Entä jos sun isä ei olisikaan biologinen isäsi vaan joku jamppa ja olisit jo aikuinen saadessasi yllättäen tiedon siitä?
Suomessa viime vuonna elävänä syntyneistä lapsista (43720 kpl) olisi noin 874,4 kappaletta saaneet alkunsa muulla tavalla kuin perinteisesti ajattelemme. Ehkä 6% lapsista syntyi hedelmällisyyshoitojen avulla.
Tässä tekoälyn vastaus.
Suurin osa suomalaisista on oman isänsä biologisia lapsia, mutta noin 2 %:lla lapsista isä ei ole geneettisesti sama henkilö. Tämä johtuu useimmiten hedelmöityshoidoista tai äidin suhteesta, ja joissain tapauksissa vanhemmat ovat tietoisesti jättäneet asian kertomatta.
Pieni osa:
Arviolta noin 2 % suomalaisista lapsista ei ole biologisesti isänsä lapsi.
Syy:
Yleisimmät syyt ovat hedelmöityshoidot lahjoitetulla siemennesteellä tai se, että lapsen biologinen isä on joku muu kuin hänen virallinen isänsä.
Tieto vanhemmille:
Tässä ryhmässä 12 %:lla lapsista vanhemmat ovat tietoisia asiasta, mutta lapsi ei ole saanut tietää, jos kyseessä on hedelmöityshoito tai äidin suhde toiseen henkilöön.
Kommentit (83)
Olen varma isästäni, en niinkään äidistäni.
Kiinnostaisi kuulla taustat ja ehkä tavata biologinen isä, mutta vanha isäsuhde tuskin olennaisesti omalta puolelta muuttuisi, toivottavasti ei hänenkään puolelta. Siinä mielessä olisi harmi, ettei isällä sitten olisi geneettisiä lapsenlapsia lainkaan, koska muut sisarukseni eivät ole koskaan lisääntyneet. Aika epätodennäköistä kyllä, minulla on paljon isäni piirteitä ja keskimmäinen lapsi näyttää ihan isän puolen serkulta.
Olisin tyytyväinen ettei olisikaan alkoholistin geenit.
Minulle se oikea isä olisi edelleen isä, biologinen "isä" olisi ihan vieras ihminen, enkä voisi pitää tuntematonta ihmistä isänä. Ei kiinnostaisi tutustuakaan.
Aikaisemmin, ennen E-pilleriä tällainen oli yleisempää, kuin luultiinkaan. Usein perheen ensimmäisellä lapsella oli eri isä. Tämä johtui siitä, että kun raskaus alkoi jonkun isäksi soveltumattoman kanssa, oli kiire löytää pikaisesti aviomies, josta tuili sitten isä koko perheen lapsille. Meilläkin kävi näin. Isyystesti tehtiin isän toivomuksesta vasta äidin kuoleman jälkeen ja olihan se suuri järkytys vanhemmalla sisarukselleni. Häntä järkytti myös se, että tavallaan koko isän puoleinen suku, joka oli aina ollut hänelle tärkeä, katosi. Itselleni oli helpotus ymmärtää. miksi en muistuttanut sisarustani, johon minua niin usein verrattiin ja miksi minun oli niin vaikea tulla hänen kanssaan toimeen. Nyt, kun katsoo vanhaa perhekuvaa, näkee selvästi eron muuhun sisarusparveen nähden.
Sitten on näitä jotka valehtelevat että isä ei olisi muka oikea isä. Entinen koulukaveri väittää nyt aikuisena ettei hänen isänsä olisikaan hänen isä. Satun tuntemaan perheen ja varmana teidän että on, vaikka muuta väittää. Harmi että jotkut ilmeisesti uskoo hänen valeet.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä jotka valehtelevat että isä ei olisi muka oikea isä. Entinen koulukaveri väittää nyt aikuisena ettei hänen isänsä olisikaan hänen isä. Satun tuntemaan perheen ja varmana teidän että on, vaikka muuta väittää. Harmi että jotkut ilmeisesti uskoo hänen valeet.
Isyystestillä tämä on nykyisin mahdollista selvittää. ennen oli toisin. Hän saattaa kuitenkin toivoa, että hänen isänsä olisi joku muu.
Olen joskus miettinyt meidän nuorempaa lasta. Hänessä ei ole mitään isäänsä. Saanut alkunsa hedelmöityshoidolla, jossa käytettiin meidän omia sukusoluja. Itseni näen hänessä monellakin tavalla ja on kuin kuva vanhemmasta veljestäni lapsena. Sinänsä asiassa ei ole mitään hähmäistä eli vieraissa ei ole käyty. Mietin vaan, että jos ne eritteet on menneet siellä labrassa sekaisin....
Se on vaan voi, voi, voi kun ei voi vanhempiaan valita syntyessään tähän maailmaan on vaan tyydyttävä siihen mitä on.
Sehän voi olla mahdollistakin. Isä kohteli välinpitättömästi ja äiti vihamielisesti. Isä oli kuulemma vinoillutkin, etten vaaleatukkaisena näyttänyt tyttäreltään. Sisarukset olivat tummatukkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää kun et varmaankaan ollut paikalla tekohetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin, ennen E-pilleriä tällainen oli yleisempää, kuin luultiinkaan. Usein perheen ensimmäisellä lapsella oli eri isä. Tämä johtui siitä, että kun raskaus alkoi jonkun isäksi soveltumattoman kanssa, oli kiire löytää pikaisesti aviomies, josta tuili sitten isä koko perheen lapsille. Meilläkin kävi näin. Isyystesti tehtiin isän toivomuksesta vasta äidin kuoleman jälkeen ja olihan se suuri järkytys vanhemmalla sisarukselleni. Häntä järkytti myös se, että tavallaan koko isän puoleinen suku, joka oli aina ollut hänelle tärkeä, katosi. Itselleni oli helpotus ymmärtää. miksi en muistuttanut sisarustani, johon minua niin usein verrattiin ja miksi minun oli niin vaikea tulla hänen kanssaan toimeen. Nyt, kun katsoo vanhaa perhekuvaa, näkee selvästi eron muuhun sisarusparveen nähden.
Miksi se isän suku katosi? Aika kauheaa jos siksi ettei ollutkaan isän biologinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi stressaat siitä kuka jonkun toisen isä on?
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se sanotaan, suoraan ja selvästi: ensin raskaaksi jännärentulle, ja kun sellaisesta ei oo isäksi, pikana hakemaan kilttistä maksajaksi/mahdollistajaksi.Ja yläpeukkua kai siksi että useimmat eivät tajua että hupsista, tuli tunnustettua tosiasia joka on aina täällä vauviksella kielletty.
mitä sitten...itse tiedän ja jonkin verran tunnenkin vanhempiani, mutta eipä olisi väliksi. Ihminen minusta on kasvanut isovanhempien toimiessa vanhempinani. Siitä kiitos heille, sain hyvän alun elömääni toisin kuin olisi kynyt jos alkkisvanhempani olisi minut kasvattaneet... tiedä vaikka en olisi edes hengissäkään
Oma näkemykseni on sellainen, että jokainen ihminen on omansa, riippumatta alkuunpanijoistaan, joten ihan sama ketkä on vanhemmat. Oma elämä on meillä jokaisella itseämme varten
En kyllä ihan helpolla tuollaista uskoisi, olen nimittäin niin isäni näköinen kuin vain voi olla. Ellei äitini olisi sitten käynyt kiksauttamassa isäni kaksoisolentoa 🤔
No jos sillä jampalla ei olisi perinnöllisiä sydänsairauksia kuten isälläni, niin olisin helpottunut.
Vierailija kirjoitti:
No ei minua ainakaan se biologinen isä kiinnostaisi. Täysin vieras ihminen.
Etkö ole kuullut HJK nimisestä urheiluseurasta, joka on ilmoitettu todennäköisimmäksi isäksesi, vaihtoehto B taisi olla TPS.
Vierailija kirjoitti:
On sama isä kuin muillakin sisaruksillani. Olen tehnyt geenitestin.
T: Tuntematon
Eli sisarukset keskenään ovat saman isän lapsia, mutta onko perheen "isä" antanut myös näytteen?
Jos saisin tässä kohtaa, yli 35-vuotiaana tietää, en usko, että se muuttaisi niin valtavasti mitään. Pitäisin häntä edelleen isänäni, koska olen saanut häneltä niin vahvan tuen elämääni, ja edelleenkin jos soittaisin että on joku hätänä, olisi hän valmis tulemaan auttamaan. Toki tässä vaikuttaisi paljon se, että äitini on jo edesmennyt, niin eipä sitä paljon enää kenenkään kanssa ruodittaisi.
Tekoälyn vastauksineen voi kyllä tunkea roskiin. Jos olet valmis pistämään tilastoja provoaloituksiisi, niin etsi ne edes itse. Tekoälyltä kaiken kysyminen heikentää omaa ajattelu- ja tiedonhakukykyä. Mahdoitko edes varmistaa mistä lähteestä tekoäly nuo tilastot veti, vai luotatko koneeseen sokeasti?