Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä jos sun isä ei olisikaan biologinen isäsi vaan joku jamppa ja olisit jo aikuinen saadessasi yllättäen tiedon siitä?

Vierailija
25.10.2025 |

Suomessa viime vuonna elävänä syntyneistä lapsista (43720 kpl) olisi noin 874,4 kappaletta saaneet alkunsa muulla tavalla kuin perinteisesti ajattelemme. Ehkä 6% lapsista syntyi hedelmällisyyshoitojen avulla.

Tässä tekoälyn vastaus.

Suurin osa suomalaisista on oman isänsä biologisia lapsia, mutta noin 2 %:lla lapsista isä ei ole geneettisesti sama henkilö. Tämä johtuu useimmiten hedelmöityshoidoista tai äidin suhteesta, ja joissain tapauksissa vanhemmat ovat tietoisesti jättäneet asian kertomatta. 

Pieni osa:

Arviolta noin 2 % suomalaisista lapsista ei ole biologisesti isänsä lapsi.

Syy:

Yleisimmät syyt ovat hedelmöityshoidot lahjoitetulla siemennesteellä tai se, että lapsen biologinen isä on joku muu kuin hänen virallinen isänsä.

Tieto vanhemmille:

Tässä ryhmässä 12 %:lla lapsista vanhemmat ovat tietoisia asiasta, mutta lapsi ei ole saanut tietää, jos kyseessä on hedelmöityshoito tai äidin suhde toiseen henkilöön.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin iloinen, itkisin onnesta, t sadistisen narsisti isän kasvattama. 

Vierailija
22/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa itse vastata vaan oli pakko kysyä tekoälyltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut usein Tuntematon perillinen dokumenttisarjaa jossa on ollut tanskalaisia ja ruotsalaisia sukutarinoita ja selvityksiä. Moni on yllättynyt kun on saanut kuulla edesmenneestä sukulaisesta joka on ollut jopa isä tai äiti ja ei ole välttämättä koskaan tavannut. Monia uusia sukulaisia on saatettu yhteen ohjelman kautta ja ihmiset ovat ottaneet lämpimästi vastaan uuden serkun tai sisaruksen. Minusta se on esimerkillinen ohjelma miten pitää suhtautua uusiin sukulaisiin. Tullut kyllä mieleen ettei onnistuisi suomessa.  Olemme kummallista kansaa suurelta osin.

Vierailija
24/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijari se olisi. Toki jos kuolinpesältä tulee ilmoitus, että joku rikas ukko on kuollut, ja on kirjoittanut minun olevan hänen lapsensa, niin perintö kelpaa. Ei se asiasta kyllä mitenkään todenmukaista teksisi.

Vierailija
25/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas isä kun ei ole ottanut selvää onko se isä. Turha yrittää kaataa tätä naisen syyksi. Kyllä se on miehen vastuulla selvittää onko tullut isäksi jos panee paljaalla. Ei se ole naisen velvollisuus ilmottaa miehelle raskaudestaan!!

Vierailija
26/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa luku voi olla jopa 10 prosenttia. Kannattaa aina tehdä dna-testi. Nykyisin maksaa todella vähän. 

Mitä tekisin aikuisena? Asialle ei enää mitään voisi, mutta jos biologinen isä olisi rikas, vaatisin tunnustamista ja perintöä.

Vierailija
27/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän biologialla ole merkitystä kunhan se isäksi merkitty kantaa vastuunsa kasvattamalla ja elättämällä sen lapsen kenen isäksi on merkitty. Tässä aiheessa on annettu aivan liikaa arvoa miehen tunteille kun miehet kitisee siittä jos joutuu kasvattamaan ja elättämään lapsen joka ei ole biologisesti oma

Vierailija
28/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa luku voi olla jopa 10 prosenttia. Kannattaa aina tehdä dna-testi. Nykyisin maksaa todella vähän. 

Mitä tekisin aikuisena? Asialle ei enää mitään voisi, mutta jos biologinen isä olisi rikas, vaatisin tunnustamista ja perintöä.

Entä jos biologinen isäsi olisikin sairas ja tarvitsisi sinut luovuttamaan vaikkapa toisen munuaisesi hänelle?

-AP-

Vierailija
29/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin erittäin pettynyt siihen,  että vanhempani (tai äitini) olisivat valehdelleet minulle. Meillä on hyvät ja avoimet välit, ja tällaisen asian pimittäminen voisi viedä luottamuksen kokonaan.

Vierailija
30/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän biologialla ole merkitystä kunhan se isäksi merkitty kantaa vastuunsa kasvattamalla ja elättämällä sen lapsen kenen isäksi on merkitty. Tässä aiheessa on annettu aivan liikaa arvoa miehen tunteille kun miehet kitisee siittä jos joutuu kasvattamaan ja elättämään lapsen joka ei ole biologisesti oma

Juu...olet varmaan valmis maksamaan elatusmaksut eron sattuessa ihan itse...vai onko silloin bio isällä väliä?

Vierailija
31/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se on alkanut, ettei juma*auta omat aivot toimi. Tekoäly päättelee puolestasi.

Vierailija
32/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei minua ainakaan se biologinen isä kiinnostaisi. Täysin vieras ihminen. 

Eikö riipu edes siitä millainen perintö olisi tulossa? Taidat huijata. 

Vierailija
33/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munuainen, munuainen😂😂

Vierailija
34/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kyllä erehtyä. Se on kuin minä, monella tapaa.

Mutta lyhyenä ihmisenä joskus mietin, että jos mun äiti olisi saanut mut isää edeltävän poikkiksensa kanssa, olisin pitkä ja tumma missi. Sen ekan täytyi olla myös tärkeä poikkis, koska sen kuvaa on mulle oikein perhealbumista esitelty (!!!). 

Vierailija
35/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kauheasti mitään muuttaisi, vaikka tietysti varmasti pitäisi käydä läpi joku ajatusprosessi. Mutta on kyllä mahdotonta, että olisin jonkun muun isän lapsi. Olen tosi paljon isäni näköinen, samoin mun nuorempi lapsi.

Vierailija
36/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikea isä olisikin naapurin Arttu ja olet pussanut sen lasta eli sisarpuoltasi? :/

Vierailija
37/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöhän olisi ainut mahdollinen positiivinen asia tuosta tiedosta. Ei mua ainakaan henkilökohtaisesti kiinnostaisi piirun vertaa tuntea jotain lurjusta, joka hylkäsi vastuunsa muille. 

Vierailija
38/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla ei ole biologista isää ollut maisemissa, eikä kasvatus isää. Olisi ollut kiva tietää, nyt on myöhäistä kun olen jo ikäihminen itse 

Vierailija
39/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valitettavasti niin isäni näköinen, että asiaa ei ole tarvinnut ikinä pohtia.

Vierailija
40/83 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos biologinen isäsi olisikin sairas ja tarvitsisi sinut luovuttamaan vaikkapa toisen munuaisesi hänelle?

-AP-

Minö säästäisin munuaiseni siltä varalta, että oma lapsi tarvitsisi sellaisen.

Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi