiä kaikki kuuluvat tasan keskiarvoon? Naiset on myös keskimäärin noin 165cm pitkiä, väitätkö valehtelijaksi jos joku sanoo olevansa 155 tai 175cm? Ihan yhtä typerää. 

Palstanaiset ovat kaikki 20 vuotta ikäänsä nuoremman näköisiä, ja jokaisen mies on 195cm kovatuloinen yritysjohtaja ja entinen malli.

Vierailija
85/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitteko muuten, että tätä keskustelua on siivottu yön aikana?

Sijoittajapsykoosin kirjoituksia on poistettu roimalla kädellä. Taisi päässä kilahtaa, kun kirjoitukset lähtivät pahasti käsistä.

Hyvä niin. Reppanalla kävi tunteisiin.

Vierailija
86/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi kukaan laskee tällä logiikalla? Miksi sijoituksista pitäisi ottaa vuosittain jotain ulos? Kannattaako sinne edes laittaa kaikkia rahoja, jos vuosittain on kuitenkin tälläinen akuutti rahantarve?"

Käytännössä esim. kaikki fire-sijoittajat laskevat, paljonko salkusta voi vuosittain ottaa. 

Vierailija
87/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sijoittajat ajattelette ihmisestä joka ei sijoita vaan käyttää rahansa elämiseen kuten minä?

En ole täysin vastuuton joka elää kädestä suuhun vaan pidän tilillä rahaa yllättävien menojen takia.

Nautin kun käytän rahani tässä hetkessä ja niihin asioihin mistä nautin. Elämä on tässä ja nyt.

MItä minä ajattelen sijoittajista?

Jos he nauttivat siitä samoin kuin minä omasta tavastani, niin se on hyvä asia.

Ainoa mitä joskus mietin heidän tapauksessaan on se, että mihin rahaa säästetään? Minulle raha on olemassa vasta kun sitä käytetään. Muuten ne ovat vain bittejä tilillä tai paperia/metallia lompakossa.

Vierailija
88/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sijoittajat ajattelette ihmisestä joka ei sijoita vaan käyttää rahansa elämiseen kuten minä?

En ole täysin vastuuton joka elää kädestä suuhun vaan pidän tilillä rahaa yllättävien menojen takia.

Nautin kun käytän rahani tässä hetkessä ja niihin asioihin mistä nautin. Elämä on tässä ja nyt.

Ainoa mitä joskus mietin heidän tapauksessaan on se, että mihin rahaa säästetään? Minulle raha on olemassa vasta kun sitä käytetään. Muuten ne ovat vain bittejä tilillä tai paperia/metallia lompakossa.

Ajattelen että olet joko joku jolla on todella mahtavat turvaverkot, tai olet todella naiivi. Itse stressaisin aivan kamalasti jos elämäni olisi jonkun muutaman tonnin säästöjen varassa. Entäs jos sairastuu, saa potkut, tai palaa töissä loppuun ja haluaisi pitää pitkän palkattoman loman. Entä jos ei jaksa tai pysty olemaan töissä eläkeikään saakka? Minä näen että sinä olet vankilassa ja elämäsi on täysin riippuvainen muiden avusta (läheiset, yhteiskunta).

Ajattelen myös että olet aika materialisti, jos rahan käyttäminen = elämästä nauttiminen. Et osaa nauttia ilmaisista tai halvoista asioista, vaan rinnastat kuluttamisen hyvään elämään. 

Vierailija
89/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi kukaan laskee tällä logiikalla? Miksi sijoituksista pitäisi ottaa vuosittain jotain ulos? Kannattaako sinne edes laittaa kaikkia rahoja, jos vuosittain on kuitenkin tälläinen akuutti rahantarve?"

Käytännössä esim. kaikki fire-sijoittajat laskevat, paljonko salkusta voi vuosittain ottaa. 

Ei fire-sijoittaja ota salkusta mitään ulos alkuvuosina, kun tavoitteena on kasvattaa salkku mahdollisimman isoksi. Vasta sitten näitä kannattaa miettiä, kun summa alkaa olla satoja tuhansia ja on oikeasti ottamassa sijoituksia käyttöön. Sitä ennen vuosittaisia veroja ei tarvitse kyllä huomioida mitenkään, jos mitään ei ole myymässä.

Vierailija
90/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako 50t remonttikuluja edes maksaa kerralla pois, jos se on säästöistä/sijoituksista iso siivu pois? Eikö olisi järkevämpi ottaa tässä tilanteessa laina, joka ei vie niin paljoa kerralla varallisuudesta pois? Kerrostaloissa ihan normaalia maksella lainaa kuukausittain vastikkeissa.

Tuo on merkityksetöntä. Pointti oli tuoda ilmi, että tuollaisia isoja juttuja voi tapahtua ja omallakin kohdalla on tapahtunut. Joka tapauksessa se tapahtuma on iso miinus, on se kerralla maksettu tai laina.

Voi tapahtua, mutta kuten tuossa yhdessä esimerkissä oli, niin samaan aikaan kun autot ja kodinkoneet hajoaa, ei ole järkevää lähteä kalliille ulkomaan reissulle. Kyllä menoja kannattaa ennakoida ja karsia ei-pakollisia. En silti keksi mistä itselle tulisi yhtäkkiä kymppitonnien menot normaalissa arjessa, en aja edes noin kalliilla autolla. Jos vanha auto leviää korjauskelvottomaksi, niin ostaisin toisen vanhan auton tilalle.

Vierailija
91/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako 50t remonttikuluja edes maksaa kerralla pois, jos se on säästöistä/sijoituksista iso siivu pois? Eikö olisi järkevämpi ottaa tässä tilanteessa laina, joka ei vie niin paljoa kerralla varallisuudesta pois? Kerrostaloissa ihan normaalia maksella lainaa kuukausittain vastikkeissa.

Tuo on merkityksetöntä. Pointti oli tuoda ilmi, että tuollaisia isoja juttuja voi tapahtua ja omallakin kohdalla on tapahtunut. Joka tapauksessa se tapahtuma on iso miinus, on se kerralla maksettu tai laina.

Voi tapahtua, mutta kuten tuossa yhdessä esimerkissä oli, niin samaan aikaan kun autot ja kodinkoneet hajoaa, ei ole järkevää lähteä kalliille ulkomaan reissulle. Kyllä menoja kannattaa ennakoida ja karsia ei-pakollisia. En silti keksi mistä itselle tulisi yhtäkkiä kymppitonnien menot normaalissa arjessa, en aja edes no

Miksi pitäisi jättää jo maksetut lomat käyttämättä varsinkaan jos se ei ole rahasta kiinni? Tuollainenhan olisi typerää.

Vierailija
92/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että olet joko joku jolla on todella mahtavat turvaverkot, tai olet todella naiivi. Itse stressaisin aivan kamalasti jos elämäni olisi jonkun muutaman tonnin säästöjen varassa. Entäs jos sairastuu, saa potkut, tai palaa töissä loppuun ja haluaisi pitää pitkän palkattoman loman. Entä jos ei jaksa tai pysty olemaan töissä eläkeikään saakka? Minä näen että sinä olet vankilassa ja elämäsi on täysin riippuvainen muiden avusta (läheiset, yhteiskunta).

Ajattelen myös että olet aika materialisti, jos rahan käyttäminen = elämästä nauttiminen. Et osaa nauttia ilmaisista tai halvoista asioista, vaan rinnastat kuluttamisen hyvään elämään. 

Ei ole turvaverkkoja enkä naiivi. Stressaisin itse enemmän jos en nauttisi elämästä omalla tavallani. Olen 58v ja olen pärjännyt omalla tyylilläni tähänkin asti. Ilman suurempaa stressiä. Olen töissä ja pärjännyt ilman tukia tai läheisteni avustuksia. Ellei ihan nuorena tarvitsemiani tukia lasketa tai pientä työttömyysjaksoa jolloin sain liitolta rahaa.

En pidä itseäni täysin materialistina vaikka ymmärrän kyllä miksi näin voisi ajatellakin. Osaan nauttia ilmaisista ja halvoista asioista mutten myöskään karsasta rahalla saatavasta nautinnosta. Jos en nauttisi en myöskään olisi nauttinut ajastani kun asuin halvoissa soluasunnoissa syöden mitä sattui vähillä rahoilla saamaan. 

Vierailija
93/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tapahtua, mutta kuten tuossa yhdessä esimerkissä oli, niin samaan aikaan kun autot ja kodinkoneet hajoaa, ei ole järkevää lähteä kalliille ulkomaan reissulle. Kyllä menoja kannattaa ennakoida ja karsia ei-pakollisia. En silti keksi mistä itselle tulisi yhtäkkiä kym

Toki jos tämä matka oli jo varattu ja maksettu etukäteen, mutta jos auton hajoamisen jälkeen varataan ulkomaan matka, niin kertoo vain huonosta rahan käytöstä. Itse en maksaisi yhdestä ulkomaan matkasta kyllä mitään useita tuhansia euroja, missään tilanteessa, koska sen rahan eteen joutuu tekemään niin paljon töitä.

Vierailija
94/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tapahtua, mutta kuten tuossa yhdessä esimerkissä oli, niin samaan aikaan kun autot ja kodinkoneet hajoaa, ei ole järkevää lähteä kalliille ulkomaan reissulle. Kyllä menoja kannattaa ennakoida ja karsia ei-pakollisia.

Toki jos tämä matka oli jo varattu ja maksettu etukäteen, mutta jos auton hajoamisen jälkeen varataan ulkomaan matka, niin kertoo vain huonosta rahan käytöstä. Itse en maksaisi yhdestä ulkomaan matkasta kyllä mitään useita tuhansia euroja, missään tilanteessa, koska sen rahan eteen joutuu tekemään niin paljon töitä.

Kaikki nauttivat rahoistaan ja ajastaan omalla tavallaan. 

Vierailija
95/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin kuukausittain tuhlattua kaiken palkkani, kun on jo tarpeeksi vaatetta ja tavaraa on jo kämppä täynnä, enkä kaipaa jatkuvaa matkustelua tai ravintoloita yms. Mutta jokainen saa elää ihan haluamallaan tavalla.

Vierailija
96/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100k on paljon rahaa. Voi olla tosi tyytyväinen jos niin paljon on rahaa säästössä.

Vierailija
97/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin kuukausittain tuhlattua kaiken palkkani, kun on jo tarpeeksi vaatetta ja tavaraa on jo kämppä täynnä, enkä kaipaa jatkuvaa matkustelua tai ravintoloita yms. Mutta jokainen saa elää ihan haluamallaan tavalla.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Itse en tosiaan ahdistu jos rahaa ei ole paljon. Ehkä olen luonnonlapsi, mutta ajattelen asioiden järjestyvän aikanaan. Tavalla tai toisella.

Vierailija
98/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin kuukausittain tuhlattua kaiken palkkani, kun on jo t

Tämä "kyllä ne asiat vaan järjestyy" on just sitä naiiviutta mistä aiemmin puhuin. Kun ei ne vaan aikuisten maailmassa aina järjesty, ainakaan ilman järjestämistä (ja ne säästöt on just sitä varten että voi itse vaikuttaa asioihin).

T. Aiempi analysoija

Vierailija
99/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle se raha tuo turvaa tai vapautta, itseä ahdistaisi rahan puute. En oikeastaan edes keksi mihin saisin kuukausittain tuhlattua kaiken palkkani, kun on jo tarpeeksi vaatetta ja tavaraa on jo kämppä täynnä

Sama, ostan jo nyt tavarat, vaatteet jne laadukkaina, ja enempi rahan käyttö olisi vain maksamista merkistä. Matkustan niin paljon kuin jaksan (3 pitkää viikonloppua, 1 pidempi reissu tänä vuonna) , enkä koe että 5 tähden hotelli tuo niin paljon lisäarvoa vrt 3 tähden, että siitä kannattaisi maksaa. Ostan lennoille haluamani paikan mutta en maksa satoja tai tuhansia euroja business-luokan lipusta. Jne jne.

Ainoa mistä tällä hetkellä tingin on asunto, mutta oikea unelma-asuntoni maksaa 2.5 kertaa sen mitä nykyinen, enkä koe että sekään raha lopulta 2.5 kertaistaisi elämänlaatuani. Olen asunut jo yhdessä "unelmatalossa" ja siihen hienouteen tottui todella äkkiä eikä se tuonut enää lisäarvoa. 

Vierailija
100/177 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon verran omaisuutta pitää olla tehtynä jo kaksikymppisenä.